Tvättmedel

Sv: Tvättmedel

Vad svårt det är att göra rätt, som alltid! Jag tvättar gärna med lägre temperatur då jag tycker att det blir rent och jag vill tänka på miljön. Men jag kanske bör tvätta i 60 ibland i alla fall. Får nog bli så vid nästa tvätt!

Det är en svår balansgång det där :) Men jag försöker tänka på miljön i att jag använder "bra" tvättmedel och energisnåla maskiner istället och hoppas att det iaf kompenserar en del :)

Jag tvättar det mesta i 60, en del i 95 och en del i 40, beror på vad det är. Däremot använder jag i stort sett aldrig sköljmedel av miljöhänsyn och har ingen torktumlare utan hänger ut eller på ställning inne för att torka. :)

Vi använde grumme tvättsåpa. Hela familjen är allergiker/eksemkänsliga så det är det enda vi tål. Bra för miljön dessutom. Använder ungefär hälften så mycket som man ska enligt förpackningen. Inget sköljmedel.

Kläder körs i 40°.
Underkläder, lakan och handdukar körs i 60° samt någon enstaka gång i 90°.

Dessutom hänger vi mycket kläder på vädring istället för att tvätta!

Torktumlar ungefär hälften av allt som tvättas för vi har så dåliga torkmöjligheter i dagsläget...

Vad tvättar ni i för temperatur? Jag kör oftast 40*C

Jag tvättar sängkläder och underkläder i 60 grader och det mesta annat i 30 grader.
Ibland kör jag kläder i 40 grader, beror på vilka kläder (vilka material) det är som ska tvättas i just den omgången.

Jag kan inte påminna mig om att jag gjort något speciellt alls för att de ska bli dassiga. Är noga med att sortera efter färg och vilken temperatur. Vitt är jag särskilt noga med och kör enbart hel vitt tillsammans.

Materialet varierar nog kanske, men det mesta jag har i vitt är bomull vad jag vet. Lite är nog dock kanske syntet så kanske får börja sortera efter material mer med.

Tvättar kläder i 40 grader, om det nu inte är handtvätt eller 30 grader märkt i dom.
Lakan, handdukar och vissa underkläder som tål det körs i 60 grader.

Kanske skulle ta och köpa grumme eller ocean nästa gång och testa det, läste att flera av er använder det.
Hade vanish för vittvätt i förra stallet till vita lindor/schabrak osv, kanske skulle köpa det och testa igen.

Klorin använder jag i princip aldrig, har använt någon gång när jag fått riktigt fula fläckar som inte velat gå bort.

kl*
Kan det ha något att göra med maskinerna? Har gemensam tvättstuga med många andra. Brukar försöka köra maskinerna tomma emellanåt, tror ingen annan gör det och ibland när man går ner luktar det riktigt äckligt.
Tumlar även det som går, har torkrum men inget torkar där inne ens över en natt... Kan vara därifrån också missfärgningen kommer, dörren på tumlaren har nämligen fått någon mysko färg.

Använder bara Grumme (pulver) och inget sköljmedel.
Föredrar också att lufttorka tvätten än att köra i torktumlare/torkskåp.

Underkläder, lakan och handdukar körs i 60 grader och nästan allt annat i 40.

60 grader på underkläder, sängkläder å handdukar (inget sköljmedel i med handukar, har hört att man inte ska ha det om det stämmer vet jag dock inte)
40 grader på vanliga kläder sen skulle jag vilja hitta hur man ställer om till 30 för vissa saker men har ej hittat det å finns ingen instruktionsbok i tvättstugan tyvärr.

Jag har hört att man inte ska använda sköljmedel till handdukar för att det gör att de får mindre uppsugnings förmåga.
Själv använder jag det dock för att jag tycker att även handdukar av bra kvalité blir så sträva annars.

KL*

Senaste jag testat är ariel och via, men ska testa grumme nästa gång, är ändå på tiden att köpa nytt tvättmedel :)
Köper nog en vanish för vita plagg med på samma gång och testar.

*Kl*

Grumme till kulörtvätten och något vittvättskoncentrat till det vita, skopar i en hel del oxi action också och ättika om det är riktigt illaluktande/fläckig vittvätt.

Hm jag använder living får hemtex vet inte om dom räknas ditt som dom som blir sträva jag brukar köra mina i torktumlaren.

Om du misstänker torkrummet, köp en torkställning att ha i lägenheten och låt kläderna torka där. Testar du med något som inte är missfärgat än så ser du ju ganska snart om det hjälper eller inte. :)

Oftast Neutral då min sambo blir överkänslig mot de andra tvättmedlena. Händer ibland att det blir något annat om det förstnämnda inte finns

Grumme kulör (flytande) på allt oavsett färg/vitt, inget sköljmedel. Mina vita kläder blir inte dassiga.

Jag använder Via Color, inget sköljmedel. Lägger tvättmedlet i en "boll" inne i tvättrumman.
Tvättar sängkläder, strumpor, badlakan och handdukar i 60 grader. I princip allt annat i 40 grader. (Undantaget specialgrejer som möjligen kan köras i 30 grader eller ett kortare program. Dock väldigt sällan jag kör annat än 60 och 40 grader.)
Det som tvättats i 60 grader torktumlas. Resten hängs på en väldigt smidig (uppfällningsbar) vägghängd torkställning över badkaret :)

Liknande trådar

Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Freazer
·
Mat Jag ska göra efterrätt till nyår. Nyårsvärden äter främst veganskt så därav behöver det vara en animaliefri efterrätt. Vad skulle man...
2
Svar
25
· Visningar
691
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
465
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist