Tvååringsstarter

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Giantchill
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tvååringsstarter

Distansering används väl inte i tvååringslopp?
Nej, det är dock något som många efterfrågar för att det inte ska bli "bidrag för snabbjobb". Av den anledningen är jag för distanseringsregeln för tvååringar, men nackdelen/risken finns att dessa "bidragshästar" tvingas pressas för att inte bli just distanserade...

Hur många totalt av 6000 startade som två-åringar?

Det ju inte så konstigt att det är en låg siffra som blir miljonärer när de startar senare. För det första är det en väsentligt större summa som %-satsen räknas över och dessutom ökar ju motståndet då det är fler hästar ute och startar.
Det är färre som krigar om slantarna som 2-åringar och på så sätt lättare att tjäna pengar.

11,5% är en mkt bra siffra dock.
133 startade som tvååringar. (OBS! Norska kallblod födda mellan åren 1991-2005, dvs ca 9-10 hästar/år)
Övriga, dvs ca 6000 (-133) startade som 3-åringar eller senare.

Ska säga att det INTE är speciellt stora pengar för kallblodiga 2-åringar att köra om i Norge och detta gällde ETT lopp och 9-10 hästar/år. Tror inte att det är den starten som de tjänar merparten av miljonen. Däremot verkar de ha en konkurrensfördel av sitt tävlande som tvååringar när de blir äldre.

Procentsatsen används just för att kunna jämföra olika stora populationer.
15 av 133 (11,5%) tvååringsdebutanter blev miljonärer senare i karriären.
ca 90 av ca 6000 (ca 1,5%) "övriga" blev miljonärer.

133 startade som tvååringar. (OBS! Norska kallblod födda mellan åren 1991-2005, dvs ca 9-10 hästar/år)
Övriga, dvs ca 6000 (-133) startade som 3-åringar eller senare.

Ska säga att det INTE är speciellt stora pengar för kallblodiga 2-åringar att köra om i Norge och detta gällde ETT lopp och 9-10 hästar/år. Tror inte att det är den starten som de tjänar merparten av miljonen. Däremot verkar de ha en konkurrensfördel av sitt tävlande som tvååringar när de blir äldre.

Procentsatsen används just för att kunna jämföra olika stora populationer.
15 av 133 (11,5%) tvååringsdebutanter blev miljonärer senare i karriären.
ca 90 av ca 6000 (ca 1,5%) "övriga" blev miljonärer.

Men i ditt inlägg tidigare så står det att det var 133 st 2-åringar som startade på Biri. Resten av banorna då?
6000 var sedan över hela populationen. Alltså alla hästar i landet.
Men det vore intressant att då se hur många totalt av alla tvåringar som startat, inte bara de på Biri.
Det blev lite tvetydigt där. För de måste väl ha två-åringslopp på fler banor än Biri i Norge?

knapplån

Jag skulle gärna starta mina hästar som 2-åringar.

Men jag är så kass tränare, så jag klarar det inte! Jag begriper inte hur folk bär sig åt! All respekt åt tränare som lyckas ställa 2-åringar i tävlingsmässigt skick. :bow:

Frågan är... Finns det underlag till tvåårsstarterna? Många lopp är det 4-6 proffstränade hästar i, dessa är oftast bra förberedda och klara för start... Sedan är det kanske någon amatörtränad häst som hänger med och därefter hästar som klappar igenom totalt... Klappar igenom är väl inte ordets rätta bemärkelse, då de gör så gott de kan, men de är inte färdiga för starttider i alla fall (nog sjutton ska man väl vara säker på att sin häst kan springa 1.20 för att våga gå ut i alla fall?).

Det borde sänkas kval tider 1.20 som kvaltid för ostartad 2 åring tycker jag inte är för mycket begärt. Anledningen till att det inte är så bra hästar med (de som klappar igenom) är att det inte är tillräckligt med pengar i loppen!
Sätt höga pris summor i 2 årings loppen och sänk Tex V65 och fram för allt V5. "snabbloppen" borde sänkas ordentligt i min mening då det inte är kul att se 8-12åriga avdankade hästar med en hyfsad pris summa på sig göra upp om en matlapp då det oftast finns med en och annan yngre förmåga som ska gå ett S.K. prepare lopp. Nej sänk åldern på tävling höj pris summorna för yngre hästar och sänk äldre det tror jag skulle dra folk till banorna när det kan vara "vem som helst" som vinner inte bara A laget.

Vilka ska räknas som eliten?

De bästa så klart de som platsar i eliten tillhör de bästa i Sverige.

Och hur ska loppen bli roligare för alla inblandade? För det är inte kul att se ett lopp med sex hästar på rad där den sista går i mål 6-7-8-9 sekunder efter den första, det hoppas jag ingen tycker? Och det händer ganska ofta i just tvååringsloppen tycker jag? Och ÄNDÅ får den hästen som är sist, ibland på en tid som inte ligger långt ifrån kvaltiden, med sig 5-10.000 hem i en matpeng... DET är fel anser jag...

Det körs inte för folk är "rädda om hästen" vilket är fel i min mening ända gången som man ska tänka till sin egen vinning är ju i loppen. Om man förbereder hästen på ett rätt sätt så har man ju inget att oroa sig för de 2-3 minuterna loppet går. Dessutom är det ju så att det finns för mycket pengar på sista plats och på tok för lite på första höj pris summorna rejält på de 3-4 första platserna och ta bort allt efter 6 priser som i ett vanligt lopp. Sänk tiden efter sista häst för distansering till 3 sekunder och sätt startförbud i 1-3 veckor beroende på hur hästen ser ut efter loppet (trött häst eller galopp banveterinärens utalande i frågan måste intagas. trött häst = inte förbered= långt startförbud, galopp eller liknande kortare startförbud) Allting måste sättas in i perspektiv till vad man satsar på men i enligt min åsikt så skall det vara värt att satsa på unga hästar och inte på gamla hästar.

knapplån

Jag skulle gärna starta mina hästar som 2-åringar.

Men jag är så kass tränare, så jag klarar det inte! Jag begriper inte hur folk bär sig åt! All respekt åt tränare som lyckas ställa 2-åringar i tävlingsmässigt skick. :bow:

Jag betvivlar inte dina tränings kunskaper det är 1 del "hästkunskap" 1 del tränings kunskap (vilket de flesta som startat en häst har) 3 delar stam och 1 del tur.
Så är det med 2åringar över lag för min del har jag inte haft någon tur med mina 2åringar de har antigen varit "odugliga" eller börjat växa eller liknande problem så turen (och stammen) har jag inte haft på min sida :p men det kommer kanske en dag.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 134
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka