Ungästar och trots

Sv: Ungästar och trots

Ibland behöver unghästen en liten återhämtningsperiod för att smälta alla nya intryck.
Efter en vecka brukar de vara väldigt arbetsvilliga igen! Det är viktigt att behålla glädjen hos hästen, det ska vara kul att jobba.

Började rida min nya häst ordentligt förra hösten och allt gick superbra verkligen (fd travare). Hon stod blickstilla vid uppsittning och på ridvolten funkade allt verkligen perfekt.
Men nu i vinter/senhösten gick hon in i ngn form av femårstrots. Skulle inte stå stilla vid uppsittning, i början av varje pass skulle hon först resa sig lite och hålla på. Och att ta i i arbetet var sååå jobbigt så var tvungen att först protestera innan några nya moment.

Trodde först att hon hade ont eller att ngt hänt med ngn av de andra ryttarna, men insåg sen att det var femårstrotsen hon kommit in i. Och för varje gång blev det bättre och bättre och nu är nästan alla former av protester borta igen. Hon står fortfarande ej helt stilla vid uppsittning, och gör några småskutt ibland när ngt blir jobbigt (enl henne hehe), men det är stor skillnad. Kan ju komma tillbaka igen, känns som det har varit en vädligt kort trotsperiod, men nu vet jag iaf att det går över tillslut ;)
Tyckte att det gick lite väl bra med grundutbildningen och hanteringen för att vara sant hehe.

Nu är min unghäst inne i tros period igen, hoppas den släpper snart för det e verkligen både tråkigt och jobigt. + att min är så jäkla stark och svår att få att samarbeta, när min tjej kommer in i sina trots perioder så känns det som att värden står stilla, hon är sto, extremt sto, hon är fux och hon har en vilja av stål, hon tänker och tycker otroligt mkt.

Det som man mest märker på henne när hon kommer in i sina trots perioder är att hon blir "trippig" i steget och går imot hjälperna. Senast idag när vi skrittade jag jag la till ytterskänkeln så flög hon i luften och gjorde en ytterst stiligt luftsprång. La då ner att rida på fältet och skrittade 30 minuter ut i skogen. :smirk:

4 verkar va en trevlig ålder... :smirk:
Har själv fått min beskärda del av unghästfasoner.
Min hästs humör beror även på en lång viloperiod eftersom han har vart behandlad i ett ben...
Hoppas verkligen han lugnar sej snart.

Nä fyra verkar Verkligen inte vara en trevlig ålder. Min häst är inne i jordens mesta trots just nu. Hon ska stå på bakbenen, bocka och fara. Stundtals är hon helt avslappnad för att två minuter senare fara runt som en tok... ytterligare ett par minuter senare så är hon helt avslappnad igen. Man blir ju inte klok på henne.
Hon är också ett sto med Mycket bestämda åsikter.
Jag hoppas verkligen att det går över snart.

kl

skönt o höra att det är fler som har ungisar som härjar... :crazy:
Fröken har vilat ett tag i höst o det var tydligen inte bara av godo... får väl ta på mig skyddsutrustningen :devil: ett par dagar så hon får rasta av sig lite... tidigare unga gentlemän har inte visat samma humör.. :rofl:

min 3 åring har börjat få för sig att hon i bland inte ska gå för att hon ser något "farligt" helt plötsligt, fast hon passerat det stället tio gånger innan på ridbanan. Driver man hon framåt så lättar hon fram eller kastar sig åt sidan (stegrar), så fort hon gör det så snurrar jag runt henne på en liten volt och fortsätter sedan att rida som att inget har hänt. Hon prövar bara ca 2 ggr på samma ställe sedan så ger hon upp då hon bara upplever obehag av att snurra och att hon är helt maktlös då.
Hon tycker ju nu att hon är stor och stark och att det borde vara hon som bestämmer.
Det gäller att ta unghästarna rätt och visa dem den rätta vägen utan att bråka med dem.

Alla unghästar kör med olika knep och hittar på olika hyss vart efter man har fixat det ena hysset, men det är lite det jag tycker är tjusningen med unghästar, deras små påhitt. Och det är då man som ryttare sätt lite på eldprov för att kunna hantera unghästen på ett bra sätt och på ett rätt sätt visa vad som är okej och vad som inte är okej.

Vad skönt att läsa denna tråden. Har ett fyra årigt sto som är riktigt pestig nu, het och laddad:devil: Brukar vanligtvis vara vaken och pigg, men inte göra några rodeo aktiviteter. Fick mig en flygtur senast igår och är öm i hela kroppen, men det är bara att kämpa på, ridturen avslutades i alla fall med en ganska samarbetsvillig om än trött häst..

Hoppas att det går över snart! Min häst har för tillfället två växlar: fastvuxen i marken ala kobra (öronen bak) med gigantiska bockspråg ELLER ökad trav med sänkt rygg och höööög nacke :crazy:

*jag lovar, jag kan rida* Om nått så är det en riktig pers för självförtroendet :D

Frågan är hur man hanterar att hästen blir förbannad, bockningar är inte okej men när hon slutar med det så ökar hon på farten istället... Det ironiska är att jag får inte ut henne i hörnen, men ryggning och skänkelvikning är det lättaste i världen att förstå. Undrar om jag och hästen talar samma språk... JAG BEHÖVER ETT TONÅRSLEXIKON FÖR HÄST!

snälla, skicka en kopia på det lexikonet om du får tag på ett! ;)

Duvas unghäst och min unghäst är från samma möderne så då vet jag vad jag har att vänta... :eek:

Alla unghästar kör med olika knep och hittar på olika hyss vart efter man har fixat det ena hysset, men det är lite det jag tycker är tjusningen med unghästar, deras små påhitt. Och det är då man som ryttare sätt lite på eldprov för att kunna hantera unghästen på ett bra sätt och på ett rätt sätt visa vad som är okej och vad som inte är okej.

Nu fick man ju inte alls komplex som ryttare (syftar på det fetstilta). :angel:
Jag har ridit in och till en hel del unghästar men ingen har varit i närheten av den jag har nu. Och jag erkänner; när hon börjar med sina värsta krevader så händer det att jag blir rädd (för den där hästen kan fan slå knut på sig själv)och då kapsejsar ju hela skeppet sas.
Hittills har hon bara ställt sig när man har tömkört eller haft henne på lina och gud nåde henne om hon gör det med mig på. DÅ kommer jag nog att slå ihjäl hästskrället... om jag överlever.

*KL*
Oftast börjar dom ju trotsa när dom blivit starkare och vet lite mer vad "arbete" innebär och dom blivit trygga i situationen. Det bästa tipset jag kan ge är att vara hård men rättvis. Att premiera gott uppförande, ignorera när hästen är spänd, hoppig, tittig (i skogen). Ge en klapp på halsen och tänk "ja,ja :smirk:" typ. Utsätter dock den dig, andra hästar för fara (sparkar, stegrar, bockar med syfte att slänga av) så ska den ju självklart ha en tillrättavisning.När du tillrättavisat låtsas som inget hänt liksom och fortsätt där du slutade innan bråket. Man får inte vara rädd, utan man måste ha tillräckligt mkt sinnesnärvaro för att kunna agera i olika situationer och kunna bedöma när man ska göra vad. Annars kan det bli VÄLDIGT fel.

Precis min åsikt med!

Fast i nuläget förutom min 3 åring så har vi en mkt besvärlig 4 åring, som man får klura ut lösningar på hela tiden. Det är en aggresiv häst som inte har problem med att få av sin ryttare. Med aggresiv så menar jag att får hon inte göra som hon vill, dvs inte göra ett skit så blir hon riktigt sur och hittar på allt möjligt skit, presar man på hon ytterst lite så flyger man till marken....

Att tillrätta visa en häst som uppförsig fel så använder jag mig bara av en metod och det är att snurra hästen på en pluttevolt = yr häst = obehagligt för hästen.
Volten bryter av mönstret för hästen och den kan inte stegra, bocka etc, efter några varv på plutte volten så fortsätter jag där jag slutade. Så det blir aldrig någon stor affär av händelsen, men hästen förknippar snabbt sin olydnad med obehag och slutar upp att "fjanta" sig.
Varvar med med mkt beröm då hästen sköter sig, det ska vara kul att vara lydig!
Annvänder aldrig piska för bestraffning eller andra sätt.

Och precis som du säger, rädd kan man inte bli, utan man måste vara kall nog att kunna agera på rätt sätt i rätt tidpunkt.

Men om man blir rädd? Jag har bara ridit i 5-6 år och detta är min första unghäst.
I början gick det jätte bra och när jag rider i ridhuset går det fortfarande bra för det mesta. Men ute blir han "rädd" för allting och ska dra ut på åkrar, bocka, försöker stegra sig osv ..
Mina grannar är väldigt duktiga på hästar och hjälper mig mycket, utan dem hade jag nog gett upp för länge sen och inte vågat rida honom, men mina föräldrar däremot flippa ur totalt när han skena ut på en väg en gång.
Då kom vi överens om att jag bara skulle rida med någon annan och att vi hade en longerlina som de höll i, så om han drog iväg och itne jag lyckades få stopp på honom kunde de hjälpa till!
Men nu när det är mörkt och alla jobbar så kan jag bara rida på helgerna, så därför gick jag med honom på vardagarna och gick ibland ner med honom till ridhuset.
Men i tisdags så ville han plötsligt inte gå, stegra sig och drog iväg, jag kunde ju inte hålla ihop så han skenade hem :confused:
Nu får jag änns inte ut och gå med honom själv ..

Han är inte rädd för något igentligen, men när han testar så blir allt livsfarligt och då försöker han dra hem. Har jag kommit nån kilometer bort så är han jätte snäll och bråkar knappt alls!

Jag måste ju rida honom för han blir ju knappast lugnare av att stå i en hel vecka.
Då kommer han bara bli ännu jobbigare den dagen ajg rider honom, men det förstår inte mina föräldrar ..
HJÄLP!:crazy:

Då min 4a åring kom i trotsåldern var han pest!
Han gick inte med på något, bockade stegrade, försökte sticka jag allt!

Jag valde att börja arbeta mer från marken, mycket longering och NH övningar.
Jag vågade helt enkelt inte sitta på honom så mycket, både för min egen skulloch hästens efter som de lätt blevmycket drag i munnen och otrevliga saker så valde jag att arbeta från marken i ca 3 veckor efter de veckorna var han som vanligt igen. :)

Det finns många som låter hästarna stå under sin trots men då tar de oftast lite längre tid innan dom har kommit över den perioden och jag har då vunnit mycket mer på att arbeta honom från marken tills han lugnat ned sig.
Sedan får han lite "återfall" ;) då han testar några ritter och sedan är det över :)

Det är tur det går över :smirk:

Men om man blir rädd? Jag har bara ridit i 5-6 år och detta är min första unghäst.
I början gick det jätte bra och när jag rider i ridhuset går det fortfarande bra för det mesta. Men ute blir han "rädd" för allting och ska dra ut på åkrar, bocka, försöker stegra sig osv ..
Mina grannar är väldigt duktiga på hästar och hjälper mig mycket, utan dem hade jag nog gett upp för länge sen och inte vågat rida honom, men mina föräldrar däremot flippa ur totalt när han skena ut på en väg en gång.
Då kom vi överens om att jag bara skulle rida med någon annan och att vi hade en longerlina som de höll i, så om han drog iväg och itne jag lyckades få stopp på honom kunde de hjälpa till!
Men nu när det är mörkt och alla jobbar så kan jag bara rida på helgerna, så därför gick jag med honom på vardagarna och gick ibland ner med honom till ridhuset.
Men i tisdags så ville han plötsligt inte gå, stegra sig och drog iväg, jag kunde ju inte hålla ihop så han skenade hem :confused:
Nu får jag änns inte ut och gå med honom själv ..

Han är inte rädd för något igentligen, men när han testar så blir allt livsfarligt och då försöker han dra hem. Har jag kommit nån kilometer bort så är han jätte snäll och bråkar knappt alls!

Jag måste ju rida honom för han blir ju knappast lugnare av att stå i en hel vecka.
Då kommer han bara bli ännu jobbigare den dagen ajg rider honom, men det förstår inte mina föräldrar ..
HJÄLP!:crazy:

Jag tycker du ska arbeta från marken, alltsåmycket i longerlina, kanske tömmkör om han har gjort det tidigare.
Det är bara ohyffs och det går över efter ett tag.
Försök hitta lite nya saker att göra t.ex. löshoppa lek med honom i ridhuset o.s.v.
Det blir nästan bara värre om du börjar bli rädd, då känner han det och han blir ännu starkare.
Sen gäller det ju att bara vara mer envis än honom. :)
Kämpa på, det går över. Längta tills han är 5 då blir dom gudomliga! :love:

Använd myyycket beröm då den gör rätt, gör literoliga saker med hästen så det blir roligare att vara duktig.

Tack för tipset:)
Vad för NH-övningar?
Jag har provat att tömköra honom en gång, det gick hyffsat. Min kompis höll honom i grimskaft så han inte skulle gå bak till mig. Men sen har det inte blivit att vi gjort det mer gånger ..

Natural horsemanship kallas det, jätte nyttigt!!

Jag är ingen NH "tönt" utan kan bara några lätta övnigar
t.ex. få hästen att flytta undan för dig, stå framför hästen titta på baken och vifta med grimmskaftet mot baken som du vill at han ska flytta.
Så fort han flyttar ett steg så sluta emd viftandet och ge mycket beröm.
Då du har tränat mycket så kan det räcka med att du titar mot baken och kanske pekar.
Använd gärna ett komande t.ex. "flytta" så slipper du stå och trycka mod hästens bak varje gång.

Lär hästen att backa på komando, då viftar du med grimskaften framför hästen istället, vifta med hela kroppen så häsyen backar. Det räcker med ngt steg åt gången och ger mycket beröm.
Minska därefter rörelsen, tillslut ska du bara behöver använda fingret att vicka lite på det och använda komando t.ex. "backa".

Min 5 årning går som en hund efter mig med hjälp av såhär enkla övningar.

Det behövs bara jäätte mycket berom och godis.
Hitta på nya ideer, lek med hästen och mycket miljöträning ärjätte nyttigt för unghästar.
Gå över presseningar, stryk med plastpåse över hästen o.s.v.

Om du ska över en pressening och hästen stenvägrar försök att be den komma fram till dig. (Dra inte i grimskaftet utan, sänk dig lite och luta dig frammåt samtidigt som du sträcker fram handen och drar den skta mid dig medans du lägger vikten lite bakåt.
Lite som "varsogod madame" ;)

Om hästen inte vill över så pröva att fytta backa, hästen ska stanna då du stannar o.s.v och prova sedan igen.

De räcker med att öva ca 5-10 min/dag med dessa övningar och kanske longera en stund.
Hästen ska ha fokus på dig hela tiden om den tappar det så kan du vissla lite locka på den eller rör litei grimskaftet.

Det finns jätte mycket man kan göra för att stärka ledarskapet,

Om du kollar och läser på den här länken: http://www2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=46134
Där står det om Ntt det är liknande NH.
Tjejen som skriver det har en super fin 5 årig frieser som går som en hund efter matte.

Jag har ridit in flertalet unghästar och nästan aldrig haft några större problem.
Men idag har min hingst bytt ut små bockarna i galoppfattningen mot rejäla saker och jag åkte i backen tre gånger idag... vet inte vad man ska göra.. han går alltid fram och är lydig och glad.. tror bara att det är glädje eftersom han alltid startar galoppen i hagen och på linan med bocksprång.. vågar man prova westernsadel.. dom säger att det e lättare att sitta kvar i .. men slår man sig inte bara mer då. Självklart e han 4a han med... kanske hör det till.. eftersom allt annat på vägen var så lätt.
Det är ju nu energin och musklerna börjar komma så dom orkar busa till det.

Jo, jag brukar hoppa av och leda honom en bit om jag känner mig osäker, fast för det mesta går det så snabbt när han drar iväg och ibland trillar man av istället :smirk:
Men även om det förmodligen är bättre än att åka i backen, så vinner ändå inte hästen fighten lite grann om man hoppar av och leder förbi, eller? :mad:

Jag tycker inte att du förlorar något på att hoppa av och leda förbi. Enligt mig blir det en mycket trevligare upplevelse om man inte gör en stor grej av det. Min femåring tycker att det mesta är läskigt (fåglar, brevlådor, hus mm... ;) ) och om jag märker att han inte vill gå förbi så hoppar jag hellre av och leder honom än att börja bråka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 515
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II