Undrar om det här med sträckorna!

Mysaan

Trådstartare
Såg ju på bilderna från fornboda tex att man rider även på lite större vägar. Är dessa vägar avstängda då eller koommer det trafik på dem under själva tävlingen? Hur fungerar sådant egentligen?

Sv: Undrar om det här med sträckorna!

Nej, de är inte avstängda. Brukar finnas skyltar med "hästtävling pågår" uppsatta men alla ryttare är skyldiga att följa vanliga trafikregler, även under tävling.

Mysaan skrev:
Såg ju på bilderna från fornboda tex att man rider även på lite större vägar. Är dessa vägar avstängda då eller koommer det trafik på dem under själva tävlingen? Hur fungerar sådant egentligen?

Du har fått ditt svar det där med att vanliga trafikregler gäller. På Fornabodaritten i år hade vi kanske sammanlagt 1-2 km på asfaltväg för 5 och 8 milarna och kanske 1 km till för 12 milarna. Anledningen till att du ser det på bilderna är ju att det är där groomarna (och därmed kamerorna) får vara.

Mycket av banan får inte groombilar vara på, men vanlig trafik finns på grusvägarna. Så någon skytteltrafik av omkörande groombilar, eller på vägar som markägare gett tillstånd till tävling på, vill man inte ha. Så det mesta av denna ritt, och de flesta av tävlingarna, går på grusvägar, skogsvägar och skogsstigar.

Ibland vid längre distanser 12 och 16 mil eller så så kan kan man med flit lägga in mer asfalt och mer stadsmiljö. Det ger ju omväxling och är lite kul för rutinerade ryttare och hästar. Har t.ex. ridit på gågatan i Rättvik.

Hälsning Maja

Närmaste jämförbara sport är väl MountainBike, där banorna går på snitslade vägar o stigar där man alltid kan köra om, möta o bli omkörd av annan trafik, korsa stora och små vägar etc.
Vägtrafikforordningen gäller även för de tävlande under tävlingen!

Skillnaden är väl fr.a. att cykeltävlingarna brukar vara så pass mycket större att dom har resurser att betala de avgifter som man får betala för att temporärt sätta ner hastighet, göra avspärrningar och för att få tillåtelse till formella vägvakter med stoppflaggor vid farliga övergångar.

*kl*

Tack för svaren. Har det någongång hänt att det kommit stora lastbilar under en tävling? Usch nu blev jag nervös. Min kille är inte någon älskare av trafik.

Kan iofs kliva av och leda den biten om det skulle behövas.

Är alla distanshästar jättestabila och aldrig rädda? Kommer folk tycka jag är asknäpp som kommer med en som är lite fjantig?

Jag har då SÄLLAN varit med om att man ridit längs med hårt trafikerade vägar, isådanna fall bara korsat dom. Dom asfalts vägar man i regel rider längs med brukar det inte vara så mkt trafik efter och i regel så kan man ju rida på sidan av vägen.
Men visst, det varierar ju på alla ritter, men enligt min erfarenhet så.

Jodå visst har det kommit lastbilar, men det händer inte så ofta, och det går ofta att rida på kanten etc. Min tävlingshäst tycker lastbilar är hästätande tigrar på hemmaplan, men väl på tävling så struntar han i dem och är hundra procent fokuserad på att springa så fort som möjligt :crazy: :D

Tack för svaret! Får väl se om vi vågar ge oss ut. Just nu tvivlar jag väldigt mycket.

neywaz skrev:
Jodå visst har det kommit lastbilar, men det händer inte så ofta, och det går ofta att rida på kanten etc. Min tävlingshäst tycker lastbilar är hästätande tigrar på hemmaplan, men väl på tävling så struntar han i dem och är hundra procent fokuserad på att springa så fort som möjligt :crazy: :D
Låter som min på hemmaplan. Lastbilar har bara en funktion att mörda och äta upp oskyldiga varmblodstravare. :crazy:

I värsta fall får jag väl lite smidigt vräka mig av i farten. :o

hi hi det behöver du nog inte göra, det är förvånandsvärt så bra de sköter sig ofta ute på banan på en distanstävling jämfört med hur de sköter sig hemma :crazy: :D

Jag har säkert varit på de flesta ritter i sverige, om inte som ryttare så som groom och då står man ofta eller rider längs med trafikerade vägar ibland, men SÅ ofta möter man inte lastbilar. Fast det händer, det gör det - men de gångerna är ganska lätträknade.

Vi får öva det där med bilar och trafik lite mer. Vi har ju tiden för oss. Ska inte ut förrän tidigast i maj nästa år.

Groom-pelle skrev:
Närmaste jämförbara sport är väl MountainBike, där banorna går på snitslade vägar o stigar där man alltid kan köra om, möta o bli omkörd av annan trafik, korsa stora och små vägar etc.
Vägtrafikforordningen gäller även för de tävlande under tävlingen!

Skillnaden är väl fr.a. att cykeltävlingarna brukar vara så pass mycket större att dom har resurser att betala de avgifter som man får betala för att temporärt sätta ner hastighet, göra avspärrningar och för att få tillåtelse till formella vägvakter med stoppflaggor vid farliga övergångar.

Var precis i Norge och hamnade mitt i en cykeltävling som gick runt Jotunheimen. Det var illa. Smala vägar som krökte sig runt klippor med noll sikt av mötande och knappt stort nog för två mötande bilar. Tala om otäckt. Man hade ingen aning om att cykeltävling pågick, inga skyltar. Den enda ledtråden var nummerlapparna som de flesta cyklisterna hade täckt med en regnjacka. Några sådana risker tar vi inte på våra distansritter åtminstone. Där har vi ofta även har folk som står och vaktar vid farliga övergångar, speciellt i slutet och början av en sträcka då häst och ryttare är lite taggade.

Hälsning Maja

Mysaan skrev:
Tack för svaret! Får väl se om vi vågar ge oss ut. Just nu tvivlar jag väldigt mycket.

Jag upplever också att de hästar jag haft som kan vara lite fjantiga med saker och ting, på en tävling blir så fokuserade på att bara hänga med och ta sig fram, att de struntar i bilar och farliga stenar.

Men trafik är inte att förakta. Är man osäker gör man bäst i att hoppa av och leda, det är ju bättre med en häst UTAN ryttare på ryggen om den skulle skygga ut framför en bil.

Jag tycker dock att det värsta på distansritter är de ritter där groombilar tillåts på själva banan, då kan det bli ett race för bilarna som passerar hästar på väg för att hinna i tid till nästa groomplats.

Hälsning Maja

PS. Maja som förlorat en häst under ett träningspass pga en bil i full fart på en snöig vinterväg.

Jo, och ofta så är villkoret från polisen (man måste ju begära polistillstånd för att ha tävlingar på allmänna vägar) att man har en vägvakt vid övergångar över trafikerade vägar.

"Normal" biltrafik på grusvägar antas däremot hästar klara av utan vakter. Men som de andra också sagt: om du känner dig osäker så kliv av och led hästen, men ofta är hästarna mycket mer okomplicerade på tävlingarna än de är hemma.

Litenvit skrev:
Jo, och ofta så är villkoret från polisen (man måste ju begära polistillstånd för att ha tävlingar på allmänna vägar) att man har en vägvakt vid övergångar över trafikerade vägar.

"Normal" biltrafik på grusvägar antas däremot hästar klara av utan vakter. Men som de andra också sagt: om du känner dig osäker så kliv av och led hästen, men ofta är hästarna mycket mer okomplicerade på tävlingarna än de är hemma.

Det var ett ställe på fornabodaritten som jag hade önskat att det fanns vägvakter och det var vid sista groomstället före vet/mål på alla slingorna, jag tror att det heter Munkhyttan. Man kom från en grusväg ut på en asfaltsväg och skulle följa den en bit, så långt allt väl. Sen skulle man svänga av asfaltsvägen till vänster in på en grusväg och där tycker jag att det var otäckt för man såg inte om det kom mötande pga. att det var en högerkurva där. När jag skulle korsa den på andra slingan så kom det billar både framifrån och bakifrån så det blev lite kaotiskt.
Camilla

Litenvit skrev:
Jo givetvis komemr jag kliva av och leda om jag känner så. Men i dagsläget känns tävalnde mycket avlägset eftersom jag inte kunnat rida ordentligt i denna hetta.

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 507
Senast: hastflicka
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 197
Senast: Svartkatt
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 568
Senast: Badger
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar