Ung hinst i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
Z

Ziemona

Vad tycker ni om att använda en hingst (godkänd)till sitt sto första året hingsten är satt i avel?
Dvs, hur viktigt är det att se föregående avkommor?

Sv: Ung hinst i avel?

Jag personligen vill gärna se tidigare avkommor. Men har man sett hingsten, den har fått bra poäng, har en tilltalande stam och ett bra möderne så ser jag absolut inget fel i att använda den. Någon måste ju börja för att det skall bli avkommor som sedan andra uppfödare kan titta på och göra en bedömmning om det är något dom vill använda sig av.

Jag skulle inte använda en ung hingst de första åren han var i avel om jag inte var väldigt insatt i hans härstamning och den var något att ha, hingsten själv hade gjort bruksprov med mycket höga siffror, och att han hade gjort ett väldigt gott intryck på mig.

Någon måste ju börja som sagt var, men jag skulle inte välja en helny hingst som första hingst till mitt sto om han inte var exceptionell med exceptionell härstamning.

Om hon däremot lämnat ett par bra avkommor och man visste vad HON lämnade så skulle jag kanske kunna chansa om det verkade vara en bra hingst.

Ziemona skrev:
Vad tycker ni om att använda en hingst (godkänd)till sitt sto första året hingsten är satt i avel?
Dvs, hur viktigt är det att se föregående avkommor?
Generellt säjer man ju att på oprövade ston bör man använda beprövade hingstar medan man kanske kan välja nygodkända oprövade hingstar till ston som redan lämnat flera avkommor så man ser vad hon brukar kunna nedärva.

Jag kan mycket väl tänka mig att använda en nygodkänd hingst till mina ston, om hingsten faller mig i smaken och har de egenskaper (inkluderat stammen) jag söker.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att använda en ung hingst om han hade beprövad stam och om jag fick rätta " känslan".

Ex, hade jag i år (2004) kunnat tänka mig Tornesch 1052. Om jag hade haft ett sto som passade.

MEN det spelar lite roll om jag ska behålla avkomman själv eller sälja.

Det har jag gjort flera gånger med bra resultat. Känner man sitt sto samt känner till hingstens stam framförallt stofam. är det inga problem

jag resonerar att blir det en häst i min smak som har vad jag letar efter så behåller jag, annars säljer jag. Får väl vara lite flexibel.

jag resonerar att blir det en häst i min smak som har vad jag letar efter så behåller jag, annars säljer jag. Får väl vara lite flexibel.
Det funkar ju så länge man bara får ett föl då och då. Hittills har jag gjort så med min ahalvblod. Men från och med NU så måste mitt mål vara att sälja det som säljas kan, annars kan jag inte hålla på med avel... Det går ju inte att börja stapla hästarna PÅ varandra när de förökar sig och blir fler... :p

Jag har av princip, i alla fall utom ett, valt beprövade och välstammade hingstar till mina ston. Även om de inte haft avkommor i tävlingsbar ålder har de iallafall själva vart i den åldern att de hunnit med att prestera på tävlingsbanan.

Undantaget i mina hingstval är den hingst som blev godkänd samma år som jag valde att betäcka mitt sto med den. Denna hingst har INTE levt upp till förväntningarna i avelsboxen.

För avelsframsteget är det viktigt att unga individer kommer in i aveln snabbt för avkommebedömning men oavsett det skulle jag aldrig använda en nykläckt treåring till mitt sto om jag nu haft något sto kvar.

Jag har av princip, i alla fall utom ett, valt beprövade och välstammade hingstar till mina ston. Även om de inte haft avkommor i tävlingsbar ålder har de iallafall själva vart i den åldern att de hunnit med att prestera på tävlingsbanan.
De tre hbl-föl jag har fått hittilsl har samtliga varit efter svårklasshingstar i hoppning.
Mina shettisar har fått prova relativt oprövade hingstar de flesta gångerna - i år blev det första betäckningsåret med min egen nygodkände hingst.

jag skulle ev. kunna tänka mig att använda en ung oprövad hingst om jag hade sett honom på 'live' på tex bruksprov o verkligen blivit kär. men har man bara ett sto skulle det nog kännas lite för riskfyllt. (har man flera o kanske ett sto som har haft flera föl som man vet på ett ungefär vad hon lämnar så kanske man skulle våga 'gambla' lite.) inte så kul om hingsten sen som 4åring inte blir godkänd (som tex Di Caprio). Spec om man får ett stoföl som man vill avla vidare på sen. visst man kan ju få en jättefin rid- o tävlingshäst men den skulle ändå kännas lite 'mindre värd' rent stam-mässigt.

Senast ändrad:

Men den egna hingsten måste ju få vara undantagen alla regler om beprövade och något äldre hingstar :D annars vore det väl fy skam.

Jag använde en 3åring, alltså helt oprövad hingst, men då till ett sto som tidigare lämnat bra och jämna avkommor. Jag tror att det är lämpligt att använda beprövade hingstar till yngre oprövade ston och tvärtom.

Jag har använt en 3-åring en gång, en sån som alltså får betäckningstillstånd endast ett år till att börja med. Han har sedan dess inte utfört ngt mer bruksprov och är alltså inte gk längre.

Först ångrade jag mig faktiskt lite grann, eftersom jag insåg hur svårsåld den skulle bli (eller ja, trodde jag) när inte hingsten gick till bruksprov som 4-åring.

Men nu har jag sålt den som ettåring till en av landets bästa ryttare, så - ja, det var ju ett lyckokast iaf :D.

Jag tror fr a allt det beror av om man ska sälja eller inte. Ska man sälja så måste man välja en hingst med sug efter avkommorna. Å andra sidan så verkar tävlingsryttarna på högre nivå inte alls fixerade vid modehingstarna utan snarare tvärtom.

Man ska nog, som slutsats, vara mkt väl insatt i avel och härstamningsanalys innan man väljer en oprövad hingst. Å så gäller det förstås att man vet att man har ett bra sto - ingen oprövad hingst på oprövat sto!

Jag är inte rädd för att använda en ny hingst OM den har prestationssäker stam, tilltalar mig exteriört, rörelsemässigt och har ett temperament jag gillar.

Mina ston är dessutom beprövade och det gör såklart att jag vågar prova nytt. Sen skulle jag kanske inte betäcka ett nytt sto med en oprövad hingst.

Obeprövat sto till beprövad hingst och tvärtom. Sen är avel alltid en chansning.

Kommer tex att betäcka båda mina ston med min egen hingst som godkändes i höstas.

Tycker jag om hingsten använder jag gärna unga hingstar. Som exempel har jag ett av Lambourghinis första föl och väntar två av Black Coffees första föl i år. Väntar även ett Sir Schölling föl, nu är han inte ung men det är hans första "riktiga" säsong i Sverige.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18