Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan.
Jag har ett stort problem.
Jag är 16 år har pojkvän och äter p-piller. Dock har jag inte ätit dom sen i torsdags och har haft sex under den tiden. Före torsdagen hade jag "uppbehåll" alltså mens. Kan jag vara gravid?
Hur stor är risken?
Om det nu är så så vill jag inte ta bort barnet. Vill inte mörda mitt eget barn :eek::(.
Min pojkvän skulle ställa upp isåfall, till 100%.
Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?
Hur skulle det fungera i skolan? Jag går första året på ett naturbruksgymnasium.
Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?

//Cb
 
Sv: Ung mamma

Kan jag vara gravid? Ja
Hur stor är risken? Vissa blir gravida med p-piller, andra tar det upp till 1 år innan ägglossning kommer igång ordentligt och livmodern blir så ägget kan fästa.
Om det nu är så så vill jag inte ta bort barnet. Vill inte mörda mitt eget barn .
Min pojkvän skulle ställa upp isåfall, till 100%.
Varför då slarva med skydd :crazy:
Hur gamla var ni när ni fick erat första barn? 21 år
Hur skulle det fungera i skolan? Jag går första året på ett naturbruksgymnasium. Det kan bara du veta, för vissa går det jätte bra för andra går det helt åt skogen. Min kompis fick barn bara några dagar innan vi slutade åk.2 och hennes mamma ställde sen upp som barnvakt under åk.3, hon plugga hemifrån och åkte in för prov ect. Förhållandet med pappan till barnet tog dock slut i slutet på hennes graviditet. Men hon tog studenten med oss andra.


Sen är det väl inte direkt skolan man ska oroa sig för, det är nog det enklaste. Det svåra är sen när man ska försöka få ett jobb. Men även det är induviduellt hur man vill göra, jag ville ha allting klart speciellt med jobb, så jag har ett jobb, och när jag börjar jobba igen har jag rätt att gå ner i tid tex bara jobba 7-13 men när man går som provanställd måste man oftast anpassa sig efter jobbets tider vilket kanske betyder mkt längre dagar på dagis för barnet fast man igentligen inte vill.

Graviditeten är ju det enklaste, sen kommer (minst) 18 år av ansvar.


Jag har inget emot unga föräldrar och tror säkert en 16 åring kan vara bättre mamma än en som är 36. Men man ska inte placera flera stolar vid matbordet än man kan ge mat till. Har man det så att när hyran är betalad så får man leva på nudlar resten av månaden så tycker inte jag man ska sätta barn till världen.


Barnlängtan får många tidigt, men bara för man vill ha en bebis så behöver man inte skaffa det. Är det något man vill kan man vänta till rätt tillfälle. Fick själv barnlängtan tidigt men ville ha allt på det säkra först, för att sen kunna ge 100% till barnet, inte behöva tänka på jobb, skola, ta körkort ect. ect.
 
Senast ändrad:
Sv: Ung mamma

tycker Pmmm gav ett bra svar.
Men en fråga som poppade upp i mitt huvud var: varför har du inte tagit pillrena? ville du bli gravid?
om du isf gjorde det, men utan att berätta för pojkvänne tycker jag att du borde gra det. Om det nu blir så att du blir gravid och behåller barnet och han tror at du gick på piller kommer ju det att tynga dittt samvete..
 
Sv: Ung mamma

alltså inte för att vara elak men du vet hur barn blir till? varför då fråga om du kan bli gravid om du inte äter p piller??det är väl bara å läsa på instruktionerna så står det missar man en-2 dagar så ska man skydda sig i en vecka.. sa du inte till din kille att du inte tagit dom ordentligt? aja gjort är gjort.. men det är den första veckan så är det inte så stor risk att bli gravid..har för mig att det är den andra eller tredje som man ska vara noggran med(men det är viktigt ta varje dag för att få så lite biverkningar..om jag måste ta två på en och samma dag mår jag jätteilla..)
 
Sv: Ung mamma

nu har det ju gått såpass länge att du måste vänta på nästa mens innan du kan börja på pillrena igen tror jag? rätta mig gärna om jag har fel.. så se till att skydda er.. inte snällt a tt lura till sig ett barn på det sättet:mad:
 
Sv: Ung mamma

Man kan böja med p-piller när som helst men för att vara helt säker bör man använda kondom i 1 vecka för att de ska skydda lika mkt som när man tar pillret vid 1a mensdagen.


Sen kanske inte det bästa för en relation att "lura" till sig ett barn :crazy: man bör kanske ha i baktanke också att när barnet är 12 år får barnet själv välja hos filken förälder den vill bo om man har separerat osv.
 
Sv: Ung mamma

det är ju faktiskt inget barn vid det stadiet.. bara ett par celler i en klump...
jag vet otroligt många unga föräldrar (i din ålder) som varit såååå övertygade om att det kommer att hålla med pojkvännen, i 9 fall av 10 så blir det inte så.

har du hunnit göra allt du vill göra här i livet? gå på krogen får du ju inte göra än på ett par år, är du en festmänniska eller kan du tänka dig att "skippa" din egen ungdom? barn och alkohol hör inte ihop, ett glas vin eller två är ju ok men ungdomar nöjer sig sällan med det.
har du RÅD att ha barn? kan du ge barnet en trygg uppväxt (stabila förhållanden till familj, mat, kläder, hus...osv)?

jag HOPPAS att du inte är gravid, är du inte det tycker jag att du ska fundera på att sätta i p-stav, du behöver inte komma ihåg ett smack när det gäller den utan den skyddar dig från graviditeter ändå.
ett hett tips, försök få nåt extrajobb/sommarjobb på dagis/fritids med lite större barn. de kan garanterat avskräcka dig från att skaffa barn ett tag framöver :p
jag gjorde det när jag var 16 och hade en enorm barnlängtan, efter dom där 3 veckorna HATADE jag barn och var övertygad om att jag ALDRIG skulle skaffa egna. nu är jag snart 21 och försöker bli gravid.. :p
 
Sv: Ung mamma

nu har det ju gått såpass länge att du måste vänta på nästa mens innan du kan börja på pillrena igen tror jag? rätta mig gärna om jag har fel.. så se till att skydda er.. inte snällt a tt lura till sig ett barn på det sättet:mad:

Det var nog inte det jag ville...:crazy:
 
Sv: Ung mamma

Kan jag vara gravid? Ja
Hur stor är risken? Vissa blir gravida med p-piller, andra tar det upp till 1 år innan ägglossning kommer igång ordentligt och livmodern blir så ägget kan fästa.

Man kanske ska tillägga att det är ju inte säkert att det blir barn på en gång. Det finns ju folk som försöker i åratal, verkligen försöker, och ändå inte lyckas bli med barn. Även om de aldrig ätit p-piller.

Jag skulle rekommendera TS ett graviditetstest, så att du vet läget. Är du inte gravid så behöver du ju inte heller göra dig bekymmer om abort och så.
 
Sv: Ung mamma

KL

Men ts skriver ju att pappan skulle ställa upp till 100% så varför dessa anklagelser om att lura till sig barn?De har ju uppenbarligen diskuterat att ts kan vara gravid då pappan vill ställa upp.

Till ts vill jag bara skriva att det bästa är att använda skydd om du nu inte är gravid redan.
Det finns folk som kan skippa skydd flera år utan att bli gravida & så finns det såna som min kompis som nästan blir gravid av att borsta tänderna med sin sambos tandborste, överdrift men ändå;)
 
Sv: Ung mamma

Hon kan ju ha frågat sin kille om han skulle ställa upp för henne till 100% vad som än händer. Betyder ju inte att han förstår att hon då menar ett barn ;)
 
Sv: Ung mamma

Hejsan.
Jag är 16 år har pojkvän och äter p-piller. Dock har jag inte ätit dom sen i torsdags och har haft sex under den tiden. Före torsdagen hade jag "uppbehåll" alltså mens. Kan jag vara gravid?
Hur stor är risken?
Om det nu är så så vill jag inte ta bort barnet. Vill inte mörda mitt eget barn :eek::(.
//Cb

Ville du ha barn eftersom du inte använde skydd?
Du mördar inget barn, det är ett foster som lika gärna kan sluta i missfall. Du kan bli en utmärkt mamma redan vid 16 , men är du beredd på det ansvaret? Jag var 20 och fick ett chock över allt som skulle fixas och ordnas. Det är materialla saker, läkarundersökningar, ekonomin och papper som ska fixas när ett barn anländer till världen. Bor du fortfarande hemma hos dina föräldrar? Ja, du kan ha blivit gravid. En tjejkompis slutade med p-piller och var gravid månaden efter.
 
Sv: Ung mamma

Hejsan.
Jag har ett stort problem.
Jag är 16 år har pojkvän och äter p-piller. Dock har jag inte ätit dom sen i torsdags och har haft sex under den tiden. Före torsdagen hade jag "uppbehåll" alltså mens. Kan jag vara gravid?
Hur stor är risken?
Om det nu är så så vill jag inte ta bort barnet. Vill inte mörda mitt eget barn :eek::(.
Min pojkvän skulle ställa upp isåfall, till 100%.
Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?
Hur skulle det fungera i skolan? Jag går första året på ett naturbruksgymnasium.
Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?

//Cb

japp du är säkert gravid ,, ta ett test!
Risken är ganska så stor..ta ett test.
Jag fick min första när jag var 19 .
En bekant fick sion första när hon var 14år .
Allt funkar om man bara vill bägge föräldrarna och att bägge uppofrar sina "ungdoms" liv annars så funkar det inte!
 
Sv: Ung mamma

Jag var 17 år då jag fick mitt första barn. gissa om det blev mkt :eek::eek: men det har gått jättebra, skulle ALDRIG ha gjort ett annat val igen om jag kunnat gå tillbaka i tiden. mina barn är det bästa jag har i livet! :bump::banana:
 
Sv: Ung mamma

Egentligen borde du använda annat skydd tills du kan göra graviditetstest och utesluta graviditet. I så fall börjar du på p-piller igen och använder annat skydd tills du får skydd av pillrena igen. För OM du är gravid är det inte så bra att äta p-piller. Eller har jag fel?
 
Sv: Ung mamma

Tror inte det är farligt eller skadligt, med p-piller påverkar ju livmoderväggen så ett ägg inte ska kunna fästa. Så en ökad risk för missfall borde ju finnas i stället.

Finns ju många p-piller barn och skulle de vara skadligt hade man ju vetat om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ung mamma

japp du är säkert gravid ,, ta ett test!
Risken är ganska så stor..ta ett test.

Beror nog på vilket p-piller TS äter.
Själv hade jag oskyddad sex i princip varje dag i 8 månader innan jag blev gravid.

Med cilest så finns det en risk att man blir gravid om man missar ett piller på 1a veckan på p-piller kartan om man hade sex (utan kondom) veckan innan man började med den raden (dvs när man äter sockerpiller)

Missar man under 2a veckan minskar inte skyddet om man ätit sina piller korrekt under 1 vecka innan.

Missar man 3e veckan börjar man direkt på ny karta eller tar sina sockerpiller så mensen kommer tidigare.

Missar man 4e veckan händer ingenting eftersom man ändå bara äter sockerpiller då!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 687
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 907
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 695
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp