TW! Psykisk och fysisk ohälsa

Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga ECT-relaterad minnesförlust. Jag antar att jag bara behöver ett ställe att kräka ur mig på eftersom jag är så otroligt ensam. Visserligen till största delen självvalt men ändå.

1. Feldiagnosticerad BPD i tonåren som så många andra ångestfyllda, högpresterande flickor. Genomgått DBT som hjälpte mycket med känsloreglering trots allt.
2. Komplex PTSD på grund av hur jag blev behandlad av PERSONAL (inklusive kurator och BUP) under högstadietiden.
3. Sent diagnostiserad autism (22 år), som så många andra flickor.
4. Kronisk, svår depression och årstidsbunden depression.
5. Kronisk insomnia.
6. Utmattning sedan... 1 eller 2 år? Pluggade på universitet, ensamstående mamma samt drabbades av allvarlig lunginflammation som gjorde att jag hamnade efter 4 veckor i skolan - helt kört.
7. Kronisk ångestsyndrom.

Och så kroppsligt.
1. Kronisk förstoppning, något som började i samband med utmattningen. Har avbokat två kolonoskopier pga livrädd.
2. Magsår som gör att jag kräks upp cirka hälften av allt jag äter och dricker. Detta sedan... 3 år kanske?
3. Brist på järn, B12 och folsyra.
4. Återkommande, E X T R E M magsmärta, högt upp mellan revbenen. Kommer oregelbundet men anfall slutar alltid i att jag svimmar av smärtan. Håller i sig cirka 30-60 minuter. Njursten och gallsten hittad men tydligen för små för att vara orsaken.

Medicinlistan:
1. Tranylcypromine. Den enda antidepressiva som hållt mig någorlunda stabil men som nu har fuckat mitt blodtryck så mycket att jag är sängbunden. Svimmar i snitt 3 gånger om dagen. Blodtrycket i liggande 60/40, omätbart vid uppresning.
2. Oxascand för ångest.
3. Zopiklon för insomning.
4. Quetiapin för att behålla sömnen.
5. Mängder med olika laxerande samt klyx, som inte hjälper allt.
6. Omeprazol för magsåret.
7. B12, järn, folsyra.
8. Theralen och melatonin för att behålla sömnen.

Så.. jag har genomgått två episoder av ECT varav båda hjälpte otroligt mycket men inte förrän sista fick jag Tranylcypromine som har hållit mig stabil. Söndertrasade tänder och stor minnesförlust har varit väldigt väldigt värt det. Alltså, jag kunde på riktigt känna glädje!!!!!!

Men nu har jag då fått så mycket biverkningar av den medicinen så jag är sängliggande 90% av dagen. Vad som lett till vad är väl lite dubbelt men nu är jag, såklart, på väg djupare och djupare in i depression igen. Förutom årstiden så även att mitt liv liksom.. rinner ur mina händer? Jag kan inte duscha utan hjälp, så det händer liksom en gång var 14e dag typ. Jag som alltid duschat varrrrrrjjjjeeee dag. Jag kan inte städa. Kan inte laga mat eller baka, som jag verkligen älskar och som ger mig glädje. Ingenting. Jag kan inte göra någonting.

Så alternativet är ju att sänka dosen ännu mer, men då kommer effekten inte hålla mig stabil ändå. Så rådvill. Ingen mer antidepressiv medicin att ta till. Har gått igenom hela apoteket sedan 12 års ålder. Vad fan ska jag göra?

Mina övriga fysiska problem är utredda upp och ner och hit och dit, min läkare på VC är fantastisk. Men.. man ser problemen, de är liksom inte psykiska, både VC och i vissa fall akuten har liksom tydliga, medicinska bevis på att det är såhär jag har det. Men, man hittar ingen orsak. Så det symtomlindras såklart men det hjälper inte så mycket. Men man hittar inte en diagnos, man hittar inte VARFÖR min kropp stänger ner.

Jag är så trött så trött och jag bara önskar att jag kan få vakna imorgon, resa mig ur sängen och laga en god middag. Jag har inga stora krav. Snälla Gud, Allah, Satan eller statsministern, låt mig bara få laga mat.

Kollade lite i FASS och hittade detta:
”Oavsett dos av MAO-hämmare ska följande livsmedel undvikas eller intas endast i små mängder från och med dagen innan, under och upp till 14 dagar efter behandling med Tranylcypromine Glenmark.

Följaktligen måste patienter varnas att undvika följande livsmedelsgrupper vilka har ett högt tyramininnehåll: alla mogna och lagrade ostar, alkoholhaltiga drycker (särskilt rött vin), viss alkoholfri öl, proteinlivsmedel som inte är färska eller vars tillagning involverat hydrolys, jäsning, inläggning eller hängning, lagrat kött, fisk och fågel, alla fermenterade sojaprodukter, surkål, koncentrerat jästextrakt och även bondbönor som innehåller levodopa, samt bananskal”

Är det nåt läkaren pratat om?
Det är ju en tanke att dina magproblem kan orsakas av tyramin.
Obs! Jag kan inget om det men det kan ju vara värt att kolla upp, kanske du behöver hjälp av en som kan kost.

Kollade lite i FASS och hittade detta:
”Oavsett dos av MAO-hämmare ska följande livsmedel undvikas eller intas endast i små mängder från och med dagen innan, under och upp till 14 dagar efter behandling med Tranylcypromine Glenmark.

Följaktligen måste patienter varnas att undvika följande livsmedelsgrupper vilka har ett högt tyramininnehåll: alla mogna och lagrade ostar, alkoholhaltiga drycker (särskilt rött vin), viss alkoholfri öl, proteinlivsmedel som inte är färska eller vars tillagning involverat hydrolys, jäsning, inläggning eller hängning, lagrat kött, fisk och fågel, alla fermenterade sojaprodukter, surkål, koncentrerat jästextrakt och även bondbönor som innehåller levodopa, samt bananskal”

Är det nåt läkaren pratat om?
Det är ju en tanke att dina magproblem kan orsakas av tyramin.
Obs! Jag kan inget om det men det kan ju vara värt att kolla upp, kanske du behöver hjälp av en som kan kost.
Ja, det är supernoga med kosten. Om man tror att det blir svårt så får man inte börja med medicinen. Jag äter som tur är ingenting av det som är "förbjudet", jag är ganska kräsen.

Quetiapin har jag också haft, tyckte den var otäck.

Det finns ju en möjlighet att dina biverkningar beror på att medicinerna krockar. Alla interaktioner finns inte listade och sen är det ju väldigt individuellt hur ens kropp tål olika kombinationer.

Om du är på väg ner i depression igen så verkar ju inte antidep medicinen hjälpa?

Jag har själv PTSD och sekundär depression, för mig hjälper inte antidep (har iofs inte provat så många). Om depressionen beror på/ingår i PTSDn behöver man nog behandla PTSDn först, tänker jag.

En rent spontan reflexion - du har B12 och folsyra (också ett B-vitamin) på medicinlistan. B-vitamin-brist kan ge en hel del skumma symtom.

Sen funderar jag på dina magsår - har de kollat upp så du inte har Helicobakter Pylori (bakterie som orsakar magsår hos vissa)? Magsår kan ge smärta högt upp i bukhålan.

Har de utrett ME/CFS?

Jag spånar vilt här.
Instämmer med den frågeställningen.

En rent spontan reflexion - du har B12 och folsyra (också ett B-vitamin) på medicinlistan. B-vitamin-brist kan ge en hel del skumma symtom.

Sen funderar jag på dina magsår - har de kollat upp så du inte har Helicobakter Pylori (bakterie som orsakar magsår hos vissa)? Magsår kan ge smärta högt upp i bukhålan.

Instämmer med den frågeställningen.
Tänkte också på b12, en del kan ju inte ta upp det via magen, så om magen bråkar kanske inte b12-tabletterna funkar.

Nytt läkarbesök och lite ändringar i medicinlistan igen. Stilnoct i stället för Zopiklon. Öka dosen av Quetiapin från 100 mg till 500 mg. Öka dosen Tranylcypromine trots att jag svimmade nästan varje dag när jag provade den dosen sist.. fortsatt sjukskriven.

Läkaren pratade om kontakt med habiliteringen. Jag var lite för uppe i ångest av medicinändringen så jag hörde inte riktigt på. Vad kan habiliteringen göra..?

Nytt läkarbesök och lite ändringar i medicinlistan igen. Stilnoct i stället för Zopiklon. Öka dosen av Quetiapin från 100 mg till 500 mg. Öka dosen Tranylcypromine trots att jag svimmade nästan varje dag när jag provade den dosen sist.. fortsatt sjukskriven.

Läkaren pratade om kontakt med habiliteringen. Jag var lite för uppe i ångest av medicinändringen så jag hörde inte riktigt på. Vad kan habiliteringen göra..?
Habiliteringen kan hjälpa dig hantera/fungera med autismen, om det är det du behöver och vill ha hjälp med.
Det andra hjälper de inte till med alls.
Bli inte förvånad om du blir bollad mellan psyk och hab och till slut inte får hjälp nånstans, det är så det funkar när man har autism + nån annan psykiatrisk åkomma. Ingen vill ta vårdansvar för helheten eftersom autism anses vara huvuddiagnosen och alla ens problem anses bero på den. :heart

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 366
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross