Turister och värmen

Jordbruket klarar sig bara det regnar tillräckligt. Den här säsongen (här i Skåne) är ett helt normalt år. Varken vått eller torrt, varmt eller kallt. Man brukar säga att man vill att det ska regna fram till midsommar men att det efter helst ska vara lite torrt. Speciellt precis innan och under skörden. Hittills har det inte varit något extremväder för grödorna. Varför du tar upp 2018 förstår jag inte då den här sommaren är HELT annorlunda än den sommaren. Den här sommaren är hittills helt normal. 2018 var det inte.

Jag håller helt med om att 35 grader inte är normalt här i Sverige. Men 25 grader är faktiskt det.
Frågan är då, vad är tillräckligt? Jag har skrivit att 25 grader är normalt så fattar inte varför du hänger upp dig på det? Dessutom, vad som är normalt på din lilla plätt i världen betyder inte att det är normalt i resten av landet. Här slokar allt, även brännässlorna pga avsaknaden av regn, kraftiga vindar och långvarig torka. Det råder redan bevattningsförbud på flera platser i landet så varför drar jag upp 2018?

Ja, kan du inte gissa det så hjälper inga förklaringar när det gäller alla stora bränder, men du har inga problem med torkan utan bara koppeltvång och betande djur. :up: Att ni hade snökaos i vintras är ju inget som drabbar mig där jag bor så det är inte hela världen, bara att röja vägarna bättre, ta eget ansvar och ställa bilen efter man hört vädervarningarna på radion. :idea:
 
Senast ändrad:
Frågan är då, vad är tillräckligt? Jag har skrivit att 25 grader är normalt så fattar inte varför du hänger upp dig på det? Dessutom, vad som är normalt på din lilla plätt i världen betyder inte att det är normalt i resten av landet. Här slokar allt, även brännässlorna pga avsaknaden av regn, kraftiga vindar och långvarig torka. Det råder redan bevattningsförbud på flera platser i landet så varför drar jag upp 2018?

Ja, kan du inte gissa det så hjälper inga förklaringar när det gäller alla stora bränder, men du har inga problem med torkan utan bara koppeltvång och betande djur. :up: Att ni hade snökaos i vintras är ju inget som drabbar mig där jag bor så det är inte hela världen, bara att röja vägarna bättre, ta eget ansvar och ställa bilen efter man hört vädervarningarna på radion. :idea:

Jag är bara trött på detta katastroftänkande. Nä, det finns inget som tyder på att 2024 kommer bli som 2018 i Sverige.
 
Jag är bara trött på detta katastroftänkande. Nä, det finns inget som tyder på att 2024 kommer bli som 2018 i Sverige.
Fortsätt leva i din lilla bubbla med lagom med regn och måttliga temperaturer året om. Det finns tvärt om mycket som talar för att klimatförändringarna redan är här och att samhället behöver anpassa sig utifrån nya förutsättningar.

https://www.svd.se/a/8qQ47w/skydd-m...-2024-06-26&utm_medium=email&utm_source=braze

Det man behöver planera för är att värmeböljor påverkar hela samhället, betonar Söderström.

– Jag tror att väldigt få förstår vilka konsekvenser det får. Det är inte bara värmen i sig utan det påverkar även skogsbruk, jordbruk och vattenförsörjning, säger hon.
 
Fortsätt leva i din lilla bubbla med lagom med regn och måttliga temperaturer året om. Det finns tvärt om mycket som talar för att klimatförändringarna redan är här och att samhället behöver anpassa sig utifrån nya förutsättningar.

https://www.svd.se/a/8qQ47w/skydd-m...-2024-06-26&utm_medium=email&utm_source=braze

Ja, det är klart att de är här. Men det innebär inte att varje år och varje månad innebär en total katastrof. Det innebär inte att varje år kommer vara som 2018. Det kommer fortsätta gå upp och ner men med ett högre medelvärde.

Ja, här har det hittills i år varit ett lagom år. Hittills i sommar har temperaturen legat på runt 20 grader. Något varmare i maj men nu i juni har det legat på mellan 15-20 grader de allra flesta dagarna. Vi har haft en hel del regn dessutom. Här är det grönt och frodigt överallt och grödorna mår bra. Sen kan det komma en extremvarm och torr period framöver, eller så gör det det inte. Men hittills är det ett normalår här. Idag är det ovanligt varmt för året med 26 grader, imorgon ska det vara 28. På fredag 23 grader och lite regn. Från lördag och till fredag nästa vecka säger SMHI att det ska bli 15-18 grader, mulet med regn flera dagar (totalt 20-30 mm regn i prognosen för de dagarna).
 
Alltså förra året var det inte roligt här
Jag höll inte på att få tag på grovfoder och betet tog slut
Kommer detta ske var femte år ja då blir det nog inte många djurbönder kvar här

Här minns jag att min medryttarhäst gick på bete jättelänge utan att behöva stödfodras och hon var definitivt inte tunn! Tvärtom. Sen när de togs in på natten så fick hon kvällsmat och frukost bara för att hon skulle ha nåt att tugga på och för magen att jobba med även på natten. Inte för att hon behövde näringen egentligen. Men något år innan tog betet slut tidigt och hästarna fick stödfodras tidigt och togs in tidigt från betet p.g.a. det.
 
Ja, det är klart att de är här. Men det innebär inte att varje år och varje månad innebär en total katastrof. Det innebär inte att varje år kommer vara som 2018. Det kommer fortsätta gå upp och ner men med ett högre medelvärde.

Ja, här har det hittills i år varit ett lagom år. Hittills i sommar har temperaturen legat på runt 20 grader. Något varmare i maj men nu i juni har det legat på mellan 15-20 grader de allra flesta dagarna. Vi har haft en hel del regn dessutom. Här är det grönt och frodigt överallt och grödorna mår bra. Sen kan det komma en extremvarm och torr period framöver, eller så gör det det inte. Men hittills är det ett normalår här. Idag är det ovanligt varmt för året med 26 grader, imorgon ska det vara 28. På fredag 23 grader och lite regn. Från lördag och till fredag nästa vecka säger SMHI att det ska bli 15-18 grader, mulet med regn flera dagar (totalt 20-30 mm regn i prognosen för de dagarna).
Fattar inte riktigt hur du resonerar? Ju mer beredskap som finns för att det skulle kunna bli som 2018, desto bättre kommer samhället kunna hantera de katastrofala följderna och minska hur kännbara de blir. Är inte det bra?
 
Fattar inte riktigt hur du resonerar? Ju mer beredskap som finns för att det skulle kunna bli som 2018, desto bättre kommer samhället kunna hantera de katastrofala följderna och minska hur kännbara de blir. Är inte det bra?

Det är bra att ha beredskap men det är inte bra om det blir en hysteri och folk går runt och har panik och tror att varje år kommer bli som 2018. Sen är värme och torka inte det enda vi behöver ha beredskap för utan även översvämningar som är och kommer bli ett stort problem.
 
Det är bra att ha beredskap men det är inte bra om det blir en hysteri och folk går runt och har panik och tror att varje år kommer bli som 2018. Sen är värme och torka inte det enda vi behöver ha beredskap för utan även översvämningar som är och kommer bli ett stort problem.
Samtidigt känns det inte riktigt rimligt att tycka att SMHI:s meddelanden om höga temperaturer som hysteriska, när det inte ens är en regelrätt "varning" utan ett meddelande som baserar sig på vissa kriterier som ffa riktar sig till riskgrupper, när det blir ännu mer extremt blir det uppgraderat till en varning. Känns väl mer som att gemene man borde sätta sig in i vad meddelanden och varningar innebär, om man nu tycker att det larmas för mycket.

Och ja, vi behöver anpassa oss för översvämningar också - även detta är ju ett faktum som påverkar exempelvis skörd.
 
Jag fick lägga en hel del tid på att förklara för ett gäng elever att det var en sjukt dålig idé att försöka ta sig upp på Kebnekaise i maj, de hade svårt att ta in att snön fortfarande låg kvar. 🙄
På Facebook (tror jag det var) var det nån utländsk turist som skrev att de skulle på semester i nordligaste delen av svenska fjällen. Alltså inte på en skidort utan med långfärdsskidor (eller om det var fjällvandring de skulle göra, minns inte riktigt).
I februari.
Jag skrev nåt om att det är nog väldigt kallt och ostadigt väder då och att det är farligt om man inte har mycket kunskap.
 
Jag har följt tråden i tysthet och funderat på vad ni har skrivit. Det har varit både intressant och informativt!

Jag förstår ju att saker händer, saker man inte kan skydda sig ifrån på olika sätt, om man vill leva liksom, man kan inte befinna sig i en skyddande bubbla ständigt. Att Mosley dog är en sådan sak kan jag nog tycka, där det ändå gick fel någonstans, olyckligt.
Därefter har det varnats om värmen och att ge sig i väg, extremhetta, turister som går i väg, lokalbefolkningen har intervjuats och förklarat hur de lever i extremhettan, tips på hur man ska agera, varningar ännu mer osv. Det har varit svårt att missa.

När man lyssnar på allt detta och ändå beger sig ut, och får problem för att man tänkt kort, tycker inte jag att man har tänkt till. Man har inte lärt sig av andras misstag. Och det är den här biten jag inte förstår mig på. Att vara lite dumdristig och "våghalsig" och göra saker utan att tänka är ju helt ok, jag gör det själv, men att vara helt tokig och utsätta sig för livsfara är för mig en helt annan sak. Det finns liksom gränser, tänker jag. Det verkar som om vissa kan se de gränserna och andra inte, vilket är vad som förvånar mig. Vad det är som gör att man tar sådana risker, att man inte förstår bättre. Det lär jag nog aldrig få något svar på, mer än som nämnts i tråden "det händer inte mig" eller så.
 
Fast jag kan ju faktiskt hålla med om att 25 grader på sommaren inte kan vara en nyhet ens i här i Sverige! Det helt normalt att vi har 25 grader på sommaren. När det blir 30 grader däremot då kan vi prata om att det är en nyhet värd att skriva om och det ska gå ut varningar osv.

Det känns som att de ropat varg lite väl ofta vädermässigt de senaste åren. Varning för storm! Och så är det bara en helt vanlig blåsig höstdag. När det sker några gånger per vinterhalvår så slutar man lita på varningarna...

Det är väl bra att det uppmärksammas när det är under en sammanhängande period, och det spelar liksom ingen roll om det är "normalt" med 25 grader - är det många dagar i streck blir det svårare för kroppen att återhämta sig. Vilket ju påverkar framförallt riskgrupper mer än andra.

Fast inte star det val i artikeln att den hogsta temperaturen under de tre manaderna skulle vara 25*C? (sorry, jag laste den inte) Jag tar for givet att det handlar om en "median" temperatur.
Har har vi en median temperatur av 26*C i tre manader over sommaren. Det innebar att i dag raknar vi med 15*C som hogsta tempera tur. Vi har just haft flera (6-7) dagar med runt 28*C och vi vet att det kommer varmeboljor med 30-38*C.
 
Jag har följt tråden i tysthet och funderat på vad ni har skrivit. Det har varit både intressant och informativt!

Jag förstår ju att saker händer, saker man inte kan skydda sig ifrån på olika sätt, om man vill leva liksom, man kan inte befinna sig i en skyddande bubbla ständigt. Att Mosley dog är en sådan sak kan jag nog tycka, där det ändå gick fel någonstans, olyckligt.
Därefter har det varnats om värmen och att ge sig i väg, extremhetta, turister som går i väg, lokalbefolkningen har intervjuats och förklarat hur de lever i extremhettan, tips på hur man ska agera, varningar ännu mer osv. Det har varit svårt att missa.

När man lyssnar på allt detta och ändå beger sig ut, och får problem för att man tänkt kort, tycker inte jag att man har tänkt till. Man har inte lärt sig av andras misstag. Och det är den här biten jag inte förstår mig på. Att vara lite dumdristig och "våghalsig" och göra saker utan att tänka är ju helt ok, jag gör det själv, men att vara helt tokig och utsätta sig för livsfara är för mig en helt annan sak. Det finns liksom gränser, tänker jag. Det verkar som om vissa kan se de gränserna och andra inte, vilket är vad som förvånar mig. Vad det är som gör att man tar sådana risker, att man inte förstår bättre. Det lär jag nog aldrig få något svar på, mer än som nämnts i tråden "det händer inte mig" eller så.

Eller sa var Mosley redan varmepaverkat nar han lamnade sitt sallskap. Ar man varmepaverkat vet man inte alltid det, men hjarnan hanger inte alltid med lika bra som vanligt och alla bedomningar man gor ar inte gjorda med full kapacitet.
 
@hastflicka värmebölja här innebär en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur är minst 25 grader i minst 5 dagar.


Kl
Eftersom det tydligen är jobbigt att läsa en artikel kommer den här:


År 2018 var ett rekordår för huvudstaden – precis som på flera andra platser i Sverige.

I Stockholm uppmättes då 25 dagar med värmebölja, det vill säga en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur är minst 25 grader minst fem dagar i sträck.
Men på grund av klimatförändringarna kan dessa dagar komma att öka rejält i framtiden.

– Problematiken med värmeböljor är ny för oss i Sverige och vi har inte anpassat våra städer och samhällen för dessa nya förhållanden. Vi är vana att bygga hus och organisera verksamheter som ska klara svår kyla, inte värme, säger Martina Söderström, divisionschef för Environment & Planning på konsultbolaget Sweco, i en kommentar.

Enligt en ny analys från Sweco, som granskat 24 europeiska städer, är det brådskande att upprätta skydd mot värmeböljor.

År 2100 beräknas Stockholms rekord från 2018 ha kunnat öka med 150 procent. Det innebär att huvudstaden riskerar över 60 dagar med värmebölja – 37 fler än 2018.

Frågor relaterade till värme förbises ofta i strategier för klimatanpassning, eller är riktad endast till känsliga grupper. Vi behöver öka vår resiliens, ha ett bredare fokus på hela befolkningen och få in de här frågorna i planeringen av våra samhällen och städer, säger Martina Söderström.


En tredjedel av Sveriges kommuner har åtgärdsplaner för att motverka extrem värmeökning.

Stockholm är inte en av dem.

Men enligt Sweco har nu huvudstaden insett behovet av att planera för värmeböljor och “utvecklar metoder för att öka utsatta gruppers motståndskraft mot extrem värme, med bland annat analys och kartläggning av skolor, förskolor och äldreboendens sårbarhet”.

– Förutom alla risker som värmeböljor kan innebära för individen, får värmeböljor andra stora konsekvenser för hela samhället. Risken för bränder ökar, men vi ser också stor påverkan på jordbruk, djurhållning, bevattning och dricksvattenförsörjning och mycket mer. Det påverkar hela samhället, säger Martina Söderström.
Dödligheten ökat 30 procent

Sweco pekar på att temperaturen i Europa ökar snabbare än det globala snittet.

Dessutom har dödligheten till följd av värme ökat med drygt 30 procent under de senaste 20 åren.

– Vi vet att värmeböljor innebär ökad risk för grupper som äldre, yngre och gravida, men det finns också en socioekonomisk dimension i frågan, säger Martina Söderström.

– Vi pratar nu om klimatjämlikhet, då vi ser att socioekonomiskt utsatta grupper riskerar att särskilt fara illa under värmeböljor. Därför blir det av oerhörd vikt att tidigt identifiera strategier och anpassa områden för att klara stigande temperaturer.
 
Eller sa var Mosley redan varmepaverkat nar han lamnade sitt sallskap. Ar man varmepaverkat vet man inte alltid det, men hjarnan hanger inte alltid med lika bra som vanligt och alla bedomningar man gor ar inte gjorda med full kapacitet.
Det var ungefär vad jag skrev.
 
Yes, MINST 25*C innebar att det formodligen blir dagar med uppemot 40*C.

Vad man gor i Florida nar det blir supervarmt eller orkaner ar att man later manniskor komma till "shelters", skolor och andra lokaler med generatorer dar man kan kora AC.
 
Apropå upplevelse av olika temperaturer.
Kan man vänja sig vid högre temperatur på ett sätt att det blir en ny normalkänsla?
Vet inte hur jag ska förklara men förut tyckte jag att 22 grader var nästan outhärdligt. Sen kom sommaren 2018 då jag hade 33-34 grader inne ca två månader i sträck.
Efter det känns det som om min kropp generellt vant sig vid varmare temperaturer för jag kan uppleva 24-25 grader som lagom varmt (om jag inte anstränger mig).
Igårkväll var det 26 grader inne och 21 ute så jag vädrade för att få in svalare luft men då kände jag mig frusen. Trots att det fortfarande var 26 grader inne.O_o
 
Ja, det är klart att de är här. Men det innebär inte att varje år och varje månad innebär en total katastrof. Det innebär inte att varje år kommer vara som 2018. Det kommer fortsätta gå upp och ner men med ett högre medelvärde.

Ja, här har det hittills i år varit ett lagom år. Hittills i sommar har temperaturen legat på runt 20 grader. Något varmare i maj men nu i juni har det legat på mellan 15-20 grader de allra flesta dagarna. Vi har haft en hel del regn dessutom. Här är det grönt och frodigt överallt och grödorna mår bra. Sen kan det komma en extremvarm och torr period framöver, eller så gör det det inte. Men hittills är det ett normalår här. Idag är det ovanligt varmt för året med 26 grader, imorgon ska det vara 28. På fredag 23 grader och lite regn. Från lördag och till fredag nästa vecka säger SMHI att det ska bli 15-18 grader, mulet med regn flera dagar (totalt 20-30 mm regn i prognosen för de dagarna).
Fast nu är det 2018 nästan varje år här. Torka med bete som tar slut, jag funderade på att köpa hösilage för att kunna stödfodra redan men balarna förstörs så fort nu när det är höga temperaturer. Stenhårt i backen, helt omöjligt att slå ner nya stolpar i hagen.

Jag ser flera åkrar som är lika torra och bruna som för över en månad sedan, det är för torrt för att sådden ska gro. Visst, flera har kunnat slå redan, men sådderna torkar bort och ingen vet om det blir lika eländigt som förra året då mycket slog fel och priserna på grovfoder sköt genom taket, igen.

Halm 7 kr/kg tidigare i vår, om det ens gått att få tag på. Jag har fått köpa analyserat hösilage för 5 kr/kg. Att åka runt för att få tag på foder kostar mycket soppa och slitage på bilen och vad det blir för foderpriser i vinter vill jag inte ens tänka på om jag stannat kvar. Jag hade fått ta bort hästarna.

Skogsbränderna har redan startat och de varnar för att det är mycket hög fara för skogsbrand nu pga torkan. Det är ju inte så att vi inte haft några skogsbränder efter 2018, det har varit flera stora och vi har utbildningar på jobbet varje år om just skogsbränder. Jag körde norrut för ca 3 veckor sedan och jag ser fortfarande spår efter stora bränder längst med E4:an.
 
Apropå upplevelse av olika temperaturer.
Kan man vänja sig vid högre temperatur på ett sätt att det blir en ny normalkänsla?
Vet inte hur jag ska förklara men förut tyckte jag att 22 grader var nästan outhärdligt. Sen kom sommaren 2018 då jag hade 33-34 grader inne ca två månader i sträck.
Efter det känns det som om min kropp generellt vant sig vid varmare temperaturer för jag kan uppleva 24-25 grader som lagom varmt (om jag inte anstränger mig).
Igårkväll var det 26 grader inne och 21 ute så jag vädrade för att få in svalare luft men då kände jag mig frusen. Trots att det fortfarande var 26 grader inne.O_o

Ja man vanjer sig sa lange man hanterar varmen med att se till att fa i sig vatska och halla sig i skuggan under varmaste tiden. Ingen gar ut i eftermiddags varmen nar det ar over 40*C for att "strova runt" efter ett par ar boende i super varmt klimat. Daremot tar man (jag :p) pa sig skidjackan nar det ar runt 20*C.
Forsta aret tycker alla att de som bott i varmen i flera ar ar super konstiga ... efter ett par ar ar man lika konstig sjalv.😎
 
När man lyssnar på allt detta och ändå beger sig ut, och får problem för att man tänkt kort, tycker inte jag att man har tänkt till. Man har inte lärt sig av andras misstag. Och det är den här biten jag inte förstår mig på. Att vara lite dumdristig och "våghalsig" och göra saker utan att tänka är ju helt ok, jag gör det själv, men att vara helt tokig och utsätta sig för livsfara är för mig en helt annan sak. Det finns liksom gränser, tänker jag. Det verkar som om vissa kan se de gränserna och andra inte, vilket är vad som förvånar mig. Vad det är som gör att man tar sådana risker, att man inte förstår bättre. Det lär jag nog aldrig få något svar på, mer än som nämnts i tråden "det händer inte mig" eller så.
Klippte i ditt citat.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad menar du med "helt tokig och utsätta sig för livsfara"?

I ett av dina första inlägg i tråden skrev du:

Känner mig lite träffad men ändå inte. Jag gör lite saker som folk tycker att jag inte borde göra då jag inte ser tillräckligt bra. Ska åka rullskridsko, så småningom efter hunden, går i skogen och klättrar omkring på klippor och höjder, går vilse då och då, ska tälta ensam med hunden osv. Men jag är fullt medveten om att jag kan dö. Att det är farligt. Men jag har ju ändå mitt sunda förnuft kvar. Det finns ju gränser, jag förstår inte resonemanget att "det händer inte mig" eller att man ska bara ge sig ut på en promenad i 40 grader värme i ett land man inte känner till utan skugga och utan vatten.

På vilket sätt skiljer sig ditt sunda förnuft från andra personers sunda förnuft, annat än att vissa personer haft otur och du inte haft det?

Kan du inse att folk kan tycka att DU saknar sunt förnuft om du som synskadad klättrar omkring på höjder eller åker rullskridskor efter hunden?

På vilket sätt är dina val en rimligare riskbedömning än att ta en promenad som vanligen tar 30 minuter och man har hatt, paraply (som solskydd) och en vattenflaska? (Mosley-fallet).

Det jag menar är att det är väldigt lätt att tycka att ens egna val är förnuftiga medan andras är "riskfyllda" "våghalsiga" osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 284
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp