tvättmaskin till hästtäcken

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
ni som tvättar era häst täcken i maskin,
vad har ni för sorts maskin som klarar av att skölja dem ordenligt osv osv ....

exempel vore tacksamt, jag ska nämligen köpa in en till mitt blivande stall men vet inte vad som behövs....

Sv: tvättmaskin till hästtäcken

Hejsan!

Jag tvättar inget täcke i maskinen, utan på sommaren så använder jag min högtrycks tvätt.
Först blöter jag ner täcket, använder mig av flytande tvättmedel, skrubbar, sedan skjöljer jag det väldigt noga och låter det torka i solen.

Lotta

Vi har en gammal Wascator men funderar på en riktig matt-tvätt då det inte funkar som det ska i Wascatorn. De tjocka vintertäckena blir inte rena, bara mer jämt smutsiga.

En helt vanlig 5 kg´s tvättmaskin. (Vår gamla fick bli hästtvättmaskin när vi köpte ny) Inga problem, funkar bra för täcken, voljockar lindor och allt vad man har. (Tvättar trasmattor i den också)

ahh, jag har nämligen upplevt lite som Lovisaleonora_ svarade.
Det är som att de inte blir sköljda ordentligt.... skiten blir bara "uppluckrad" så att säga. JAg får velan ringa någon tvättmaskinskunnig som kan få förklara vilken jag ska ha :)

Det har funkat väldigt bra för oss. Vi tvättar ett täcke åt gången och brukar tvätta dem en gång om året, det har räckt. Inget problem med dålig sköljning heller. Om ett täcke är väldigt smutsigt kan man lägga det iblöt innan tvättning. Det har jag gjort någon enstaka gång.

Vi har en gammal Wascator men funderar på en riktig matt-tvätt då det inte funkar som det ska i Wascatorn. De tjocka vintertäckena blir inte rena, bara mer jämt smutsiga.

Ha täcket i blöt nån dag på förhand i en balja med tvättmedel. Om den inte tvättar rent, så finns det nere i kanten en liten lucka( på dom maskiner vi haft iaf)där det samlas "stor smuts" som hästhår el andra större grejer. Om det filtret är fullt så blir det just som nån sa uppluckrad skit. Så har det varit för oss iaf.

Näe, helt vanlig 5 el 7? kilos maskin. Men det beror ju på den som tvättar:angel:

Nej en helt vanlig maskin som är ca 15 år gammal.
Det som är viktigt är att ta bort hår ordentligt innan tvätt. Det är enkelt om man har en handske med gumminoppor. (kallas tvätthandske i kataloger)

Jodå, vi har provat att spola av täcket innan, alltid borsta av etc, men det är för stora täcken till för liten maskin. Det är den enkla ekvationen.

Därför söker vi efter en större maskin, och helst en riktig matt-tvätt.

Man får inte glömma att eftersom ett täcke inte släpper igenom vatten så fungerar det inte som vanligt när man tvättar i maskin.

Jag brukar köra på fintvättprogrammet, det brukar ösa i mycket mer vatten i maskinen (kör mer efter blötläggningsprenciper än kram prenciper). Ibland tar jag och häller lite till vatten i tvättmedelsfacket precis efter det att tvättmedelt åkt ner.

Jag har turen att bo i hyreslägenhet med en bra grovtvättstuga, den maskinen tar 10 kg.

jag tvättade ett stalltäcke i vår tvättstuge maskin,( 7kg maskin). Jag tog extra sköljning men iof inget extra vatten tror jag....
men det känns som att för att få täcket rent måste jag tvätta det 2 gånger... ska dock se om jag kan lyckas med dina nya tips här :)

men eftersom jag ska flytta till hus o bygga stall så funderar jag på vad för maskin jag ska ta.... eller om jag ska hitta någon super gammal mattvättmaskin, vilket inte är det lättaste...

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid... 2
Svar
23
· Visningar
2 814
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 890
Senast: lilsan
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 654
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka