Två "medelålders" hundar som är rädda för valp?

bettysmatte

Trådstartare
Vi behöver lite hjälp:confused:! Mamma och pappa har nyss skaffat en ny valp. Hon är 10 veckor nu, ett riktigt litet charmtroll som är social, lekfull och orädd. Mina två 6-åriga hundar (en tik och en hane) är LIVRÄDDA för henne...:crazy: De vill inte leka med henne utan de vill bara FLY undan henne. Vi har provat att låta både hanen och tiken träffa valpen vid skilda tillfällen, men det fungerar helt enkelt INTE! Så fort valpen tar ett skutt i riktning mot mina hundar så springer de undan så fort det bara går. Det är hemskt opraktiskt att vi inte kan träffas med hundarna, eftersom vi brukar göra en hel del saker tillsammans. Hur gör man nu? Forsätter att försöka vänja hundarna vid valpen, väntar ett tag och försöker igen (i så fall hur länge?) eller gör vi något helt annat? Är valpen för liten för att prata "hundspråk" kanske?

Sv: Två "medelålders" hundar som är rädda för valp?

Många hundar jag har träffat ogillar valpar, de är hoppiga och gläfsiga och jobbiga i deras ögon. De vuxna vill inte leka med dem utan går undan istället.

Beöver ni träffas med hundarna så ska ni givetvis träna dem men se till att valpen respekterar de vuxna hundarna och låt inte valpen vara på dem utan lär valpen att låta de vuxna få vara ifred.

Min gammelhund bev så rädd för valpar vid två tillfälle att han flög upp i famnen på mej, första gången formligen flög 7 stycken schäfervalpar ut ur ett rum när han låg och sov vid mina fötter.
Ägaren till valparna hade inte sagt att de hade valpar och det var ju ganska klantigt att bara säppa ut dem så där.
Andra gången släppte en människa ut 10 valpar ur en hundgård, inte heller detta särskilt smart. Min hund kunde ju lika gärna varit aggresiv och valpägaren hade ju ingen koll på valparna utan de drog ju ut på vägen där vi gick.

När jag köpte min lille så var han sex månader och det fungerade utmärkt från början med min gammelhund så kanske behöver dina föräldrars valp bara få växa till sig lite.
Detta var då tredje gången min gammelman hade kontakt med någon valp och trots hans tidigare otrevliga möten med valpar så var det inga problem.
Men jag tillät givetvis inte valpen att vara på gamlingen utan spärrade av så att gamlingen fick vara ifred om vi inte hade full uppsyn över dem och kunde säga till/ta bort valpen.

Ta korta (för valpens skull) koppelpromenader tillsammans.
Valpen måste ju ändå lära sej gå fint i koppel utan att dra och hoppa mot allt som är kul,så varför inte med dej och dina hundar.?!
Du och dina hundar kommer att ingå i flocken och sköter ni det rätt från början kommer dina hundar att bli valpens mentorer.
Om valpen får lära sej att ta det lugnt kommer dina hundar att slappna av och fostra valpen de oxå.
Valpen kan hundspråk från början - det har mamman lärt den!
Men utan mamman som tuktar och lekfostrar den blir de lätt som yrhättor som far omkring och glömmer bort att visa respekt och avstånd.
Förhoppningsvis vill valpen fjäska undergivet om den får komma nära.
När ni är inomhus,håll valpen i koppel en stund medan dina slappar på golvet.
Ta lagom stunder i taget,så att ni alla orkar.
Valpen har säkert energi för att trötta ut er allihop!:D

Min gammelhund bev så rädd för valpar vid två tillfälle att han flög upp i famnen på mej, första gången formligen flög 7 stycken schäfervalpar ut ur ett rum när han låg och sov vid mina fötter.
Ägaren till valparna hade inte sagt att de hade valpar och det var ju ganska klantigt att bara säppa ut dem så där.
Andra gången släppte en människa ut 10 valpar ur en hundgård, inte heller detta särskilt smart. Min hund kunde ju lika gärna varit aggresiv och valpägaren hade ju ingen koll på valparna utan de drog ju ut på vägen där vi gick.
.

:eek::eek::eek:
JÖSSES!!!
Vad tänkte de på,uppfödarna??
Man undrar om de öht bryr sej om att läsa av hundars språk..
Ja,som sagt-tänk om din varit aggressiv..*suckar*

:eek::eek::eek:
JÖSSES!!!
Vad tänkte de på,uppfödarna??
Man undrar om de öht bryr sej om att läsa av hundars språk..
Ja,som sagt-tänk om din varit aggressiv..*suckar*

Ja jag är glad att hans reaktion blev att hoppa upp i famnen på mej och att han inte var en sådan som flyger på andra.
Problemet var ju att jag blev lite rädd att han nästa gång skulle flyga på eftersom jag inte kände någon som hade valp som han kunde träffa under mer normala förhållanden i lugn och ro.
Nu gjorde han ju som tur var inte det utan var lika snäll i alla lägen:love: gud vad jag saknar den hunden fortfarande:cry:

Uppfödaren var inte ens med utan det var dottern som släppte ut dem, i båda fallen, den ena var ett litet barn och den andra var vuxen, trots olika ägare och tillfällen;)

Jag har en sådan. Hundar som ändå är ~8 mån och uppåt går bra, och då vi jobbar som jourhem har vi haft många hundar i den åldern. Sedan kom det två 12-veckors valpar. Han var verkligen livrädd, kom de för nära ändå så jagade han bort dom. Det tog ett par dagar innan vi kunde placera valparna någon annanstans, och det blev inte bättre under dessa dagar alls tyvärr.

Jag har inget bra svar, men min 3-årig tik är LIVRÄDD för valpar, hon ser ut ungefär: :eek: medan valparna (som alltid ÄLSKAR henne) ser ut: :love::d:bump::banana: när dom kommer springandes efter henne :D

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 807
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 333
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka