Z
Ziemona
Vad tycker ni om att använda en hingst (godkänd)till sitt sto första året hingsten är satt i avel?
Dvs, hur viktigt är det att se föregående avkommor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Generellt säjer man ju att på oprövade ston bör man använda beprövade hingstar medan man kanske kan välja nygodkända oprövade hingstar till ston som redan lämnat flera avkommor så man ser vad hon brukar kunna nedärva.Ziemona skrev:Vad tycker ni om att använda en hingst (godkänd)till sitt sto första året hingsten är satt i avel?
Det funkar ju så länge man bara får ett föl då och då. Hittills har jag gjort så med min ahalvblod. Men från och med NU så måste mitt mål vara att sälja det som säljas kan, annars kan jag inte hålla på med avel... Det går ju inte att börja stapla hästarna PÅ varandra när de förökar sig och blir fler...jag resonerar att blir det en häst i min smak som har vad jag letar efter så behåller jag, annars säljer jag. Får väl vara lite flexibel.
De tre hbl-föl jag har fått hittilsl har samtliga varit efter svårklasshingstar i hoppning.Jag har av princip, i alla fall utom ett, valt beprövade och välstammade hingstar till mina ston. Även om de inte haft avkommor i tävlingsbar ålder har de iallafall själva vart i den åldern att de hunnit med att prestera på tävlingsbanan.