A

Anonymouse

Går ett program på fyran om det just nu.

Alla föräldrar verkar heja på sina barn väldigt i sina begåvningar. Visst är det bra.

Men borde man inte försöka uppmuntra dem att få vara barn också innan det är försent? Eller fungerar inte det för dessa som jag tycker avvikande barn?

Socialt sett är de ju ofta en katastrof. Har själv jobbat med barn och ungdomar inom autismspektrum.

Sv: Underbarn

Ingen expert i ämnet underbarn men jag tycker absolut att barn ska uppmuntras att vara barn. Min 11-åring leker med modellhästar och andra minidjur och liknande, hon ritar och pysslar och det tycker jag är härligt. Flera tjejer i hennes klass har fullt upp med att sminka sig, chatta på internet och gå på stan - det känns så tidigt...

Håller helt med, barn måste vara barn så länge det är möjligt!

Vår äldsta dotter har oerhört lätt för sig och som maken uttryckte det igår, om hon fortsätter i den här takten lär hon väl bli både matematik- och språkprofessor... Hon blir 7 i januari och har kunnat läsa, skriva och räkna i några år redan.
Eftersom hon var så tidig så fick vi frågan på BVC redan vid 4-årskontrollen ifall vi hade funderat på att låta henne börja skolan ett år tidigare, av det skälet. Vi hade inte ens tänkt tanken då och mitt spontana svar var "Nej, absolut inte, hon måste få vara barn så länge det går!".
Nu går hon i en liten skola med sammanslagna klasser, där de är mer vana vid att arbeta med elever på olika nivåer. Och i t.ex 1-2-3an blir det inte lika tydligt att vår dotter "avviker" när hon är den enda i klassen som läser obehindrat, som det hade kunnat bli om det varit en enda stor klass 1.
Hennes kunskapstörst är enorm och det är en svår balansgång, att uppmuntra resp bromsa henne i lagom portioner och samtidigt se till att hon fortsätter vara den nästan 7-åring som hon är.

Jag sållar mig till skaran som tycker att barn inte nödvändigtvis går miste om barndomen för att de satsar på någonting de uppenbarligen har en talang för. Men sen måste man som förälder/tränare/ansvarig se till att barnet får göra andra saker än bara träna, sova, äta. Livet innehåller mer än bara en grej liksom. Men jag tycker inte att de mister barndomen för att de får "jobba" tidigt.

Sen måste man som förälder/tränare vara väldigt lyhörd för ifall barnet vill sluta och då måste man hantera det på korrekt sätt. Det är dilemmat och det är verkligen svårt!

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 764
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 598
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar