Turister och värmen

Man kan ju verkligen förstå att turister tappar allt vett och sans när folk reagerar så här på denna artikel om att Sverige kan få 3 månaders värmebölja 2100, plus att det i artikeln nämns att dödligheten pga värme ökar med 30 % senaste 20 åren... https://marcusoscarsson.se/uppgifte...smQUdmJBmh27DCkc74_aem_Tu79y7lSDT18NRWnCBHHPQ
Visa bifogad fil 148101
Folk saknar sunt förnuft.
Okej, här var det ju trots allt någon som sa sig vara medveten om klimatproblemen i världen... men det känns liksom inte enbart som avsaknad av sunt förnuft, mer nåt slags trotsighet som ser varnade för höga temperaturer som något som går emot den egna världsbilden. Som att det är woke och "vänsterblivet"
 
Klart man kan diskutera saker, men att skriva att en förolyckad person "var lite dum i huvudet" känns verkligen onödigt.
Jag förstår verkligen inte varför. Du och jag har olika moral kanske? Eller är det något religiöst?

Men det är ok att du och jag är olika :). Diversitet är bra.
 
Jag har ju gått en del utmärkta leder, snälla leder på snälla ställen, men det är faktiskt ganska ofta magiskt dåligt skyltat, även en led nära en stad i ett naturskyddsområde.

Det kan var uppenbar blupp efter uppenbar blupp och så plötsligt i en stigkorsning eller stor bar upptrampad yta utan uppenbar stig, nada blupp! går man rätt ser man en supertydlig blupp med pil 100 meter längre fram, som liksom för att kompensera bluppbristen tidigare, gick man fel så... (ibland har de ju också "tänkt" att rundan gås åt höger (och alltid startar "vid bilparkeringen" dit man kommer från 70 vägen enbart, inte vid "Caféet med cykelparkering" ) och markerat för det, utan att tydligt markera på kartan att man kan fetglömma att se markeringar om man går åt "fel håll". Tex det är markerat med pil, du ska åt hållet du kom från, men ingen pil säger åt vilket håll man ska, (för det hållet "kom du ju från" "såklart".)

Jag tänkte mig också såklart att leden är utmärkt med små bluppar eller pinnar och tänker mig då att på just det stället där folk jämt irrar iväg så kunde man satt tätt med bluppar och en tydlig blupp precis efter stället. Så när de står där i korsningen av stigar och funderar på om de ska gå höger, vänster eller rakt fram så är där en blubb till höger och de bara wohoo, där är en blupp dit går vi. Så går de inte vänster och hamnar på avsatsen.

Om man ofta går leden är det väl en no brainer att man skulle till höger för det krokiga trädet står ju där. Men om många går fel på just den platsen så skulle man kunnat dubbla bluppar som sagt trots det krokiga trädet. Eller fyrdubbla bluppar, för det är ändå antagligen billigare att kladda färg på några träd än köra helikopter.
Absolut, har också varit med om att det ser ut så som det där. Men terrängen du beskriver är inte alls så som det på den turen jag pratar om. Man går uppe på en lägre kal fjällrygg och ska gå framåt uppe på den fjällryggen hela vägen dvs man ska i princip bara gå rakt fram utan några träd och buskar och följa fjället, men de människor som har hamnat där jag beskriver har gått en hel del ned på sidan av fjället och in i en skog som är långt långt nere från där dom egentligen ska gå dvs väldigt svårt att veta var människorna gick fel från början uppe på fjället när dom efter typ ca 30-40 min krånglat sig ner till platsen jag nämner 😅

Och ofta på sånna mindre turer är ju sådana stigar uppmärkta av frivilliga så då blir det ju lite hipp som happ med märkningarna ☺️

Har gått en del turer i Korea där det ser ut som du beskriver, med koreanska skylt. Var glad jag gick med andra från norden som bott där i flera år och hittade från minnet. Hade inte gått dom turerna själv 😅
 
Okej, här var det ju trots allt någon som sa sig vara medveten om klimatproblemen i världen... men det känns liksom inte enbart som avsaknad av sunt förnuft, mer nåt slags trotsighet som ser varnade för höga temperaturer som något som går emot den egna världsbilden. Som att det är woke och "vänsterblivet"
Fortsättningen på den kommentaren är "Jag är full medveten om att vi har ett klimatproblem i världen men brukar vi inte ha varmt på sommaren? Det kan ju inte bli stora nyheter varje gång det är 25 grader." 🙃
Och ja, folk verkar raljera över allt, allt är vänster och allt är påhittat av pk-maffian typ. Just det där kommentarsfältet (på Marcus Oscarsson fb) dräller det av hejarop över att det äntligen skulle bli lite varmt 🙄
 
Absolut, har också varit med om att det ser ut så som det där. Men terrängen du beskriver är inte alls så som det på den turen jag pratar om. Man går uppe på en lägre kal fjällrygg och ska gå framåt uppe på den fjällryggen hela vägen dvs man ska i princip bara gå rakt fram utan några träd och buskar och följa fjället, men de människor som har hamnat där jag beskriver har gått en hel del ned på sidan av fjället och in i en skog som är långt långt nere från där dom egentligen ska gå dvs väldigt svårt att veta var människorna gick fel från början uppe på fjället när dom efter typ ca 30-40 min krånglat sig ner till platsen jag nämner 😅

Och ofta på sånna mindre turer är ju sådana stigar uppmärkta av frivilliga så då blir det ju lite hipp som happ med märkningarna ☺️

Har gått en del turer i Korea där det ser ut som du beskriver, med koreanska skylt. Var glad jag gick med andra från norden som bott där i flera år och hittade från minnet. Hade inte gått dom turerna själv 😅
Ah! jag förstår! Ja då är det svårt att göra ngt.

Mina två värsta promenader är uppmärkta av kommunen och av ngt museum :laugh: (båda två räknar med att man börjar vid X och går åt vänster, men det står inte så utmärkt på kartan och det finns många fler ställen att hoppa in.), men jag håller med om att när det är frivilliga då får man bara vara glad helt enkelt.
 
Fortsättningen på den kommentaren är "Jag är full medveten om att vi har ett klimatproblem i världen men brukar vi inte ha varmt på sommaren? Det kan ju inte bli stora nyheter varje gång det är 25 grader." 🙃
Och ja, folk verkar raljera över allt, allt är vänster och allt är påhittat av pk-maffian typ. Just det där kommentarsfältet (på Marcus Oscarsson fb) dräller det av hejarop över att det äntligen skulle bli lite varmt 🙄

Fast jag kan ju faktiskt hålla med om att 25 grader på sommaren inte kan vara en nyhet ens i här i Sverige! Det helt normalt att vi har 25 grader på sommaren. När det blir 30 grader däremot då kan vi prata om att det är en nyhet värd att skriva om och det ska gå ut varningar osv.

Det känns som att de ropat varg lite väl ofta vädermässigt de senaste åren. Varning för storm! Och så är det bara en helt vanlig blåsig höstdag. När det sker några gånger per vinterhalvår så slutar man lita på varningarna...
 
Jag förstår verkligen inte varför. Du och jag har olika moral kanske? Eller är det något religiöst?

Men det är ok att du och jag är olika :). Diversitet är bra.
Dels är det respektlöst, dels implicerar det att människan får skylla sig själv. Att människan får skylla sig själv ökar risken för andra som ännu lever. De riskerar att tänka: "så dum är inte jag" (vilket vi har 9 sidor bevis för) istället för "så enkelt är det att göra en tankevurpa och så illa kan det gå, hur ska jag göra för att inte göra något liknande själv".

Vi har alla en hjärna som ibland spelar oss spratt. Ofta händer det att mycket kloka och normalt noggranna människorna som gör de dummaste grejerna.
 
Fast jag kan ju faktiskt hålla med om att 25 grader på sommaren inte kan vara en nyhet ens i här i Sverige! Det helt normalt att vi har 25 grader på sommaren. När det blir 30 grader däremot då kan vi prata om att det är en nyhet värd att skriva om och det ska gå ut varningar osv.

Det känns som att de ropat varg lite väl ofta vädermässigt de senaste åren. Varning för storm! Och så är det bara en helt vanlig blåsig höstdag. När det sker några gånger per vinterhalvår så slutar man lita på varningarna...
Men grejen med vädret är att ingen vet på förhand hur det blir. De bör varna när de ser en ökad risk och inte vänta tills det är ett faktum. Likaså måste man vidta säkerhetsåtgärder innan man har problem. Och sedan be om att man lagt ut en massa sandsäckar i onödan.

(Typ exemplet på att våra hjärnor spelar oss spratt. Har vi blivit varnade för storm tre gånger och det inte blev någon storm, då KAN det inte bli storm. Och blir det då storm och vi kör ut med våra bilar är det SMHI:s fel som inte varnade eller som lurade oss och varnade de tre gånger då det inte blev storm)
 
Fast jag kan ju faktiskt hålla med om att 25 grader på sommaren inte kan vara en nyhet ens i här i Sverige! Det helt normalt att vi har 25 grader på sommaren. När det blir 30 grader däremot då kan vi prata om att det är en nyhet värd att skriva om och det ska gå ut varningar osv.

Det känns som att de ropat varg lite väl ofta vädermässigt de senaste åren. Varning för storm! Och så är det bara en helt vanlig blåsig höstdag. När det sker några gånger per vinterhalvår så slutar man lita på varningarna...
Har du läst artikeln jag länkade till? Klart att 25 grader är sommarvärme.
Men som det står i artikeln, att ha 60 dagar i streck där temperaturen är över 25 grader = extrem värmebölja för att vara Sverige. Våra bostäder är byggda för att stå emot kyla, inte värme.
Jag har för närvarande ungefär 37 grader på min övervåning (i sovrummet), trots att jag har silverduk + mörkläggningsgardin i fönstret där solen ligger på hela dagen, mörkläggningsgardiner i alla andra fönster oavsett väderstreck. När vi går och lägger oss hoppas jag att det kanske ligger under 25, men troligtvis inte. Hade jag varit 75 istället för 35 hade jag mått sju resor värre, och jag tycker redan det är fruktansvärt jobbigt att vara inne.
 
Jag förstår verkligen inte varför. Du och jag har olika moral kanske? Eller är det något religiöst?

Men det är ok att du och jag är olika :). Diversitet är bra.
Jag förstår inte ditt inlägg alls. Jag tycker du uttrycker dig respektlöst, både då du skriver att en avliden person "var lite dum i huvudet" och nu i detta citerade inlägg.

Jag tolkar dig som att du tror att bara man är tillräckligt intelligent (dit du då kanske räknar dig själv?) så kan inget hemskt hända en? För intelligensen skyddar en från alla yttre omständigheter? Är man bara intelligent så kan man inte göra misstag, är det du vill ha sagt?

Det är inte respektfullt att skriva att en person är mindre intelligent. Det är inte heller snällt att antyda att mindre intelligenta personer får skylla sig själva om de råkar ut för en olycka.

Angående Moseley, med sina två universitetsexamina så tror jag inte att han rent objektivt inte var intelligent. Han gjorde ett _misstag_ men ingen av oss här kan veta vad som faktiskt utlöste sjukdomen. Han antas ha dött väldigt fort efter att han skildes från sitt sällskap så det finns ju också möjlighet att han hade någon redan inledd sjukdomsattack som sedan tog ut sin rätt.
 
Men det är kanske värt det att behöva läsa en osmaklig tråd om det kan få oss alla att fundera, diskutera och kanske tänka oss för bättre i fortsättningen?
Om man målar upp en bild i en sån här tråd att de som råkar illa ute i värmen är puckon som inte fattar bättre så kommer ingen lära sig av det kan jag säga.

Sen kan man ju välja hur man uttrycker sig om människor. Men där är vi ju olika - en del gillar att sitta på nätet och kalla människor som dött för dumma i huvudet, andra gör det inte.

@Motacilla Håller med i allt. Skönt att nån mer reagerar!
 
Mosleys fall verkar vara flera misstag (som att han råkade ta fel stig) men även lite dumt i huvudet, iom gick själv, inte nog med vatten/skydd med sig utifall att något skulle gå fel, vände inte trots att han inte kom dit han skulle i tid osv. Man kan ju ganska raskt bli tillfälligt dum i huvudet av värmen också.
Mosley skulle gå hem från stranden. Jag är helt övertygad om att ifall du skulle gå hem från stranden så skulle du inte tänka Nu gäller det att jag har med grejer ifall något går fel. Och han var obekant med området, hade aldrig varit just där förut och han trodde att han gick rätt. Vad som var "i tid" hade han sannolikt ingen aning om, det finns ingen särskild tid att ta sig från Agios Nikolaos till Gialos, allt beror på hur snabbt man går. Det finns nog några tusen turister som går samma väg varje sommar och inget går fel, de behöver inte fullt utrustade ryggsäckar + sällskap för att ta sig hem.

Du låter som min gamla pappa, när jag skulle nånstans kunde han säga att jag skulle köra hemifrån i så god tid att jag kunde fixa en punktering på vägen. Man behöver inte vara dum i huvudet för att man låter bli att ta höjd för exakt allt. Om jag fixat en punktering hade jag kanske kört in i ett rådjur strax därpå, ska jag ta höjd för det också? Och för att motorn kokar?
 
Angående Moseley, med sina två universitetsexamina så tror jag inte att han rent objektivt inte var intelligent. Han gjorde ett _misstag_ men ingen av oss här kan veta vad som faktiskt utlöste sjukdomen. Han antas ha dött väldigt fort efter att han skildes från sitt sällskap så det finns ju också möjlighet att han hade någon redan inledd sjukdomsattack som sedan tog ut sin rätt.
Jag skulle, med min kännedom om Symi, tippa att det tog minst en, kanske bortåt två, timmar från det han lämnade stranden tills olyckan hände. Men jag har också funderat över varför han lämnade de andra för att gå tillbaka till vännernas hus, han kanske inte mådde bra? Isåfall kan det ha legat sjukdom bakom.
 
Fast jag kan ju faktiskt hålla med om att 25 grader på sommaren inte kan vara en nyhet ens i här i Sverige! Det helt normalt att vi har 25 grader på sommaren. När det blir 30 grader däremot då kan vi prata om att det är en nyhet värd att skriva om och det ska gå ut varningar osv.

Det känns som att de ropat varg lite väl ofta vädermässigt de senaste åren. Varning för storm! Och så är det bara en helt vanlig blåsig höstdag. När det sker några gånger per vinterhalvår så slutar man lita på varningarna...
Det är väl bra att det uppmärksammas när det är under en sammanhängande period, och det spelar liksom ingen roll om det är "normalt" med 25 grader - är det många dagar i streck blir det svårare för kroppen att återhämta sig. Vilket ju påverkar framförallt riskgrupper mer än andra.
 
Fast jag kan ju faktiskt hålla med om att 25 grader på sommaren inte kan vara en nyhet ens i här i Sverige! Det helt normalt att vi har 25 grader på sommaren. När det blir 30 grader däremot då kan vi prata om att det är en nyhet värd att skriva om och det ska gå ut varningar osv.

Det känns som att de ropat varg lite väl ofta vädermässigt de senaste åren. Varning för storm! Och så är det bara en helt vanlig blåsig höstdag. När det sker några gånger per vinterhalvår så slutar man lita på varningarna...
Joo men om det är varning för snö och jag stannar hemma eller cyklar/pulsar till en föreläsning och hem och inser att jag måste dra cykeln en liten bit (och inte läser tidningen noggrant) så var det ju ingenting, lite snö bara, ganska vackert.

Men om jag körde bil till jobbet i en annan stad (för att jag inte hade alternativet att inte vara på jobbet för det var innan corona) och hade barnet på förskolan så står jag och gräver fram tre bilar ur snödrivor, kör fyra bytta omvägar hem när jag inte kunde ta mig fram för trafik som fastnat, försöker använda spade och min sand för att hjälpa loss en buss tillsammans med en snubbe, slinker panikslaget (lite annan väg) förbi gigantiska köer som blir stående hela natten mitt i Kista utan att komma någonstans, tar mig upp på E4, genom att åla försiktigt förbi ytterligare en fastsatt långtradare, kör i 30 hela vägen hem, hämtar man för alla bussar är inställda och mamma får hämta o köra barnvagn i djupsnö och blir räddad (gratis) av en taxi.

Allt det var knappt ens förstasidematerial i någon annan tidning än Aftonbladet och där bara den kvällen. Ingen brydde sig faktiskt egentligen om att det satt fast hundratals människor hela natten i bilköer mitt i Stockholm utom Aftonbladet som hade en räddningslinje så folk med diabetes fick mat av folk som bodde nära osv. (Det är extremväder med så mycket snö på en gång och det händer alltmer ofta, extrem nederbörd, lång torka, extrem nederbörd. Det har hänt flera gånger sedan dess, men inte riktigt lika illa och efter Corona har jag ofta lyckats jobba hemma och inte alltid läst tidningen och då märks ju ingenting speciellt alls.)

Så för en person var det värsta katastrofdagen och för en annan som hade cykelavstånd till jobbet och inget barn på förskolan var det en vacker vinterdag och den personen undrar såklart varför någon varnade.

Kn: Sedan 25 grader brukar de inte kommentera på sommaren utan typ i april, varpå alla skriver i kommentarerna -herregud det är ju 25 grader på sommaren jämt (trots att april inte är sommar). Eller så skriver tidningen att det är 35 grader varmt och varmaste sedan 1850 i ort X i Sverige varpå en skriver att -vilket gnäll jag var i Sahara förra året och det var mer än 35 grader där, det är inget speciellt med 35 grader. Och en annan skriver - Jaha men 1849 var det minsann varmare så vad gnäller de om. Utan att begripa att det står sedan 1850 för det var då man satte upp mätstationen... inte för att det var varmare 1849. (Det är alltså autentiska kommentarer ovan, jag har tyvärr en förfärlig ovana att läsa kommentarerna på klimatartiklar på Facebook.)
 
Senast ändrad:
Joo men om det är varning för snö och jag stannar hemma eller cyklar/pulsar till en föreläsning och hem och inser att jag måste dra cykeln en liten bit (och inte läser tidningen noggrant) så var det ju ingenting, lite snö bara, ganska vackert.

Men om jag körde bil till jobbet i en annan stad (för att jag inte hade alternativet att inte vara på jobbet för det var innan corona) och hade barnet på förskolan så står jag och gräver fram tre bilar ur snödrivor, kör fyra bytta omvägar hem när jag inte kunde ta mig fram för trafik som fastnat, försöker använda spade och min sand för att hjälpa loss en buss tillsammans med en snubbe, slinker panikslaget (lite annan väg) förbi gigantiska köer som blir stående hela natten mitt i Kista utan att komma någonstans, tar mig upp på E4, genom att åla försiktigt förbi ytterligare en fastsatt långtradare, kör i 30 hela vägen hem, hämtar man för alla bussar är inställda och mamma får hämta o köra barnvagn i djupsnö och blir räddad (gratis) av en taxi.

Allt det var knappt ens förstasidematerial i någon annan tidning än Aftonbladet och där bara den kvällen. Ingen brydde sig faktiskt egentligen om att det satt fast hundratals människor hela natten i bilköer mitt i Stockholm utom Aftonbladet som hade en räddningslinje så folk med diabetes fick mat av folk som bodde nära osv. (Det är extremväder med så mycket snö på en gång och det händer alltmer ofta, extrem nederbörd, lång torka, extrem nederbörd. Det har hänt flera gånger sedan dess, men inte riktigt lika illa och efter Corona har jag ofta lyckats jobba hemma och inte alltid läst tidningen och då märks ju ingenting speciellt alls.)

Så för en person var det värsta katastrofdagen och för en annan som hade cykelavstånd till jobbet och inget barn på förskolan var det en vacker vinterdag och den personen undrar såklart varför någon varnade.

Kn: Sedan 25 grader brukar de inte kommentera på sommaren utan typ i april, varpå alla skriver i kommentarerna -herregud det är ju 25 grader på sommaren jämt (trots att april inte är sommar). Eller så skriver tidningen att det är 35 grader varmt och varmaste sedan 1850 i ort X i Sverige varpå en skriver att -vilket gnäll jag var i Sahara förra året och det var mer än 35 grader där, det är inget speciellt med 35 grader. Och en annan skriver - Jaha men 1849 var det minsann varmare så vad gnäller de om. Utan att begripa att det står sedan 1850 för det var då man satte upp mätstationen... inte för att det var varmare 1849. (Det är alltså autentiska kommentarer ovan, jag har tyvärr en förfärlig ovana att läsa kommentarerna på klimatartiklar på Facebook.)
(och btw lite orelaterat, en av mina största lärdomar av det där är att om folk sitter i bilkö mitt i smällkalla vintern i under 10 timmar så kommer absolut nästan ingen att bry sig överhuvudtaget. Den där händelsen i Skåne förra året, det var bara för att det började gå in på långt över det som det var någonting folk vet om. Och det förklarar även Vägverkets la di da inställning, för inte heller de bryr sig egentligen om man sitter fast i en bilkö en hel natt. Så det är inte bara på tåget man ska ha med sig vatten och power bar egentligen. Erkänner att jag glömt vatten när jag kör bil mellan två huvudorter mitt i Sverige på senare år. I tex Tyskland kan de också ha timslånga bilköer upptäcktes när åkte igenom med buss och de sa att man skulle ha en nödmåltid med sig.)
 
Den stora faran bortsett från att fler äldre och svaga kommer dö av värmen, precis som t ex 2018, är dessutom att det är katastrof för jordbruket, alla vilda som tama djur men framförallt riskerna för mycket stora bränder som vi nu hunnit ha några år. Jag hoppas verkligen att vi slipper fler anlagda bränder, skogsmaskiner som avverkar mitt i häckningstider öht men även pga brandrisken.

25 grader är helt ok sommartid, men 35 grader är det inte och inte utan regn på flera veckor. :(
 
Den stora faran bortsett från att fler äldre och svaga kommer dö av värmen, precis som t ex 2018, är dessutom att det är katastrof för jordbruket, alla vilda som tama djur men framförallt riskerna för mycket stora bränder som vi nu hunnit ha några år. Jag hoppas verkligen att vi slipper fler anlagda bränder, skogsmaskiner som avverkar mitt i häckningstider öht men även pga brandrisken.

25 grader är helt ok sommartid, men 35 grader är det inte och inte utan regn på flera veckor. :(

Jordbruket klarar sig bara det regnar tillräckligt. Den här säsongen (här i Skåne) är ett helt normalt år. Varken vått eller torrt, varmt eller kallt. Man brukar säga att man vill att det ska regna fram till midsommar men att det efter helst ska vara lite torrt. Speciellt precis innan och under skörden. Hittills har det inte varit något extremväder för grödorna. Varför du tar upp 2018 förstår jag inte då den här sommaren är HELT annorlunda än den sommaren. Den här sommaren är hittills helt normal. 2018 var det inte.

Jag håller helt med om att 35 grader inte är normalt här i Sverige. Men 25 grader är faktiskt det.
 
Om man målar upp en bild i en sån här tråd att de som råkar illa ute i värmen är puckon som inte fattar bättre så kommer ingen lära sig av det kan jag säga.

Sen kan man ju välja hur man uttrycker sig om människor. Men där är vi ju olika - en del gillar att sitta på nätet och kalla människor som dött för dumma i huvudet, andra gör det inte.

@Motacilla Håller med i allt. Skönt att nån mer reagerar!

Fast det är inte den samlade bilden jag får av den här tråden - att folk generellt skulle vara idioter och få skylla sig själva när något drabbar dem - utan snarare att det här med att folk då och då har otur när de tänker faktiskt är EN aspekt i att råka illa ut. Det är korkat att försöka bestiga Kebnekaise i flip-flops och shorts, till exempel. Det är likaledes korkat att ge sig ut på en ökenvandring utan vatten eller skydd från solen. Jag tycker det varken är respektlöst eller elakt att påpeka det. Särskilt inte om man säger det som att "det är korkat att..." snarare än "han var korkad som..."
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 297
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 285
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Perlino
  • OS Hoppning 2024

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp