Joo men om det är varning för snö och jag stannar hemma eller cyklar/pulsar till en föreläsning och hem och inser att jag måste dra cykeln en liten bit (och inte läser tidningen noggrant) så var det ju ingenting, lite snö bara, ganska vackert.
Men om jag körde bil till jobbet i en annan stad (för att jag inte hade alternativet att inte vara på jobbet för det var innan corona) och hade barnet på förskolan så står jag och gräver fram tre bilar ur snödrivor, kör fyra bytta omvägar hem när jag inte kunde ta mig fram för trafik som fastnat, försöker använda spade och min sand för att hjälpa loss en buss tillsammans med en snubbe, slinker panikslaget (lite annan väg) förbi gigantiska köer som blir stående hela natten mitt i Kista utan att komma någonstans, tar mig upp på E4, genom att åla försiktigt förbi ytterligare en fastsatt långtradare, kör i 30 hela vägen hem, hämtar man för alla bussar är inställda och mamma får hämta o köra barnvagn i djupsnö och blir räddad (gratis) av en taxi.
Allt det var knappt ens förstasidematerial i någon annan tidning än Aftonbladet och där bara den kvällen. Ingen brydde sig faktiskt egentligen om att det satt fast hundratals människor hela natten i bilköer mitt i Stockholm utom Aftonbladet som hade en räddningslinje så folk med diabetes fick mat av folk som bodde nära osv. (Det är extremväder med så mycket snö på en gång och det händer alltmer ofta, extrem nederbörd, lång torka, extrem nederbörd. Det har hänt flera gånger sedan dess, men inte riktigt lika illa och efter Corona har jag ofta lyckats jobba hemma och inte alltid läst tidningen och då märks ju ingenting speciellt alls.)
Så för en person var det värsta katastrofdagen och för en annan som hade cykelavstånd till jobbet och inget barn på förskolan var det en vacker vinterdag och den personen undrar såklart varför någon varnade.
Kn: Sedan 25 grader brukar de inte kommentera på sommaren utan typ i april, varpå alla skriver i kommentarerna -herregud det är ju 25 grader på sommaren jämt (trots att april inte är sommar). Eller så skriver tidningen att det är 35 grader varmt och varmaste sedan 1850 i ort X i Sverige varpå en skriver att -vilket gnäll jag var i Sahara förra året och det var mer än 35 grader där, det är inget speciellt med 35 grader. Och en annan skriver - Jaha men 1849 var det minsann varmare så vad gnäller de om. Utan att begripa att det står sedan 1850 för det var då man satte upp mätstationen... inte för att det var varmare 1849. (Det är alltså autentiska kommentarer ovan, jag har tyvärr en förfärlig ovana att läsa kommentarerna på klimatartiklar på Facebook.)