Två bett? hm...pinsam fråga...

A

Amanda_Lovisa

Varför rider man med två bett bridong + kandar?

Vet att det är en riktigt dum fråga men jag är nyfiken och vill veta. Har verkligen gått och grubblat över detta läänge så det var väl lika bra att göra bort sig inför Bukes dressyr elit, men det bjuder jag på.:smirk:

Sv: Två bett? hm...pinsam fråga...

Stångbettet inverkar med hävstång mot hästens nacke och underkäke, och ger en impuls att sänka nacken och föra fram nosen. Det går dock inte att inverka i sidled med en hävstång

Bridong/tränsbett används i stora drag för att böja och ställa hästen, (det som inte går att göra med stången...) men det har även en bakåt/uppåtverkande inverkan.

Alltså är tanken att man kan göra finjusteringar "åt alla håll" vartefter situationen kräver det.

Aha:idea: en till liten puckofråga hur får man plats med både bridong och kandar i hästens mun eller jag kanske har sett jätte tjocka kandar? Kan hästen "nypa sig" mellan betten? Har aldrig sett en häst med sådan mundering så jag funderar lite på hur det hela löser sig:angel:

Om betten sitter felaktigt kan de nypa hästen, men sitter de rätt ska de inte göra det. Det finns olika storlekar på betten, och man får ju anpassa efter häst. Det är möjligt att du sett stora kandar, men jag tycker själv också att de flesta ser stora ut innan dom är på hästen. Sen får man ju även tänka på att det inte finns någon plats för betten naturligt, utan det "görs" plats där i det tandfria området (lanerna). Detta är iaf vad jag fått lära mig ;)

Stångbettet inverkar med hävstång mot hästens nacke och underkäke, och ger en impuls att sänka nacken och föra fram nosen. Det går dock inte att inverka i sidled med en hävstång

Bridong/tränsbett används i stora drag för att böja och ställa hästen, (det som inte går att göra med stången...) men det har även en bakåt/uppåtverkande inverkan.

Alltså är tanken att man kan göra finjusteringar "åt alla håll" vartefter situationen kräver det.

Nja, stångbettet ger en impuls att sänka nacken och DRA IN nosen. Det är dock en vanlig missuppfattning inom t.ex. AR att stångbettet skulle ha funktionen att få hästen att söka sig framåt-nedåt, vilket det alltså inte har, snarare bakåt-nedåt.

Betten ska ligga så att de inte kommer åt varandra, stången nedanför bridongen. Tjockleken måste självklart anpassas efter hur mycket plats hästen har i munnen, vissa har större avstånd mellan lanerna än andra.

En häst med mycket liten mun kan man använda pelhamstång på, då sitter både stång- och bridongfunktionen på samma mundel.

Tack för svar alla:) tror ljuset kan ha gått upp för mig nu:D

Trevlig kväll!!/Lovisa

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 103
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka