Tvingad till avmaskning?

Sv: Tvingad till avmaskning?

Tror du på fullt allvar att dina två avmaskningar per år gör att dina hästar är parasitfria?

Det beror väl på vad man avmaskar mot.

Jag har inget att avmaska längre, hästarna är tomma.
Men på slutet så avmaskade jag mot bandmask på våren och styngfluga på hösten.
Jag hade då sett både själva styngflugan och ägg på hästarnas ben.

Numera så avmaskar jag enligt schemat bandmask varannan vår och styngfluga när jag har sett äggen.
Detta enligt rekommenation från den hästveterinär som tidigare "tömt" hästarna och markerna på parasiter.

Jag har inget att avmaska längre, hästarna är tomma.
Men på slutet så avmaskade jag mot bandmask på våren och styngfluga på hösten.
Jag hade då sett både själva styngflugan och ägg på hästarnas ben.

Numera så avmaskar jag enligt schemat bandmask varannan vår och styngfluga när jag har sett äggen.
Detta enligt rekommenation från den hästveterinär som tidigare "tömt" hästarna och markerna på parasiter.
Jamen precis, då avmaskar du med ett syfte, du vet VAD och VARFÖR du avmaskar dessa två ggr.

Att veterinärer trots allt skriver ut avmaskningsmedel utan krav på träckprov först säger väl en del vad de tycker om denna nya regel...men vad vet de? Bukefolket är nog mer kunniga:angel:

Det säger inte vad de tycker, det visar bara på stor okunskap. Det är tråkigt, för min del trodde jag att man kunde lita på veterinärer. Men det är klart, ibland har man ju även fått freda sig för vissa läkare som hellre skriver ut medikamenter såsom PC mm istället för att kolla upp vilken åkomma det handlar om.;):angel:

KL

Vi kommer att ha en hel del parasitinfekterade hästar framöver om folk litar blint på de här "förträffliga och billiga" träckproven, det ska bli intressant att följa utvecklingen.

Ja vi kommer att ha en hel del parasitinfekterade hästar framöver eftersom folk inte bryr sig om bara avmaska de hästar som behöver avmaskas. Det värsta av allt är att vi kommer inte att ha något fungerande avmaskningsmedel att ta till pga okunninga människor har använt avmaskningsmedel när de själva tycker att det passar.

Varje gång man avmaskar utan att det igentligen behövs så finns risken där att parasiterna blir resistenta.

Min unghäst som snart är 4 år har samanlagt under hela sitt liv blivit avmaskad 4 ggr. Hade jag följt de rekommendationer som funnits förut så hade jag avmaskat minst 3 ggr på ett år.

När jag ringde till våran distriktare och ville ha maskmedel utskrivet så pratade vi lite om träckprov och liknade. Tydligen så förekommer det diskussioner om att man skall införa att man måste ha ett svar på träckprov för att få avmaskningsmedel utskrivet. Tyvärr brukar det ju ta ett tag innan saker och ting går igenom men i detta fallet så hoppas jag att det går fort.

Tanken på att någon enstaka häst går med mycket parasiter i kroppen pga felaktiga träckprov känns bra mycket bättre än en häst med mycket parasiter i kroppen där inget avmaskningsmedel biter pga resistens.

Vi måste vara rädda om de avmaskingsmedel vi har.

Mvh

Tora

Enligt den veterinär jag talat med, så gör styngfluga tydligen ingen större skada i hästkroppen? Han menade att det visserligen ser otrevligt ut vid en ev. obduktion (fast det slipper ju vi hästägare!), men att det inte kunnat påvisas att denna parasit på något vis skadar hästen. Hans rekommendation var att i möjligaste mån ta bort de styngflugeägg man ser, men att inte avmaska enbart pga ev förekomst av styngfluga, om hästen inte behöver avmaskas av annan anledning. Din veterinär är tydligen av annan uppfattning?

Det var vad jag fick lära mig en gång i tiden, men det finns rön som talar för att det inte är riktigt så enkelt. Dessutom utgör den vuxna flugan en stor stress för hästarna.
PL

"Okunniga människor som använder avmaskningsmedel lite när det passar"? Nej, men enligt de avmaskningsschema som faktiskt existerar...

"Okunniga människor som använder avmaskningsmedel lite när det passar"? Nej, men enligt de avmaskningsschema som faktiskt existerar...

Men var existerar detta schema, en gång i tiden hade även vi ett sådant som idag är kraftigt reviderat genom träckprovstagning. I våras avmaskades en av våra hästar enligt rekommendation av SVA då vårt stall ingår i deras program. Dessförinnan har ingen avmaskning skett sen 3 år tillbaka, pga utebliven förekomst.

Har man en kolikkänslig häst, så är man glad att slippa avmaska så långt det är möjligt eftersom just maskmedel kan framkalla ordentliga kolikanfall om det vill sig illa. Jag har inte haft någon häst som drabbats som tur är, men har sett det ske i vårat stall.

Bönder är mycket mycket duktigare än hästfolk på att sköta om sina marker. Parasitbördorna på jordbrukets djur är sällan av sådan art som hos hobbyhästen. Men visst finns det bönder som träckprovar sina djur med, skulle det vara jättekonstigt att dom gör så ?

Det tackar man för! :bow: :laugh: Visst är det så, det är ju bra att möjligheterna ökar så man slipper köra allt efter eget huvud.

Kicki :laugh:

Om alla avmaskar mot styngflugan samma höst så slipper man den sedan.
Så jag avmaskar mot styngfluga för att slippa ha den surrande i hagarna året efter.
När jag för några år sedan såg äggen på hästbenen så var det över 25 år sedan jag såg dem sist.
Jag avmaskade 2 höstar och såg sedan inga ägg de efterföljande åren.
Så jag tycker nog att det är en bra idé att avmaska mot styngfluga då det ger en bra effekt.

Jag undrar om bönderna träckprovar alla sina kor, grisar, får en och en också - för inte är det väl bara hästfolk som avmaskar sina djur? Det finns ju åtminstone en hel del parasitmedel på marknaden avsedda för andra djur vad jag kan se.

Det är bara förstagångsbetare som man har i ett kontrollprogram, där tar man träck eller blodprov. Nötkreatur utvecklar efter hand en god imunitet, så under andra betesperioden är de nere på oskadliga nivåer. Äldre djur avmaskar man inte. Det är i första hand löpmagsmask och tunntarmsmask som man "jagar".

Sedan så får man ju inte använda vilka preparat som helst om man t.ex. har naturbetesdjur då preparatet påverkar andra maskarsorter som i sin tur ska bli föda till fåglar. Det finns en rejäl helhetsbild här att ta hänsyn till.

Kicki :laugh:

Av det du har skrivit här så verkar det inte som om du har någon avmaskningschema överhuvudtaget. Du avmaskar när du tror att du skall göra det utan någon tänkande bakom.

Som sagt våran avmaskning består bara av några enstaka individer av 10-15 hästar. När och vilket preparat bestäms helt av vad för parasiter hästen har.

Det är sällan som de hästar som har stått en säsong i stallet behöver avmaskas. Det är oftast de nya hästarna som kommer som har problem.

De första två åren var det dock större förekost av mask trots att alla hade avmaskat enligt de "scheman" som fanns förr. Nu efter några år så är det som sagt mest nykomlingarna som behövs avmaskas.

Så om man vet vad man avmaskar mot och att man sköter hagarna ordentligt så kan man minska användandet av avmaskningsmedel med mer än hälften. Vi avmaskar som sagt mest kanske 10 ggr per år mot minst 30 gånger för några år sedan.

Mvh

Tora

Om alla avmaskar mot styngflugan samma höst så slipper man den sedan.
Så jag avmaskar mot styngfluga för att slippa ha den surrande i hagarna året efter.
När jag för några år sedan såg äggen på hästbenen så var det över 25 år sedan jag såg dem sist.
Jag avmaskade 2 höstar och såg sedan inga ägg de efterföljande åren.
Så jag tycker nog att det är en bra idé att avmaska mot styngfluga då det ger en bra effekt.

Fast det stämmer inte riktigt. De åren vi inte avmaskar på hösten (eftersom ingen har sett några ägg) så får vi inte per automatik stygnfluge ägg nästkommande år. Vad som dock har visat sig väldigt effektivt på förekomsten av stygnfluga är att mocka sommarhagarna varje dag. De tre senaste åren vi har gjort det så har vi inte sett ett enda ägg på hästarna (de senaste 3 åren har vi inte behövt avmaska någon av gårdens hästar på hösten, inga parasiter och inga synliga stygnflygeägg).

Dock så kommer det alltid några nya hästar på hösten och det är inte ovanligt att de behöver avmaskas både med tanke på att de har parasiter och att ägaren har sett ägg på benen.

Mvh

Tora

Fast det stämmer inte riktigt. De åren vi inte avmaskar på hösten (eftersom ingen har sett några ägg) så får vi inte per automatik stygnfluge ägg nästkommande år.

Men jag har bara avmaskat mot styngfluga när jag har sett ägg.
Annars så behövs det ju inte.
Och när jag såg ägg så hade styngflugorna kommit med ett par hästar hit.
De dök inte upp hux flux från ingenstans.
Utan jag vet varifrån de kom.

Jag avmaskade mot den 2 höstar och sedan så var de borta igen.
Och nu så har jag åter igen inte sett styngflugans ägg på flera år.

Men jag har bara avmaskat mot styngfluga när jag har sett ägg.
Annars så behövs det ju inte.
Och när jag såg ägg så hade styngflugorna kommit med ett par hästar hit.
De dök inte upp hux flux från ingenstans.
Utan jag vet varifrån de kom.

Jag avmaskade mot den 2 höstar och sedan så var de borta igen.
Och nu så har jag åter igen inte sett styngflugans ägg på flera år.

Okej då hänger jag med. Ibland kan det behövs lite extra förklaring.....

Mvh

Tora

Träckprov är inte 100% tillförlitliga + att alla parasiter ej kan spåras via träckprov. Jag har skrivit in i mina kontrakt att alla inhyrda är skyldiga att följa stallets avmaskningsschema, dvs det schema jag som stallägare beslutar om. De som inte vill följa schemat bryter mot det ingångna avtalet och åker ut.

Vad bra att jag inte står uppstallad hos dig. Om ditt schema dessutom är av sådan uträkning att det bygger upp en resistens så gör du alla hästar och des ägare en otjänst.

Vad står det i kontraktet vilken skyldighet du har gentemot hästägaren om så skulle vara fallet?

Håller med de andra som säger att du ska kräva träckprov istället för avmaskning.

*knapplån*

En liten refflektion bara...många här skriver att det är billigare att ta träckprov än att avmaska. Hur då?

Jag tog träckprov på mina två hästar kostade ca 600:- för båda, men maskmedel för båda kostar inte mer än högts 250:-

Hur får ni det till att det är billigare att ta träckprov??? :confused:

Det beror lite på vilket företag och vilket medel man använder.

Vi har fler än 8 hästar och betalar då på våren 225 kr. De andra proven kostar 125 kr.

Ta mitt 16 - åriga sto. Henne skickar jag bara på våren. Har nollat alla gånger de senaste 5 åren. Nu i år när vi använde Cydectin så gick det på 180 kr/st. Om jag hade avmaskat som många tror så skulle jag avmaska en gång till på hösten (minst) dvs 2*180 kr (min är alltså inte avmaskad alls).

Intervallen på Ivomecen är bara 8 veckor så där måste man kanske klämma in 3 avmaskningar. Dvs ca 135*3. Baminten är 4 veckor så då är det ca 4-5 gånger ca 80 kr.

Så det lönar sig om man är flera stall som kan slå ihop sig och skicka samtidigt. Fördelen då är också att även de närliggande stallen har likartat bekämpningssätt. Skulle alla också sköta sina hagar ordentligt så hade smittrycket varit minimalt.

Det dyra blir om man tar träckprov och behöver avmaska. Men förhoppningsvis så blir det färre och färre avmaskningstillfällen för varje år. Sen är det ju små pengar i det stora hela.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

*knapplån*

En liten refflektion bara...många här skriver att det är billigare att ta träckprov än att avmaska. Hur då?

Jag tog träckprov på mina två hästar kostade ca 600:- för båda, men maskmedel för båda kostar inte mer än högts 250:-

Hur får ni det till att det är billigare att ta träckprov??? :confused:

För att man får kontroll på parasitläget och kan jobba på att få bort smittan = ta bort avmaskningarna helt efter ett par år. Man måste tänka långsiktigt alltså.

I ännu längre perspektiv sparar man in dyra veterinärräkningar genom att resistenutvecklingen flyttas längre bort genom färre avmaskningar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 411
Senast: cherie
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve