Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?
har inte läst hela tråden, men kan berätta min erfarenhet.
Har alltid haft eget stall med 2 egna hästar. 2012 så skulle jag och min man ha barn å då tänkte jag att då kommer jag inte hinna med eget stall och 2 hästar, även fast jag bara red den ena hästen och den andra var sällskapshäst.
Skulle skicka i väg min ridhäst till fodervärd och då bara behålla sällskapshästen.
Så skulle stalla in min häst i grannstallet, men det blev inte av pga av att min kompis som stod i det stallet blev utslängd, samma dag som jag tänkt flytta ner min sällskapshäst till det stallet, så flyttade hon upp sin häst till mig.
Sällskapshästen var gammal och bara efter ett tag fick hon täta kolikanfall, samt att fodervärden för min ridhäst strulade och kände att hon inte hann med, så ville hon lämna tillbaka honom.. Så tog det beslutet att avliva min gamla häst pga av kolikanfallen och ta hem min ridhäst till mitt stall där även min kompis stod nu.
Hade min ridhäst utannonserad till salu och han blev såld, köpte mig samma vecka en unghäst.
Nu kom problemen.. Min kompis ville ju självklar rida sin häst, och min nya unghäst var inte van att vara själv, så varje gång hon skulle rida så var jag tvungen att vara i stallet, pga av att vi hade inga rymmningssäkra boxar. Trodde väl att kompisen skulle kunna ha lite överseende eftersom jag veckan innan fått mitt första barn.. Men nej.
Dessutom var man ju van att göra precis som man ville sen innan då man haft 2 egna att ta hand om.
Vill aldrig ha någon inhyrd igen om man bara har 2 platser!! Det är mycket enklare att bestämma precis som man vill, om man vill ha sina ute länge, fodra 2-3 gånger om dagen utan att behöva fråga någon vad den tycker.
hur som helst så letade jag annat stall och kompisen med, jag flyttade till ett stall i grannbyn och hon till ett annat.
Tänkte att nu när jag får barn är det nog bättre att bara ha en häst inhyrd. Men ack så fel jag hade. När man har haft eget stall och gjort som man vill blir man väldigt bortskämd. I nya stallet var det ganska små hagar mot vad jag haft innan, hästarna gick in senast kl 18 på hösten och våren, och på vintern gick de in innan kl 16!! de komalltid in innan det var mörkt för att många var rädda att leda in dem. Och det var inte skoj ska jag säga. 10 hästar som var hungriga och ville in pga av att de fick ingen lunch!!! Klart som tjuven de var stolliga! stora ridhästar som gick på enligt mig på tok för mycket krafftfoder, för var det en dag som vissa hästar inte hade blivit jobbade på då var det inte kul att leda in/ut dem, stod på bakbenen och fjantade sig, kickade efter en och var väldigt jobbiga att leda.
stannade i det stallet i 6 månader.
flyttade till nästa stall det var större hagar men ett litet stall och endast en tjej till som hade 2 hästar där så hon bestämde totalt över när våra skulle gå in, eftersom min inte kunde gå själv.. Hon ville med ha in sina runt 16 tiden på vintern...
stod i det stallet 5 månader då den tjejen helt bestämde och körde över var jag tycket, en dag läste jag på tavlan i stallet att hon skulle åka på träning helgen som kom, men båda sina hästar, trots att hon inte red mer än 1 av dem, jag erbjöd mig att hjälpa mig att ta hand om hennes andra häst hemma i stallet (mockning, in och utsläpp) men nej hon skulle ta med sig dem, vilket jag tycket var kanska taskigt eftersom hon visste redan innan jag flyttade ner att min häst inte kunde stå själv. och de skulle hon enligt henne inte behöva. Men det var ju tydligen lögn.. hon hade an massa konstiga ideer och så och skulle minsann inte vara tillmötesgående mot mig, vi delade på in/utsläpp trots hon hade 2 hästar och jag bara 1. kunde skicka sms om att hon skulle ta in sina en dag jag hade insläppet kl 13, för att det regnade och sa att jag fick komma å ta in min häst med.
Nu har jag köpt en häst till och ska stå i mitt gamla egna stall, dock har vi byggt en lösdrift och fixat i ordning så nu kommer jag inte behöva släppa in/ut varje dag.
Har nu haft mina egna hästar igen i ca 3 månader och det är så skönt! Bestämmer precis vad jag vill, när jag vill. utan att behöva ta hänsyn till någon annan, eller att den andre vill si jag vill så.
Hoppas någon orkar läsa denna novell, kände bara att jag var tyungen att skriva av mig lite vad jag har varit med om!
Aldrig mera inhyrd hos någon, eller aldrig mer låta någon hyra in sig hos mig!!