Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mysaan skrev:Såg ju på bilderna från fornboda tex att man rider även på lite större vägar. Är dessa vägar avstängda då eller koommer det trafik på dem under själva tävlingen? Hur fungerar sådant egentligen?
Låter som min på hemmaplan. Lastbilar har bara en funktion att mörda och äta upp oskyldiga varmblodstravare.neywaz skrev:Jodå visst har det kommit lastbilar, men det händer inte så ofta, och det går ofta att rida på kanten etc. Min tävlingshäst tycker lastbilar är hästätande tigrar på hemmaplan, men väl på tävling så struntar han i dem och är hundra procent fokuserad på att springa så fort som möjligt
Groom-pelle skrev:Närmaste jämförbara sport är väl MountainBike, där banorna går på snitslade vägar o stigar där man alltid kan köra om, möta o bli omkörd av annan trafik, korsa stora och små vägar etc.
Vägtrafikforordningen gäller även för de tävlande under tävlingen!
Skillnaden är väl fr.a. att cykeltävlingarna brukar vara så pass mycket större att dom har resurser att betala de avgifter som man får betala för att temporärt sätta ner hastighet, göra avspärrningar och för att få tillåtelse till formella vägvakter med stoppflaggor vid farliga övergångar.
Mysaan skrev:Tack för svaret! Får väl se om vi vågar ge oss ut. Just nu tvivlar jag väldigt mycket.
Litenvit skrev:Jo, och ofta så är villkoret från polisen (man måste ju begära polistillstånd för att ha tävlingar på allmänna vägar) att man har en vägvakt vid övergångar över trafikerade vägar.
"Normal" biltrafik på grusvägar antas däremot hästar klara av utan vakter. Men som de andra också sagt: om du känner dig osäker så kliv av och led hästen, men ofta är hästarna mycket mer okomplicerade på tävlingarna än de är hemma.
Jo givetvis komemr jag kliva av och leda om jag känner så. Men i dagsläget känns tävalnde mycket avlägset eftersom jag inte kunnat rida ordentligt i denna hetta.Litenvit skrev:"Normal" biltrafik på grusvägar antas däremot hästar klara av utan vakter. Men som de andra också sagt: om du känner dig osäker så kliv av och led hästen, men ofta är hästarna mycket mer okomplicerade på tävlingarna än de är hemma.