Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Scilla

Trådstartare
Min lilla dotter ska genom gå detta nästa vecka och jag undrar bara om det är någon här som fått det gjort på ett så litet barn?

Hur lyckas de få barnet att svälja kapseln?

Hon ska vara fastande efter kl 24 och får inte äta förens detta är gjort. Det känns som upplagt för en lite katastroff... en 2-åring mitt i trotsåldern utan att fått äta något på hela morgon... jag bävar :eek:
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Inte för att jag har någon erfarenhet.
Men så oerhört jobbigt det verkar.
Vilken ångest.
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Åh, stackars liten. :( Har ingen erfarenhet att erbjuda, men håller tummarna hårt för att det går bra.
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Ja det är verkligen inget jag ser framemot tyckte det var svårt nog när de tog 10 rör blod från henne :cry:

Och samtidigt måste man bita ihop och vara stark inför henne det går ju inte att mamma gråter lika mycket som hon.
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Tack för tumhållningen.

De vet säkert vad de gör på sjukhuset men jag har svårt att förstå hur de kan få en 2-åring att svälja en kapsel stor som en alvedon :crazy:
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

jag har själv gjord det! första gånger i sjuårsåldern, inte så liten. men att svälja kapseln är nog inget problem! det är inte "så jobbigt" som det låter:D

ang fastan så brukar det gå rätt kvickt!
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Har heller ingen erfarenhet..........

ville bara önska lycka till!!
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Kan det vara så här då?: när jag brutit benet hade jag ätit massor och de ville tömma min mage. Jag skulle då svälja slang men hade så svårt för det och var väl både ledsen och omtöcknad så de tog den via näsan istället. Kanske så de gör med barn?
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Hmm ja så kanske det är.
Hon ska få lugnande innan de gör det och det måste ju vara svårt att "tvinga" någon att svälja.

Nu "slipper" jag att åka in med dottern och det blir min man som gör det istället. Han är mycket tuffare än jag och han klara att hålla en stark fasad inför henne vilket jag nog inte hade klarat.

Vi har ett barn till så någon av oss hade ändå fått stanna hemma. Så det blir bäst för henne att min man följer med.
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Nu har jag fått svar från sjukhuset.

När de ska ta provet får hon förutom lugnande en medicin som påverkar magen och sväljreflexerna så stark att det blir lätt för henne att sväla kapslen. Dessutom får de först suga på en napp där de stoppat kapslen i.

Håll tummarna för min lilla dotter imorgon.
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Håller naturligtvis tummarna!
Det går säkert jättebra. *peppar*
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Håller alla tummar och tår för din lilla tjej,berätta gärna hur det gick,har själv en liten dotter,jag skulle blir alldeles förtvivlad om hon skulle utsättas för ngt liknande,men ibland måsta man bara liksom "hänga" med.
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Sååå nu är det avklarat! såå skönt att det är gjort.

Det gick inte så bra att ta proverna, jo bra för de lyckades ta provet men dottern panikade väldigt mycket och det lugnade hjälpte inte trots att de gav henne dubbeldos då första inte märktes alls.

Så nu är det bara att invänta provsvaren. Hon har glutenallergi och skyhöga värden på blodproven så nu var de tvugna att ta detta provet för att se så det inte är något mer som spökar för henne.

Hon var så söt när hon kom hem och skulle visa vad de hade gjort med henne. Och eftersom hon inte kan prata än så blev det teckenspråk och ajaj när hon pekade på munnen :cry:
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Åh stackars liten. Men skönt att det är över. Hoppas ni får svar snart.
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Stackars liten då.
Men man måste ju få veta så att kosten kan anpassas.
Och kanske B-vitamin ges på annat sätt.
Skadorna blir i annat fall alldeles för stora i framtiden.
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Skönt att det är över,hoppas proverna är bra!.
 
Sv: Tunntarmsbiopsi på 2-åring

Ja, jag är glad att de tog oss på allvar. Vi fick rätt läkare med en gång :bow:

Har en kompis vars barn inte heller mår så jättebra i magen men de vägrar att lyssna på mamman och de maler bara på om att hon ska ge barnet laxeringsmedel varje dag och detta har hon gjort men han blir inte bättre (de har gjort detta i månader) men läkarna vägrar se om problemet kan ligga i tex glutenallergi eller någon annan överkänslighet.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 220
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 462
Senast: Juli0a
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp