Sv: Udden

Ok, brukade alltid stå där. Men den biten är nerlaggd från min sida. Stod som hindervakt på terräng banan hela helgen. Hade sunken road på min lott.

emma-vsm skrev:
Och fortfarande inga resultat ute, jag är nyfiken..

Jag med och så skriver de resultat inom några dagar. :cry:

Lite synd att man inte publ prel resultatlistor åtminstone.

Det är upp till varje ryttare och vad de har för någon häst . Jag som sagt var lite tveksam om jag skulle starta eller inte . Men jag bedömde att underlaget var såpass för min häst att han skulle klara det , bara jag tog det lugnt . Då gick det hur bra som helst . Vid hinderna var det inge fel på underlaget . Det är så här det kan bli när man kommer ut på internationella , och då ser jag det som en stor erfarenhet att jag har faktiskt klarat av detta underlag en gång . Marco är förövrigt hur fin och fräsch som helst idag .
Det beror ju på hur rutinerad och reglerbar hästen är , jag skulle aldrig ha gått ut med min yngre häst i terrängen som ännu inte hoppar så bra .
Och jag red absolut inte för att jag låg bra till , tvärtom så sa jag innan att jag ska bara ta det jättelugnt och inte rida för någon placering . Men fick det ändå ...
Jag tycker inte att någon ska klaga på de som red terrängen förrän de själv har ridit den .

_MizzSixty_ skrev:
Jag tycker inte att någon ska klaga på de som red terrängen förrän de själv har ridit den .
Fast där håller inte jag med. Jag måste få rätt att ha en åsikt och det har jag. :idea: trots att jag inte tävlar längre. :angel:

Jag tilhör dem som anser att vissa inte skulle ha ridit. Du tillhör de som har rutin, förhoppningsvis vet du vad du och din häst klarar men där var ryttare som halkade hit och dit och höll på att stupa på mer än ett ställe både före hinder, vid landning men även på öppen mark då de red "fel väg". Det var inte schysst mot hästarna!
Jag blir ledsen när jag ser sådant eftersom det är sådana ritter som ger dålig renommé för vår sport.

frolic skrev:
Klart att det måste vara kul att vara placerad oavsett men var går gränsen?
När terrängen är halverad i km, massa hinder borttagna och när många ryttare med mycket rutin väljer att inte starta. Är det då smart eller kanske dumristigt att rida? (OBS! Jag säger inte att det var det för alla men vissa borde inte ridit även om de red felfritt. Jag tillhör hästägarna som beundrar ryttarna som vågade avstå! Trycket var stort.)

Var går gränsen för att räknas som * resp ** ? (När man plockar bort så mycket av en bana.)
jag tycker att det är upp till var och en att ha omdöme nog att välja.
jag för min del hade absolut ina problem med leran, valde iofs att starta tidigt innan det var extremt uppridet, medan andra kanske hade större problem och borde ha avstått. jag såg i princip ingen rida så jag vet inte hur det så ut i övrigt.
de som red red ändå väldigt lugnt (vilket kanske iofs var en nackdel för vissa, för det är lätt att få dåliga språng om man är i undertempo).
man får se till vilken häst man har åxå, vissa har inga problem med djupa leriga och hala underlag medan andra inte klarar det alls.har man dessutom en rutinerad häst behöver den kanske inte terrängen för att få mer rutin, medan jag på en relativt grön häst i sammanhanget kände att det var en bra erfarenhet att ha ridit banan ändå.
just det faktum att banan var såpass mycket kortare var bidragande till att jag valde att rida, på en kort bana blir hästen inte trött och risken för att få senskador pga underlaget minskar rejält om hästen är pigg och fräsch hela banan. dessutom var det inte sankt och djupt hela vägen utan endast på vissa delar, och det var iaf när jag red inte så farligt djupt som det så ut när man gick banan.

jag kände inte av att det var ngn press på något vis, inte ens på de som låg bra till.
alla respekterade varandras val, oavsett om det var att starta eller åka hem.

Lånar knapp

Stod som hindervakt under hela helgen. Måndagen var det ju m¨ånga som avstod att rida. Det var mkt blött på vissa ställen. Därav att dom kortade av banan. Men detta vet alla.

Tycker inte att det var dumdristigt att rida ut på terrängen. Där jag stod såg jag ALLA hinder. Dom som valde att gå ut, dom red lungt och sansat, inget överilat. En omkullridning såg jag, men det berodde inte på underlaget, utan att hästen INTE lyfte ordentligt på benen.

PrinceFair skrev:
jag för min del hade absolut ina problem med leran, valde iofs att starta tidigt innan det var extremt uppridet, medan andra kanske hade större problem och borde ha avstått. jag såg i princip ingen rida så jag vet inte hur det så ut i övrigt.
de som red red ändå väldigt lugnt (vilket kanske iofs var en nackdel för vissa, för det är lätt att få dåliga språng om man är i undertempo).
man får se till vilken häst man har åxå, vissa har inga problem med djupa leriga och hala underlag medan andra inte klarar det alls.har man dessutom en rutinerad häst behöver den kanske inte terrängen för att få mer rutin, medan jag på en relativt grön häst i sammanhanget kände att det var en bra erfarenhet att ha ridit banan ändå.
just det faktum att banan var såpass mycket kortare var bidragande till att jag valde att rida, på en kort bana blir hästen inte trött och risken för att få senskador pga underlaget minskar rejält om hästen är pigg och fräsch hela banan. dessutom var det inte sankt och djupt hela vägen utan endast på vissa delar, och det var iaf när jag red inte så farligt djupt som det så ut när man gick banan.

jag kände inte av att det var ngn press på något vis, inte ens på de som låg bra till.
alla respekterade varandras val, oavsett om det var att starta eller åka hem.

Håller med dig helt och hållet!

PrinceFair skrev:

Jag anser att tävlingen skulle blåsts av. Det var ingen rättvis/vettig tävling. Vissa hade möjlighet att starta terrängen tidigt och då hade en del inte startat dressyren. Helt klart var det en stor fördel att starta tidigt. De som red på slutet valde att inte starta , det finns en anledning. Att då tävlingen ska räknas som vanligt känns märkligt. Tävlingsledningen kortade banan rejält och även det säger ju att banan inte höll enstjärning klass. Att tävlingsledningen sedan plockade bort hinder under gång gör ju inte trovärdigheten större.

Nåonstans måste "tävla till varje pris" ifrågasättas. Flera ryttare (landslagsryttare seniorer och 22-25 då) pratade om att begära pengarna tillbaka eftersom det enda klubben erbjöd var en undermålig bana. TD sa själv att detta var en sådan tävling där man skulle fått välja. Nu vågar man inte begära eftersom man är rädd för att klubbarna lägger av.

Frågan är: - Ska TD godkänna en sådan bana? Förkorta den och förminska hinder för att det ska gå att genomföra? Var går gränsen?

De 3 skadade hästarna (som vi vet om) anser jag att de blev skadade av drumristighet av ryttaren. Det är dock rutinerade ryttare i 2 fall.

Jan anser med denna tävling i bagaget att våra tonåriga ryttare INTE är kapabla att bedöma själva om de ska gå ut eller ej. Visst lyckades någon som jag syftar på att rida felfritt men jag skulle gärna se hästens ben dagen efter!

Främst anmärker jag på ritter efter halv 2-tiden. Jag anser inte att jag kan bedöma innan eftersom jag inte såg dessa. Att som någon skrev här - det gick lugnt och sansat - vet jag inte om det var i oförstånd eftersom det var MÅNGA som red i ett undertempo och hästarna orkade helt enkelt inte över. De gick i hinderna med smällar som gjorde att ALLA tittade. Hästarna tog i för kung och fosterland och eftersom marken sög så orkade(missbedömde) de inte dra upp benen tillräckligt.

OBS! Alla ritter var säkert INTE illa men jag fick bara se dåliga exempel. Intressant att en del som skriver här och försvarar inte såg några ritter. :devil:

Jag skriver inte detta för att svartmåla utan för att belysa. Kanske jag väljer fel språk för att nå fram? Uppenbarligen tar ju ni som red illa upp men har ni rent mjöl i påsen så gör inte det! Jag är glad om ni har tänkt efter och ändå valde rätt.

Blir dock lite förvånad att INGEN ångrade sej av er. När ryttare som rider på elitnivå valde att avstå, någon red en häst och avstod sedan och ångrade att h*n ridit, så kan man u tänka sej att någon här också ångrade sin ritt.

emma-vsm skrev:
Och fortfarande inga resultat ute, jag är nyfiken..
Nu är det. Fast den är full med fel. Jag har hittat 5 fel. :crazy:

Bla. saknas Anna Hassös seger i **. Hon är inte ens med på listan. Ett ekipage är uteslutna i hopp trots att hon bara rev ett.
Så forts följer nog :idea:

Vi fick 22 fel i terrängen fast vi valde att inte rida mer än dressyren??

frolic skrev:
Jag anser att tävlingen skulle blåsts av. Det var ingen rättvis/vettig tävling. Vissa hade möjlighet att starta terrängen tidigt och då hade en del inte startat dressyren. Helt klart var det en stor fördel att starta tidigt. De som red på slutet valde att inte starta , det finns en anledning. Att då tävlingen ska räknas som vanligt känns märkligt.

Tävlingen (den enstjärniga iaf) kunde inte räknas som kval, så på så vis räknas den ju inte som vanligt

Tävlingsledningen kortade banan rejält och även det säger ju att banan inte höll enstjärning klass. Att tävlingsledningen sedan plockade bort hinder under gång gör ju inte trovärdigheten större.

Mja, att man tar bort hinder under gång sker ju även på större tävlingar, ex Badminton för ett par år sen

Nåonstans måste "tävla till varje pris" ifrågasättas. Flera ryttare (landslagsryttare seniorer och 22-25 då) pratade om att begära pengarna tillbaka eftersom det enda klubben erbjöd var en undermålig bana. TD sa själv att detta var en sådan tävling där man skulle fått välja. Nu vågar man inte begära eftersom man är rädd för att klubbarna lägger av.

Frågan är: - Ska TD godkänna en sådan bana? Förkorta den och förminska hinder för att det ska gå att genomföra? Var går gränsen?

De 3 skadade hästarna (som vi vet om) anser jag att de blev skadade av drumristighet av ryttaren. Det är dock rutinerade ryttare i 2 fall.

Jan anser med denna tävling i bagaget att våra tonåriga ryttare INTE är kapabla att bedöma själva om de ska gå ut eller ej. Visst lyckades någon som jag syftar på att rida felfritt men jag skulle gärna se hästens ben dagen efter!

Jag undrar förståss vem denna någon är, är det mej du syftar på kan jag meddela att hästen inte kunde mått bättre dagen efter.

Främst anmärker jag på ritter efter halv 2-tiden. Jag anser inte att jag kan bedöma innan eftersom jag inte såg dessa. Att som någon skrev här - det gick lugnt och sansat - vet jag inte om det var i oförstånd eftersom det var MÅNGA som red i ett undertempo och hästarna orkade helt enkelt inte över. De gick i hinderna med smällar som gjorde att ALLA tittade. Hästarna tog i för kung och fosterland och eftersom marken sög så orkade(missbedömde) de inte dra upp benen tillräckligt.

Här kan jag bara hålla med dej, i undertempo hade det varit lätt att få dåliga språng. Eftersom det inte var spec halt heller, vad jag kände fanns det eg ingen anledning att rida ö v e r d r i v e t långsamt. Den enstjärniga banan var dessutom så kort att hästarna omöjligt kunde bli trötta av att galoppera på i ung 500mstempo.
Själv fick jag bara bra språng utan problem eftersom vi hade mer än styrfart

OBS! Alla ritter var säkert INTE illa men jag fick bara se dåliga exempel. Intressant att en del som skriver här och försvarar inte såg några ritter. :devil:

Jag såg visserligen inga ritter, men jag red själv och känner mig därför en aning påhoppad av förklarliga själ när folk tycker att man är idiot som ger sig ut. Det var ett noga avvägt beslut att gå ut i terrängen, hade jag inte känt att vi kunde reda ut situationen hade jag inte ridit.

Jag skriver inte detta för att svartmåla utan för att belysa. Kanske jag väljer fel språk för att nå fram? Uppenbarligen tar ju ni som red illa upp men har ni rent mjöl i påsen så gör inte det! Jag är glad om ni har tänkt efter och ändå valde rätt.

Blir dock lite förvånad att INGEN ångrade sej av er. När ryttare som rider på elitnivå valde att avstå, någon red en häst och avstod sedan och ångrade att h*n ridit, så kan man u tänka sej att någon här också ångrade sin ritt.

Eftersom jag fick en riktigt bra runda, med en pigg och fräsch häst hela vägen i mål och hemma efteråt har jag rimligtvis ingen anledning att ångra mig, eller hur?

PrinceFair skrev:

Eftersom jag fick en riktigt bra runda, med en pigg och fräsch häst hela vägen i mål och hemma efteråt har jag rimligtvis ingen anledning att ångra mig, eller hur?

Jag vet inte vem du är. Så jag vet inte om jag haft åsikt om din ritt. :angel:

Förmodar inte det eftersom du beskriver din ritt positivt. :)

och som ja skrev i mitt inlägg. Ta inte åt dej om Du är nöjd och har reflekterat. :idea:

ok, tänkte bara om du det var mig du syftade på när du skrev om de tonåriga ryttarna, eftersom jag tillhör den gruppen sas :)

Gammeln skrev:
Helt rätt. Mao så var det en riktig skitbana :angel:

Undrade var du hade tagit vägen? :angel:

Hade man simfötter funkade dressyr och hoppning bra. :idea:
Däremot så funkade inte terrängen. Tydligen känsligt men banan var usel.

Idasagare skrev:
Undrade var du hade tagit vägen? :angel:
Nu är jag här :) , säsongen drar ju igång nu, om än något försenad

Idasagare skrev:
Hade man simfötter funkade dressyr och hoppning bra. :idea:
Däremot så funkade inte terrängen. Tydligen känsligt men banan var usel.
Alla som red borde ha strukit sig men det är väl alltid några som är heta ändå :smirk: Sen kan man ju ställa sig frågan, hur många av de hästar som ändå gick, är idag ofräscha eller fick göra sig ett besök på klinik

Senast ändrad:

Gammeln skrev:
Nu är jag här :) , säsongen drar ju igång nu, om än något försenad

Alla som red borde ha strukit sig men det är väl alltid några som är heta ändå :smirk: Sen kan man ju ställa sig frågan, hur många av de hästar som ändå gick, är idag ofräscha eller fick göra sig ett besök på klinik

jippi vi har v e r k l i g e n saknat dej :smirk:

varför borde alla ha strukit sig? förklara gärna hur du tänker.....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När de nordiska mästerskapen i fälttävlan avgjordes i Köpenhamn i helgen blev det en tävling som innehöll flera fina framgångar för de...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När det arrangeras internationell fälttävlan hos Gärds Ryttarförening till helgen syns flera toppryttare i startfältet. Tre av fyra...
Svar
0
· Visningar
136
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Unghäst-VM i fälttävlan avgörs 17-20 oktober och hålls traditionsenligt i franska le Lion d’Angers. Sju svenska ekipage har kvalat in.
Svar
0
· Visningar
103
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
112
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka