Underhållsbidrag

cambello

Trådstartare
Jag (min dotter) får underhållsbidrag från sin pappa. Detta är på 1273kr. Denna summan har det varit hela tiden sen vi separerade 04. Kan man få upp den summan på något sätt. Hon kostar ju mer idag än vad hon gjorde 04. Hon blir 10 i år. Hennes pappa lägger inte ut pengar på henne utan behöver han handla tex ett par vantar så drar han av det på underhållet. Innan drog han även bort pengar när hon var där på helgern (varannan helg är hon där)
Vet att han tjänar betydligt mer än mig och är sambo idag med en annan så deras inkomst är rätt hög.
Gå direkt till honom och be honom höja det kommer inte att gå utan då måste jag ha ett bra "stöd" bakom mig.
Låter kanske en aning förvirrat :)

Sv: Underhållsbidrag

Mitt bästa råd är att kontakta försäkringskassan och prata med dem. Berätta hur pappan gör, han har nämligen ingen rätt att dra av pengar från underhållet pga varannan helg eller vantar tex. Man ska bidra efter förmåga och om han tjänar betydligt mer än du kan du ev ha rätt till högre summor. Men det kan som sagt FK hjälpa dig med. :)

Tack för svar! Får väl ta kontakt med dom. Fast nu sköter vi betalningen utan deras hjälp men det får kanske bli ändring på det så det går rätt till :)

Oj du har nog gått miste om rätt mycket pengar. Jag läste lite snabbt och såg att det ska räknas upp varje år. Tidigare 4% och nu 2%. Jag vet inte om du kan få retroaktivt? Jag skulle inte sköta en sådan grej privat faktiskt. Det blir lätt fel...

Det var länge sedan summan räknades upp, den har legat på 1273 kr/mån i ganska många år nu. Jag får samma fast x 2.

Eller så fick jag det helt om bakfoten. som sagt skulle jag inte sköta det själv ;)

Det är inget man kan välja som mottagare. Det krävs att den som betalar in underhållet slarvar flera gånger.

Om man vill att FK ska sköta utbetalningarna (vilket i sin tur innebär att UF betalar in samma summa till FK) så får man ansöka om det och förklara varför. FK kontaktar sen UF för dennes syn på saken. Och om UF inte har slarvat, dvs betalar rätt summa och senast den siste varje månad så händer inget mer.

Jag är själv där, det har varit lite strul så jag kontaktade FK. Skulle UF strula endast en gång till så blir det via FK istället, ifall jag ansöker om det. Men det är som sagt inget man kan välja, eller utan anledning.

Har oxå läst att det skulle gå upp 2% detta året. Får ringa FK och se om man kan få hjälp där och hoppas att man kommer till en trevlig person, tycker att det kan variera väldigt. :)

De har ett slags program på sin hemsida, där man kan knappa in sina egna och den andres siffror och få fram en ungefärlig siffra. Men det innebär ju inte att man får gehör av UF att öka underhållsbidraget ifall får det resultatet. Man kan ansöka hos FK har jag för mig, sen tar de in den andres ekonomiska status och gör en beräkning i så fall. Så var det i alla fall för några år sedan, vill jag minnas. Eller så måste man stämma i TR?

Men räcker inte 3500 kr i månaden för ett barn?(jag har inte egna barn därför jag frågar)

Hur stora utgifter har du i månaden på ditt barn idag, sedan drar du bort barnbidraget, delar den resterande på hälften, sen kanske du skulle kunna ta en disskussion med uf om få mer pengar. Har för mig man kan söka att få mer pengar om man har det extra fattigt? kanske ett tips höra sig för hos fk:idea:

Som parantes tycker jag att man inte ska titta på vad ditt ex sambo har för lön, det är ert barn inte hennes

Fast den summan är väl fastställd som högsta summa? Allas barn blir ju äldre och kostar mer.
Sen att pappan skulle betala mer för att han är sambo förstår inte jag. Ni skaffade väl barnen ihop , inte med hans sambo, som kanske har egna barn eller planerar att skaffa i framtiden.
Det argumentet hade min sambons ex, att jag skulle vara med och betala för att vi hade 2 inkomster..
Sen att jag har 4 egna barn plus 2 bonusbarn,spelade tydligen inte in i hennes värld.

Pappan ska inte betala utifrån vad han tjänar, utan utifrån vad barnet kostar. Som någon skrivit tidigare, räkna ut vad barnet kostar varje månad, dra sen av barnbidraget och dela den återstående delen på 2. Är det resulterande beloppet mycket lägre än vad du idag får av pappan kanske du kan få hjälp av försäkringskassan att höja beloppet, men då måste du troligtvis ha en vettig förklaring till varför barnet är så dyrt i drift.

Det stämmer också att enligt försäkringskassans rutiner ska UF inte dra av pengar från underhållet om denne har barnet enstaka tillfällen, eller köper saker till barnet. Detta kan du säkert hitta info om som du kan delge ditt ex.

Jag är själv där, det har varit lite strul så jag kontaktade FK. Skulle UF strula endast en gång till så blir det via FK istället, ifall jag ansöker om det. Men det är som sagt inget man kan välja, eller utan anledning.

Fast nja... jag har själv varit/är nära delaktig i tre olika fall (mitt ex med hans barn innan mig, mitt ex med mina barn, min nuvarande sambo med hans barn) och i alla tre fallen har vi bara "bestämt" (möjligt att det kallas ansökan?) att betalningen ska gå genom FK.

Det har aldrig varit ngt problem och det har aldrig krävts att den betalande parten inte ska sköta dealen utan det bara görs, helt enkelt.

Så var (är) det för mig i alla fall. Det är mycket möjligt att det beror på vilken handläggare man får? Verkar ju vara så i mycket annat som rör FK. Eller så har de ändrat policy? Det här hände tidigt förra hösten. Jag skickade också in en ansökan, sen kontaktade de UF som bestred min ansökan och menade på att han klarade av att betala in själv. Tror han fick en varning om att ifall han strulade en gång till så tog FK över.

Och det var iofs likadant när mamman till hans första barn ansökte om att få det via FK istället, eftersom han kluddade med betalningarna. De kontaktade honom, han bestred och sen fick han fortsätta betala in själv. Hur det sen har gått har jag ingen aning om. Den andra mamman bor dessutom i en annan stad och det här var för flera år sedan.

Senast ändrad:

Det var länge sedan summan räknades upp, den har legat på 1273 kr/mån i ganska många år nu. Jag får samma fast x 2.

Ja och dessförinnan så var det 1173 i en hel massa år. När jag gick ifrån barnens pappa -93 så var underhållet ganska okej med sina 1173 kr men det var verkligen inte okej de sista åren med 1273 kr. Det var som ett hån.
Något jag också stör(de) mej väldigt mycket på är att om jag hade varit underhålls skyldig så hade jag fått hjälp ifrån fk att betala underhållet eftersom jag har så låg inkomst men eftersom barnen alltid bodde hos mej så ansågs det att jag hade pengar till att betala min del av underhållet :confused:
Nä underhåll är idag ett stort skämt. Barnet har rätt att ha samma levnadsstandard oavsett om föräldrarna bor ihop eller inte och därför ska givetvis den som betalar underhåll betala utefter vad den tjänar (med en minminivå där fk går in och hjälper till om inkomsten är mycket låg, läs socialens existensminimum.) Att den ena föräldern kan tjäna 90000 kr/månad och ändå bara betala 1273 kr/månad i underhåll är inte rätt. Barnet ska inte hamna i kläm utan ska kunna fortsätta leva med samma standard som om föräldrarna fortfarande levde ihop. Det är ju inte barnet föräldern skiljer sig ifrån.

Senast ändrad:

Börjar man räkna på vad ett barn kostar så blir det rätt mycket pengar av det hela. Att jag tog med att han var sambo berodde mest på att när man räknar ut dagis/fritids taxa så spelar det in vad man ska betala där. Men det kanske inte spelar någon roll. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar