Tvingad till avmaskning?

Sv: Tvingad till avmaskning?

Tid och otid är vanligtvis 2 ggr om året. För kännedom. I övrigt vill jag inte ödsla mer tid på att kommentera idiotin som verkar råda.

Träckproven är ytterligare ett sätt att mjölka pengar från nykläckta hästägare och andra som gärna hoppar på alla trender som ploppar upp...

Ja det är i tid och otid. 2 ggr om året har inget maskmedel i intervall. Snacka om resistens. Ska du promt maska utan prov måste du ju följa de angivna intervaller som maskmedlena har, 4, 8 eller 12 veckor. Du kallar de vi gör idioti, men du själv då som BARA tänker på dig själv. Mjölka pengar, det gör ju maskmedelstillverkarna så bra själva. Synd att du hoppat på den trenden.

Tid och otid är vanligtvis 2 ggr om året. För kännedom. I övrigt vill jag inte ödsla mer tid på att kommentera idiotin som verkar råda.

Träckproven är ytterligare ett sätt att mjölka pengar från nykläckta hästägare och andra som gärna hoppar på alla trender som ploppar upp...

Vilket medel använder du dessa två ggr, och när tidsmässigt på året lägger du avmaskningarna?

Vad gäller "mjölka pengar" så har jag hjälpt ett ansenligt antal stallar, både stora och små, att spara enorma mängder pengar genom att styra upp parasitbekämpningen med en grund i individuella träckprover.

Vad gäller veterinärers råd så är det tyvärr så att alla är inte lika insatta och uppdaterade när det gäller parasiter som de borde. Vi har ett praktexempel i min närhet med en veterinär som för ett par år sen rekommenderade vår-höst-vinter utan närmare specifikation eller tanke bakom rekommendationen. Idag är samma veterinär hysterisk på att absolut inte skriva ut minsta smula avmaskningsmedel utan träckprov och noga genomgång hur man avmaskat tidigare. Det skrivs alltså ut på kilot vad hästarna väger, vilket medför att många troligtvis underdoseras = ökar resistensutvecklingen...

Billigaste parasitbekämpningen är ju att underhålla sina marker.

Sen måste jag bara påpeka att odlingen på träckprovet är för att utesluta eller bekräfta om stora blodmasken finns. Bandmask är ett helt annat prov. Detta kan man också ta blodprov för att kolla.

Det har inte varit aktuellt för det heller.

I mitt tycke är dett aoxå självklart.

Men hur ska man lösa det för dom som inte vil maska för att dom tycker det räckte den gången dom maskade för 8 månader sedan och inte bryr sig om att bevisa detta genom ett träckprov?

Styngfluglarv syns inte - står på "kolla masken" hemsida...

Det stämmer att man kan inte lite 100% på ett träckprov då de olika maskarna är aktiva under olika perioder och då kan man inte se om hästen har alla maskar, då måste man ta prov vid de tillfällena som maskarna är aktiva.

Det är ingen som har påstått att träckprov är 100% tillförlitligt. Men det är bra mycket tillförlitligare att avmaska enligt träckprov och att sköta sina marker än att avmaska i blindo när man tror att det är dags.

*allmänt*
Det stämmer att stygnflygelarver inte syns på träckprov. Men de syns väldigt tydligt när de sitter på hästens ben.

Mvh

Tora

Det stämmer att man kan inte lite 100% på ett träckprov då de olika maskarna är aktiva under olika perioder och då kan man inte se om hästen har alla maskar, då måste man ta prov vid de tillfällena som maskarna är aktiva.

Och ska man säga sånt är det en fördel om man vet VILKA maskar som kan vara inaktiva när. Och mycket viktigt att förstå att avmaskning i första hand är för att skydda markerna mot ny smitta. Inga ägg ut = ingen avmaskning nödvändig.

Vad gäller vintern och lilla blodmasken som går i dvala så är det bara 6 sorter av kanske 30 (aningens osäker på antalet här) av lilla blodmasken som går i dvala.

Öh, jaha, har jag sagt annat eller ? :confused:

Givetvis syns INTE styngflugan då äggena sitter UTANPÅ hästen och inte ligger i skiten.

Vad som ska ske i mitt stall avgör jag, punkt. Jag klargör de regler som finns här hemma hos mig innan någon flyttar in, är det sen så att man i efterhand kommer med åsikter så är det solklart för min del; varsågod och flytta.

Jag behöver inte redogöra för dig eller ngn annan vilka skäl jag har till de regler som gäller här.

Ang vilka parasiter som ej syns på träckproven så har jag ingen aning om vilka de är, jag är ingen veterinär, men däremot har jag fått denna information av en veterinär. Avmaskar det gör jag ett par gånger om året och rådfrågar veterinär vilket medel som är lämpligt vid varje tidpunkt, inte konstigare än så. Det är sån hysteri bland nykläckta hästägare i det här landet så man får fanimej krupp snart. Lär er sunt förnuft istället för att sitta och rabbla tabeller, siffror och forskningsresultat från någon tidning eller bok ni läst.

Till alla hyresgäster som gnisslar om att tvingas till att avmaska och idiotregler som idioter till stallägare sätter upp så har jag ett råd; hala upp plånboken och köp en egen gård, bygg ett stall, hyr ett stall för helt eget bruk eller knip igen och håll er till de regler ni en gång godkänt vid inflyttning.

Att man sätter de regler man vill i sitt eget stall är ju en sak, det gör jag åxå. Men de behöver ju inte vara vettlösa för den skull!? Kör du samma resonemang vad gäller antibiotika?

Du tycker att folk i tråden ska lära sig sunt förnuft, det är väl det man har om man inte gör något i onödan!? Och bortsett från resistens så påverkar det markerna som skiten hamnar i, inom lantbruket så har aktsamhet med olika avmaskningspreparat varit betydligt längre, då man vet att det är allt annat än nyttigt för helheten. Har varit hästägare i 30 år och bonde i drygt 20 och har alltid varit "försiktigt" vad gäller att överförbruka avmaskningsmedel de senaste 20 åren, så inget nytt under solen. ;)

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr är det din inställning som bidrar till att resistens bland parasiter uppkommer.

Hade alla bara avmaskat när det verkligen behövdes så hade vi inte haft de problem som vi har.

Den inställningen du har tyder på stor okunskap och tyvärr är det alla vi andra som får betala priset för den när man står där med en häst full med mask där inga avmaskningsmedel biter längre pga resistens.

Mvh

Tora

Några små :bow: :bow:

Att man sätter de regler man vill i sitt eget stall är ju en sak, det gör jag åxå. Men de behöver ju inte vara vettlösa för den skull!? Kör du samma resonemang vad gäller antibiotika?

Du tycker att folk i tråden ska lära sig sunt förnuft, det är väl det man har om man inte gör något i onödan!? Och bortsett från resistens så påverkar det markerna som skiten hamnar i, inom lantbruket så har aktsamhet med olika avmaskningspreparat varit betydligt längre, då man vet att det är allt annat än nyttigt för helheten. Har varit hästägare i 30 år och bonde i drygt 20 och har alltid varit "försiktigt" vad gäller att överförbruka avmaskningsmedel de senaste 20 åren, så inget nytt under solen. ;)

:bow: :bow:

;) :angel:

En annan teori är att läkemedlesföretagen mjölkar hästägarna på pengar genom att sälja en massa avmaskningsmedel i onödan.

Det går dessutom att kombinera träckprov med avmaskning med glesare interval om man känner för det.

Ang vilka parasiter som ej syns på träckproven så har jag ingen aning om vilka de är, jag är ingen veterinär, men däremot har jag fått denna information av en veterinär.

MÅSTE man vara veterinär för att veta ? Jag är heller ingen veterinär, men jag VET vilka som syns eller inte ? Varför kan inte du med ta reda på sånt ? Och sen en annan sak, frågar man då inte veterinären om man inte vet ? Accepterar du bara allt för att det råkar vara en veterinär ?

KL

Vi kommer att ha en hel del parasitinfekterade hästar framöver om folk litar blint på de här "förträffliga och billiga" träckproven, det ska bli intressant att följa utvecklingen.

Jag undrar om bönderna träckprovar alla sina kor, grisar, får en och en också - för inte är det väl bara hästfolk som avmaskar sina djur? Det finns ju åtminstone en hel del parasitmedel på marknaden avsedda för andra djur vad jag kan se.

Återigen hästfolk är en köpstark grupp, benägna att hoppa på varje trend som kommer i deras väg. Sen brukar det finnas en hel kör av folk hävdar sin expertis utan att vara torra bak öronen. Att veterinärer trots allt skriver ut avmaskningsmedel utan krav på träckprov först säger väl en del vad de tycker om denna nya regel...men vad vet de? Bukefolket är nog mer kunniga:angel:

Vi kommer att ha en hel del parasitinfekterade hästar framöver om folk litar blint på de här "förträffliga och billiga" träckproven, det ska bli intressant att följa utvecklingen.

Varför i hela friden ska vi ha en hel del parasitinfekterade hästar framöver bara för vi tar mer träckprov ? Prov har det tagits i alla tider för att kolla både det ena och det andra. Skulle träckprov vara något *speciellt* menar du..något konstigt ??

Det är väl för tusan INTE maskmedlena det hänger på om en häst ska bli parasitfri eller inte, utan att folk MÅSTE lära sig sköta om sina marker. Det är ju i markerna man måste börja sanera...inte springa köpa medel och hälla i friska hästar.

Ang veterinärer, dom är INGEN undergrupp. Dom är människor preis som du och jag. Det finns bra veterinärer och dåliga, likaså som det finns bra och dåliga läkare/tandläkare/hovslagare. En titel är väl inget som säger att dom kan ALLT. Nog borde väl du stött på någon sådan människa i ditt liv ?

Bönder är mycket mycket duktigare än hästfolk på att sköta om sina marker. Parasitbördorna på jordbrukets djur är sällan av sådan art som hos hobbyhästen. Men visst finns det bönder som träckprovar sina djur med, skulle det vara jättekonstigt att dom gör så ?

exakt VAD är det som kan visa så himla fel med ett träckprov ? Och exakt vad är det som är så bra med att lita blint på ett maskmedel och hälla det i ett friskt djur ? Vad är syftet med att hälla maskmedel i ett djur som kanske inte har mask ? Maskmedel skadar markerna. Det är inget man ska ta så lättvindligt på.

Jag kräver träckprov, och det står inskrivet i kontraktet. Om folk vill avmaska också bryr jag mig inte om, men jag gör det inte om det inte behövs.

Jag tycker definitivt det ska stå tydligt i kontraktet vad som gäller, och jag hade inte velat avmaska mina flera ggr om året "ifall att".

KL

Nu får du förklara dig. Varför skulle det bli så menar du? 20% av hästarna bär på 80% av parasiterna. Det är dessa man behöver få fram vilka de är för att kunna sätta in strategisk avmaskning på dessa och skydda markerna. Utan smitta på markerna = ingen smitta till hästarna.

Tror du på fullt allvar att dina två avmaskningar per år gör att dina hästar är parasitfria?

Jag undrar om bönderna träckprovar alla sina kor, grisar, får en och en också - för inte är det väl bara hästfolk som avmaskar sina djur? Det finns ju åtminstone en hel del parasitmedel på marknaden avsedda för andra djur vad jag kan se.
Ett stall jag haft mina unghästar i har även lantgård med nöt, KRAV-märkt gård. De får INTE avmaska, utan markerna ska skötas. Prover tas för att se om någon behöver avmaskas och då sker det efter speciella regler för att medlet inte ska hamna på markerna.

Det största problemet vi hästägare har är lilla blodmasken vars livscykel gör att den relativt snabbt utvecklar resistens mot de medel vi använder. Kunskap om detta och markskötsel i kombination med träckprover hjälper oss att hålla ner avmaskningen mot denna till ett minimum så vi inte nöter ut de medel som fungerar.

UPPENBARLIGEN funkar ju inte det vi gjort tidigare då det idag finns en hel grupp lilla blodmasken är rejält resistent mot och i andra länder finns resistens påvisad både för pyrantel och ivermektin. Sen hade vi inte så mycket mer att använda...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 411
Senast: cherie
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024