Tvingad till avmaskning?

Sv: Tvingad till avmaskning?

Nja, jag kan ändå inte förstå hur det kan bli billigare. Man kan ju inte sluta ta träckprov bara för att hästen har varit parasitfri ett tag.

Har man egna marker och kan påverka hur och var hästarna går så kanske. Men jag som står i inhyrningstall där inte alla har samma inställning till avmaskning och hästarna byter hagar huller om buller och nya hästar kommer o går så är det svårt att se efter hagarna som man själv hade velat.

Fast det är just det man kan göra. Från att ha tagit två träckprov per år så är jag nu nere i ett träckprov per år. Hästen har under dessa år stått på flera olika ställen och har fortfarande inga parasiter.

Däremot så finns det vissa individer som man får hålla efter lite oftare. Men det kanske är en sak man får kosta på sig som hästägare för att hålla resistensnivån nere på parasiterna.

Sen att sköta hagen är ju igentligen en fråga om att mocka den (det är ju oftast den lösningen som används i stall i dag som inte kan växelbeta eller liknade).

Är det så att någon missköter sin hage (struntar i att mocka) så får ju hyresvärden ta tag i den saken.

Mvh

Tora

Nja, jag kan ändå inte förstå hur det kan bli billigare. Man kan ju inte sluta ta träckprov bara för att hästen har varit parasitfri ett tag.

Har man egna marker och kan påverka hur och var hästarna går så kanske. Men jag som står i inhyrningstall där inte alla har samma inställning till avmaskning och hästarna byter hagar huller om buller och nya hästar kommer o går så är det svårt att se efter hagarna som man själv hade velat.

Varje häst är en individ med egen nivå på motståndskraft mot parasiter. Med lite hjälp (t.ex. tillräckligt med mark, mockning av hagar, samordning av ALLA i stallet så det verkligen är koll på avmaskning mm) så är det bara en liten del av hästarna som behöver avmaskas regelbundet.

De stall jag hjälpt har på två år gått från regelbunden avmaskning till punktavmaskning av en speciell häst samt koll och ev. avmaskning av nya hästar tills de kommit in i "rutinerna".

Det bästa du kan göra för din häst, och för alla hästar du nånsin kommer ha framöver, är att ta tag i parasitbiten i just ditt stall. Ofta behövs det bara att NÅGON tar initiativet och orkar hålla ordning på det här. Samordna helt enkelt. Börja med stallägaren och få igenom att det måste bli ordning, att det höjer värdet på stallplatserna att kunna visa att man har lågt parasittryck. Att det lönar sig att hålla markerna rena.

Varför medicinera bort något man kan förebygga? Det man kommer åt med avmaskningsmedlet har redan hunnit göra skada på hästen. Att förebygga håller hästarna friskare.

Skulle ni göra träckprov kan det vara så att MÅNGA redan idag avmaskar i onödan. Inte helt ovanlig upptäckt.

Sen att sköta hagen är ju igentligen en fråga om att mocka den (det är ju oftast den lösningen som används i stall i dag som inte kan växelbeta eller liknade).

Är det så att någon missköter sin hage (struntar i att mocka) så får ju hyresvärden ta tag i den saken.

Mvh

Tora

Just nu är det bara jag som mockar min hage, och vi är inte garanterad samma hage hela tiden. Så det har hänt flera gånger att jag fått flytta mina hästar till en hage som är full av skit från andras hästar och någon annan får min renmockade hage. Hyresvärden skiter mest i vilket, tyvärr.

Börja med stallägaren och få igenom att det måste bli ordning, att det höjer värdet på stallplatserna att kunna visa att man har lågt parasittryck. Att det lönar sig att hålla markerna rena.

Skulle ni göra träckprov kan det vara så att MÅNGA redan idag avmaskar i onödan. Inte helt ovanlig upptäckt.

Hyresvärden äger inte stallet och hon har gjort klart för mig att det är hon som bestämmer och vill inte ha några förslag på hur man kan förbättra saker utan hennes sätt och regler fungerar alldeles ypperligt.

Jag tar träckprov på mina två hästar.

Hyresvärden äger inte stallet och hon har gjort klart för mig att det är hon som bestämmer och vill inte ha några förslag på hur man kan förbättra saker utan hennes sätt och regler fungerar alldeles ypperligt.

Jag tar träckprov på mina två hästar.

Hu, allvarligt, där skulle jag aldrig stå kvar. Bara attityden...

Just nu är det bara jag som mockar min hage, och vi är inte garanterad samma hage hela tiden. Så det har hänt flera gånger att jag fått flytta mina hästar till en hage som är full av skit från andras hästar och någon annan får min renmockade hage. Hyresvärden skiter mest i vilket, tyvärr.

Min gamla dam har också gått i hagar som varit dåligt skött, eller inte alls. Trots detta så hade hon inga parasiter. Vissa hästar sköter den biten utmärkt själva. Sen kan det ju vara lite jobbigt om man har en unghäst. Men då är frågan om man verkligen skall stå på ett sådant ställe med en unghäst.

Min lilla har i 4 år gått i hagar från mycket bra skötta till okej skötta. Henne har jag avmaskat 4 ggr i hela hennes liv (som mest har hon haft 150 i lilla blodmask). En gång valde vi att avmaska fast hon bara hade 100. Detta för pga en häst i stallet hade stora blodmasken. Då tyckte SVA att vi skulle avmaska den lilla utifall att hon blivit smittad.

Det är inte helt lätt när man är utlämnad till andra att bestämma sådana viktiga saker som att alla skall mocka hagarna. Men det kan vara så att din häst har ett eget bra försvar mot parasiterna. Men hade inte du tagit träckprov på din? Hur många har du tagit och vad har de visat?

Mvh

Tora

Jovisst kan man ha sån tur så hästen håller sig parasitfri ändå. Jag kommer nog ändå att fortsätta ta träckprov för att vara på den säkra sidan.

Unghästen hade i våras men jag kommer knappt i håg vad det låg på men jag avmaskade bara honom då den andra inte hade något.

Hu, allvarligt, där skulle jag aldrig stå kvar. Bara attityden...

Bukes universallösning på allt! :D

Jag gillar inte stället så värst mkt men jag gillar o andra sidan inte att vara inhyrd alls. Har man en gång haft eget stall kommer man alltid att vilja ha det igen (jag iaf) Inget inhyrningstall kommer att vara perfekt i mina ögon. Det kommer alltid finnas saker som man har olika åsikt om. Är man inhyrd får man rätta sig i ledet och bara konstatera att jag inte hade gjort på samma sätt om man hade valt själv. Just nu försöker jag bara stå ut i dom tre år (ca) jag har kvar innan vi kan ha eget stall igen. *längtar*

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 411
Senast: cherie
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024