Turister och värmen

Sluta fultolka genom att ta ett citat från ett svar till någon annan som om det var allt jag skrev. Uppenbart att du inte vill ha en diskussion.


Men vänta, hur ska du ha det? Du har ju sagt att man inte kan planera för någonting. Men nu ska man veta innan om man kommer behöva en räddningsinsats eller inte?

För övrigt tror jag att jag förstår en sak nu: det finns människor i den här tråden som likställer att begå ett misstag med att man är dum i huvudet. Som att erkänna att någon överskattade som förmåga, inte planerade väl etc. likställer någon med att vara en idiot.
Det förstår inte jag ärligt talat. Smarta människor kan begå misstag, det gör en inte till en dum människa. Har ni aldrig begått misstag? Är man mindre värd för det? Jag likställer inte att man gör misstag med att man är något slags misslyckande.

Det är ju något annat än misstag, det krävs ett aktivt undvikande av att exponeras för offentliga rekommendationer / man har hört dom men struntar i det. Det varnas konstant och finns rekommendationer på nyhetsajter, turistbyråer, med mera.

Det kan jag inte se som annat än "dum i huvudet".

Som att strunta i röda flaggan när man knappt är simkunnig. Inte ett misstag, utan ett medvetet val.
 
Kom på några tips vid värme:

Blöt gärna ett klädesplagg. En blöt skjorta eller keps kyler väldigt effektivt. I Frankrike har jag på rastplatser/bensinmackar stött på duschar med "dimma" där man duschar med kläderna på. Otroligt skönt när det är 30+. Kläderna blir bara lätt fuktiga och torkar snabbt, men det kyler effektivt.

Alternativ till vatten eller annan vätska är frukt. Bitar av t ex vattenmelon eller citrus ger både vätska och energi. Kan vara lättare att få i sig än att dricka.

Vatten i en balja eller liten pool sänker temperaturen på en (omgärdad) terrass, balkong eller uteplats. Detta visste man redan under antiken och används fortfarande i flera länder. En damm i en hotellobby eller på en innergård är inte där bara för att det är snyggt.
 
Det är ju något annat än misstag, det krävs ett aktivt undvikande av att exponeras för offentliga rekommendationer / man har hört dom men struntar i det. Det varnas konstant och finns rekommendationer på nyhetsajter, turistbyråer, med mera.

Det kan jag inte se som annat än "dum i huvudet".

Som att strunta i röda flaggan när man knappt är simkunnig. Inte ett misstag, utan ett medvetet val.
Jag särar på de två. Idiotiska misstag kan begås av intelligenta människor, i min mening. Det säger inget om människan i sig för mig.

Om man aktivt väljer att ignorera varningar.. ja, det är inte så bra. Det kommer väl tillbaka till det där att man inte kan rädda människor från sig själva i sådana fall - någonstans har alla ett eget ansvar. Och bakom det finns såklart de mänskliga faktorerna som leder upp till beslutet.
 
Jag särar på de två. Idiotiska misstag kan begås av intelligenta människor, i min mening. Det säger inget om människan i sig för mig.

Om man aktivt väljer att ignorera varningar.. ja, det är inte så bra. Det kommer väl tillbaka till det där att man inte kan rädda människor från sig själva i sådana fall - någonstans har alla ett eget ansvar. Och bakom det finns såklart de mänskliga faktorerna som leder upp till beslutet.

De exempel som funnits i tråden med folk på väg till Kebne i flipflops, ute i värmebölja utan vatten, struntar i badvakters flaggning...

Det är inte misstag. Det är "jag trodde inte jag behövde ta rekommendationerna på allvar", dvs, man är kognitivt nedsatt.

Mosleys fall verkar vara flera misstag (som att han råkade ta fel stig) men även lite dumt i huvudet, iom gick själv, inte nog med vatten/skydd med sig utifall att något skulle gå fel, vände inte trots att han inte kom dit han skulle i tid osv. Man kan ju ganska raskt bli tillfälligt dum i huvudet av värmen också.
 
De exempel som funnits i tråden med folk på väg till Kebne i flipflops, ute i värmebölja utan vatten, struntar i badvakters flaggning...

Det är inte misstag. Det är "jag trodde inte jag behövde ta rekommendationerna på allvar", dvs, man är kognitivt nedsatt.

Mosleys fall verkar vara flera misstag (som att han råkade ta fel stig) men även lite dumt i huvudet, iom gick själv, inte nog med vatten/skydd med sig utifall att något skulle gå fel, vände inte trots att han inte kom dit han skulle i tid osv. Man kan ju ganska raskt bli tillfälligt dum i huvudet av värmen också.
Då tror jag det är nyttigt att ha för vana att tänka innan: vad händer om något går åt skogen? Ligger jag risigt till då? Många gånger är det ju flera moment som leder upp till att det går illa, och inte ett enstaka beslut. The swiss-cheese model tror jag till och med att man brukar kalla det. Det är intressant det där.
 
Då tror jag det är nyttigt att ha för vana att tänka innan: vad händer om något går åt skogen? Ligger jag risigt till då? Många gånger är det ju flera moment som leder upp till att det går illa, och inte ett enstaka beslut. The swiss-cheese model tror jag till och med att man brukar kalla det. Det är intressant det där.

Ja precis - och det verkar inte som att alla är kapabla till att aktivera den sortens tänkande.

Så personligen menar jag inte att dom som inte tänker så är dumma i hela huvudet. Ganska typiskt människor att ha ojämn begåvning. Men dom är definitivt nedsatta i någon lokal region av skallen 😂. Jag som bor i Norrbotten får ju titt som tätt höra om tokfransar på Kebnekaise. Och charterresorna till Luleå från Frankrike kommer med vinteroverall inkluderad... För det behövs.
 
Sluta fultolka genom att ta ett citat från ett svar till någon annan som om det var allt jag skrev. Uppenbart att du inte vill ha en diskussion.


Men vänta, hur ska du ha det? Du har ju sagt att man inte kan planera för någonting. Men nu ska man veta innan om man kommer behöva en räddningsinsats eller inte?

För övrigt tror jag att jag förstår en sak nu: det finns människor i den här tråden som likställer att begå ett misstag med att man är dum i huvudet. Som att erkänna att någon överskattade som förmåga, inte planerade väl etc. likställer någon med att vara en idiot.
Det förstår inte jag ärligt talat. Smarta människor kan begå misstag, det gör en inte till en dum människa. Har ni aldrig begått misstag? Är man mindre värd för det? Jag likställer inte att man gör misstag med att man är något slags misslyckande.
Jag har aldrig sagt att man inte kan planera någonting Och det var du som drog upp räddningsinsatsen, man skulle tänka på dem som eventuellt skulle behöva rycka ut och rädda en. Och då menar jag ironiskt att om man tänker "i dag kommer jag att ramla ner i en ravin" - då går man naturligtvis inte iväg.

Men jag lägger ner här, du läser uppåt väggarna och det känns meningslöst att försöka svara.
 
På första platsen jag bodde i Norge så bodde vi bredvid ett fjäll där överraskade många fick räddas ner med helikopter. Oftast när det började bli mörkt, verkade som att folk vek av från stigen och hamnade på fel ställe, typ alltid på samma plats 😅. En av gångerna blev en av grannarna i husen runt oss så trött på spektaklet att han gick själv, rätt upp fjället och hämtade ner turisterna. Tror det var två unga tjejer från Frankrike lr Tyskland.

När i bodde i Korea var det 98% luftfuktighet på sommaren. Gick en del i fjäll där, men gick alltid i en lokal vandrings grupp. Vi visste var vi skulle, hade med oss mkt vatten och lite att äta. Tog en del pauser och det var alltid trevligt på dom turerna. Dock hade vi inte nån särskilt avancerade lr långa/bratta turer när det var så varmt och fuktigt som det var på sommaren utan vi tog det upp igen på hösten.
 
Jag har aldrig sagt att man inte kan planera någonting Och det var du som drog upp räddningsinsatsen, man skulle tänka på dem som eventuellt skulle behöva rycka ut och rädda en. Och då menar jag ironiskt att om man tänker "i dag kommer jag att ramla ner i en ravin" - då går man naturligtvis inte iväg.

Men jag lägger ner här, du läser uppåt väggarna och det känns meningslöst att försöka svara.
Då skriver man gärna att man menar ironi, för det är ingen som hör det på ett forum i text. Hur jag än försöker förklara så är det fel enligt dig, och som slutkläm så är det jag som inte försöker förstå? Ja varsågod att lägga ner, det är meningslöst att du skriver på det viset.
 
Man kan ju verkligen förstå att turister tappar allt vett och sans när folk reagerar så här på denna artikel om att Sverige kan få 3 månaders värmebölja 2100, plus att det i artikeln nämns att dödligheten pga värme ökar med 30 % senaste 20 åren... https://marcusoscarsson.se/uppgifte...smQUdmJBmh27DCkc74_aem_Tu79y7lSDT18NRWnCBHHPQ
IMG_20240626_081450.jpg

Folk saknar sunt förnuft.
 
Sluta fultolka genom att ta ett citat från ett svar till någon annan som om det var allt jag skrev. Uppenbart att du inte vill ha en diskussion.


Men vänta, hur ska du ha det? Du har ju sagt att man inte kan planera för någonting. Men nu ska man veta innan om man kommer behöva en räddningsinsats eller inte?

För övrigt tror jag att jag förstår en sak nu: det finns människor i den här tråden som likställer att begå ett misstag med att man är dum i huvudet. Som att erkänna att någon överskattade som förmåga, inte planerade väl etc. likställer någon med att vara en idiot.
Det förstår inte jag ärligt talat. Smarta människor kan begå misstag, det gör en inte till en dum människa. Har ni aldrig begått misstag? Är man mindre värd för det? Jag likställer inte att man gör misstag med att man är något slags misslyckande.
Det är väl tydligt att jag vill ha en diskussion eftersom jag diskuterar?

Jag tycker det känns som att du i dina tidigare poster säger precis motsatt vad du skriver nedan. Dvs säger att om man gör ett misstag och nu är död eller skadad så är det för att man är oförberedd och dålig. Till skillnad från de som är bra och rätt förberedda och som det omöjligen kan hända någonting för.

Dvs "If you fail to plan you plan to fail" eller vad det var.

Och det var det jag protesterade mot eftersom jag anser att man kan vara mer eller mindre bra förberedd, för att folk bara är det, oavsett dumhet eller smarthet och om man är död eller skadad kan det bero på förberedelserna självklart, men man är inte är skyddad mot död eller skada iom att man gjort alla förberedelser och är erfaren (och erfaren blir man inte utan att ha gått ut och gått tidigare) utan man kan ändå råka illa ut. Men man vill ändå tex gå ut och gå ibland. Dvs man kan vara död även om man planerade väl och man kan råka ut för ingenting alls, många gånger, även om man "planerade för att bli skadad" "plan to fail" och egentligen då är i den där skyll dig själv kategorin.
 
Senast ändrad:
Sluta fultolka genom att ta ett citat från ett svar till någon annan som om det var allt jag skrev. Uppenbart att du inte vill ha en diskussion.


Men vänta, hur ska du ha det? Du har ju sagt att man inte kan planera för någonting. Men nu ska man veta innan om man kommer behöva en räddningsinsats eller inte?

För övrigt tror jag att jag förstår en sak nu: det finns människor i den här tråden som likställer att begå ett misstag med att man är dum i huvudet. Som att erkänna att någon överskattade som förmåga, inte planerade väl etc. likställer någon med att vara en idiot.
Det förstår inte jag ärligt talat. Smarta människor kan begå misstag, det gör en inte till en dum människa. Har ni aldrig begått misstag? Är man mindre värd för det? Jag likställer inte att man gör misstag med att man är något slags misslyckande.
Och ursäkta om jag missade att det inte var du som skrev om att man borde planerat för förkylningar och infektioner! Jag tänkte fel och hittar inte igen den posten och borde svarat den personen.
 
De exempel som funnits i tråden med folk på väg till Kebne i flipflops, ute i värmebölja utan vatten, struntar i badvakters flaggning...

Det är inte misstag. Det är "jag trodde inte jag behövde ta rekommendationerna på allvar", dvs, man är kognitivt nedsatt.

Mosleys fall verkar vara flera misstag (som att han råkade ta fel stig) men även lite dumt i huvudet, iom gick själv, inte nog med vatten/skydd med sig utifall att något skulle gå fel, vände inte trots att han inte kom dit han skulle i tid osv. Man kan ju ganska raskt bli tillfälligt dum i huvudet av värmen också.
Man kan ju tänka sig att Mosley mådde lite halvtaskigt redan innan och inte ville vara kvar på den solgassade stranden längre, men ingen annan ville därifrån, dvs inget sällskap fanns att få. Om han redan mådde lite dåligt så var ev omdömet inte på topp redan när han gick därifrån.
 
På första platsen jag bodde i Norge så bodde vi bredvid ett fjäll där överraskade många fick räddas ner med helikopter. Oftast när det började bli mörkt, verkade som att folk vek av från stigen och hamnade på fel ställe, typ alltid på samma plats 😅. En av gångerna blev en av grannarna i husen runt oss så trött på spektaklet att han gick själv, rätt upp fjället och hämtade ner turisterna. Tror det var två unga tjejer från Frankrike lr Tyskland.

När i bodde i Korea var det 98% luftfuktighet på sommaren. Gick en del i fjäll där, men gick alltid i en lokal vandrings grupp. Vi visste var vi skulle, hade med oss mkt vatten och lite att äta. Tog en del pauser och det var alltid trevligt på dom turerna. Dock hade vi inte nån särskilt avancerade lr långa/bratta turer när det var så varmt och fuktigt som det var på sommaren utan vi tog det upp igen på hösten.
Om det typ alltid är samma plats skulle man kunna tänka sig att skylta bättre just där.
 
Om det typ alltid är samma plats skulle man kunna tänka sig att skylta bättre just där.
Det är nog inte direkt skyltat där nånstans tror jag men där är ju utmärkt med sånna små märken var stigen går. Så ser man inte ordentligt går man gärna i fel riktning. Där dom hamnar är det ingen stig alls så förstår inte helt hur dom hittar dit, dom går liksom nere i skogen på fjället och irrar runt, sen fastnat dom på en liten avsats lr hur man ska säga, inte särskilt brant lr farligt men tillräckligt obehagligt när det är mörkt och man inte hittar. Osäker på hur man ska skylta mer än att folk borde hålla sig till utstakade leder. Tror många underskattar hur lång tid den turen tar och har inte med sig några pannlampor. Det tar gärna 6-8 timmar att gå den turen. Ofta såg man också ljuset från lampor när folk gick ner där i mörkret. Ser man så kommer man ner liksom ☺️
Men klart det kanske kunde vara en skylt nånstans, bara osäker på var och om alla viker av på samma ställe 🙈🤷


---
Mtp hur många tveksamma frågor jag fått av turister från min tid i hotell receptionen så är jag inte jätte överraskad över att det händer allvarliga olyckor. Egentligen överraskande det inte händer mer. Men oförutsedda saker kan såklart hända, man får planera så gott man kan, gärna även försöka planlägga för oförutsedda händelser, men det går ju inte alltid det heller tyvärr.

Sen har man ju sådana sjukt chill personer som man försöker tala tillrätta som tex mitt ena syskon som vandrade runt vad kändes som halva Korea och Thailand, genom skogar och upp fjäll i flip flops liksom 🤦
 
Det är nog inte direkt skyltat där nånstans tror jag men där är ju utmärkt med sånna små märken var stigen går. Så ser man inte ordentligt går man gärna i fel riktning. Där dom hamnar är det ingen stig alls så förstår inte helt hur dom hittar dit, dom går liksom nere i skogen på fjället och irrar runt, sen fastnat dom på en liten avsats lr hur man ska säga, inte särskilt brant lr farligt men tillräckligt obehagligt när det är mörkt och man inte hittar. Osäker på hur man ska skylta mer än att folk borde hålla sig till utstakade leder. Tror många underskattar hur lång tid den turen tar och har inte med sig några pannlampor. Det tar gärna 6-8 timmar att gå den turen. Ofta såg man också ljuset från lampor när folk gick ner där i mörkret. Ser man så kommer man ner liksom ☺️
Men klart det kanske kunde vara en skylt nånstans, bara osäker på var och om alla viker av på samma ställe 🙈🤷


---
Mtp hur många tveksamma frågor jag fått av turister från min tid i hotell receptionen så är jag inte jätte överraskad över att det händer allvarliga olyckor. Egentligen överraskande det inte händer mer. Men oförutsedda saker kan såklart hända, man får planera så gott man kan, gärna även försöka planlägga för oförutsedda händelser, men det går ju inte alltid det heller tyvärr.

Sen har man ju sådana sjukt chill personer som man försöker tala tillrätta som tex mitt ena syskon som vandrade runt vad kändes som halva Korea och Thailand, genom skogar och upp fjäll i flip flops liksom 🤦
Jag har ju gått en del utmärkta leder, snälla leder på snälla ställen, men det är faktiskt ganska ofta magiskt dåligt skyltat, även en led nära en stad i ett naturskyddsområde.

Det kan var uppenbar blupp efter uppenbar blupp och så plötsligt i en stigkorsning eller stor bar upptrampad yta utan uppenbar stig, nada blupp! går man rätt ser man en supertydlig blupp med pil 100 meter längre fram, som liksom för att kompensera bluppbristen tidigare, gick man fel så... (ibland har de ju också "tänkt" att rundan gås åt höger (och alltid startar "vid bilparkeringen" dit man kommer från 70 vägen enbart, inte vid "Caféet med cykelparkering" ) och markerat för det, utan att tydligt markera på kartan att man kan fetglömma att se markeringar om man går åt "fel håll". Tex det är markerat med pil, du ska åt hållet du kom från, men ingen pil säger åt vilket håll man ska, (för det hållet "kom du ju från" "såklart".)

Jag tänkte mig också såklart att leden är utmärkt med små bluppar eller pinnar och tänker mig då att på just det stället där folk jämt irrar iväg så kunde man satt tätt med bluppar och en tydlig blupp precis efter stället. Så när de står där i korsningen av stigar och funderar på om de ska gå höger, vänster eller rakt fram så är där en blubb till höger och de bara wohoo, där är en blupp dit går vi. Så går de inte vänster och hamnar på avsatsen.

Om man ofta går leden är det väl en no brainer att man skulle till höger för det krokiga trädet står ju där. Men om många går fel på just den platsen så skulle man kunnat dubbla bluppar som sagt trots det krokiga trädet. Eller fyrdubbla bluppar, för det är ändå antagligen billigare att kladda färg på några träd än köra helikopter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 297
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 285
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp