Sv: tvätta barnens intimare delar...
*kl*
Fick oxå lära att inte dra bak förhuden och tvätta sonen när han var liten (idag 2 år 3 mån).
När han var 4 månader kom hans första urinvägsinflammation. Vi låg på sjukhus i fyra dagar. Ett par gånger till med påföljande sjuhusvistelse har det blivit. Vid 1 så påbörjades medicinering, han fick käka en dos varje dag (minns inte i skrivande stund vad den hette men pennicillinlikande medel) i förebyggande syfte under sex månader. Inte kul. Under tiden en jäla massa undersökningar.
Röntgen, katetrar, kissprov, mäta refluxer... gud vet vad, allt möjligt.
Hela tiden har jag beskrivit att min son varje gång jag tar av blöjan lixom läcker ett par droppar. Verkar som att de sista dropparna inte kommer ut.
Och att han när han är blöjlös och skall kissa så blir hela snoppen som en ballong. Den blir alltså lika bred som den är lång innan det kommer ut nått och då när det väl kommer så kommer det inte neråt utan åt åt ena hållet och lite uppåt.
Inte en jäkla gång har någon av läkarna undersökt ungen på snoppen. Men de tittar i örona, halsen och lyssnar på hjärtat och lungorna.
Så fick jag träffa en uroterapeft (stavas det så?) och hon var den första attförstå problematiken. En ny vända till läkare (den första som tafatt ens undersökte pillesnoppen) som först ville remittera till barnsjukhuset för operation av förhuden då man helt plötsligt kommit på att det är en förträngning som gör att han inte kan tömma sig ordentligt.
Cortisonsalva att smörja och tänja förhuden till att börja med och se om det hjälper... Tre veckor senare (inga roliga veckor för sonen ville verkligen inte bli plågad med vare salva eller att mamma eller pappa drar i pillen).
Nytt besök på sjukhus, knappt märkbart resultat och besked att -Näe man opererar inte så här små barn. Vi får vänta tills han kommer upp i skolåldern. Då kan man göra nått. typ...
Bara att fortsätta att smörja och tänja. Men bara tre veckor i taget sedan vila 2 månader...Sedan börja om igen...
Mera röntgenundersökningar för att följa upp njurar, flöde och dess funktion.
Fortfarande är det "ballongpinkning" och vi har märkt hemma att han verkar klara av tömma sig bättre om han inte har blöja eller åtsittande kläder.
För att slippa onödig medicinering och ändå hålla honom frisk så fungerar det att låta honom vara blöjfri på kvällarna efter dagis och hela dagarna på helgerna. Tyvärr är han inte torr (även om han är på g att bli) så numera är vi hejjare på att torka golv, byta sängkläder, tvätta mattor, nödskura soffan etc. För att inte tala om att tvätta nerkissade kläder....
För oss och honom hade det varit bra om han faktiskt blivit opererad (omskuren). Han har fortfarande problem och jag tvivlar på att de någonsin kommer att läka ut på egen hand. Kanske det blir en operation i framtiden, vi får se.
Så ja, jag tvättar min son på pillen, och salvar och drar i perioder... Och det är jälit trist för han gillar det inte.
mvh Eva