Tvååringsstarter

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Giantchill
  • Startdatum Startdatum
G

Giantchill

En tråd blev stängd efter pajkastning och det var nog rätt beslut. Jag vill ställa en fråga och hoppas slippa pajkastning.

Många uttalade sig att hästar som startar som tvååringar sällan tävlar i "höga åldrar". Är det någon som vet ATT det är sant, eller är det ett antagande?

Jag har INTE svaret, men det vore kul att veta hur det ligger till.

Är det verkligen vanligare att hästar som debuterar som exempelvis femåringar tävlar tills de är tolv år?

--

Jag tänker inte ta ställning till om det är rätt eller fel att starta som tvååring, men jag kan konstatera att det är fler hästar som blivit riktigt riktigt bra som debuterat som tvååringar jämfört med de som debuterat som fyraåringar.

Start eller inte, men det finns ett antal studier som pekar på att hästarna blir (betydligt) mer hållbara om de TRÄNAS i unga år. Dessutom blir det lättare att hantera på köpet. (Så länge man inte gör det felaktigt...men då spelar det ingen roll om hästen är 2, 6 eller 14 år.)

Sv: Tvååringsstarter

Jag tror att man måste ta men en aspekt till i resonemanget.

Hur många hästar slutar tävla på grund av skador och hur många slutar på grund av att de kommit upp i en klass där de inte kan hävda sig längre. En del av de hästar jag sett kommer till en viss klass och sen när det börjar gå mindre bra börjar de underprestera.

Personligen väntar jag till treårssäsongen även om jag skulle råka trilla på en talangfull tvååring.

Senast ändrad:

Många uttalade sig att hästar som startar som tvååringar sällan tävlar i "höga åldrar". Är det någon som vet ATT det är sant, eller är det ett antagande?

Jag är nog en av dem som gett mig in i den diskussionen. Själv menar jag dock inte att de inte tävlar som äldre hästar, utan att de inte de inte presterar bra resultat som äldre. Det blir mest "nollor" och andra oinspirerade resultat.
Det går att ta fram massor med namn. Sedan finns det självklart hästar som även går bra som äldre, men överlag verkar det som att de tröttnar.

Att hästar i 12-års ålder tävlar är väl också överlag ganska ovanligt, oavsett tvåårsstart eller ej.

Gällande undersökningen som är länkad till anser jag den vara relativt ointressant sett ur den aspekten (eller, visst är den intressant, men det skulle gällt äldre hästar) eftersom hästarna endast är inne på sin säsong som 6-7 åring. Det intressanta är inte att se hur de presterar som 2-5 åringar eftersom det ju är DÅ de oftast presterar. Det intressanta skulle vara att se hur de presterar när de är ÖVER 7 år.
Men det är bara min syn på saken. :)

Men underpresterar de hästarna du tänker på eller har de "bara" fått för mycket pengar på sig så de inte räcker till?

Det finns ju nollor och nollor...

Jag tänker på en häst jag i åratal tänkt borde få sluta, den har gjort 10-20 starter/år och plockat nån matpeng då och då. I år har tränaren anlitat proffs och gamle pålle har knatat in 80 000 som 11-åring. Och den gjorde 7 starter som tvååring och fick över hundra tusen på sig redan där.

Jag har faktiskt inget problem med tvååringsstarter, detta så länge hästen är färdig för det både psykiskt och fysiskt. Däremot den här extrema tvååringssatsningen tror jag riskerar att knäcka många av de hästar som tränas av tränare som inte vet vad de håller på med...

Många tvååringslopp har åtta priser, mellan 5-10 i åttondepris och 6-7 anmälda. Det innebär alltså att en häst som enbart står på benen in i mål, även om den går typ 26 och inte alls är redo för start, kan få ganska många tusenlappar på att komma sist... Måste vara roligt för den. Vad händer med dessa som äldre kan man ju fråga sig?

Jag har faktiskt inget problem med tvååringsstarter, detta så länge hästen är färdig för det både psykiskt och fysiskt. Däremot den här extrema tvååringssatsningen tror jag riskerar att knäcka många av de hästar som tränas av tränare som inte vet vad de håller på med...

Många tvååringslopp har åtta priser, mellan 5-10 i åttondepris och 6-7 anmälda. Det innebär alltså att en häst som enbart står på benen in i mål, även om den går typ 26 och inte alls är redo för start, kan få ganska många tusenlappar på att komma sist... Måste vara roligt för den. Vad händer med dessa som äldre kan man ju fråga sig?

Instämmer till fullo.
Min tant startade redan som tvååring och gjorde det bra. Hon tog en seger på 4 starter och gick en 16-tid som bäst. Tyvärr blev nog förra tränaren lite väl ivrig i sin matchning och tog ut henne i samma lopp som Conny Nobell och gänget vilket inte blev någon större succé... Nu blev hon inte någon större stjärna men hon vinner någon gång då och då och i år som 8-åring verkar hon ha hittat en ny växel och satt flera nya rekord!:) Om inget oförutsett händer kommer hon sannolikt att kunna tävla 10-årssäsongen ut, om matte inte kommer på något annat.;)
Dock kan jag inte låta bli att undra hur hon hade gått med ett annat upplägg vad gäller unghästsäsongerna.

Men underpresterar de hästarna du tänker på eller har de "bara" fått för mycket pengar på sig så de inte räcker till?

Det finns ju nollor och nollor...

Jag tänker på en häst jag i åratal tänkt borde få sluta, den har gjort 10-20 starter/år och plockat nån matpeng då och då. I år har tränaren anlitat proffs och gamle pålle har knatat in 80 000 som 11-åring. Och den gjorde 7 starter som tvååring och fick över hundra tusen på sig redan där.

Jag förstår hur du menar. Många underpresterar, de visar klart och tydligt att de helt enkelt inte "vill" längre. Tappat gnistan? Sämre tider, mer galopper etc. Jag tror faktiskt jag ska sätta mig ned nån kväll och kolla lite statistik när jag har tid. :) Men jag kommer inte ihåg alla hästar som "slocknat" genom åren, men något kanske man kan få fram.

Sen är det ju som du säger också att många tjänar pengar som de sedan inte kan bära. Det är ju också en sida av det hela.

Hästen Bertuzzi visar ganska tydligt att han gjort sitt tex. Han var lysande som unghäst men har sedan underpresterat rejält. Han har gjort någon start med mycket bra tid, men resten - för en häst som honom - är i mina ögon underprestationer. (Det är såna rader jag syftar på främst....)
Sen finns det ju hästar som tjänat betydligt mindre med samma rad också....Han har ju verkligen gjort det bra tidigare om man säger så.

Idag såg jag ytterligare ett bevis på ett tvåårs lopp där sista häst i mål är nästan 10 sekunder efter vinnaren, urusel rent ut sagt och ändå lyckas få med sig 5000 kr hem:grin:... Ska man pumpa in så mycket pengar för tvååringarna ska väl i alla fall distansieringsregeln gälla även för dessa? För visst är det fortfarande 5 sekunder efter vinnaren i normala lopp? Eller har det ändrats?

Det är varken kul för publik eller häst (och borde kännas pinsamt för tränaren och kusken) att hästar som inte är förberedda starta. Händer visserligen som min kompis sa äldre hästar också. Självklart. Men är ens häst dålig, sjuk, inte tillräckligt tränad eller på annat sätt inte bra för dagen så får man heller inga pengar med sig hem och kan dessutom bli distansierad.

Ska det vara tvååringslopp vill jag gärna se jämna lopp, det handlar ju om unga hästar och man kan givetvis aldrig veta det på förhand, men som reglerna är idag gynnar det bara mindre seriösa amatörer (och även proffs) att köra sönder fina hästar...

Oj då, nu kanske det här blev väldigt offtopic. Men det får ni ta:cool:

Jag tror att man måste ta men en aspekt till i resonemanget.

Hur många hästar slutar tävla på grund av skador och hur många slutar på grund av att de kommit upp i en klass där de inte kan hävda sig längre. En del av de hästar jag sett kommer till en viss klass och sen när det börjar gå mindre bra börjar de underprestera.

Personligen väntar jag till treårssäsongen även om jag skulle råka trilla på en talangfull tvååring.
Ja, orsakerna till att man slutar tävla kan vara många. Jag vet inte varför det skulle vara bättre att nå "klasstaket" som 10 åring kontra 6 åring, men det är väl en smaksak.

Jag tror inte att det är fel att vänta till (tidiga) treåringssäsongen om man har en talangfull tvååring. Däremot känns det konstigt att vänta till hästen blir fyra eller fem år, "bara för att" med en talangfull häst.

Jag är nog en av dem som gett mig in i den diskussionen. Själv menar jag dock inte att de inte tävlar som äldre hästar, utan att de inte de inte presterar bra resultat som äldre. Det blir mest "nollor" och andra oinspirerade resultat.
Det går att ta fram massor med namn. Sedan finns det självklart hästar som även går bra som äldre, men överlag verkar det som att de tröttnar.
Det finns nog hästar som kan bevisa att "båda teserna" är sanna. Vissa hästar klarar det, andra inte. Orsakerna till detta kan var hur många som helst.

Att hästar i 12-års ålder tävlar är väl också överlag ganska ovanligt, oavsett tvåårsstart eller ej.
Jag skrev "höga åldrar" (förutom i jämförelsen med 5-åringsdebutanter) och det är ju relativt. Man jag tror det är minst lika stor andel av de 9-12 åringar som tävlar som debuterat som unga hästar (2-3 åringar). Jag VET dock inte.

Gällande undersökningen som är länkad till anser jag den vara relativt ointressant sett ur den aspekten (eller, visst är den intressant, men det skulle gällt äldre hästar) eftersom hästarna endast är inne på sin säsong som 6-7 åring. Det intressanta är inte att se hur de presterar som 2-5 åringar eftersom det ju är DÅ de oftast presterar. Det intressanta skulle vara att se hur de presterar när de är ÖVER 7 år.
Men det är bara min syn på saken. :)
Jag håller med om detta. Jag tror dock inte att det är så lätt att komma över de data som krävs för att kunna göra detta. Kanske får vi se en uppföljning på denna undersökning?
Undersökningen visar i alla fall att "tvååringsdebutanterna" tjänar mer pengar och gör fler starter än "treåringsdebutanterna", trots att de inte fått räkna de pengar som de tjänat under tvååringssäsongen. Slår ganska kraftigt sönder myten om att "tvååringsdebutanterna" är slut efter den inledande tävlingssäsongen...

En tråd blev stängd efter pajkastning och det var nog rätt beslut. Jag vill ställa en fråga och hoppas slippa pajkastning.

Jag har INTE svaret, men det vore kul att veta hur det ligger till.

Är det verkligen vanligare att hästar som debuterar som exempelvis femåringar tävlar tills de är tolv år?

--

Jag tänker inte ta ställning till om det är rätt eller fel att starta som tvååring, men jag kan konstatera att det är fler hästar som blivit riktigt riktigt bra som debuterat som tvååringar jämfört med de som debuterat som fyraåringar.

Start eller inte, men det finns ett antal studier som pekar på att hästarna blir (betydligt) mer hållbara om de TRÄNAS i unga år. Dessutom blir det lättare att hantera på köpet. (Så länge man inte gör det felaktigt...men då spelar det ingen roll om hästen är 2, 6 eller 14 år.)

Jag tycker att det är helt rätt att starta en 2-åring. :D
Om man som tränare känner att hästen har den kapacitet som behövs för en start är det inget fel att anmäla och tävla.

Jag har samma inställning. Är hästen klar så ska den givetvis få starta... Men många hästar är inte klara, ofta är det bara 6-7 anmälda i ett tvååringslopp, alla springer på led, de två som springer sist tappar och är flera sekunder efter de första men får ändå en betydande matlapp med sig hem. DET är inte god travsport. Anser jag.

Senast ändrad:

Oj, jag trodde det var 5. Jag undrar var jag har fått för mig det någonstans??? Då är det ju ännu pinsammare att bli distansierad:D

*kl*

Min åsikt är till skillnad mot andra att tävla hästarna 2-4år börja på sommaren som 2 åring och sluta på hösten som 4åring. Detta gäller eliten nu vardags travet är bra som det är tycker jag men om man fokuserar om de stora pengarna skulle det vara roligare att titta på. Ingen kan säga att E3 är tråkiga lopp det tar också bort CDs totala övertag på alla de stora pengarna då det är lättare att hävda sig mot CDs med en bra häst i unghäst lopp än i V75 eller liknande. Travet måste få börja leva igen och det gör man inte med fler faxar eller CC personligen tycker jag det känns tråkigt att se de loppen med samma hästar som "delar" på pengarna.
Angående att TID=PENGAR med inkörning så visst så är det men det har med enkelheten att göra i mitt fall en 2-3-4åring är fruktansvärd att lära saker medan ett föl/1åring är så läraktig och vill lära sig allt och försöka med allt. Det är varför man börjar så tidigt som möjligt med inkörning dessutom går dom ju inte direkt något hårt några varv på en slät fin bana.
Mina 2 cent om 2 åringar :D:p

Frågan är... Finns det underlag till tvåårsstarterna? Många lopp är det 4-6 proffstränade hästar i, dessa är oftast bra förberedda och klara för start... Sedan är det kanske någon amatörtränad häst som hänger med och därefter hästar som klappar igenom totalt... Klappar igenom är väl inte ordets rätta bemärkelse, då de gör så gott de kan, men de är inte färdiga för starttider i alla fall (nog sjutton ska man väl vara säker på att sin häst kan springa 1.20 för att våga gå ut i alla fall?).

Vilka ska räknas som eliten?

Och hur ska loppen bli roligare för alla inblandade? För det är inte kul att se ett lopp med sex hästar på rad där den sista går i mål 6-7-8-9 sekunder efter den första, det hoppas jag ingen tycker? Och det händer ganska ofta i just tvååringsloppen tycker jag? Och ÄNDÅ får den hästen som är sist, ibland på en tid som inte ligger långt ifrån kvaltiden, med sig 5-10.000 hem i en matpeng... DET är fel anser jag...

*KL*
Tvååringsstarter för kallbloden då? Förekommer inte i Sverige, men i Norge.

Hittade en gammal (ca ett år?) insändare i norska Trav og Galopp-Nytt. Författare är Romund Östbö som är sportchef på travbanan Biri och han gör sitt inlägg i debatten kring träning och tävling av unga kalllbod efter att tidningen, enligt Romund, vid flera tillfällen uttalat sig negativt kring utvecklingen med hänvisningen till att tvååringstävlande är skadligt för hästarna.

"Det burde vaere naturlig å legge fram tall for hvor skadelig det er, hvor mye hestene straffes i sin videre karriere og hvor mye bedre de hestene blir som debuterer senere?", säger sportchefen och presenterar därefter statistik över de tidigare debutanterna på Biri mellan åren 1993-2007. Det rör sig om hela 133 hästar som debuterat i 2-åringslopp, som alltså har körts sedan 1993 i vårt grannland.

Tävlingsresultaten för dessa 133 hästar avskräcker inte enligt Östbö:

* 4 hästar tjänade inga pengar i debuten och har inte heller gjort det senare
* 15 st har tjänat mindre än 10 000 nok
* Hela 15 st har tjänat över 1 miljon norska kronor! (11,8 % av de startande!)
* 27 st har tjänat 500 000 nok (21,3 %)
* 53 st har tjänat över 250 000 nok (39,8 %)
* 80 hästar har passerat 100 000 nok

Detta innebär en mediansumma på 200 000 nok för dessa 133 hästar.

11,8 % har alltså blivit miljonärer, en häpnadsväckande bra siffra! Sett över hela populationen redovisar Östbö att det mellan 1993-2007 startat ca 6000 hästar och av de som inte debuterade som 2-åringar blev endast 1,5% miljonärer.

Hur många totalt av 6000 startade som två-åringar?

Det ju inte så konstigt att det är en låg siffra som blir miljonärer när de startar senare. För det första är det en väsentligt större summa som %-satsen räknas över och dessutom ökar ju motståndet då det är fler hästar ute och startar.
Det är färre som krigar om slantarna som 2-åringar och på så sätt lättare att tjäna pengar.

11,5% är en mkt bra siffra dock.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 134
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka