Tvingad till avmaskning?

Sv: Tvingad till avmaskning?

Jo, det är riktigt att det var syftet. Däremot har man inte gått hela vägen och krävt av veterinärerna att de i sin tur skall kräva träckprov. Det är alltså inte på något sätt otillåtet att avmaska en häst som inte har parasiter (däremot är det krångligare nu än tidigare, iom att man måste ha recept). Det är fortfarande (som för alla läkemedel) den enskilda veterinären som ansvarar för om/när/hur han/hon skriver ut recept.

Hm.. Ibland blir jag lite galen på dessa regler som bara ibland är regler:crazy:

Sen lite allmänt...
Ni som säger att träckprov inte är helt tillförlitligt - vilka parasiter är det som inte syns, eller vad är det som gör att provet inte är tillförlitligt?

Äh, det är det ingen som verkar koll på. Men som jag skrev så är det bara bandmasken som ev inte syns via träckprov. den KAN synas givetvios, men den kan vara lurig eftersom bandmasken släpper ägg så oregelbundet. Alla andra parasiter ser man ju. Och antagligen skriver någon och därför tänker jag skriva det först. STYNGFLUGAn ser man INTE på ett träckprov..för deras ägg sitter på UTSIDAN av hästen och dessa ser man med blotta ögat.

Så hallå ni som säger att man inte ser alla parasiter, förklara vilka dom är nu då ????

Frågar igen. Vad är det för parasiter man inte ser enligt er som sa det ?? Någon åsikt måste ni väl ha ?

Vad som ska ske i mitt stall avgör jag, punkt. Jag klargör de regler som finns här hemma hos mig innan någon flyttar in, är det sen så att man i efterhand kommer med åsikter så är det solklart för min del; varsågod och flytta.

Jag behöver inte redogöra för dig eller ngn annan vilka skäl jag har till de regler som gäller här.

Ang vilka parasiter som ej syns på träckproven så har jag ingen aning om vilka de är, jag är ingen veterinär, men däremot har jag fått denna information av en veterinär. Avmaskar det gör jag ett par gånger om året och rådfrågar veterinär vilket medel som är lämpligt vid varje tidpunkt, inte konstigare än så. Det är sån hysteri bland nykläckta hästägare i det här landet så man får fanimej krupp snart. Lär er sunt förnuft istället för att sitta och rabbla tabeller, siffror och forskningsresultat från någon tidning eller bok ni läst.

Till alla hyresgäster som gnisslar om att tvingas till att avmaska och idiotregler som idioter till stallägare sätter upp så har jag ett råd; hala upp plånboken och köp en egen gård, bygg ett stall, hyr ett stall för helt eget bruk eller knip igen och håll er till de regler ni en gång godkänt vid inflyttning.

För mig är det självklart att en häst som uppvisar ett träckprov utan parasiter, inte ska avmaskas. Ingen är väl så korkad att de går och tar medikamenter bara för att någon annan behöver det? Skulle aldrig falla mig in att avmaska en häst som inte behöver det, javisst vill stallägaren slänga ut mig då så får det bli så. Det säger ju bara mer om stallägarens kunskaper, eller ska vi säga okunskaper än mitt beteende som vägrar.

ojojoj, vilken attityd du har mot hyresgäster:crazy:
självklart ska regler följas som är avtalat vid inflyttning...
Men med den attityden så tycker jag synd om dina inackorderingar.

att avmaska i tid och otid är ju bevisat att det ger resistenta parasiter.
och om en inackordering tar träckprov som visar att hästen ej har mask, tycker du då att den ska avmaska iallafall?

Senast ändrad av en moderator:

Oj vad upprörd du låter, jag undrade bara eftersom det ju faktiskt är bevisat att det ger resistenta parasiter och jag förstår inte hur man kan vilja medverka till detta, det drabbar ju dina egna hästar också om du har såna.
Jag/vi har haft eget stall och jag förstår inte vad det har med sammanhanget att göra, inte avmaskade jag i tid och otid för då heller och jag gör det inte nu heller.

Du måste ju ha konstiga hyresgäster som går med på de speciella reglerna du har.

Nybliven hästägare är jag icket heller, har haft häst i familjen lika länge jag levt och egen sen jag var 6 år. Vadå läst i någon tidning/bok, varför tror du man receptbelagde medlen? Alltså ligger det en sanning i det jag mfl nu säger.

Förutom bandmask som redan är nämnt så syns inte springmask på träckprov. Kanske finns nån mer också.

Nej det är ju sant, men den kan man nästan ana ändå om dom har pga klådan. Men nu är ju springmasken inte så himla vanlig heller.

Om du inte har en aning om vilka dom är ska du väl inte dissa ned träckprov heller. Ta reda på lite fakta först. Sunt förnuft är väl att inte medverka till resistensutveckling. Du kan ju inte ha sunt förnuft om du maskar i tid och otid.

Förutom bandmask som redan är nämnt så syns inte springmask på träckprov. Kanske finns nån mer också.

Springmask faller under provet rundmask, den syns om den finns både för hästägare och provtagaren. 1 dm långa maskar missar man inte i första taget, beträffande bandmask så begär man inte odling på den så får man naturligtvis inte reda på om den finns. Bandmask faller under ett extra prov, vill man ha det odlat så kryssar man i för bandmask och betalar för det.

Har du tagit ett träckprov som ligger under gränsen för avmaskning skall du, enligt EUs intentioner med de nya reglerna, självklart inte avmaska!!!
PL

Jag minns tyvärr inte vilka maskar det gällde men vi tog träckprov på en häst här i stallet och provet visade ingenting. veterinären var dock misstänksam och skickade ytterliggare ett prov till Tysklabd som visade att hästen faktiskt hade mask. Så det enklare provet vi forst tog lurade oss.

Jag hoppas att vi är ett undantag annars är träckprov inte mycket att hänga i julgranen.

hm, DET var ju inte bra!

var det någon ovanlig eller vanlig mask som hästen hade?

Lånar knapp

När vi ändå är inne på träckprover, finns det fler varianter än "kolla masken" man kan köpa? Och i sådana fall, är det någon skillnad på dom?

Tid och otid är vanligtvis 2 ggr om året. För kännedom. I övrigt vill jag inte ödsla mer tid på att kommentera idiotin som verkar råda.

Träckproven är ytterligare ett sätt att mjölka pengar från nykläckta hästägare och andra som gärna hoppar på alla trender som ploppar upp...

Fortfarande, varför avmaska en häst som inte har mask? Är det inte bättre att avmaska när hästen har mask? Och varför tvinga andra att följa samma idiotiska väg.

Ett sätt att mjölka pengar eller ett sätt att minska antalet avmaskningar som sker i ovisshet?

Du måste verkligen ha höga tankar om ditt eget intellekt när du anser att det som veterinär och jordburksverket kommit fram till är idioti. Själv tycker jag att det är sunt jävla bondförnuft att inte konsumera läkemedel i onödan, såväl på hästar som på människor. Idag har vi MRSA som har utvecklat resistens mot pencilin. Vad säger att parasiter inte kan göra samma sak mot maskmedel?

Tid och otid är vanligtvis 2 ggr om året. För kännedom. I övrigt vill jag inte ödsla mer tid på att kommentera idiotin som verkar råda.

Träckproven är ytterligare ett sätt att mjölka pengar från nykläckta hästägare och andra som gärna hoppar på alla trender som ploppar upp...

Tyvärr är det din inställning som bidrar till att resistens bland parasiter uppkommer.

Hade alla bara avmaskat när det verkligen behövdes så hade vi inte haft de problem som vi har.

Redan idag finns det spolmaskstammar som uppvisar resistens mot Ivermectin.

I vårat stall brukar det finnas ca 15 hästar. Vi skickar varje vår träckprov. Sedan avmaskas de som behövs och absolut inga andra. Till hösten skickar vi ett till prov på de hästar som anses behöva det (allt i samråd med SLU). Eventuellt kan det på några enstaka individer skickas också mitt i sommaren, men det är i undantagsfall. Vi använder också olika preparat beroende på vilket år det är. Det "tuffare" preparatet följer året efter det "snällare" preparatet.

Det intressanta är att de hästar som har stått på gården i något år sällan behöver avmaskas. Det är så gott som alltid nyinflyttade individer som har problem.

Vi är också noggrana med att mocka våra hagar. Både vinter och sommarhagar.

Denna kontrollen har gjort att av 15 hästar så är det kanske 5 som behöver avmaskas en till två gånger om året. Vi har alltså mer än halverat våran användning av avmaskningsmedel. Detta tycker inte jag är att mjölka pengar från nykläckta hästägare. Speciellt inte som ett träckprov kostar mindre en en avmaskning.

Vi har fångat upp någon enstaka individ med bandmask. Så även om det inte är 100% tillförlitligt så nog fungerar det i det stora hela.

Den inställningen du har tyder på stor okunskap och tyvärr är det alla vi andra som får betala priset för den när man står där med en häst full med mask där inga avmaskningsmedel biter längre pga resistens.

Mvh

Tora

Springmask faller under provet rundmask, den syns om den finns både för hästägare och provtagaren. 1 dm långa maskar missar man inte i första taget, beträffande bandmask så begär man inte odling på den så får man naturligtvis inte reda på om den finns. Bandmask faller under ett extra prov, vill man ha det odlat så kryssar man i för bandmask och betalar för det.

Jo när de är färdiga maskar så syns de himla bra det vet jag. Men när vi har gjort träckprov så har de inte stått med i resultatet trots att hästen hade det, vilket visade sig när vi avmaskade efter vi fått resultaten.

Vuxna maskar ser du, men det är ju äggena man kollar i ett träckprov och då syns inte springmaskens ägg. Bandmasken ser man ibland, men inte alltid trots att dom har det. Bandmasken släpper ägg oregelbundet vilket kan göra träckprovet missvisande.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 411
Senast: cherie
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar