Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar tänka var 4:e-5:e timme hos en frisk individ som är rumsren, förutom nattetid. Ibland går det längre och ibland kortare beroende på hur dagen ser ut och vad vi gör. Sen vet jag att mina hundar kan hålla sig betydligt längre än så om det skulle behövas av någon anledning. Det är bara den som har kronisk njursvikt som kan kissa inne om det går för lång tid eller hon lekt mycket intensivt, men hon klassas ju inte heller som frisk.Vi har en liten Yorkshire Terrier som är 1 år och jag undrar hur ofta de behöver gå ut? Brukar ni räkna timmarna eller inte?
Så gör jag med. På nätterna räknar jag inte timmar utan ser till att ta ut dem det sista jag gör innan vi lägger oss och det första jag gör när vi vaknat.Jag brukar tänka var 4:e-5:e timme hos en frisk individ som är rumsren, förutom nattetid. Ibland går det längre och ibland kortare beroende på hur dagen ser ut och vad vi gör.
PrecisSå gör jag med. På nätterna räknar jag inte timmar utan ser till att ta ut dem det sista jag gör innan vi lägger oss och det första jag gör när vi vaknat.
Någon längre promenad eller aktivitet om dagen annars var 3e-6e timme för rastning beroende på individ skulle jag säga räcker för en yorkshireterrier.Vi har en liten Yorkshire Terrier som är 1 år och jag undrar hur ofta de behöver gå ut? Brukar ni räkna timmarna eller inte?
Behovet av rastning skiljer sig inte mellan raser. Däremot kan aktivitetsbehovet skilja.Vi har en liten Yorkshire Terrier som är 1 år och jag undrar hur ofta de behöver gå ut? Brukar ni räkna timmarna eller inte?
Det kan också vara precis tvärt om.Tar man bara en snabb kissrunda kanske man får vänta kortare till nästa gång än om man går lite längre.
Det har vår valp också lärt sig. Det känns väldigt smart(och den ena av mina vuxna har lärt sig att alltid kissa precis innan man går in, oavsett hur länge man varit ute, mycket smidigt)
Den första gången jag alls hörde om det var när @Philosophia berättade att hennes ena hade lärt sig det. Då förstod jag inte hur smart det var, nu hoppas jag att valpen ska lära sig detsamma.Det har vår valp också lärt sig. Det känns väldigt smart
Låter lite som Benji som bara hämtar dummyn när man visslar in honom På hans working test så ville han ju kolla vart alla andra sprungit, vart de andra legorna varit och domaren blev väldigt förvirrad när min mor visslade in honom utan dummy. Då tvärvände han, sprang direkt till dummyn och kom in med denDet kan också vara precis tvärt om.
Om jag går ut till närmsta gräsplätt och in igen, så kan det ta 3 timmar innan valpen behöver ut igen. Om jag istället är ute en timme, ja då kan vi vara inne kanske 1 1/2-2 timmar innan hon behöver ut igen.
Att vi är ute en timme betyder ju inte nödvändigtvis att hunden går runt och kissar i en timme. Kissar hunden enbart precis i början av promenaden och sedan kanske busar runt och blir törstig så blir det snarare så att en längre runda gör att den klarar sig kortare innan den måste ut. För de med tex vuxna, revirmarkerande hundar förstår jag dock om det inte blir på det sättet (och den ena av mina vuxna har lärt sig att alltid kissa precis innan man går in, oavsett hur länge man varit ute, mycket smidigt)
Den första gången jag alls hörde om det var när @Philosophia berättade att hennes ena hade lärt sig det. Då förstod jag inte hur smart det var, nu hoppas jag att valpen ska lära sig detsamma.