Under chapsen

A

Alyssa

Vad har ni under chapsen när ni tävlar??? Jeans eller annat??
Vad tycker ni ser snyggast ut o vad är bekvämast??

Sv: Under chapsen

Man kan väl ha nästan vad som helst under chapsen, men borde nog vara ganska tight (inte mjukisbrallos sas ;) ). Som ridbyxor, jeans tex. Själv har jag jeans, och snyggast tycker jag det är med svarta jeans:)

Nu är det så att jag är lite mullig...Tänkte om det ser bättre ut om man kunde ha något annat än jeans under ELLER..??? :confused:

Ridbyxor kanske om du hellre vill ha det? Bara så det inte hänger byxor i baken tycker jag det mesta borde funka så ta det du tycker är bekvämast :)

Se till att ha jeans och chaps som matchar varandra i färgen! Brukar se snyggast ut! Och läste någonstans att det såg ut som om man hade mindre rumpa om det matcha.. :)

Läste i en artikel om tävlingsklädsel att man ska ha tajta elastiska "jazzbyxor" under chapsen. Själv har jag ett par liknande byxor som jag köpte i sportaffären :p Har man jeans under chapsen ser man lätt för fet och påbylsad ut....

Vad smart, då kanske jag inte behöver jaga på så himla mycket att hitta jeans att tävla i som jag trivs med, om jag kan köra jazzbrallor och chaps i stället...

Det är ju värt att prova!!! :rofl: Får offra ett par jazzpants helt enkelt...
Har ni några mer bra förslag på tävlingsklädsel, när man då är åt det lite mulligare hållet...:smirk:

Skjorta/annat höghalsat med en formsydd jacka över. Då syns inte magen lika tydligt som i tex en slinky.

/Ida

Tycker mig ha läst i regelboken att man måste ha "jeans-liknande" byxor (med bakfickor) på sig när man tävlar, men det kanske är ändrat, eller så är det jag som fått allt om bakfoten...:bump:

Om någon vet säkert hur det är med den saken kan denne/a gärna berätta. Jag har nämligen ingte nyaste regelboken, och kan därför inte kolla själv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett på stretch-jeans på mig under chapsen, är bekvämare än vanliga jeans...:D

Under chapsen:confused: :confused:
Nej jag kör au naturell, både bekvämt och vackert:p
Dessutom väldigt praktiskt ingen extra tvätt och besöken på damernas går väldigt fort och lätt:rofl: :rofl: :rofl:
Dock bör man tänka på vem som dömer, välj helst tävlingar med manliga domare om du är tjej och vice versa om du är kille för bästa resultat.:idea:

Monke:D

Regeln om att du måste ha jeans eller likande på dig vid tävling är kvar. Lika som att du måste ha något långärmat och hatt eller hjälm på, samt boots.

Har letat upp regelboken nu, den för 2005/2006.

Måste ha:
Byxor av jeanssnitt
Långärmat med krage (ståkrage, frackkrage, skjortkrage osv)
Westernhatt eller hjälm
Westernboots

Får ha, i passande stil:
Sporrar
Chaps
Handskar
Tröja
Jacka
Väst

Utanpå detta får man bära för väderleken lämplig beklädnad.

Domare kan lämna synpunkter på kompletterande klädsel, tävlingsledningen har befogenhet att påtala om lämplig klädsel även på framridningsbanan.

"Jeanssnitt" tolkar jag som att du åtminstone bör ha bakfickor på byxorna under chapsen, kanske även framfickor och gylf. Stretchjeans kan vara betydligt bekvämare än vanliga jeans.

Slinky och väst kan nog också funka om man är lite osams med vågen, om man inte har för stora armar som man vill dölja. Vill du att den ska hålla in lite, välj inte en väst i stretch, och se till att den passar riktigt bra.

/Ida

Tack för alla bra svar!!!:rofl:

Enligt reglerna måste man alltså ha jeanssnitt på byxorna...Synd...:( Tänkte att jag skulle se smärtare ut med tunnare byxor under...Jaja, inte hela världen! :smirk:
Det får bli svarta stretchjeans,svarta chaps, svart hatt, röd glittrig slinky, och så nå´n väst då, hmmm...

Kom på att "Lucky Rider" hade ett reportage om showkläder, nr 1/2006. Skummade igenom artikeln o där stod följande; "Bästa valet under chaps är välsittande polyester byxor utanfickor, showpants."

OKEJ!! Nu vet jag varken ut eller in...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att hon som har skrivit artikel om showkläder bor i USA, kanske har dom annorlunda regler var det gäller snittet på byxor?

Därav showpants utan fickor.

/Linda

Det var ju typiskt om det är så!! Hoppades där ett tag på att det fanns en chans till att kunna ha något annat än jeans under.:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 900
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 626
Senast: Franken
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025