Tvillingföl

D

Diego

I morse fick mitt sto tvillingföl. (e, Zephyr - Good Future - Imperator)
Båda lever och mår bra.
Har någon varit med om detta ? Är det något särskilt jag bör tänka på ?

Nä, vad kul. :)
Jag önskar dig lycka till med pollarna. :banana:
Själv har jag ingen som helst erfarenhet av tvillingfödsel.

Grattis, hoppas det kommer att gå bra. Du bör väl ha koll på att bägge äter och går upp i vikt så ingen kommer efter för mkt storleksmässigt, annars kan jag inte komma på något speciellt.
Vad är det för kön på dem?

Lykca till! :)

Så vitt jag vet så kommer du nog att behöva stödmata fölen med nappflaska...tror inte mjölken räcker till bägge.Men det kanske du redan visste om? Kan vara bra att ha ett extra öga på minstingen också. ;)

Min kompis sto fick tvillingföl och allt var frid och fröjd i början men helt plötsligt började stoet stöta bort den ena. Det var så hemkt att se! Men den fick flaska och klarade sig i alla fall! :D

vi fick tvillingföl i lördags, (tråd på gnägg)
Ena var dödfödd och den andra vet vi inte riktigt hur d går för, för långa böjsenor så hovarna ser ut som bandyklubbor
Kul att dte gick bra, visste du om att det var tvillingra?
Låg de rätt båda två?

Har gratulerat i andra föl-tråden, men gör det här med...grattis!!! Hoppas allt går bra med båda två. :)

Har varit med om en tvillingfödsel och det var dessutom en oplanerad dräktighet (stoet var dräktig vid köp utan att nya ägaren upplystes om detta). Vid födseln hade stora fölet (ett sto) redan stelkram och klarade sig bara ett par dagar. Det lilla hingstfölet insjuknade i detsamma efter några dagar och dog sedan också. Nu har väl din pålle fått alla vaccinationer och sånt som den ska, det hade inte detta sto fått, så det är nog ingen fara.

Vi fick tvillingar förra året, den ena fick vi avliva efter två dygn, den andra är ett år och mår bra!

Det är ett sto och en hingst.Hingsten är svart, stoet är fux, båda har bläs och 4 höga strumpor.
Tyvärr missade jag själva tilldragelsen, hon visade inga tecken på att föla kl 23 igår kväll, hon var beräknad till den 9/4.
Men båda måste ha legat rätt antar jag. Bägge efterbörderna är ute också.
Det var min sambo som fodrade i morse och jag trodde först att det var ett april skämt när han kom springande med andan i halsen.
Sto fölet är mycket pigg och full i bus. Hon diar och tarmbecket har gått.
Hingsten är lite tröttare, han kan inte resa sig själv men både står och går om han får hjälp upp.
Han har inte hittat spenen än, men letar i rätt regioner.
Jag har matat honom med flaska varje halvtimme.
Foton kommer under dagen

Jag har en bekant som fick tvillingföl, dock är det över 10 år sedan, men de båda klarade sig utan komplikationer, även om de blev ganska små båda två som vuxna (den ena maxad D-ponny och den andra liten häst - men så var stoet litet också).
Stoet hade mjölk till dem båda så vitt jag kommer ihåg.

Så det finns lyckliga historier om tvillingfödslar där båda klarar sig utmärkt :)

Grattis förresten, de låter ljuvliga :love:

Grattis! Verkar nom ni haft turen på er sida hittills! Hoppas verkligen den håller i sig!

Väntar ivrigt på bilderna... :D

Grattis. Så skönt att det gått bra så långt, det är knappast nåt man som stoägare önskar sig.

Lite nyfiken på om stoet hade ultraljudats? I så fall vid vilka dygn? Släppte hon två ägg så att ni visste att det fanns risk för tvillingar? Berätta gärna!

Ann
Stuteri Stubbäng

Är det något särskilt jag bör tänka på ?
Först och främst *Dubbelt GRATTIS*!!
Jag håller båda mina tummar för dem :)

Har du varit i kontakt med nån Vet? Kan vara en stor idé att ge fölisarna en vitamininjektion så fort som möjligt, och kolla noga så becket och efterkommande träck går på killen som ju inte rör sig så mkt, försök att hålla honom uppe så mkt som möjligt!

F.ö har jag ingen erfarenhet av just tvillingar, endast hörsägen :smirk:

Hon är ultraljudad på 17 och 90 dygn, extra noga dessutom eftersom hon kastade tvillingar för två år sedan !!
Hon ultraljudades under hela brunsten för att vara säker på att hon bara släppte ett ägg.
Därför var jag alldeles säker på att det INTE var två :rofl:
Tji fick jag.

Nu är lillkillen på benen, han hittar till maten och tarmbäcket har gått.
Det har till och med blivit ett par bocksprång !!

Veterinärerna på Strömsholm har varit alldeles underbara och bistått med goda råd och glada tillrop hela dagen, vi beslutade nyss att inte åka dit idag eftersom det går åt rätt håll.
Vi tar en timme i taget, men de är beredda på att vi kommer om det blir minsta bakslag.

Bilderna kommer under kvällen, hittar inte kabeln....

Kom gärna med fyndiga namnförslag.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 718
Senast: YlvaG
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka