Tusen frågor!

daymint

Trådstartare
Har som jag tidigare nämt här nyligen fått reda på att jag är gravid och då uppstår tusen frågor.Mitt första barn.

*Var eran partner med er på första besöket hos mödravårdscentralen?

*Ni som var arbetssökande vid graviditeten nämnde ni det på intervjun eller höll tyst tills det började synas?

*När man anmäler sig arbetslös hos ams ska man nämna detta direkt eller hur?
 
Sv: Tusen frågor!

*Var eran partner med er på första besöket hos mödravårdscentralen?

Sambon var med på första besöket. Sen dröjde det tills nu på slutet innan han gick med igen.

*Ni som var arbetssökande vid graviditeten nämnde ni det på intervjun eller höll tyst tills det började synas?

Jag nämde det vid varje intervjuv. Dom får inte neka till anställning pga graviditet. Jag fick jobb som jag skall tillbaka till efter jul.

*När man anmäler sig arbetslös hos ams ska man nämna detta direkt eller hur?

Jag anmälde till AMS (eftersom jag endast jobbar timmar) i samband med att jag blev sjukskriven i vecka 32.
 
Sv: Tusen frågor!

Har som jag tidigare nämt här nyligen fått reda på att jag är gravid och då uppstår tusen frågor.Mitt första barn.

*Var eran partner med er på första besöket hos mödravårdscentralen?
Ja självklart, han har ju halva ansvaret.

*Ni som var arbetssökande vid graviditeten nämnde ni det på intervjun eller höll tyst tills det började synas?
Inte arbetssökande men som moraltant tycker jag man ska vara ärlig att berätta om att man är gravid.
De flesta småföretagare får det jobbigt om ens nyanställda direkt ska ha ledigt & de måste betala vikarier mm mm.

*När man anmäler sig arbetslös hos ams ska man nämna detta direkt eller hur?Det vet jag inget om.
 
Sv: Tusen frågor!

*Var eran partner med er på första besöket hos mödravårdscentralen?
Givetvis var han med, inte bara på första utan även på resterande besök. Han är ju också "gravid" och det är ju den kontakten han kan få genom att höra hjärtljuden osv.

*Ni som var arbetssökande vid graviditeten nämnde ni det på intervjun eller höll tyst tills det började synas?
Arbetsgivaren (ag) får ju inte välja bort dig pga graviditeten, samtidigt har du inte skyldighet att tala om det vid en intervju. Saken är väl den att ag kan känna att han inte kan lita på dig om du inte har talat om det och kan med därmed låta dig få gå innan 6 månaders provanställning gått ut. Han får alltså inte ha graviditeten som anledning! En uppsägning under provanställningen behöver ju inte heller motiveras så det kan ju vara svårt att bevisa att det är det som är orsaken...

*När man anmäler sig arbetslös hos ams ska man nämna detta direkt eller hur? Givetvis, det är lättare att anpassa sökningarna efter ditt tillstånd. Man kanske inte kräver att du ska kunna ta ett jobb som ställningsbyggare när du är gravid... (Dumt förslag, jag vet :d)
 
Sv: Tusen frågor!

*Var eran partner med er på första besöket hos mödravårdscentralen?
Nej, han var aldrig med. Kunde inte se någon anledning till att han skulle ta ledigt från jobbet för ett besök hos BM som tar 5-10 min.

Dina andra frågor kan jag inte svar på då jag har jobb.
 
Sv: Tusen frågor!


*Var eran partner med er på första besöket hos mödravårdscentralen?

Ja, det var nog det besök som var mest viktigt att han verkligen var med på också. För då var det inskrivning och BM tar reda på en del fakta om båda föräldrarna. Man får prata mycket om hur man ser på graviditeten, hur man ser på att bli förälder. Man får frågan om det finns några ärftliga sjukdomar på mammans eller pappans sida. Man talar om relationen och om relationen till våra egna föräldrar.
 
Sv: Tusen frågor!

Låter som att sambon får följa me på det första besöket! Vad gör dom mer på första besöket?
 
Sv: Tusen frågor!

*Var eran partner med er på första besöket hos mödravårdscentralen?
Sambon har varit med vid inskrivningen, när vi lyssna på hjärtat 2a gången (v.26), föräldrautbildningsträffarna (3 tillfällen för ca 1½ månad sen) och nu senast i v.37 (lyssna på hjärtat + att vi skrev en utvärdering om förlossningen och ett förlossningsbrev

*Ni som var arbetssökande vid graviditeten nämnde ni det på intervjun eller höll tyst tills det började synas?

*När man anmäler sig arbetslös hos ams ska man nämna detta direkt eller hur?
Det tycker jag absolut! Eftersom man inte kan ta vilket jobb som helst och dessutom kanske inte jobba hur länge som helst
 
Sv: Tusen frågor!


*Var eran partner med er på första besöket hos mödravårdscentralen?

Ja, det var nog det besök som var mest viktigt att han verkligen var med på också. För då var det inskrivning och BM tar reda på en del fakta om båda föräldrarna. Man får prata mycket om hur man ser på graviditeten, hur man ser på att bli förälder. Man får frågan om det finns några ärftliga sjukdomar på mammans eller pappans sida. Man talar om relationen och om relationen till våra egna föräldrar.


Måste bara kommentera, halvt OT, vad... bra att de tog upp det där på din inskrivning. Här var sambon (självklart, för mig är det självklart) med, min BM hälsade knappt på honom och ägnade honom noll intresse. Det enda hon frågade var hans namn och telefon "om de inte skulle få tag i mig någon gång, men räkna inte med att vi ringer" och vad han jobbade med. Jag sa i samband med att de frågade om mina sjukdomar att sambon även är diabetiker, och hon typ.. ryckte på axlarna. Jag vet ju att det gör risken för att vårt barn ska få diabetes något ökad, men det var visst inte ens värt att notera. Tyckte det var hemskt dåligt bemötande, jag hoppas att jag är den enda som fått det. Fick förvisso dåligt bemötande just från den barnmorskan, och har sedermera bytt. Hoppas att min nya (är i v16) ska ha bättre inställning till sambon min..
 
Sv: Tusen frågor!

*Var eran partner med er på första besöket hos mödravårdscentralen? Japp, och han var också med vid det andra besöket. (Har bara hunnit med 2 änsålänge) och han kommer att följa med på de resterande också.

*Ni som var arbetssökande vid graviditeten nämnde ni det på intervjun eller höll tyst tills det började synas?
Mitt vick gick ut när jag var i 14:e - 15:e veckan någon gång, och jag har inte varit på ngn intervju sedan dess. Men jag berättade för min arbetsgivare då när jag var i v 11 tror jag, så han visste om det liksom. Så att han inte skulle tro att jag slöade när jag sprang på toa stup i kvarten :p

*När man anmäler sig arbetslös hos ams ska man nämna detta direkt eller hur? Vet inte, men det tycker jag man borde.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 908
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag har nyligen flyttat hemifrån och har ett hat till alkohol. Speciellt om den intas av mina föräldrar. (Har inget hat emot dem...
2
Svar
39
· Visningar
4 253
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Välja hingst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp