Ungdomskörning

N

Nora

Ungdomarna inom denna sport är ju framtiden, inte sant? Hur tycker ni kuskar (intresserade som tävlande) att man ska ta hand om dom? Vi har ju fått igång en ungdomssektion i körkommittén som ska jobba med det här men man måste ju få med sig kuskarna också! Vad ska man göra för att få igång ungdomar att köra och vad är ungdomarna intresserade av för aktiviteter? Hjälp oss :bow: Kolla ungdomslänken på kuskringens hemsida!

Sv: Ungdomskörning

Kom igen nu hörrni! Inte ens någon här inne som är under 21? (21+ får naturlitvis skriva också;))

Några kommentarer på materialet på kuskringens hemsida??

Tycker det är bra att det satsas på ungdomarna. Det är ju dessvärre en sport som jag tror är lite komplicerad för ungdomar med tanke på att både träningar och tävlingar blir mer "problematiska" då man kan behöva transport av vagn osv... För att inte tala om att ridskolorna (som ju i många fall riktar sig främst till barn) i princip bara erbjuder ridning. Om man vill lära sig köra får man minsann skaffa egen häst och vagn och sele på en gång. Och inkörda, välskolade hästar växer inte på trän. Det är en problematik som jag och Annika diskuterat en hel del... Det borde finnas mer "prova-på" ute i landet, kanske introducera körning på ridskolorna? Eller varför inte renodlade körskolor?

För de som redan är "fast" :p tycker jag att ungdomscupen var ett bra initiativ. Det kan sporra fler att satsa på körningen, en morot liksom. Jag skulle vilja se mer info dock om vad den innebär och vilka den gäller osv. Är den rikstäckande? Blir det någon "final"? Sådana grejer... :)

Själv är jag 19 år och den största hämmande faktorn som jag stött på är kostnaderna. Som ung och nyutexaminerad eller studerande har man sällan stora tillgångar. Har man dessutom skaffat egen häst och vagn så återstår nog inte så mycket av sparpengarna. Det är ju givetvis lika kostsamt för vuxna men de har i regel en fast inkomst... Kanske ridsportförbundet eller liknande kunde subventionera kostnaderna för ungdomar eller på nåt sätt hålla kostnaderna nere. Alternativt att klubbarna engagerar sig och ger bidrag till tävlande ungdomsekipage. Ja det var lite tankar från mig...

Jättekul och bra att höra! Det där med "prova-på" är nåt jag tror man kan jobba mer på och vi har även pratat om att rutinerade kuskar kan ta på sig en "lärling" eller någon som bara är intresserad som kan vara med när man kör och kanske prova lite själv.

Jag ska utöka informationen om cupen, men den är rikstäckande och räknas på championatspoängen som ridsportförbundet räknar ut på alla godkända tävlingar som räknas efter placering på tävling. Alla under 21 som tävlar räknas därför automatiskt.

Det där med kostanden är inte nåt vi diskuterat så mycket men absolut nåt att fundera på. Jag skulle kunna tänka mig att det är mest behövligt för young drivers (18-21) där man inte längre har ekonomiskt stöttande föräldrar?

Är du intresserad kanske du vill hjälpa till här upp och jobba med ungdomsfrågorna? Man kanske kan få ihop en liten grupp för denna del för att lättare driva igång något.

Pengar är ju ett problem,

Alla klubbar öppnar ungdomskonto, där folk kan sätta in en slant,

men man kan ha lotterier på alla tävlingar där vinsten oavkortat går till ungdomarna.
Sälja lotter, typ triss, reselotter,mm.

När folk vet att det går till barn och ungdomar och ser att dom jobbar för sitt inresse så köps det lotter, mm

Loppis dagar, alla har fullt av bra grejer, som någon annan vill ha,
Ditt överskott -någon annans önskan att köpa.

Sälja frallor i stugområden på sommaren, ta upp beställning - leverera

Höj medlemsavg en 20kr i klubbarna och ta till ungdomarna.

Sök bidrag i alla fonder som går,
många ger bidrag till prova på dagar till barn födda utom landet, det skapar också på sikt fler unga kuskar.

Dom som har hästar att köra, bjud in till prova på dagar, för en rimlig kostnad för föräldrarna.

Ragga sponsorer till priser, om alla kan få skänkta priser till sina tävlingar så finns det pengar över att lägga på annat än inköp av priser.

Lycka till

Ja det låter som en väldigt bra ide. Jag tycker det är en bra grej om unga eller bara allmänt intresserade får prova på utan förbindelser så att säga. För som sagt så är det inte helt lätt att hitta inkörda hästar med full utrustning osv. Så jag tror det behövs en satsning där. Jag har själv hållt i en "demonstration" och pratat om körning på VRK för eleverna under teoriveckan där. Det var väldigt uppskattat och de fick prova på att köra några varv i ridhuset :) Det avr rätt många så mer hanns inte med. Sen har jag även årligen körning på Nationalälvens dag, istället för ponnyridning. Även det uppskattat då ex pensionärer såväl som småbarn kan åka.

Den där cupen tycker jag var ett väldigt bra initiativ. Jag tror det kan peppa fler om det finns någon "belöning" i slutändan.

Jag är av samma uppfattning! Innan man fyllt 18 har man ofta ett litet ekonomiskt stöd av föräldrarna, sedan får man klara sig helt på egen hand (iaf i mitt fall :p) Så det tror jag absolut... Det borde på nåt vis gå att hålla nere kostnaderna för ungdomar. Tex att startavgiften är lägre för personer under 21 (som i ungdomsklassen) och att klubben man tävlar för ger bidrag för resa eller uppstallning. Bara som exempel.

Om ni behöver min hjälp så säg till, det kanske finns något jag kan göra. För tillfället har jag mitt heltidsjobb (jippie :D) och lite ont om tid men det går nog att klämma in lite ideellt arbete ;) Det har gått förr...

Vi har också haft en del prova-på-dagar och introduktionskurser. Trots att intresset finns har det varit svårt att få ihop då det är aktiva kuskar som behöver låna ut sina hästar och finnas till hands och hjälpa till. Man ska nog jobba vidare med dessa men jag tror att det skulle vara bra med ett slags mentorskap också, tex att jag har med mig någon som är intresserad (kanske har egen häst till och med) när jag kör så att man kan få det lite oftare. Kanske kan man höra hos de kuskar som hållt på ett tag om de kan ta emot någon?

Det där med ekonomiskt stöd till de mellan mellan 18 och 21 tycker jag var en riktigt bra grej. Jag vet ju själv hur det är att plugga och ha råd med allt, det är ju tur att man kunna jobba ihop ett liiiitet kapital! Silver skriver ju många bra tips på hur man kan göra det. Kanske går att få ihop med arrangörer till nästa säsong med subventionerade avgifter för YD. Det blir ju inte sån stor skillnad för arrangören då det trots allt inte är så många men en märkbar lättnad för den tävlande. I vår klubb har vi även generösa bidrag främst då man tävlar i lag vilket gör det lättare att ha råd.

Men vad sägs om att träffas en stund på träningen i helgen? Kommer du vara där hela dagarna? Förhoppningsvis kan vi få med de ungdomar som kör i ungdomsgruppen då också!

Ja det är möjligt att det skulle kunna fungera. Själv är jag lite av en egoist dock och jag tror inte jag personligen skulle vilja ha med någon i den dagliga träningen (då blir jag som i en annan värld :p). Men om någon äldre mer rutinerad behöver hjälp med att motionera sina hästar tex, eller har tid att undervisa/hjälpa en yngre kusk är det ju superbra! Många har säkert mycket jobb och hushållssysslor att sköta och kanske bara tycker det är skönt med en lärning/körhjälp :) De är ju dessutom kvalificerade att hjälpa de yngre förmågorna.

Ja det tycker jag med, för det avgör så mycket. För en vuxen kanske det inte låter så mycket med ett par hundralappar hit eller dit, men för en fattig student eller ströjobbare är varje krona viktig. Jag kan ex inte vara med på alla tävlingar i sommar och får tigga pengar av mor och far för att kunan träna i helgen. Vår klubb (VRK) har inga sådana bidrag, det är ju riktigt dåligt faktiskt. Jag och en annan tjej tänkte starta upp en seriös tävlingssektion eftersom det inte finns en sådan i dagsläget, kanske kan ta upp det :idea:

Jag kommer nog att vara i Umeå hela dagarna. Förhoppningsvis kan jag samåka dit med en stallkompis som ska tävla på Hippo, men jag vet inte om de vill köra den extra omvägen till SURF. Sen kommer nog Zorro att övernatta på SURF så då är jag där hela dagen (åtminstone lördag). Vi kan väl slå våra kloka huvuden ihop nån gång under dagen! Jag behöver väl hursomhelst något att sysselsätta mig med... :p

Jaa, man ska ju inte blir tvungen ;) Jag tänker mer att man åker med till att börja med i alla fall och sen kanske får köra mer och mer. Det behöver inte alls vara mentorns häst som denne ska träna utan man kanske sen kan hjälpa till att hitta en häst som dom kan köra själv. Jag vet ju hur jag började, bara att åka med och titta var ju såå spännande :D

Det där mer ekonomin får vi spåna på till helgen då. Jag kommer vara där hela dagarna men jag har ju ungdomarna på em och kör själv sen så antingen tar vi det på fm om du hunnit dit eller vid middagen så kanske de andra ungdomarna kan vara med. Men vi får nog ihop någonting i alla fall! Tiden brukar av någon anledning gå på träning ändå... och får du tråkigt har jag förhoppningsvis en ny sele att sätta ihop ;):D

Det är inga fler som har några idéer/åsikter?!

Ja absolut det tror jag kan vara en bra grej för många. Och att samtidigt inte bara träna utan ha en "mentor" om man har frågor och funderingar.

Japp jag kommer nog dit vid lunch kanske på lördag, beroende på hur det löser sig med transport. Vi ses ju hursomhelst vid middagen som sagt :) Jag ska försöka fara hem så snart som möjligt efter teorin och sen kommer jag nog tidigt på söndag, och åker hem så fotr jag kört maratonpasset. Men återigen, det beror på hur mycket tid mina föräldrar har i helgen :p Komplicerat när man har en häst som inte lastar sig själv och inte kan hänga upp vagnen på finkan :p Det ska bli intressant med ungdomssatsningen också, hoppas det kan så några frön! Vi ses på lördag!

Har inte läst hela tråden men kan man på något vis använda sig av de naturbruksskolor som har körning på schemat??? ex. Uddetorp i Skara har både hästar, vagnar och instruktör....

Jo det är en bra tanke. Nu bor jag utanför Umeå så jag vet inte riktigt hur det ser ut söderöver, men i Umeå finns ett naturbruksgymnasium med hästinriktning. Där finns en kurs som heter Körning som tillval. De inriktar sig en hel del mot tävlingskörning och läraren försöker peppa dem att vara med på tävlingarna här ikring. Så det tror jag kan vara ett bra tillfälle för ungdomar som är intresserade, att få prova på helt gratis.

Ett tränings läger hade kanske varit skoj... men då kommer vi ju till ett problem ni bor i umeå finns kanske folk änu längre norr ut? å jag bor i blekinge (strax nord öst om skåne) å jag vet att det finns YD i skåne oxså...

Angående prova på dagar för att få in mer folk i sporten så är det ju en jätte bra ide men jag känner inte många som kan täncka sej att låna ut sin körhäst till en totalt nybörjare... Om jag bara hade fått stå på grommplatan så hade jag nog vågat låta någon annan köra han. Vi har haft information/upvisnings dag å det var mycket upskatat å det var många som blev intreserade men det är resulterade tyvär inte i några nya medlemar i klubben eller flera tävlande....

å ja mentor som man kan fråga om allt är ju bra, sj har jag ju haft sån tur att jag har haft halv kunniga föreldrar som sj tävlat och har kunat hjälpa en att komma igång. men nu när man börja komma up i klasserna räcker inte deras kunskap riktigt tyvär.

Vi har under ett par år nu i vår klubb haft två ungdomar som följt med på träningar och tävlingar. I början som hästskötare, senare groom, och förra året fick de köra varsin omgång i lagserien plus hemmatävlingen. I år har de kört en tävling på hemmaplan. Problemet är att hästägarna vill tävla själva och har stora ambitioner (SM). Tiden (och hästen) räcker inte till för att både tävla själv fullt ut och låta ytterligare en kusk tävla hästen. Sen är det också så att hästägarna inte har någon vidare lust att sponsra med häst, utrustning och förlorad tränings- och tävlingstid. Men för ungdomarna är det inte möjligt att gå och köpa häst och utrustning eftersom de inte har någon inkomst.
Jag tycker att det här är ett viktigt ämne, som tyvärr nog inte är speciellt lättlöst.

Naturbruksgymnasiet Västernorrland, Nordvikskolan hade/har körning, grundkurs plus fördjupning, även bruks/skogskörning.

Jag bor i Skaraborg. En av ungdomarna jag nämnt ovan sitter med i samma undomskommité som du;)

Där har vi ett stort problem! Jag har hört av folk som lånat ut vagn att det blir ju lite av ett etiskt dilemma. Man har ju själv lagt ner pengar och tid på både häst och utrustning, och ska man då låna ut gratis till en nybörjare? Men samtidigt krävs det nya ekipage för att hålla sporten vid liv... Lite klurigt.

Kul att ni spånar allihopa! Min tanke är nog att de som har egen häst eller tillgång till häst är de man ska satsa på, men självklart hjälpa alla intresserade. Att de som har möjligheten får hjälp att hitta utrustning, kanske lära sig köra på en rutinerad häst och följer med bara för att få lite rutin. Det finns ju trots allt många inkörda hästar i landet som inte körs och många som är intresserade av att köra in. Det gäller bara att få in dom på rätt spår, för har man kommit dit går det inte att sluta :grin::o

I helgen har vi haft ungdomsträning i umeå och lyckas man hålla igång dessa kommer vi har en väldans massa fina ekipage inom en snar framtid!

Precis, och en stor fördel med körsporten är ju att dessa intresserade ungdomar kan ta med sig en kompis som får grooma och komma in i det hela på så vis.

Till skillnad från körningen, så har ju både hoppningen och dressyren väldigt många ungdomsekipage. Man kanske kan informera barn och ungdomar i de andra tävlingsgrenarna om körning. Även om man inte vill göra en helomvändning, och ex. sluta hoppa. Så är det ju väldigt bra med omväxlande träning, där körningen kan komma in. ;)
Med andra ord kanske man kan försöka ordna informationsdag eller liknande, med ungdomar från andra grenar.
Inkörningskurser inriktade till de som ex. tävlar med sin ponny i hoppning, kunde kanske dra med flera från samma klubb...
När de väl börjat är de fast! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 639
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka