Turister och värmen

Men 35-40 grader känns nödvändigtvis inte kokhett, det beror väldigt mycket på var man befinner sig, men också hur van man är vid värme.

Jag har varit på en 6h ridtur i Sydafrika där det var 36 grader. Vi hade totalt 4 pauser, inklusive lunch.
Ja det var varmt, men helt klart överkomligt.
Jo det är kokhett oavsett vart.
Överkomligt för hästarna med?
 
Jo det är kokhett oavsett vart.
Överkomligt för hästarna med?
Jag räknar med att den lokala arrangören vet vad hästarna klarar av och att de ordnar allt på hästarnas villkor.

Vi kan vara ense om att vara oense om hur olika temperaturer kan upplevas. 35 grader vid havet där det blåser och luften är torr, känns på annat sätt än på ett ställe med hög luftfuktighet och ingen vind.
Enligt min mening är hög luftfuktighet värre än torr värme.
 
Jag tycker också att man inte ska glömma bort de som måste ta sig ut för att rädda en om man gått vilse eller fastnat någonstans, eller de som gör eftersök när man rapporteras saknad. Visst om det sker något oförutsägbart, det förstår (faktiskt) jag med att det kan hända. Men man behöver inte ta onödiga risker i svårt väder, temperatur eller terräng. (Talar ej om detta specifika fallet, utan i allmänhet).
Jag tror dock inte att det finns särskilt många som tänker I dag ska jag ta onödiga risker. Eller räknar in en räddningsinsats i aktiviteten för dagen. Tror man att man kommer att behöva en sådan så ställer man ju in.
 
Jag tänker att fail to plan inte är = dum i huvudet. Vissa människor är jättebra på att se alla risker, andra fullkomligt suger på det. Det är en egenskap som går att tränas upp, förutsatt att man vill det. Man kanske vill ta dagen som den kommer, man kanske vill ha en ultralättsam syn på livet osv osv för att man själv mår bra av det. Det betyder inte att man är dum i huvudet. Man är bara annorlunda än den personen som är tränad i att se alla risker överallt och planerar för dem.

Det ändrar dock inte att man har falerat i planeringen när man till exempel tar med sig 3 dl vätska på en 5 h vandring i 30+ grader.

Jag själv är extremt duktig på att se alla brister, på ett sätt som inte alls är nyttigt för min mentala hälsa egentligen. Jag försöker alltså öva på tvärtom istället - att bara hänga med, inte planera för mycket, och bara låta livet ta mig på en åktur. Och när jag lyckas så är livet så himla mycket roligare och enklare.
Vem har tagit med sig 3 dl vätska då? Det är som att säga att man har fallerat i planeringen om man kör i motsatt riktning på motorvägen.
 
Jag kan inte låta bli att fundera över var det ROLIGA ligger i att ge sig ut och vandra när det är 35-40 grader varmt :confused: ? Det måste ju vara synnerligen obehagligt!

Det är förjävligt, själv skyr jag värmen som pesten nu för tiden. Men när jag var yngre spenderade jag en del tid på Bali och jag var dessutom väldigt aktiv på den tiden, så även på varmare breddgrader så hade jag myror i brallorna och behövde få röra på mig. Nu fanns det ibland gym med AC, och på stranden fläktade det så jag brukade passa på att springa tidigt på morgonen. Men visst var det en utmaning i värmen. Jag kan absolut förstå att folk behöver få röra på sig värmen till trots, och är det dåligt med alternativ så kanske folk ger sig ut i hettan. Jag förstår dem, men ja de måste tänka till en vända till. Min bonuspappa gav sig ut och sprang i bergen i Spanien en sommar för ett gäng år sen. Han fick absolut värmeslag och fick ligga inomhus ett par dygn.
 
Apropå räddningsinsatser, förresten: i en diskussion i en Greklandsgrupp om säkerhetstänk kring vandringar var det en person som raljerade kring hur jag såg på säkerhet. Hennes inställning var Herregud man måste ju leva också, man kan inte bara gardera sig hela tiden. För henne hade det minsann alltid gått bra utan att hon vägt in sådant som jag pratade om.

Sen åkte hon till Hydra och gav sig ut på en vandring där hon gick vilse, mörkret var på väg, hon hittade inte ut från skogsområdet hon var i men lyckades till slut ta sig ner i en liten vik. Som tur var hade hon täckning där så hon kunde slå larm och kustbevakningen kunde komma och hämta henne med båt.

Jag är fortfarande stolt över att jag inte skrek vad var det jag sa till henne.
 
Apropå räddningsinsatser, förresten: i en diskussion i en Greklandsgrupp om säkerhetstänk kring vandringar var det en person som raljerade kring hur jag såg på säkerhet. Hennes inställning var Herregud man måste ju leva också, man kan inte bara gardera sig hela tiden. För henne hade det minsann alltid gått bra utan att hon vägt in sådant som jag pratade om.

Sen åkte hon till Hydra och gav sig ut på en vandring där hon gick vilse, mörkret var på väg, hon hittade inte ut från skogsområdet hon var i men lyckades till slut ta sig ner i en liten vik. Som tur var hade hon täckning där så hon kunde slå larm och kustbevakningen kunde komma och hämta henne med båt.

Jag är fortfarande stolt över att jag inte skrek vad var det jag sa till henne.
Hur tog hon det hela då? Bara ryckte på axlarna och tyckte "det är sånt som händer" eller ändrade hon sitt beteende något efter den incidenten?
 
Jag som bor på en turist-(tropisk) ö i norra Australien sedan 9 år tillbaka kan bara säga att det finns så otroligt många korkade turister i världen... antalet korkade frågor jag upplever på mitt turist-inriktade jobb är ooooändligt. Främst från "backbackers" from UK.

Det förvånar mig inte ett dugg att turister dör utomlands. Jag är förvånad att det inte är fler faktiskt
 
Du låter som min kollega O_o det är klart man vet om man är sjuk osv som om allting är så himla enkelt.
Som om folk inte skulle kunna ha en infektion i ett startskede där man inte känner av det eller liknande. Typ åker till jobbet och är sjuka före lunch, som om det inte skulle kunna hända.

Om man kör enligt dina regler är det ju säkrast att faktiskt inte ens ta en joggingrunda i skogen utanför husknuten. Tänk om man var tröttare än vanligt utan att märka det när man startar och därför snubblar man i terrängen och fryser ihjäl.
Ja, en farorna är just "det skulle inte hända mig, jag skulle veta på förhand om kroppen inte skulle orka".
 
Men 35-40 grader känns nödvändigtvis inte kokhett, det beror väldigt mycket på var man befinner sig, men också hur van man är vid värme.

Jag har varit på en 6h ridtur i Sydafrika där det var 36 grader. Vi hade totalt 4 pauser, inklusive lunch.
Ja det var varmt, men helt klart överkomligt.

Samtidigt har 33-34 grader i Salzburg känts alldeles fruktansvärt varmt.

Maken har fotvandring som hobby och brukar mer eller mindre alltid ge sig ut på nån tur när vi reser. Han är mycket vältränad, och gör (väl) riskbedömningar. Bl.a brukar han skriva upp rutten och säga vilken tid han förväntas vara vid plats X.
Man får ju också vara medveten om att telefoner kan sluta fungera av en eller annan anledning.

För honom vore det extremt tråkigt att bara gå på museer, sitta i skuggan och läsa böcker på semestrar.
Det stämmer absolut. När jag var hos en bekant på Island så var det 16 grader. Hästarna dröp av svett (och vi med).

Samtidigt så är 30+ varmt, oavsett var. Men det kan kännas olika beroende på vart man är med luftfuktighet mm.
 
Hur tog hon det hela då? Bara ryckte på axlarna och tyckte "det är sånt som händer" eller ändrade hon sitt beteende något efter den incidenten?
Jag vet faktiskt inte. Jag minns bara att hon beskrev det som jätteskräckupplevelse men verkade inte rannsaka om hon hade kunnat förebygga någon del av det där.
 
Det stämmer absolut. När jag var hos en bekant på Island så var det 16 grader. Hästarna dröp av svett (och vi med).

Samtidigt så är 30+ varmt, oavsett var. Men det kan kännas olika beroende på vart man är med luftfuktighet mm.
Olika hästar med. Islandshästar med tex kanske lång päls, kontra arabhästar med väldigt kort päls, vana vid värmen. Tänker att om det är så att det är en normal värme för platsen (dvs inte extremväder) och om hästar funnits på platsen och ridits i några tusen år så verkar det sannolikt att det är mer funktionellt för hästarna än för turisterna.

(Sedan av två hästar ridna samma dag i samma arbete har jag erfarit att den ena kan svettas mycket och den andra knappt svettas en gnutta (även om såklart om när man hade gjort väldigt hårt arbete en annan dag skulle de båda drypt av svett.). Utan att man egentligen är helt övertygad om att de skulle vara olika ansträngda. Samtidigt, om arbetet är långt från stallet och vattnet är det såklart bättre att inte drypa av svett antar jag? Fast det är nog olika parametrar i det med, svalka kontra vattenförlust osv. Vet inte riktigt.)

Dock sägs det ju att hästar och människor är bättre på distans än andra däggdjur eftersom vi svettas över hela kroppen. Ryttare och människor till fots kan ju tävla trovärdigt på distanser.
 
Jag som bor på en turist-(tropisk) ö i norra Australien sedan 9 år tillbaka kan bara säga att det finns så otroligt många korkade turister i världen... antalet korkade frågor jag upplever på mitt turist-inriktade jobb är ooooändligt. Främst från "backbackers" from UK.

Det förvånar mig inte ett dugg att turister dör utomlands. Jag är förvånad att det inte är fler faktiskt
Jo folk är ju iofs jätteknäppa ibland. Har inte varit på solsemester så många gånger men var i Grekland en gång för länge sedan. Folk låg sjutton och solade även när de hade sådan solskada att huden flagat av hela ryggen som var totalt kräftröd, kunde inte se eländet :( dvs de solade så illa att det var en chock 1989, åren då fastrarna hade kokosolja som stekfett på ryggen liksom :D (ok jag vet att den blivit populär igen och den luktar ju underbart, men ändå)
 
Jag räknar med att den lokala arrangören vet vad hästarna klarar av och att de ordnar allt på hästarnas villkor.

Vi kan vara ense om att vara oense om hur olika temperaturer kan upplevas. 35 grader vid havet där det blåser och luften är torr, känns på annat sätt än på ett ställe med hög luftfuktighet och ingen vind.
Enligt min mening är hög luftfuktighet värre än torr värme.
Jag skulle inte rida i 36 grader oavsett hur seriös arrangören verkar, men alla är vi olika.

Jag har inte sagt ett skit om hur olika temperaturer upplevs. Självklart upplevs det olika, däremot är det enligt mig kokhett med 35 grader oavsett luftfuktighet, vindar mm.
 
Olika hästar med. Islandshästar med tex kanske lång päls, kontra arabhästar med väldigt kort päls, vana vid värmen. Tänker att om det är så att det är en normal värme för platsen (dvs inte extremväder) och om hästar funnits på platsen och ridits i några tusen år så verkar det sannolikt att det är mer funktionellt för hästarna än för turisterna.

(Sedan av två hästar ridna samma dag i samma arbete har jag erfarit att den ena kan svettas mycket och den andra knappt svettas en gnutta (även om såklart om när man hade gjort väldigt hårt arbete en annan dag skulle de båda drypt av svett.). Utan att man egentligen är helt övertygad om att de skulle vara olika ansträngda. Samtidigt, om arbetet är långt från stallet och vattnet är det såklart bättre att inte drypa av svett antar jag? Fast det är nog olika parametrar i det med, svalka kontra vattenförlust osv. Vet inte riktigt.)

Dock sägs det ju att hästar och människor är bättre på distans än andra däggdjur eftersom vi svettas över hela kroppen. Ryttare och människor till fots kan ju tävla trovärdigt på distanser.
Arabhästarna har också tunnare hud och ett gäng andra egenskaper som gör att de klarar värme bättre. Läste någon artikel där de hade studerat det, men har inte stenkoll på den just i skrivande stund.
 
Jag skulle inte rida i 36 grader oavsett hur seriös arrangören verkar, men alla är vi olika.

Jag har inte sagt ett skit om hur olika temperaturer upplevs. Självklart upplevs det olika, däremot är det enligt mig kokhett med 35 grader oavsett luftfuktighet, vindar mm.
Enda gången jag ridit i sådan värme var i
Karibien när vi simmade med hästarna.
Men jag är sån där som brinner upp när det är mer än 20 grader och sol, så det är självreglerande...
 
Jag skulle inte rida i 36 grader oavsett hur seriös arrangören verkar, men alla är vi olika.

Jag har inte sagt ett skit om hur olika temperaturer upplevs. Självklart upplevs det olika, däremot är det enligt mig kokhett med 35 grader oavsett luftfuktighet, vindar mm.
Jag tackar för dina synpunkter.
Min uppfattning är att det är stor skillnad på hur värme upplevs beroende på klimatet i övrigt men det är min uppfattning och den är förstås subjektiv. Alla ni som har en annan uppfattning har givetvis lika mycket rätt i er uppfattning.
Avslutningsvis: Det är väl onödigt att tjafsa om huruvida man upplever 35 grader som kokhett eller inte.

Turen var upplagd enligt hästarnas villkor (därav 4 pauser där hästarna gick fria i hagar i skuggan). Temperaturer över 30 grader är inte ovanligt söder om Sahara så djur (oavsett art) som lever där är anpassade till klimatet.
 
I gar var det 26-28*C i skuggan har i stan. Jag korde och stannade vid rott ljus i en storre korsning, precis mitt emot brandstationen (dar de flesta ambulanser utgar fran och alla brandman/kvinnor har EMT utbildning) dar en ambulans stod och tre personer holl pa plocka ihop for att kora runt till baksidan av byggnaden.
En kraftigt overviktig man kommer gaende efter trotoaren, han svettas kraftigt, har en handuk i handen som han torkar sig i ansiktet med. Jag ser hur jobbigt han tycker att det ar, och noterar ocksa att personalen runt ambulansen stannar och kollar in honom. Nar mannen kommer till andra sidan gatan snubblar han pa trotoarkanten, eller svimmar innan han snubblar och faller for han ror sig inte mer.
Det var intressant att se responsen fran ambulanspersonalen, tva var pa sprang till honom med en vaska av nagot slag innan han slog i backen, en satte pa ljusen pa ambulansen och fick ut baren. Jag ar imponerad ... och tankte att om man ska fa varmeslag var det helt klart ratt stalle och tid!

Vad det galler hastar och att rida nar det ar varmt. Nar jag hade en Paso Fino och ett Hollandskt halvblod och bodde i South Carolina dar klimatet ar ordentligt varmt pa sommaren, sa stod Hollandaren och svettades i skuggan nar det var 25*C ute ... Medan Pason inte svettades nar han betade i solen i 35*C varme. Pa vintern var Hollandaren ute, utan tacke, och at gras i rengnet nar det var 10*C, medan Pason stod och huttrade vid grinden, iford tacke, och ville in nar det var 20*C.
 
Du låter som min kollega O_o det är klart man vet om man är sjuk osv som om allting är så himla enkelt.
Som om folk inte skulle kunna ha en infektion i ett startskede där man inte känner av det eller liknande. Typ åker till jobbet och är sjuka före lunch, som om det inte skulle kunna hända.

Om man kör enligt dina regler är det ju säkrast att faktiskt inte ens ta en joggingrunda i skogen utanför husknuten. Tänk om man var tröttare än vanligt utan att märka det när man startar och därför snubblar man i terrängen och fryser ihjäl.
Sluta fultolka genom att ta ett citat från ett svar till någon annan som om det var allt jag skrev. Uppenbart att du inte vill ha en diskussion.

Jag tror dock inte att det finns särskilt många som tänker I dag ska jag ta onödiga risker. Eller räknar in en räddningsinsats i aktiviteten för dagen. Tror man att man kommer att behöva en sådan så ställer man ju in.
Men vänta, hur ska du ha det? Du har ju sagt att man inte kan planera för någonting. Men nu ska man veta innan om man kommer behöva en räddningsinsats eller inte?

För övrigt tror jag att jag förstår en sak nu: det finns människor i den här tråden som likställer att begå ett misstag med att man är dum i huvudet. Som att erkänna att någon överskattade som förmåga, inte planerade väl etc. likställer någon med att vara en idiot.
Det förstår inte jag ärligt talat. Smarta människor kan begå misstag, det gör en inte till en dum människa. Har ni aldrig begått misstag? Är man mindre värd för det? Jag likställer inte att man gör misstag med att man är något slags misslyckande.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 297
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 287
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp