Tvätta matta

Midsommarblomster

Trådstartare
Vi har en stor benvit ullmatta (fråga mig inte varför den har hängt med sen innan ungar..) som nu fått en del fläckar. Jag testade tvätta den i snö i vintras men det blev inte så mycket bättre.

Hur gör man? Den är för stor för vår maskin. Vi har en högtryckstvätt men är rädd att den förstör den, även på lägre tryck? Eller ska man testa? Eller kan man lämna in den på mattvätt?
 
Vi har en stor benvit ullmatta (fråga mig inte varför den har hängt med sen innan ungar..) som nu fått en del fläckar. Jag testade tvätta den i snö i vintras men det blev inte så mycket bättre.

Hur gör man? Den är för stor för vår maskin. Vi har en högtryckstvätt men är rädd att den förstör den, även på lägre tryck? Eller ska man testa? Eller kan man lämna in den på mattvätt?
Lämna in, tänker jag.
 
Kolla om någon du känner har en matt- och textiltvätt? Då kan du passa på att ta soffan, sängen, invändigt i bilen samtidigt? Jag är sugen på att köpa en, så har tyvärr inte hunnit prova själv än. 😊

Har vänner som hyrde en på Hygglo och körde typ allt i huset på en och samma gång, de var riktigt nöjda! Men biter det på fläckar? Jag vet inte riktigt hur en sån fungerar men har tänkt att den mer.. ångar?
 
Har vänner som hyrde en på Hygglo och körde typ allt i huset på en och samma gång, de var riktigt nöjda! Men biter det på fläckar? Jag vet inte riktigt hur en sån fungerar men har tänkt att den mer.. ångar?
Som jag förstått det använder man rengöringsmedel i den och den tvättar och suger upp vattnet "samtidigt" så att det inte blir så blött? Jag tror absolut den ska fungera på fläckar. Om jag inte köper en egen tänkte jag också prova hyra en på hygglo. 😊
 
Har vänner som hyrde en på Hygglo och körde typ allt i huset på en och samma gång, de var riktigt nöjda! Men biter det på fläckar? Jag vet inte riktigt hur en sån fungerar men har tänkt att den mer.. ångar?
Vi har en sån (Kärcher) och den är så himla bra. Man köper ett speciellt rengöringsmedel som hör till maskinen. Vi tvättar soffor och mattor med den, den får verkligen bort MASSOR med smuts och det känns superfräscht efteråt. Den var inte speciellt dyr, har för mig att den kostade ett par tusenlappar.
 
Vi har en stor benvit ullmatta (fråga mig inte varför den har hängt med sen innan ungar..) som nu fått en del fläckar. Jag testade tvätta den i snö i vintras men det blev inte så mycket bättre.

Hur gör man? Den är för stor för vår maskin. Vi har en högtryckstvätt men är rädd att den förstör den, även på lägre tryck? Eller ska man testa? Eller kan man lämna in den på mattvätt?
Jag har lämnat in ullmatta på tvätt. Men kostar typ 1000kr så efter ett tag kändes det inte värt det, men det beror kanske på vad den kostade i inköp. Till slut valde vi att köpa en matta som går att tvätta i maskin istället. Enklare när man har många hundar, är en person som ofta spiller (eller har små barn) 😄
 
Har vänner som hyrde en på Hygglo och körde typ allt i huset på en och samma gång, de var riktigt nöjda! Men biter det på fläckar? Jag vet inte riktigt hur en sån fungerar men har tänkt att den mer.. ångar?
Sån har vi också tänkt hyra på hygglo för att fräscha upp soffa, sängar och bilklädsel! Den från Kärcher verkar bäst.
 
Vi har en stor benvit ullmatta (fråga mig inte varför den har hängt med sen innan ungar..) som nu fått en del fläckar. Jag testade tvätta den i snö i vintras men det blev inte så mycket bättre.

Hur gör man? Den är för stor för vår maskin. Vi har en högtryckstvätt men är rädd att den förstör den, även på lägre tryck? Eller ska man testa? Eller kan man lämna in den på mattvätt?
Vi lämnade iväg våran ullmatta på tvätt när den fick fläckar, vågade inte hålla på själva. :)
 
Har vänner som hyrde en på Hygglo och körde typ allt i huset på en och samma gång, de var riktigt nöjda! Men biter det på fläckar? Jag vet inte riktigt hur en sån fungerar men har tänkt att den mer.. ångar?

Vi har en Kärcher som vi köpte när ena hunden kaskadkräktes över vår Pernilla 69. Vi tänkte först lämna in dynklädseln men ingen professionell möbeltvättare ville ta in den av rädsla att förstöra den. Men Kärchern löste problemet! Vi lånade även ut den till en kollega till min sambo som hade en heltäckningsmatta i tvättstugan (fråga mig inte varför man lägger in det i ett våtutrymme) som ena katten flera gånger använt som toalett. Den blev som ny (mattan alltså, inte katten).
 
Vi har en Kärcher som vi köpte när ena hunden kaskadkräktes över vår Pernilla 69. Vi tänkte först lämna in dynklädseln men ingen professionell möbeltvättare ville ta in den av rädsla att förstöra den. Men Kärchern löste problemet! Vi lånade även ut den till en kollega till min sambo som hade en heltäckningsmatta i tvättstugan (fråga mig inte varför man lägger in det i ett våtutrymme) som ena katten flera gånger använt som toalett. Den blev som ny (mattan alltså, inte katten).
Måste hyra en!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 834
Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: Liten
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 090
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp