Jag har en häst, heltidsjobb och ett barn på snart två.
Har en medryttare till hästen och ett vanligt upplägg en vecka är att under mån-fred så tar medryttaren ca 2 dagar, jag rider 1/2 dagar själv och 1/2 dagar så har jag med dottern, vi fixar stallet och hästen får vilodag. Och så rider jag långturer och sådant på helgen. Eller har med även maken så att jag kan rida i paddocken trots att barnet är med. Hästen i fråga mår absolut inte bra av att vila 2 dagar i rad och jag ser gärna att han får göra något minst 5-6 dagar i veckan, så detta upplägg funkar bra för oss
Plus att det är väldigt mysigt att vara i stallet och fixa tillsammans med barnet
Skulle nog absolut hinna med en häst till, men det skulle få bli samma dagar ridning som första hästen och skulle gå ut över min "sitta i soffan och slöa med familjen på kvällen"-tid. Och det känns inte det minsta lockande att alltid rida två pass på raken, men hade jag inte tyckt varit så lockande ens innan jag fick barn liksom. En pensionär som hade kunnat vara hagkompis till min och komma ut på någon lugn tur i skogen ibland eller en ponny till dottern så småningom hade i så fall känts mer lockande, men jag antar att du redan har två hästar och funderingarna går kring att behålla de befintliga.
Att rida sent på kvällen när barnet sover som föreslagits i tråden är absolut inget alternativ här, barnet somnar sällan innan 21 och då är jag själv rätt trött liksom, och tror inte att stallägaren vill ha folk springande på gården till 23-24, så räknar man med en sån lösning får man nog titta specifikt efter stall där det funkar eller ha hästarna hemma.
De jag träffat i hästsvängen genom åren som har många hästar eller satsar på tävling när de har småbarn verkar genomgående ha en väldigt engagerad (oftast) mormor till barnet som passar flera gånger i veckan eller är med i stallet med barnet medan föräldern rider typ. Ofta verkar barnvakten dessutom sponsra en hel del
Mitt barns morföräldrar har liksom ett eget liv och bor ett par mil bort, så det har aldrig varit ett alternativ ens innan corona. Tror vi haft barnvakt typ 3 gånger totalt under våra snart 2 år med barn.