Ung hinst i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ung hinst i avel?

Okej, men skulle du använda en ung/ny hingst på ett obeprövat sto? Känns som om jag gjort bort mig totalt här.. Kommer väl ut en liten stackare med 5 ben :cry:

Ziemona skrev:
Okej, men skulle du använda en ung/ny hingst på ett obeprövat sto? Känns som om jag gjort bort mig totalt här.. Kommer väl ut en liten stackare med 5 ben :cry:

:rofl: Japp, så blir det!

Närå. Att man väljer att någon av parterna är beprövad är ju för att ha lite "garanti" för att fölet inte blir helt talanglös.

Både hingst och sto har ju bra stam, men jag kan inte riktigt se någon garanti när det gäller avel, man ska ju aldrig förvänta sig för mycket. HAr sett hästar efter cardento som är förkrympta och hoppar värdelöst.
JAg vet inte vad jag ska förvänta mig, hoppas på något bra (givetvis) ;) Får väl vänta och se...
Hade dock varit skönt om det fanns någon avkomma att titta på. Vet dock att det finns många ston betäckta med honom som ska föla i år.
Nervös!!

Av någon konstig anledning så verkar det många gånger vara hingstens första årgång som utmärker sig mest, får bäst resultat på treårs visningar mm för att sedan inte fortsätta med detta lysande resultat. Antingen är det att domarna verkligen tittar till lite extra just när det är första årgången efter en hingst som de tyckt om när den blev godkänd och därmed letar positiva saker som nedärvts eller så är det så att det just är väl beprövade ston som tillförs dem första året för att sedan användas av lite vilka ston som senare. Finns många hingstar man sett detta fenomen på toppar fölutst. första året för att sedan plocka en massa diplom på treårs i deras första kull för att sedan gå ner mer på normala mängder följande år......

Det första Lambourghini fölet var stoets första föl. Klass 1 på fölvisning och sparas som hingstämne.
Black Coffe fölen kommer ett att vara efter ett sto som fått flera föl innan men det som kommer att födas först är stoets första föl.
Sir Schölling fölet kommer också att bli stoets första föl.
Mitt mest beprövade sto är också betäckt med den mest beprövade hingsten (Chapman) för att dom kompletterar varanadra på ett bra sätt. Tyvärr verkar hon inte ha blivit dräktig i år.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka