Sv: Ungästar och trots
Natural horsemanship kallas det, jätte nyttigt!!
Jag är ingen NH "tönt" utan kan bara några lätta övnigar
t.ex. få hästen att flytta undan för dig, stå framför hästen titta på baken och vifta med grimmskaftet mot baken som du vill at han ska flytta.
Så fort han flyttar ett steg så sluta emd viftandet och ge mycket beröm.
Då du har tränat mycket så kan det räcka med att du titar mot baken och kanske pekar.
Använd gärna ett komande t.ex. "flytta" så slipper du stå och trycka mod hästens bak varje gång.
Lär hästen att backa på komando, då viftar du med grimskaften framför hästen istället, vifta med hela kroppen så häsyen backar. Det räcker med ngt steg åt gången och ger mycket beröm.
Minska därefter rörelsen, tillslut ska du bara behöver använda fingret att vicka lite på det och använda komando t.ex. "backa".
Min 5 årning går som en hund efter mig med hjälp av såhär enkla övningar.
Det behövs bara jäätte mycket berom och godis.
Hitta på nya ideer, lek med hästen och mycket miljöträning ärjätte nyttigt för unghästar.
Gå över presseningar, stryk med plastpåse över hästen o.s.v.
Om du ska över en pressening och hästen stenvägrar försök att be den komma fram till dig. (Dra inte i grimskaftet utan, sänk dig lite och luta dig frammåt samtidigt som du sträcker fram handen och drar den skta mid dig medans du lägger vikten lite bakåt.
Lite som "varsogod madame"
Om hästen inte vill över så pröva att fytta backa, hästen ska stanna då du stannar o.s.v och prova sedan igen.
De räcker med att öva ca 5-10 min/dag med dessa övningar och kanske longera en stund.
Hästen ska ha fokus på dig hela tiden om den tappar det så kan du vissla lite locka på den eller rör litei grimskaftet.
Det finns jätte mycket man kan göra för att stärka ledarskapet,
Om du kollar och läser på den här länken:
http://www2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=46134
Där står det om Ntt det är liknande NH.
Tjejen som skriver det har en super fin 5 årig frieser som går som en hund efter matte.