Sv: Udden

Gammeln skrev:
Sen kan man ju ställa sig frågan, hur många av de hästar som ändå gick, är idag ofräscha eller fick göra sig ett besök på klinik

Inte hästen som vann ** iaf...

PrinceFair skrev:
jippi vi har v e r k l i g e n saknat dej :smirk:
:) .....en del har ju tyckt att sidan varit lite tråkig och ingen satt fart på den men nu är jag tillbax :D

PrinceFair skrev:
varför borde alla ha strukit sig? förklara gärna hur du tänker.....

1. Har ryttare och hästar verkligen glädje över en riktig skitbana som man dessutom får korta ner istället för att ställa in.
2. Många insåg skaderisken och ville inte riskera sina hästar (och sig själva med för den delen). Det kommer trots allt fler tävlingar. En och annan som ändå var het fick av naturliga skäl betala för detta och det drabbade hästarna :(
3. Hade alla strukit sig så hade man markerat för arrangören att under sådanna här skitförhållanden rider man inte på, äventyrar säkerheten. Dessutom var förhållandena INTE hyfsat lika för ALLA.

frolic skrev:
När terrängen är halverad i km, massa hinder borttagna och när många ryttare med mycket rutin väljer att inte starta. Är det då smart eller kanske dumristigt att rida? (OBS! Jag säger inte att det var det för alla men vissa borde inte ridit även om de red felfritt. Jag tillhör hästägarna som beundrar ryttarna som vågade avstå! Trycket var stort.)
Man behöver inte beundra dom som är förnuftiga. Det är bara naturligt att man är rädd om sin häst och inte utsätter den för något som kan äventyra framtiden. Det finns alltid tävligar att åka på bara hästen är fräsch :)

Gammeln skrev:
:) .....en del har ju tyckt att sidan varit lite tråkig och ingen satt fart på den men nu är jag tillbax :D

1. Har ryttare och hästar verkligen glädje över en riktig skitbana som man dessutom får korta ner istället för att ställa in.

-om man inte har tävlat på ett drygt halvår och det är ont om tävlingar som det är, utan skitväder, så kan man ha glädje av att ha ridit ja.
-har man (som jag tex) dessutom tänkt gå upp en klass inom en hyfsat snar framtid vill man ha så många tävlingar som möjligt i kroppen först
-och på ett mästerskap tex kan det ju åxå vara dåliga förutsättningar, så det kan vara bra att ha lite rutin på det
- och att banor kortas av pga dåligt underlag händer, tex på badminton för ett par år sen...

frolic skrev:
1.Jag anser att tävlingen skulle blåsts av. Det var ingen rättvis/vettig tävling. Vissa hade möjlighet att starta terrängen tidigt och då hade en del inte startat dressyren.

2.Helt klart var det en stor fördel att starta tidigt. De som red på slutet valde att inte starta , det finns en anledning. Att då tävlingen ska räknas som vanligt känns märkligt.

3.Tävlingsledningen kortade banan rejält och även det säger ju att banan inte höll enstjärning klass. Att tävlingsledningen sedan plockade bort hinder under gång gör ju inte trovärdigheten större.

4.Nåonstans måste "tävla till varje pris" ifrågasättas. Flera ryttare (landslagsryttare seniorer och 22-25 då) pratade om att begära pengarna tillbaka eftersom det enda klubben erbjöd var en undermålig bana.

5.Jan anser med denna tävling i bagaget att våra tonåriga ryttare INTE är kapabla att bedöma själva om de ska gå ut eller ej. Visst lyckades någon som jag syftar på att rida felfritt men jag skulle gärna se hästens ben dagen efter!

6.Att som någon skrev här - det gick lugnt och sansat - vet jag inte om det var i oförstånd eftersom det var MÅNGA som red i ett undertempo och hästarna orkade helt enkelt inte över. De gick i hinderna med smällar som gjorde att ALLA tittade. Hästarna tog i för kung och fosterland och eftersom marken sög så orkade(missbedömde) de inte dra upp benen tillräckligt.

Jag skriver inte detta för att svartmåla utan för att belysa. Kanske jag väljer fel språk för att nå fram? .
Jag har delat upp din text i punkter och dessa är väl värda att beakta. Allt detta mynnar ju ut i punkt 4, "Nåonstans måste "tävla till varje pris" ifrågasättas". Det är ju ändå djur o människor som är inblandade.

Jag vet hur det känns när man är ny i landslagstruppen! Tror inte du ridit i Udden om du inte satsade för att få rida EM. Nu red du säkert så klokt för att inte din häst skulle skadas. I Tranemo för några år sedan minns jag att ryttaren som ledde * klassen strök sig för att hon var rädd för senskador på sin lånade häst o vilket liv det blev! Känns skönt att flera verkar ha fått lite mer vett i skallen o vågar säga ifrån.

Birke skrev:
o vågar säga ifrån.
Men vadå inte våga säga ifrån. Vad är haken? Är det risk att man inte får vara med bara för att man säger ifrån pga hög olycksrisk vid rådande väderförhållanden :confused: Ta istället tillvara på dessa som använder hjärnan

Men snälla , vad är det frågan om egentligen? Min häst var hur fräsch som helst efter , så räkna bort han oxå . Även Alexej, och Selene . Tycker sånt här är så löjligt , låt folk få sköta sitt... Och varför skulle jag behöva ha dåligt samvete om min häst var fräsch dagen efter och jag red 1 minut för sakta ??
Pratade även med Johan Iversen , han sa att i Danmark har dom alltid sånt här underlag , är de oxå "djurplågare" då eller?

Det var väl en smärre överdrift att de har sådant underlag "alltid" jag har tävlat en hel del i Danmark och bara mött dåligt underlag en enda gång och det var under en veckas regn på lerunderlag. Vid en tredagars med steeple.

Tänk på att johan är en gammal ringräv och är från en gamla "goda" tiden då man alltid red oavsett hur det såg ut.

PrinceFair skrev:
eller skitunderlag iaf... banan är ju fin annars.

Javisst. Inget fel på hindren men bansträckning och underlag var ingen hit. Visst var bansträckningen ok men inte som CNC*. :idea:

Ja , men det var så han sa iaf . Det gick som sagt alldeles utmärkt iaf att rida på det underlaget bara man red med hjärnan . Och visst jag respekterar de som avstod, men många hade oxå en orutinerad häst, och då tycker jag absolut att man ska avstå.

Hola!

Éste es mis cuadros de la competición de Udden.

Tengo gusto de fango! :rofl:

udden001.jpg

Éste es un cuadro del estacionamiento:

udden002.jpg

Esperanza usted tiene gusto de ella las muchachas del caballo!

// HEST

Gammeln skrev:
Men vadå inte våga säga ifrån. Vad är haken? Är det risk att man inte får vara med bara för att man säger ifrån pga hög olycksrisk vid rådande väderförhållanden :confused: Ta istället tillvara på dessa som använder hjärnan

Nej det finns ingen hake och det är ingen risk att man inte får vara med om man säger ifrån.

Gammeln skrev:
Dessutom var förhållandena INTE hyfsat lika för ALLA.

Vilket det aldrig kan bli när det är dåligt väder eftersom dom som rider först får "skitbra" ouppridet underlag och dom som rider sist tyvärr får rida i upptrampad lera.:crazy:

Vet några stycken till som gick ut i terrängen som du kan stryka från din lista. Hur pigga och fräscha som helst dagen efter.

Såvitt jag vet var det nog bara Segersjös svårklass det första året som har blåsts av utan det har väl alltid varit så att ryttarna själva har fått välja.

Jag hade aldrig i livet själv startat under sådana förhållanden, men skulle aldrig heller döma dom som gör det eftersom det är deras val dom gör.
I såfall är det TD som måste ta ansvaret och ställa in men det kommer nog typ aldrig ske men det är faktiskt TD ansvar att ta beslutet åt ryttarna i sådana lägen eftersom TD ALLTID måste ta hänsyn till att det finns en hel del ryttare som inte är kapabla avgöra vad dom klarar av under sådana förhållanden.

Skulle TD gått ut och sagt att även den ** klassen inte skulle räknas som kval, vilket den naturligtvis inte skulle ha gjort anser jag hade nog dom flesta strukit sig. Sedan var det ju mest rutinerade hästar som startade klassen och jag tror inte det gör varken till eller från angående kvalfrågan.

Gammeln skrev:
Alla som red borde ha strukit sig men det är väl alltid några som är heta ändå :smirk: Sen kan man ju ställa sig frågan, hur många av de hästar som ändå gick, är idag ofräscha eller fick göra sig ett besök på klinik

Tror inte att det var någon häst faktiskt du, är dom inte tränade för att klara en nerkortad bana i lera och regn hade dom även blivit halta på en normallång bana på bra underlag. Det händer ju faktiskt det oxå , det har väl du erfarenhet av om inte annat:smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När de nordiska mästerskapen i fälttävlan avgjordes i Köpenhamn i helgen blev det en tävling som innehöll flera fina framgångar för de...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När det arrangeras internationell fälttävlan hos Gärds Ryttarförening till helgen syns flera toppryttare i startfältet. Tre av fyra...
Svar
0
· Visningar
136
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Unghäst-VM i fälttävlan avgörs 17-20 oktober och hålls traditionsenligt i franska le Lion d’Angers. Sju svenska ekipage har kvalat in.
Svar
0
· Visningar
103
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
112
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka