Sv: Tvättmedel
Jag kan inte påminna mig om att jag gjort något speciellt alls för att de ska bli dassiga. Är noga med att sortera efter färg och vilken temperatur. Vitt är jag särskilt noga med och kör enbart hel vitt tillsammans.
Materialet varierar nog kanske, men det mesta jag har i vitt är bomull vad jag vet. Lite är nog dock kanske syntet så kanske får börja sortera efter material mer med.
Tvättar kläder i 40 grader, om det nu inte är handtvätt eller 30 grader märkt i dom.
Lakan, handdukar och vissa underkläder som tål det körs i 60 grader.
Kanske skulle ta och köpa grumme eller ocean nästa gång och testa det, läste att flera av er använder det.
Hade vanish för vittvätt i förra stallet till vita lindor/schabrak osv, kanske skulle köpa det och testa igen.
Klorin använder jag i princip aldrig, har använt någon gång när jag fått riktigt fula fläckar som inte velat gå bort.
kl*
Kan det ha något att göra med maskinerna? Har gemensam tvättstuga med många andra. Brukar försöka köra maskinerna tomma emellanåt, tror ingen annan gör det och ibland när man går ner luktar det riktigt äckligt.
Tumlar även det som går, har torkrum men inget torkar där inne ens över en natt... Kan vara därifrån också missfärgningen kommer, dörren på tumlaren har nämligen fått någon mysko färg.