Tygndtäcke

Någon som har ett?
Bra/dåligt?
Vad ska man tänka på när man köper ett? :)
Japp. Jag har ett - sedan två veckor tillbaks - från Gekås. Kostade endast 599 kr, vilket kändes som ett superbra pris om man vill testa. Jag trivs mycket bra med mitt. Det fanns (i alla fall den dagen) bara i en vikt, dvs 9,4 kg. Men det känns som om det är rätt lagom för mig....
 
Jag har ett från Cura of Sweden, 9 kilos. Upplever att jag sover bättre. Tycker om känslan det ger.
Vet dock inte hur pass varmt det kommer vara i vinter. Är ganska frusen av mig.

Det enda negativa är att det är väldigt bökigt att ta på påslakan.
 
Jag har ett från Cura of Sweden, 9 kilos. Upplever att jag sover bättre. Tycker om känslan det ger.
Vet dock inte hur pass varmt det kommer vara i vinter. Är ganska frusen av mig.

Det enda negativa är att det är väldigt bökigt att ta på påslakan.

Jag har ett som jag tycker kan bli för kallt vintertid. Det verkar lätt bli så varmt/kallt som rummet. Men lägger jag en filt över isoleras det på ngt vis och blir vamt.
I värsta fall kör jag dubbelt täcke eller ligger på elfilt.
 
Cura 7 kgs. Väger 50 kg och önskar jag tog 9 kg. Är en fryslort men upplever det som varmt. Ett helvete att byta påslakan på.

Jag är nöjd. Ligger mycket mer still. Men som sagt önskar jag tog ett tyngre.
 
11 kg katt, varmt och gott och man ligger still. Varje natt ligger de så här.
36639


Skämt å sido, jag sover mycket bättre sen jag skaffade dom här två även om det blivit trängre i sängen. Framåt morgonen lägger de sig på sidan och brer ut sig så jag vaknar upptryckt i ett hörn varje morgon.
 
Jag har ett på 11 kilo. Det har gjort att jag nästan helt slutat pressa tänderna på nätterna, vilket är gött eftersom jag inte kan använda min bettskena när jag vaknar 15 ggr/natt (pga bebis) och därmed besparar mig mycket smärta.

Men som nån mer sa, det är ett rent helvete att renbädda, det blir ett riktigt träningspass och test av tålamodet. Har funderat allvarligt på att strunta i påslakan och bara ha ett löst lakan mellan mig och täcket istället.
 
Jag har haft kedjetäcke. Galet skönt, men det blev aldrig använt för att det blev för bökigt att bädda, för tungt när jag ville röra mig och att det är svårt att tvätta är en nackdel.
Har haft en filt också. Den var skitnice sånär som på storleken, när halva kroppen är utanför är det bara onödigt.
Funtar på om jag kanske skulle prova med ett relativt lätt täcke. För när det väl används så ÄR det verkligen guld värt!

Finns ju bolltäcken också för övrigt, ska tydligen vara vansinnigt varma har jag hört, väl värt att ha i åtanke iom att du inte skrivit vilket slags tyngdtäcke du funderar på :)
 
Efter inspiration av tidigare diskussioner här vid Bukefalos om tyngdtäcken sydde jag ett själv i vintras till en kostnad av 200 kr. Har inte påslakan på det utan kör med löst lakan under istället. Valde att göra ett svalt för att kunna använda det sommartid också och med tanken att blir det för kallt vintertid lägger jag en filt/täcke ovanpå helt enkelt. Om/hur det påverkat sömnen/måendet kan jag inte direkt säga men jag sover iallfall vidare med det.
 
Bolltäcken finns i olika sorter, en del är fylla med kulor stora som risgryn o all däremellan till typ pingisbollar.
Om man är lite händig kan man sy ett själv o fylla med t ex torra ärtor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 561
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här! Jag är naturvetare/tekniker och hon är...
Svar
17
· Visningar
571
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 168
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover...
2
Svar
24
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp