Artline
Trådstartare
Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu Historieätarna – det hemliga sällskapet.
Syftet är naturligtvis att äta sig igenom historien. Bland er finns en del kända och mindre kända profiler från programmet.
Men. Det finns också de som tyckte att Historieätarna var ett sällsynt smaklöst (sic!) program som drog ett löjets hinna (som skinn på såsen) över det seriösa matintresset i landet. Dessa synnerligen välrenommerade personer har nu slutit sig samman. De vill förgöra Historieätarna och återupprätta gourmandernas heder. Och ve er, de har infiltrerat Historieätarna – det hemliga sällskapet. De finns mitt ibland er! De talar (och äter) med kluvna tungor! Det enda ni kan göra är att slå tillbaka med samma soppslev för att rädda sällskapet. Men – vilka av alla de medlemmar som just rättar till linneservetterna framför dataskärmen för att ta del av sällskapets årsmiddag i digital version är en äkta historieätare? Och vilka är hönsen bland vaktlarna?
Bara ni kan rädda ert sällskap!
GODA ROLLER:
Ängel: Kan varje natt skydda en deltagare mot käk (Natt-DL)
Ficktjuv: Kan stjäla varje natt. Käket kan bara stjälas en gång. Om det sker få tjuven välja att käka den bestulna, men då dör tjuven själv. Om tjuven försöker stjäla från ännu en ulv får tjuven veta att det inte finns något att stjäla (samma gäller stöld från bybor). Dag-DL för valet och får sedan veta vad hen stulit efter Dag-DL. Den bestulna får veta att hen inte har någon förmåga den natten. Stjäl tjuven ifrån Mastermind så tjuven inte veta om det är den goda eller den onda. Tjuven kan heller inte stjäla käk ifrån nattvakten.
Mastermind (ny roll): Får en gång gissa rollerna på fyra deltagare men bara en av de rollerna får vara en ulv. Till ex. Artline är LL, Myrten är ulv, Hedinn är inte med i leken, paddi är ängel. Mastermind får sedan veta hur många rätt hen har och hur många som ska byta plats. Till ex. 1 rätt och en som ska byta plats. Är flera ulvar/bybor med i gissningen så blir bara en ulv/bybo bekräftad.
Drake: Har förmågan att få två andra deltagare att bli kära, dessa bildar då kärlekspar. Kan använda sin kraft när den så önskar och är inte bunden till deadlines (dock kan den bara använda kraften när den är vid liv).
Jägaren: Tar med sig en person in i döden. Om jägaren inte gör något nytt val räknas det senaste. Har inte jägaren gjort något val så lottas det bland de goda deltagarna.
Röstfifflare: Har varje dag en extra röst som ska pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden) (Dag-DL).
Goda lyan: Här hamnar goda deltagare när de dör. Goda lyan får spioninfo som de får ge en rad vidare av till en deltagare de väljer. Får inte ge till samma deltagare två dagar i rad. Dag-DL. Raden skickas ut så fort mottagare valts, men valet ska vara gjort senast tills Dag-DL, annars missas chansen.
ONDA ROLLER:
Gourmeter/varulvar: Känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Kan käka varje natt (Natt DL)
Ulv i fårakläder: En ulv som har även en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i pm till LL och det är rösten i detta pm som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna! (Dag-DL)
Psykopaten: Om denna ulv åker ut så blir personen tokig och drar med sig en slumpvis vald god in i döden (LL lottar).
Nattvakten: En ulv i lyan och ficktjuvens fasa! Om ficktjuven försöker stjäla från nattvakten åker tjuven dit! Nattvakten får då veta tjuvens identitet och vad hen har stulit tidigare, men inte från vem.
Självmordsbombaren: Kan vid sin död ta med sig en annan deltagare. Kan när som helst välja och dö och meddelar LL via PM. Men får inte använda sin förmåga 30 min innan dag-DL.
Ond mastermind: En ond utanför lyan som fungerar på samma sätt som den goda mastermindern. Men den onda får gissa på tre ulvar och kan få tre ulvar bekräftade i sitt svar.
ÖVRIGA ROLLER:
Kärleksparet: Om draken använder sin kraft så blir två deltagare ett par som får veta om varandra, men inte varandras roller. De får inte heller prata privat. Dör en dem så dör även den andra automatiskt! Vilket gör att man måste skydda sin partner, även om man misstänker den för ulveri.
Borgmästaren: Borgmästaren kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vid DL, genom att pm:a LL. Borgmästaren har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. När borgmästaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona hen”. Detta kan alltså bara ske en gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har borgmästaren utslagsröst, och lotten faller på den deltagare borgmästaren röstat på. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning. Borgmästarens krafter kan inte stjälas av ficktjuven.
Vem som är Borgmästare? Det orkade inte Artline lotta fram. Ni har till första dag-DL på er att rösta fram vem vi vill ska vara borgmästare.
Obligatorisk fråga:
Vilken tycker du är historiens konstigaste maträtt?
Syftet är naturligtvis att äta sig igenom historien. Bland er finns en del kända och mindre kända profiler från programmet.
Men. Det finns också de som tyckte att Historieätarna var ett sällsynt smaklöst (sic!) program som drog ett löjets hinna (som skinn på såsen) över det seriösa matintresset i landet. Dessa synnerligen välrenommerade personer har nu slutit sig samman. De vill förgöra Historieätarna och återupprätta gourmandernas heder. Och ve er, de har infiltrerat Historieätarna – det hemliga sällskapet. De finns mitt ibland er! De talar (och äter) med kluvna tungor! Det enda ni kan göra är att slå tillbaka med samma soppslev för att rädda sällskapet. Men – vilka av alla de medlemmar som just rättar till linneservetterna framför dataskärmen för att ta del av sällskapets årsmiddag i digital version är en äkta historieätare? Och vilka är hönsen bland vaktlarna?
Bara ni kan rädda ert sällskap!
GODA ROLLER:
Ängel: Kan varje natt skydda en deltagare mot käk (Natt-DL)
Ficktjuv: Kan stjäla varje natt. Käket kan bara stjälas en gång. Om det sker få tjuven välja att käka den bestulna, men då dör tjuven själv. Om tjuven försöker stjäla från ännu en ulv får tjuven veta att det inte finns något att stjäla (samma gäller stöld från bybor). Dag-DL för valet och får sedan veta vad hen stulit efter Dag-DL. Den bestulna får veta att hen inte har någon förmåga den natten. Stjäl tjuven ifrån Mastermind så tjuven inte veta om det är den goda eller den onda. Tjuven kan heller inte stjäla käk ifrån nattvakten.
Mastermind (ny roll): Får en gång gissa rollerna på fyra deltagare men bara en av de rollerna får vara en ulv. Till ex. Artline är LL, Myrten är ulv, Hedinn är inte med i leken, paddi är ängel. Mastermind får sedan veta hur många rätt hen har och hur många som ska byta plats. Till ex. 1 rätt och en som ska byta plats. Är flera ulvar/bybor med i gissningen så blir bara en ulv/bybo bekräftad.
Drake: Har förmågan att få två andra deltagare att bli kära, dessa bildar då kärlekspar. Kan använda sin kraft när den så önskar och är inte bunden till deadlines (dock kan den bara använda kraften när den är vid liv).
Jägaren: Tar med sig en person in i döden. Om jägaren inte gör något nytt val räknas det senaste. Har inte jägaren gjort något val så lottas det bland de goda deltagarna.
Röstfifflare: Har varje dag en extra röst som ska pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden) (Dag-DL).
Goda lyan: Här hamnar goda deltagare när de dör. Goda lyan får spioninfo som de får ge en rad vidare av till en deltagare de väljer. Får inte ge till samma deltagare två dagar i rad. Dag-DL. Raden skickas ut så fort mottagare valts, men valet ska vara gjort senast tills Dag-DL, annars missas chansen.
ONDA ROLLER:
Gourmeter/varulvar: Känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Kan käka varje natt (Natt DL)
Ulv i fårakläder: En ulv som har även en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i pm till LL och det är rösten i detta pm som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna! (Dag-DL)
Psykopaten: Om denna ulv åker ut så blir personen tokig och drar med sig en slumpvis vald god in i döden (LL lottar).
Nattvakten: En ulv i lyan och ficktjuvens fasa! Om ficktjuven försöker stjäla från nattvakten åker tjuven dit! Nattvakten får då veta tjuvens identitet och vad hen har stulit tidigare, men inte från vem.
Självmordsbombaren: Kan vid sin död ta med sig en annan deltagare. Kan när som helst välja och dö och meddelar LL via PM. Men får inte använda sin förmåga 30 min innan dag-DL.
Ond mastermind: En ond utanför lyan som fungerar på samma sätt som den goda mastermindern. Men den onda får gissa på tre ulvar och kan få tre ulvar bekräftade i sitt svar.
ÖVRIGA ROLLER:
Kärleksparet: Om draken använder sin kraft så blir två deltagare ett par som får veta om varandra, men inte varandras roller. De får inte heller prata privat. Dör en dem så dör även den andra automatiskt! Vilket gör att man måste skydda sin partner, även om man misstänker den för ulveri.
Borgmästaren: Borgmästaren kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vid DL, genom att pm:a LL. Borgmästaren har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. När borgmästaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona hen”. Detta kan alltså bara ske en gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har borgmästaren utslagsröst, och lotten faller på den deltagare borgmästaren röstat på. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning. Borgmästarens krafter kan inte stjälas av ficktjuven.
Vem som är Borgmästare? Det orkade inte Artline lotta fram. Ni har till första dag-DL på er att rösta fram vem vi vill ska vara borgmästare.
Obligatorisk fråga:
Vilken tycker du är historiens konstigaste maträtt?
Senast ändrad av en moderator: