Udda matbeteende?

parellikusken

Trådstartare
Jag är hundvakt emellanåt åt en liten blandrashund som har en matbeteende jag aldrig sett hos andra hundar. När jag serverat henne sitt torrfoder tar hon med sig några kulor i munnen och går till min matta. Väl på mattan börjar hon kasta runt maten fram och tillbaka med munnen, leker med den med tassarna såsom katter kan göra med möss. Hon rullar även runt på maten och håller på med den innan hon väl äter upp den. Under tiden letar hon inte efter interaktion med mig, utan hon härjar runt på egen hand med maten. När hon ätit upp några kulor hämtar hon fler och procedurer fortsätter likadant.
Det är en vuxen hund på sex år, så ingen valp alltså.

Någon som har en hund som håller på likadant?
Varför gör hon såhär?

Det ser väldigt roligt ut i alla fall, och jag kan aldrig låta bli att skratta åt henne. :)

Jag är hundvakt emellanåt åt en liten blandrashund som har en matbeteende jag aldrig sett hos andra hundar. När jag serverat henne sitt torrfoder tar hon med sig några kulor i munnen och går till min matta. Väl på mattan börjar hon kasta runt maten fram och tillbaka med munnen, leker med den med tassarna såsom katter kan göra med möss. Hon rullar även runt på maten och håller på med den innan hon väl äter upp den. Under tiden letar hon inte efter interaktion med mig, utan hon härjar runt på egen hand med maten. När hon ätit upp några kulor hämtar hon fler och procedurer fortsätter likadant.
Det är en vuxen hund på sex år, så ingen valp alltså.

Någon som har en hund som håller på likadant?
Varför gör hon såhär?

Det ser väldigt roligt ut i alla fall, och jag kan aldrig låta bli att skratta åt henne. :)
Hade en DP för många år sedan som gjorde så sitt första år. En kula i taget, kasta iväg....smyga och överfalla :D

Skulle säga att det är hyfsat vanligt att hundar tar med torrfoderkulorna till mattan för att äta dem där. Har för mig att de finns lite olika teorier om det.
Varför hon leker med den vet jag däremot inte. :)

Har också haft en labbe som gjorde så, gick till sin ätmatta och käkade. Hon slutade med det när vi skaffade en hund till pga konkurrensen.

Men just lekandet med maten känns som det tokigaste, och att hon rullar på den och gnider ryggen mot foderkulorna. Jag kan förstå varför hon går iväg med maten, men lekandet känns lite knasigt. :)

Så söt 😁
Ruben kan larva runt och leka om han får något han inte tycker är så gott.
Äter vanligtvis färskfoder och det slukar han på nolltid.

Så söt 😁
Ruben kan larva runt och leka om han får något han inte tycker är så gott.
Äter vanligtvis färskfoder och det slukar han på nolltid.
Ja, hon är en sjukt gullig liten hund. :)

Kanske beror på det då, att torrfodret inte är sådär vansinnigt gott så hon lika gärna kan leka lite med det först. :)

Jag skulle säga att det är egenberikning, smart hund. Hundar har ju faktiskt ett jaktsystem i skallen för att få mat. Hitta ett spår, följa, tappa bort, hitta igen, smyga fram, se eller höra bytet. Rusa fram, kanske missa, sen döda, bära hem, gräva ner. Ja du är med? Det är ju ett helt system för hjärnan som vi tar bort genom björntjänsten matskål. Inget smygande, grävande, bara BOM - mat. Då får man fixa lite själv.
Fler skulle göra eller få hjälp att göra som hunden på filmen. "Du får gräva upp din frukost själv!" tror jag många hundar skulle gilla.

Jag skulle säga att det är egenberikning, smart hund. Hundar har ju faktiskt ett jaktsystem i skallen för att få mat. Hitta ett spår, följa, tappa bort, hitta igen, smyga fram, se eller höra bytet. Rusa fram, kanske missa, sen döda, bära hem, gräva ner. Ja du är med? Det är ju ett helt system för hjärnan som vi tar bort genom björntjänsten matskål. Inget smygande, grävande, bara BOM - mat. Då får man fixa lite själv.
Fler skulle göra eller få hjälp att göra som hunden på filmen. "Du får gräva upp din frukost själv!" tror jag många hundar skulle gilla.
Tack för ett jättebra svar, nu förstår jag beteendet bättre. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 655
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: Bismark
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 334
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 343
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?