Tycker ni att detta är rätt??

Status
Stängd för vidare inlägg.

shady

Trådstartare
Kompisens föl dog ju efter 1,5 dygn som ni säkert vet alla vid det här laget.

När hon ringde till Flyinge och talade om detta så fråga hon på ett väldigt snällt och trevligt sätt om det var möjligt att hon kunde få någon sorts rabatt om hon tog en av deras hingstar igen.

Det hon fick till svar var, ett mycket surt och snäsigt svar, du har ju bara behövt betala språngavgiften och inget annat så det får du inte.

Vad tycker ni om detta? Skall hon få någon sorts rabatt eller skall hon behöva ta om det igen?

Själv anser jag att hon kunde ha fått någon kompensation om hon åter tog en av deras hingstar. Kanske att dom bjöd på språngavgift eller att hon skulle kunna få några procent på 90 dygn eller levandefölsavgiften.

Ja det handlar ju inte enbart om språngavgifter som man kostat på...de borde ju ha någon uppfattning om hur dyrt det är för oss stoägare med alla utgifter runt omkring.Det är hårt nog att mista ett föl som man väntat på.

Visst språngavgiften är hingsthållarens "lilla" del...men de kunde ju erbjudit någon typ av rabatt på 90 dygnsavgiften eller på levande fölsavgiften på nästa föl.

Jag tycker hon ska välja en annan hingsthållare...

Visst då tycker säkert den som är hingsthållare att det är ju inte "deras fel".Men jag tycker ändå man borde vara "fair" mot den som drabbats så oturligt.

Tråkigt när det händer men nej det tycker jag faktiskt inte hon borde få, hon slapp ju betala levande fölavgiften (om hon valde en hingst med den avgiften).

Ser ingen skillnad på att fölet dör 1½ dygn gammal än om stoet kastat två månader innan, det är som sagt tråkigt när det händer men samtidigt något man måste ta med i beräkningarna att det kan hända.

Hur är det med försäkringarna, gäller inte stoets försäkring till man kan försäkra in dem själva, eller det kanske bara gäller veternärvård??

Antar att ungen var försäkrad och att Flyinge vet att hon har fått pengarna tillbaka.

Tveksamt i detta fall om rabatt.
Det gjordes ingen obduktion och Flyinge kan ju kanske tro
att det har slarvats.
Sådant händer oftare än vad du tror.
Exempelvis föl som dör i virusabort eller kvävs i säcken.

Fast nog tycker jag att dom kunde ha varit trevligare i telefon.
Och synd att dom inte var mer tillmötesgående mot henne.
Hästägaren gjorde ju så rätt, och ändå så gick det åt skogen. :cry:

Men det finns väl andra hingstar?
AM

Oj här svaras det fortare än mitt modem klarar av :crazy:
Menar du att ungen inte var försäkrad???
Om man nu inte har fosterförsäkring, så har man nog gjort en tabbe.
AM

Har de kollat upp detta med försäkringen? Jag vet att vi har fått ut några kronor på stoets försäkring när hon kastade. En viss procent av hennes försäkringsvärde betalades ut för det döda fölet. Det kanske är olika från bolag till bolag?

Man brukar inte kunna försäkra föl så tidigt som när de är 1,5 dygn om man inte har foster/föl-försäkring.

Ska vi jämföra olika hingsthållare....

...ja då kan vi ju ta och jämföra.Här ett exempel...

Mitt sto kastade tvillingar efter Elcatero(godkänd inom halvblodsaveln).Hingstägaren erbjöd ny gratis ombetäckning året därpå eftersom hon tyckte så synd om mej.

Det är vad jag kallar en bra hingsthållare! :bow:

Om man har betalning vid 20 dygn, eller 90 dygn får man ju stå sitt kast om det händer nåt sen. Samma sak här, hon behöver inte betala fölavgiften eftersom fölet bara blev ett par dar. Vill man ha ersättning får man se till att ha foster/föl försäkring.

Hon fick inte försökra den förren den var två dygn enligt hennes försökringsbolag. Vilket det är vet jag tyvärr inte.

Hon ringde upp Flyinge idag igen för att höra varför det står olika i hingstkatalogen och på deras hemsida angående Wetano.

Talade då om för dom att hon funderade på att betäcka med en halvbror till Wetano (Warsteiner). Dom tog det helt för givet då att hon menade Welt Hit. :eek: Nog borde dom ju kunna tänka lite längre än till bara sina egna hingstar, finns ju fler med Weltmeyr blodet i Sverige.

Fast dom tog att nog för att vara han när hon pratade med dom.

Jag menade fosterförsäkringen...
Otydligt av mig.
Men, tja, kanske inte förresten.
Clipper hemma förlorade sin när den var 18 dygn.
Fel på njurarna sa obduktion.
Ungen var försäkrad men Agria vägrade betala ut eftersom dom menade på att ungen var sjuk före 9 dygnet eller nåt.
Massor med trassel blev det.
Eftersom ungen överlevt så många dagar så ville ju hingstägaren ha sitt också.
nu blev det visst någon deal mellan ägaren och hingstägaren i alla fall.

Han tillhörde den "bussiga" sorten :bow:

AM

Jag kan ju bara svara för hur jag har det som hingsthållare med rabatter....

Om stoet ej blir dräktig, kastar, föder döfött föl eller fölet dör inom 9 dygn, ägare stoägaren rätt att komma tillbaka samma år eller senast året därpå för gratis ombetäckning med samma sto. Då tillkommer endast ny SH avgift och uppstallningsavgift. Språngavgiften och bokningsavgiften bjuder jag då på så att säga.
Jag har arabhingst...Vet inte hur vanligt detta är bland hingstar ö.h.t. oavsett ras....Men jag tycker att jag har juste erbjudanden....
Levande fölavgift betalas när fölet är 9 dygn....så den slipper man ju betala om fölet skulle dö innan...
Språngavgiften som erläggs året då stoet betäcks + bokningsavgiften + SH-avgiften och uppstallningsavgifterna är naturligtvis inte återbetalningsbara till stoägaren, därför har jag detta "rabatt"system enligt ovan....

Jo men det är ju ett "fair" system. ;)

Jag förstår inte varför svenska halvblodsägare godtar att bara betala hur som helst... :eek:

...jämför man med hingsthållare i Tyskland och USA så står det ofta tydligt att man har bra rabatt eller levande fölsgaranti till året därpå....om stoet går tomt,kastar eller om fölet dör inom en viss tid...så betäcker man alltså gratis året därpå. :bow: :bow:

Varför ska vi godta och nöja oss med sämre villkor egentligen? :eek: När hingstägare i Sverige då skyller på att stoägarna skulle bli mer nonchalanta och inte bry sej om något händer och bli slarvigare med fölen...ja då säger jag bara...någon som har så lite förtroende för mej som stoägare skulle jag ändå inte vilja betäcka hos. :devil:

Hade inte fosterförsäkringen gällt då? Tills den dagen den kunde försäkras själv??

Angående "slarviga" ägare.

Ett förslag skulle väl kunna vara att obduktion är krav för dött föl.
Visar det sig då att fölet har dött i virusabort (p.g.a. stoet stått i fel miljö) så ges ingen rabatt.
Eller att fölet har dött i säcken, eller brutit benet när den sparng in i en harv som stod på stallplan osv, osv.

hingstägaren skulle kunna ställa dessa krav för att ge en reduktion av priset vid nästkommande betäckning.

AM

En stoägare ringde hit och ville slippa betala levande fölavgiften, för hans föl var dött.
Den hade fastnat i taggtråd, och var dessutom betydligt högre försäkrad än den var värd.
Det finns folk till allt. :(

Försäkringsbolag borde vägra att betala om en häst dör eller blir skadad pga av taggtråd.Att använda taggtråd är gammalt och förlegat och dessutom mycket farligt.

Ja, du ser själv så det är.
En gång fick vi åka ut på en fölning.
Det stod 4-5 man utanför en fölbox och tittade.
Fölungen hade precis kommit ut men låg i säcken.
Gunnar kastade sig in och slet upp den...
Hästägarna var totalt handlingsförlamade.
Johodå, dom hade läst böcker...

Vet en arabmärr som betäcktes svindyrt.
Trots förmaningar av andra så ville dom att hon skulle föla hemma.
Dom kunde ingenting om fölningar och dom hade inte heller tagit reda på nåt. Inställningen var att "fölston klarar sånt. Och hur gör dom i det vilda?
Stoet stod i stall ihop med några tävlande travhästar.

Det var väldigt mycket hit och dit med den märren.
Vad hände sen?
Jo, stoet kastade sitt föl i virusabort.
Vaccinerat? Näää, ingen idé, för det är ju inte
100 procentigt... :confused:

Sådana här exempel finns det ju massor av, och dom ska inte ha någon rabatt på hingststationerna.
Sådana är ju okunniga uppfödare, och deras misstag skall ju inte läggas på hingstägaren.

Däremot kan det ju diskuteras om det blir tvillingar (obs ultraljud skall användas) eller föl med tre ben och inget huvud... Då kanske hingstägaren kan vara lite bussig.

AM

Jovisst vore obduktion det bästa...men en obduktion görs ju knappast gratis utan det får man bekosta självt väl? Kostar detta inte mer än en språngavgift i värdet ?

Jo men virusabort...det räcker att man åker till fel stall och inte vet om det...och råkar använda samma skor i sitt egna stall...så är det kört.Tex min hovslagare berättade att han besökte ett stall och fick med sej kvarka hem...de talade aldrig om att hästarna var smittade förräns efteråt...och då hade han också fått smittan i sitt egna stall...hade han fått veta detta innan så hade han ju aldrig åkt dit givetvis.

Jag tycker att om en veterinär intygar om vad fölet dött av och om detta skälet som fölet dött av är rimlig orsak att ta hänsyn till...ja då ska rabatten infalla.Men om fölet dött pga av tex skada pga av yttre våld etc...det tycker jag inte faller inom ramarna.Det finns som du säger trots allt en del slarvigt folk även om jag hoppas de som beter sej så inte är alltför många uti vårt avlånga land.

Själv har jag inte mina föl ute i hagen utan att jag finns i direkt närhet för fullständig koll hela första veckan...tills jag vet att de börjar veta någorlunda vart gas och broms sitter och vart staketet går och att synen förbättrats.Därefter tar jag det något lugnare...men nog har jag mycket koll på mina föl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar