Tvinga henne lämna i från sig hästarna?

nexxa

Trådstartare
Förr en herrans massa år sedan, dryga 8 år kanske, fick jag min första häst och stod då uppstallad tillsammans med en äldre man med travsto samt en kvinna (som denna tråd skall handla om) som ägde ett fullblod och en shettis.

Vi kan kalla kvinnan Y. Förr sades hon ha flera hästar i galoppträning (inten känd, utan mer sidan av) och ryktet hade spritt sig om hur slarvig hon var. Vi var ny introducerade i hästvärlden, dock väldigt noggranna och logiska. Till en början skötte Y sina hästar bra, men sen kom hennes sanna sida fram. Hon mockade aldrig, hästarna stod alltid i skit, de fick ingen mat eller vatten och skoddes inte när de var dags. Vi tröttnade och tog över allt dessa tills stallägaren fick nog av henne en dag och kastade ut henne. Då hade fullblodet hunnit bli uttorkat och hovslagaren var där samma dag, rasande över hur hon behandlade sin häst - han anmälde henne. Sen dess har jag inte sett röken av henne men antagit att hon blivit ifrån tagen sina djur och rättigheten att ha några.

Chocken kom häromdagen när jag fick reda på att hon fått ha KVAR sina hästar :mad: Hon fortsätter i samma spår enligt en tjej jag träffat. Mockar inte, har tagit DÖD på 5 hästar!!! Detta pga att hon inte tagit ut veterinär när hästarna har haft kraftig foderstrupsförstoppning, kolik eller ben som gått av , de har drabbats av svåra sjukdomsfall pga mögligt foder, eller att de inte haft något att äta alls!! De är lata och låter 10-12 åringar sköta stallrullianser med fodringar och utsläpp, de får rida ut trots att inte hästarna lämpar sig alls för barn osv.

Tror ni människan blivit fråntagna hästarna?! Icke. Hon har flyttat till ett nytt ställe nu, hästarna är sönderskavda , enligt sägen, av sadlarna och nu är Fröken_Skåne så arg att hon ska ringa djurskyddsmyndigheterna i morgon!!

Men jag är rädd att de förbiser detta som många andra gånger. Kan jag ringa henne och föreslå att hon ger mig sina 4 hästar mot att jag låter bli att anmäla henne? Går hon med på det ens?
Är så besviken att hon fortfarande får ha hästar :cry:

Sv: Tvinga henne lämna i från sig hästarna?

En vedervärdig historia! :eek:
Jag tror inte att det skulle hjälpa om du "tog över" hennes hästar, tyvärr. Världen är ju full av hästar, så hon kan ju bara skaffa nya:(
Anmäl, och anmäl, och anmäl igen tills någon fattar!
Av erfarenhet vet jag att det kan ta tid i vissa fall, men efter många påtryckningar brukar man få resultat.

Ett litet tips är att be någon i samma stall ta dit en veterinär, för en vette har ju anmälningsplikt mot vanvård och djurplågeri. Kanske det tar lite mera fart om en vette anmäler...

Det du kan göra är ju att ringa och anmäla det och hoppas att de kollar upp henne.
Som du beskriver henne har jag svårt att tro att hon ger upp sina hästar.
(blir nog bara förbannad för att du lägger dig i hennes sätt att "ta hand" om sina hästar)

Det är bara att hålla tummarna, men dessa människor har en förmåga att komma undan.

/ Lisa

Så hemskt att höra! Vet inte hur man ska lösa det här egentligen, för man vill ju egentligen anmäla oavsett om hon går med på en deal eller ej. Om du tror att det är väldigt stor risk att djurskyddsmyndigheten bortser från faktum kanske det är en god idé att försöka föreslå dealen som du föreslog. Det finns ju alltid (en liten?) chans att hon går med på det, och om inte så har du ändå inget annat val än att försöka med djurskyddsmyndigheten. Problemet med dealen är väl att hon kan skaffa sig nya hästar igen och får liksom ingen påföljd av hennes handlande.. Kanske bäst att anmäla ändå. Hoppas verkligen att det löser sig! Uppdatera här sen =)

Till alla: Nu har jag kontaktat henne via nätet om en deal, väntar nervöst inför svar i morgon!

Kan jag ringa henne och föreslå att hon ger mig sina 4 hästar mot att jag låter bli att anmäla henne?

Gör du det så kan du anmälas för hot.

Ta du och följ lagen precis som vi gjorde i den berömda "barfotahästen". Anmäl till kommunens Djurskyddsinspektör. Flyttar ägaren hästarna till en annan kommun så gäller det bara att ta reda på vilken kommun hästarna flyttats till. Sedan "tipsar man ursprungskommunen om vilken komun dom flyttats till så tar den nya komunens djurskyddsinspektör och rullar fallet vidare.

Om det kommer massa överklagande hit o dit så kopplas Länsstyrelsen in och det brukar sluta med en katasrof.

Man hoppas innerligt att den nya djurskyddsmyndigheten läser igen tidigare misslyckade fallbeskrivningar och ser som sin största uppgift att en lagändring kommer till kraft som verkligen ser till den enskilda individens välfärd.

Du skriver att just du vill ha dessa fyra hästar i gengäld mot att du inte anmäler henne.

Vilken lag säger att du är mer lämplig hästägare än den som äger hästarna för dagen???

För mig låter det som om du försöker "få" fyra nya hästar helt gratis.

Ta du och anmäl henne, du kan faktiskt även göra det helt anonymt.

Till alla: Nu har jag kontaktat henne via nätet om en deal, väntar nervöst inför svar i morgon!

Hoppas hon avböjer.

Du ska faktiskt så vida du bryr dig följa Svensk lagstiftning och anmäla ärendet till komunens djurskyddsinpektör och sedan låta dom sköta ärendet.

Ditt enda lagliga ansvar är att göra en anmälan!! Inte försöka skrämma folk så att du får fyra nya hästar helt gratis. Det är faktiskt brottslig handling.

För det första går du bara på hörsägen, för det andra är utpressning ett brott med högre straffvärde än djurplågeri.
PL

jag utövar ingen utpressning, men jag har skrivit att jag med flera uppmärksammat den dåliga skötseln och har givit henne förslag, i lugn och trevlig ton, utan några hot.

Din tanke att hota med anmälan om hon inte skänker dig hästarna är ren utpressning!!
Men visst du har inte utövat utpressning förrän du gör allvar av tanken.
Om ditt skriftliga förslag inbegriper att du inte skall anmäla om hon skänker dig hästarna så är du inte bara en utpressare utan även en dumskalle som sätter det på pränt.
PL

En anmälan efter enbart hörsägen kommer tyvärr inte o leda nån vart. Du måste med egna ögon ha sett att hästarna har det dåligt.
Att hota med en anmälning om hon inte ger dig hästarna är straffbart.

Konstigt upplägg, som någon skriver är det gott om hästar här i världen, ger hon bort sina 4 till dig så skaffar hon lätt 4 st nya, ska du ta emot alla?
Om din beskrivning stämmer så ska människan helt klart inte ha hästar alls, och det är bara myndigheterna som kan bestämma det alltså måste dom kopplas in. Någon gång får de till ett djurförbud.

Och det är som flera säger, hotar du så bryter du mot lagen.

Vad var det för deal om man får fråga.

Anmäla är det enda vettiga att göra. Sen rykten har ju en tendens till att bli väldigt överdrivna också.

Kan du inte kolla upp vart hon står nu och kontakta stallägaren så denna kan ringa och anmäla? Eller som någon annan skrev ta ut en vetrinär som kan göra en grundlig undersökning o kanske anmäla?

Baserat på vad du skrivit här låter det som en människa som absolut inte ska ha hand om djur alls :crazy:

Anmäl för tusan.Kontakta en veterinär o berätta o be denna åka dit Vet har anmälningsplikt o det biter mer på djurskyddsinspektören -så det händer något.

Jag skickade till fel människa :o , så nu blir det en enkel anmälan.
I stridens hetta är även Fröken_Skåne korkad nog att bara vräka ur sig saker, som tur är inte kom fram!!

Och det är inte bara hörsägen, jag har ju set det själv vilket framgår väldigt klart i min text!!!

Det framgår att du såg hur hon hade det för 8 år sedan då hon hade sina hästar i det stallet. De senare sakerna har du ju bara hört talas om.

Du kan ju iaf anmäla, även om du inte sett hästarna på ett tag så är det bättre att ngn inspektör kontrollerar allt än inte gör det enligt mej.
Har oxå bott en liknande kvinna utanför min förra hemstad vars hästarna alltid haft det dåligt, dåligt med mat, hovvård osv, ränderna går aldrig ur vissa människor.

Det såg jag som så självklart att jag inte brydde mig om att skriva det. Det var dock inte det som föreslogs.
PL

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 706
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 972
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka