Sluta fultolka genom att ta ett citat från ett svar till någon annan som om det var allt jag skrev. Uppenbart att du inte vill ha en diskussion.
Men vänta, hur ska du ha det? Du har ju sagt att man inte kan planera för någonting. Men nu ska man veta innan om man kommer behöva en räddningsinsats eller inte?
För övrigt tror jag att jag förstår en sak nu: det finns människor i den här tråden som likställer att begå ett misstag med att man är dum i huvudet. Som att erkänna att någon överskattade som förmåga, inte planerade väl etc. likställer någon med att vara en idiot.
Det förstår inte jag ärligt talat. Smarta människor kan begå misstag, det gör en inte till en dum människa. Har ni aldrig begått misstag? Är man mindre värd för det? Jag likställer inte att man gör misstag med att man är något slags misslyckande.
Det är ju något annat än misstag, det krävs ett aktivt undvikande av att exponeras för offentliga rekommendationer / man har hört dom men struntar i det. Det varnas konstant och finns rekommendationer på nyhetsajter, turistbyråer, med mera.
Det kan jag inte se som annat än "dum i huvudet".
Som att strunta i röda flaggan när man knappt är simkunnig. Inte ett misstag, utan ett medvetet val.