Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

bigganl

Trådstartare
Ser de 2 första sadlarna helt likadana ut? Jag provade en Ultrafelx barock och en Branderupsadel idag. Trodde det var en Ecuyer, men sadlarna var inte alls lika så det kanske var en Epona jag provade?
Ni som känner till dessa sadlar mera: Vad tror ni?
När jag läst andra inlägg här är det många som tror att Ultraflex barock och Ecuyer är likadana sadlar. Den ena kopia av den andra.
Är det så?
Om man jämför dessa sadlar med en Gueriniere, vilken av Branderupsadeln och Ultraflexen liknar den mest att sitta i? (Jag tyckte inte de kändes lika)
Vet någon hur mycket en Gueriniere kostar i Sverige. Hittar bara prisuppgift i danska kronor.
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Min Gueriniére, inklusive stigläder, stigbyglar och sadelgjord, kostade 19000 SEK i april 2006.

Immer
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Ja då blir det till att spara. Jag tror det är värt varenda krona.
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

OM du tar priset i danska kr gånger 1,25 så får du det ungefärliga priset i svenska kr!
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Vad tyckte du att skillnaden var mellan UF Barock o Ecuyer?

Red själv i en Ecuyer första gången i går. Idag känner jag att jag har sittben kan jag lova:D , så hård sadel har jag aldrig ridit i förrut! Är detta en vanesak kanske?

Skulle gärna vilja prova även Barock o Gueriniere just för att känna skillnaden.
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Hård?
Hjälp!
Min Ecuyer är mjuk mjuk. Kanske varierar?

(du har nog inte suttit i någon manskapssadel :) )
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Skillnaden var att Ecuyern var hårdare i sitsen precis som du säger, men det var ingenting jag tänkte på när jag red. Jag satt så bra i den att det inte kändes mer än just när jag satt upp. Jag fick inte ont i sittbenen efteråt. (jag är annars ganska känslig för hårda sadlar, men sitter jag rätt påverkar det inte mig, bara om det är en sadel jag inte sitter riktigt rätt i) Ecuyern tyckte jag hade ett säte som var mera format. Den hade också lite mindre gallerier vilket jag föredar. Ultra flexen hade ett mjukare säte, men som sagt vid själva ridningen kändes ingen skillnad på den punkten. Ultrafelxens säte var inte riktigt lika format men nu satt den sadeln inte riktigt bra på min häst så den satt jag bara upp i och skrittade samt travade ett halvt varv vi, bara för att känna. Ecuyern red jag mera i.
Jag föredrar Ecuyern om jag ska välja, men samtidigt ska sägas att ridkänslan var lika i de båda. Hästen blev mycket känslig för vikt och säte. Det var en härlig känsla. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en Ultraflex Barock också. Det blir väl ekonomin som avgör i slutändan. (En Gueriniere skulle vara roligt att prova också, innan jag bestämmer mig för vad jag ska spara pengar till.)
Många säger att de sitter väldigt annorlunda i den här typen av sadlar jämfört med vanliga dressyrsadlar, men det var ingenting jag märkte av. Jag tyckte jag satt som vanligt, men att hästen och jag kände av varandra bättre i dessa.
Min dressyrsadel har jag alltid tyckt väldigt mycket om och varje gång jag rider tänker jag på hur skön den är, men igår ville inte den känslan riktigt infinna sig. (jag provade de andra i förrgår) Den är väldigt bra men dessa 2 var ännu bättre.
Det är tungt för plånboken att vara ryttare:D
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Provade även en Epona igår.

Funkade inte alls på min häst, den var alldeles för låg fram. Min häst har ganska mkt manke så den låg direkt på manken på honom, så jag skrittade bara ngr varv i ridhuset.

Jag hade trott att att Eponan och Ecyuer skulle ligga mer lika på hästen, men så var det inte. Ecyueren låg jätte bra på min stora pålle:bump: Har faktiskt aldrig ridit honom i en sadeln som legat så bra på honom tror jag, en sån kanske det får bli:love:
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

De finns väl att få i en mängd olika storlekar och utföranden vad gäller hästens exteriör. Den ecuyern jag provade låg kalasbra på min häst som är rund och platt. Hon har inte mycket till manke alls. Det var en med kammarvidd 3. Ultraflexen hade kammarvidd 4 och den var alldeles för trång bakom bogbladen, så man ska inte stirra sig blind på storleken. Den övriga utformningen påverkar mycket också.
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Eponan special beställs mer eller mindre alltid så att den inte ligger bra på en häst den inte är gjord till är inte speciellt konstigt.

Det finns flera återförsäljare, tre stycken, tror jag till Amazonas sadlar.
Sedan har Kaupre Deubers sadlar (Ecyern och de andra ultra flex), Eponan har en svensk återförsäljare.

Själv är jag Epona frälst sedan första gången jag provade den. har även ridit i Ecyern som gav mig blåmärken vid sittbenen. Troligtvis mer ovana än något annat.
Amazonas sadlar har jag ännu inte provat så de kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Varken Eponan eller Ecuyern som jag red i var specialbeställda efter ngn speciell häst. De var av samma bredd, 3, men precis som alla sadlar är det väl ändå en skillnad i uppbyggnaden. Därför låg de olika bra på min häst.

Det som är lite skumt är att Ecuyer låg så bra på min häst, med mycket manke och inte speciellt rund över ryggen, och även passade på den andra hästen som var rund och utan manke:confused: Ligger dessa sadlar bra på flertalet hästar???

Tror nog att det finn fler återförsäljare i Sverige av Epona än 1:confused: :confused:
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Den Ecuyern jag provade låg vanligtvis på häst med manke, men den låg ju jättebra på min platta häst också. Jag blev mest förvånad över att vidd 3 passade på min häst som behöver rejält vida sadlar annars. (x-vid) (och i och för sig ännu mer förvånad över att sadeln med kammarvidd 4 var alldeles för trång. Det var stor skillnad.)Det är inte många jag provat som passat innan.
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Jo det är ju två helt skilda tillverkare av de sadlarna.

Kollade på La Selles hemsida och det är en svensk återförsäljare uppskriven och jag vet om en till...så två vad jag vet om.
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Är det stor skillnad på Eponan och Ecuyern ridmässigt sett? Vad skiljer i så fall? Eller är de ganska likvärdiga?
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Nu kan jag bara tala för mig själv.

Bägge är ju skolsadlar, men där tycker jag också att de upphör att likna varandra helt.

Eponan tycker jag är bekvämare att sitta i (får som sagt blåmärken av Ecyern...säkert ovana iof). Och jag får en bättre sits i Eponan utan att behöva arbeta för det.

Sen vet jag inte hur andra upplever sadlarna.
Kan också tillägga att jag, som jag nämnt förut, är Epona frälst. Finns ingen sadel jag trivs bättre i när det gäller "dressyr" ridningen.
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Jag är glad att jag fick prova Ecuyern och UF Barock sadeln. Det är ju inte så lätt att hitta nån som har sadlar att prova. Annars skulle jag gärna prova en Epona också. Det här med sitsen du skrev var så jag upplevde det med båda de sadlarna: De satte mig rätt från början och även om de såg ut att inte alls vara speciellt kroppsformade så var det ju just det de var. Jag satt där jag satt och mycket stabilt och avslappnat. Guerinieren verkar också vara intressant. Har du provat den?
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Det var min upplevlse första gångerna jag red i Ecyern också. Tog något år innan jag fick sitta i Eponan som gav mig ännu mer sån upplevelse.
Men de är underbara sadlar att sitta i bägge två!

Guerinieren har jag tyvärr inte provat ännu bara hört från folk som har provat den och de verkar vara nöjda med den. Hm...eller om det var Elisabeth sadeln det var förresten. :o
Jo måste det varit för det var en som var lite bredare i sitsen och väldigt mjuk.
Du har ingen runt dig som du kan låna en Epona av och provsitta?
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Nej jag känner ingen som har en. Jag blev så glad när jag fick prova de 2 ndra. Det var en som sett här på Buke att jag ville prova och hon tog sadlarna med sig till mig. Väldigt snällt. Jag blev ju helt såld. En bredare sits än Ecuyern vill jag inte ha. Just att sitisen är smal är en av fördelarna med den. Är Eponan plattare än Ecuyern? Det verkade så i ett inlägg här? Eller var det en slump? Min häst är ju bred och platt och inte så lätt att hitta passande sadel till. Var hittar jag återförsäljare av Eponan? Jag har sökt på nätet men inte hittat någon. Hur skiljer de sig prismässigt? Kanske säkrast att skicka ett PM.
 
Sv: Ultraflex barock/Branderup Ecuyer och Gueriniere

Plattare? För häst eller ryttare?
Hängde inte riktigt med. :p
Jag skickar pm...
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Dressyr Jag har ett "ganska blåblodigt" halvblod, med fullblodsinslag alltså. Det gör att min häst ofta får en trippig, symaskinsaktig...
Svar
16
· Visningar
1 831
Senast: Tulip
·
C
Ridning Jag tycker mig se, väldigt många sidospår i alla diskussioner. I vissa dryftas ridningen enligt de gamla ridmästarna. Är det...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 173
Senast: Sonila
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 329
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp