Turister och värmen

Det är väl tydligt att jag vill ha en diskussion eftersom jag diskuterar?

Jag tycker det känns som att du i dina tidigare poster säger precis motsatt vad du skriver nedan. Dvs säger att om man gör ett misstag och nu är död eller skadad så är det för att man är oförberedd och dålig. Till skillnad från de som är bra och rätt förberedda och som det omöjligen kan hända någonting för.

Dvs "If you fail to plan you plan to fail" eller vad det var.

Och det var det jag protesterade mot eftersom jag anser att man kan vara mer eller mindre bra förberedd, för att folk bara är det, oavsett dumhet eller smarthet och om man är död eller skadad kan det bero på förberedelserna självklart, men man är inte är skyddad mot död eller skada iom att man gjort alla förberedelser och är erfaren (och erfaren blir man inte utan att ha gått ut och gått tidigare) utan man kan ändå råka illa ut. Men man vill ändå tex gå ut och gå ibland. Dvs man kan vara död även om man planerade väl och man kan råka ut för ingenting alls, många gånger, även om man "planerade för att bli skadad" "plan to fail" och egentligen då är i den där skyll dig själv kategorin.
Vänligen citera där jag skriver att man är dålig om man inte planerar och är förberedd. Inte ett citat som du antar att jag menar saker med, utan där detta faktiskt står skrivet.

Alltså återigen är det du och andra som gärna drar egna slutsatser. Det är du som drar slutsatsen att riskbedömning betyder att någon är dum i huvudet. Jag ska tydligen behöva ta fram ett lexikon och förklara varje ord i varje inlägg.
"Till skillnad från de som är bra" skriver du. Det är din slutsats att planering gör en till en bra människa och att man är med om en olycka gör en till dum i huvudet. Återigen, inte min. Så lägg inte ord i munnen på mig. Den slutsatsen ligger helt på dig. Och sen har du applicerat den på mig och målat upp dig en bild av vad jag menar.

Nej tack, hejdå.
 
Fast nu är det 2018 nästan varje år här. Torka med bete som tar slut, jag funderade på att köpa hösilage för att kunna stödfodra redan men balarna förstörs så fort nu när det är höga temperaturer. Stenhårt i backen, helt omöjligt att slå ner nya stolpar i hagen.

Jag ser flera åkrar som är lika torra och bruna som för över en månad sedan, det är för torrt för att sådden ska gro. Visst, flera har kunnat slå redan, men sådderna torkar bort och ingen vet om det blir lika eländigt som förra året då mycket slog fel och priserna på grovfoder sköt genom taket, igen.

Halm 7 kr/kg tidigare i vår, om det ens gått att få tag på. Jag har fått köpa analyserat hösilage för 5 kr/kg. Att åka runt för att få tag på foder kostar mycket soppa och slitage på bilen och vad det blir för foderpriser i vinter vill jag inte ens tänka på om jag stannat kvar. Jag hade fått ta bort hästarna.

Skogsbränderna har redan startat och de varnar för att det är mycket hög fara för skogsbrand nu pga torkan. Det är ju inte så att vi inte haft några skogsbränder efter 2018, det har varit flera stora och vi har utbildningar på jobbet varje år om just skogsbränder. Jag körde norrut för ca 3 veckor sedan och jag ser fortfarande spår efter stora bränder längst med E4:an.
Mellan 1961 och 1990 så är det hitils till största delen normalt eller mer än normalt medan mellan 1991 och 2020 så är det hittills denna månad både normalt, mer och mindre nederbörd beroende på var i landet.

Här mer än genomsnittet så är väl därför jag nu känner äntligen några dagar med uppehåll.

Screenshot_20240626_171043_Chrome.jpg
 
Det är väl tydligt att jag vill ha en diskussion eftersom jag diskuterar?
Du började "diskussionen" med att jämföra mig med din kollega, som om jag inte vore mer än en karikatyr av en människa. Då upplevde jag att du inte var ute efter ett samtal. Jag är faktiskt en människa med känslor, hör och häpna.
 
Fast nu är det 2018 nästan varje år här. Torka med bete som tar slut, jag funderade på att köpa hösilage för att kunna stödfodra redan men balarna förstörs så fort nu när det är höga temperaturer. Stenhårt i backen, helt omöjligt att slå ner nya stolpar i hagen.

Jag ser flera åkrar som är lika torra och bruna som för över en månad sedan, det är för torrt för att sådden ska gro. Visst, flera har kunnat slå redan, men sådderna torkar bort och ingen vet om det blir lika eländigt som förra året då mycket slog fel och priserna på grovfoder sköt genom taket, igen.

Halm 7 kr/kg tidigare i vår, om det ens gått att få tag på. Jag har fått köpa analyserat hösilage för 5 kr/kg. Att åka runt för att få tag på foder kostar mycket soppa och slitage på bilen och vad det blir för foderpriser i vinter vill jag inte ens tänka på om jag stannat kvar. Jag hade fått ta bort hästarna.

Skogsbränderna har redan startat och de varnar för att det är mycket hög fara för skogsbrand nu pga torkan. Det är ju inte så att vi inte haft några skogsbränder efter 2018, det har varit flera stora och vi har utbildningar på jobbet varje år om just skogsbränder. Jag körde norrut för ca 3 veckor sedan och jag ser fortfarande spår efter stora bränder längst med E4:an.
Var bor du? Det som var speciellt med 2018 var ju att det var torrt och varmt under så lång tid, och att det var det i så stora delar av landet samtidigt, och så är det ju de facto inte nu, även om det är torka precis lokalt hos dig. Generellt anses klimatförändringarna här leda till att vi får ett varmare och fuktigare klimat, att vintersäsongen förkortas och att vi oftare får extrema väderhändelser. En "2018-sommar" kommer säkert inträffa igen, och med tätare frekvens än tidigare, men kommer sannolikt inte att bli "det nya normala".
 
Klippte i ditt citat.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad menar du med "helt tokig och utsätta sig för livsfara"?

I ett av dina första inlägg i tråden skrev du:



På vilket sätt skiljer sig ditt sunda förnuft från andra personers sunda förnuft, annat än att vissa personer haft otur och du inte haft det?

Kan du inse att folk kan tycka att DU saknar sunt förnuft om du som synskadad klättrar omkring på höjder eller åker rullskridskor efter hunden?

På vilket sätt är dina val en rimligare riskbedömning än att ta en promenad som vanligen tar 30 minuter och man har hatt, paraply (som solskydd) och en vattenflaska? (Mosley-fallet).

Det jag menar är att det är väldigt lätt att tycka att ens egna val är förnuftiga medan andras är "riskfyllda" "våghalsiga" osv.
Mosley är ju den personen jag inte tycker är helt tokigt och utsätta sig för livsfara utan det är personer som därefter gör det. Utan vatten, hatt osv.

Mitt sunda förnuft är att jag bor i Sverige och kan ta vissa risker som är gångbara här, jag kan inte ta samma risker i ett annat land som jag gör här. Det finns människor här som kan hitta mig, jag är inte ensam. Jag ligger inte länge någonstans skadad. Går jag vilse kommer jag fram på ett eller annat sätt, alternativt faktiskt kan fråga om vägen om jag inte vore så stolt. Jag ska åka rullskridsko men har köpt hjälm och skydd, jag tänker inte börja åka utan något av det eller ens direkt efter hunden utan jag kommer börja träna ensam, med alla mina skydd och när jag känner mig säker nog så testar jag med hund. Funkar det inte med hund så har jag svaret- att det inte fungerar. Jag går promenader med hunden i skogen och klättrar och har mig, men jag ger mig inte ut i en isig skog på isiga klippor i höga minusgrader där jag riskerar att 1. halka och 2. om jag halkar att bli liggande en längre tid i hög kyla innan någon kommer förbi. Jag ger mig inte heller ut i skogen när det är över 30 grader varmt, varken för min skull, men framför allt för hundens skull. Jag har hatt, solglasögon och vettiga skor när jag går ut i skogen, ut överhuvudtaget. Jag har oftast vatten med mig. Åker jag någonstans är min telefon alltid fulladdad och jag har laddsladd med mig i min väska alltid, där jag även har värktabletter, plåster, medicin, bajspåsar, servetter, handdesinfektion, hårsnoddar, donatorkort, informationskort om att jag är epileptiker samt vilka mediciner jag tar samt akutmedicin vid anfall.

Det är skillnad på att ta risker, och att vara rejält dumdristig och utsätta sig för direkt livsfara. Att gå omkring på en okänd ö i 40 graders värme utan vatten, vettigt skydd, mobil osv är att vara dumdristig och utsätta sig för livsfara.
 
Mellan 1961 och 1990 så är det hitils till största delen normalt eller mer än normalt medan mellan 1991 och 2020 så är det hittills denna månad både normalt, mer och mindre nederbörd beroende på var i landet.

Här mer än genomsnittet så är väl därför jag nu känner äntligen några dagar med uppehåll.

Visa bifogad fil 148139

Att SMHI ändrade referensperiod till så nyligt är riktigt suspekt.

Det bör jämföras med 1850-1950 eller något, helt galet att ha 1960-1990 som referens.

Det gör nämligen att de stora förändringarna döljs.
 
Att SMHI ändrade referensperiod till så nyligt är riktigt suspekt.

Det bör jämföras med 1850-1950 eller något, helt galet att ha 1960-1990 som referens.

Det gör nämligen att de stora förändringarna döljs.
Tycker hela tidsintervallen sedan vi började mäta hade varit intressant och även delat upp det i kortare intervaller som går att jämföra. Synd att det inte finns mätbara uppgifter från 900 fram tills idag för att få med mer säker data från både varm och kallperiod.
 
Mellan 1961 och 1990 så är det hitils till största delen normalt eller mer än normalt medan mellan 1991 och 2020 så är det hittills denna månad både normalt, mer och mindre nederbörd beroende på var i landet.

Här mer än genomsnittet så är väl därför jag nu känner äntligen några dagar med uppehåll.

Visa bifogad fil 148139
Här är det torrare 1991 - 2020 än referensperioden 1963 - 1990 på dina kartor. Generellt har det dessutom varit låga nivåer av grundvattnet i de stora grundvattenmagasinen i flera år efter 2018 även om det hämtat sig nu och är ganska normala.
 
Vänligen citera där jag skriver att man är dålig om man inte planerar och är förberedd. Inte ett citat som du antar att jag menar saker med, utan där detta faktiskt står skrivet.

Alltså återigen är det du och andra som gärna drar egna slutsatser. Det är du som drar slutsatsen att riskbedömning betyder att någon är dum i huvudet. Jag ska tydligen behöva ta fram ett lexikon och förklara varje ord i varje inlägg.
"Till skillnad från de som är bra" skriver du. Det är din slutsats att planering gör en till en bra människa och att man är med om en olycka gör en till dum i huvudet. Återigen, inte min. Så lägg inte ord i munnen på mig. Den slutsatsen ligger helt på dig. Och sen har du applicerat den på mig och målat upp dig en bild av vad jag menar.

Nej tack, hejdå.
If you fail to plan you plan to fail
 
Att SMHI ändrade referensperiod till så nyligt är riktigt suspekt.

Det bör jämföras med 1850-1950 eller något, helt galet att ha 1960-1990 som referens.

Det gör nämligen att de stora förändringarna döljs.
De gör det tydligen per en rutin som de antagit ngn gång mitt 1900-tal eller ngt. Dock så borde de ha två jämförelsevärden numera tycker jag eftersom det här döljer klimatförändringen. (Sedan tror jag väl varken SMHI eller SVT (vädret) är speciellt brydda om klimatförändringar och miljöförstöring jämfört ens med tex DN o Svd)
 
Att SMHI ändrade referensperiod till så nyligt är riktigt suspekt.

Det bör jämföras med 1850-1950 eller något, helt galet att ha 1960-1990 som referens.

Det gör nämligen att de stora förändringarna döljs.
SMHI följer väl bara WMOs riktlinjer vilket också gör det lättare med internationella jämförelser. Men visst kan man diskutera valet av just 1961-1990 för mer långsiktiga klimatstudier till exempel, därför använder man ju också en del andra referensperioder än just den normalperioden beroende på vad man tittar på och varför. I till exempel WMOs årliga rapporter använder man för global medeltemperatur en referensperiod på 1850-1900, och för växthusgaser år 1750. Medan för till exempel beslutsfattande där man måste ta hänsyn till klimat för diverse satsningar eller anpassningar vill man generellt ha en så aktuell referens som möjligt (alltså senaste normalperioden).
 
If you fail to plan you plan to fail
Är det på allvar allt du har?
Att du lägger in den värderingen i det citatet det ligger faktiskt helt på dig.

Citatet betyder att utan en plan är det större chans att misslyckas.
Sen om du drar slutsatsen att misslyckande (failure) gör en till en dum människa, korkad, mindre värd... din slutsats är inte min.

Hundtant var den som drog upp ord som dum i huvudet, sedan spann du vidare på det. Du kanske ska hålla isär vad människor svarar mig med och vad jag faktiskt skriver. Du kan ta din diskussion med den personen istället.
 
Är det på allvar allt du har?
Att du lägger in den värderingen i det citatet det ligger faktiskt helt på dig.

Citatet betyder att utan en plan är det större chans att misslyckas.
Sen om du drar slutsatsen att misslyckande (failure) gör en till en dum människa, korkad, mindre värd... din slutsats är inte min.

Hundtant var den som drog upp ord som dum i huvudet, sedan spann du vidare på det. Du kanske ska hålla isär vad människor svarar mig med och vad jag faktiskt skriver. Du kan ta din diskussion med den personen istället.
Du får gärna tagga mig när du skriver om mig. Och det jag skrev var i ett svar till dig att man behöver inte utgå från att folk är dumma i huvudet, efter att du i flera inlägg pratat om att de fail to plan. Jag vet inte varför @Badger skulle behöva diskutera det med mig.
 
Du får gärna tagga mig när du skriver om mig. Och det jag skrev var i ett svar till dig att man behöver inte utgå från att folk är dumma i huvudet, efter att du i flera inlägg pratat om att de fail to plan. Jag vet inte varför @Badger skulle behöva diskutera det med mig.
Precis. Och jag har inte heller utgått från att folk är dumma i huvudet. Det var något du slängde ur dig. Så vill @Badger diskutera det kan Badger ta det med vederbörande som började använda uttrycket och likställa det med mina inlägg. Varsågoda.

VIlket löjligt tjafs det här blev. Bara för att ni fast beslutet vill tolka ett citat på ett annat sätt än vad det är menat. Vilket jag har förklarat om och om igen. Nu får ni lägga ner.
 
Är det på allvar allt du har?
Att du lägger in den värderingen i det citatet det ligger faktiskt helt på dig.

Citatet betyder att utan en plan är det större chans att misslyckas.
Sen om du drar slutsatsen att misslyckande (failure) gör en till en dum människa, korkad, mindre värd... din slutsats är inte min.

Hundtant var den som drog upp ord som dum i huvudet, sedan spann du vidare på det. Du kanske ska hålla isär vad människor svarar mig med och vad jag faktiskt skriver. Du kan ta din diskussion med den personen istället.
Jo det är ju en vanlig fras som fungerar i många sammanhang. Men precis som vissa andra i tråden är jag lite blödig och tycker inte den passar lika bra när fail = död.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 284
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp