Tunnt fullblod på lösdrift, trots fri tillgång...

Sv: Tunnt fullblod på lösdrift, trots fri tillgång...

Hade gärna fodrat med Hestekraft om det hade funnits nån återförsäljare här uppe (norra Dalarna), men det tror jag inte att det gör...

Det finns inte uppe hos oss heller så vi har gått ihop några stycken och beställt en halvpall som vi delar på.

Jag tycker du ska satsa på lite "fetare" kraftfoder, som svart havre och majs. Oftast tycker jag att det är lättare att köpa färdig blandat foder, istället för att köpa och blanda själv. Och samtidigt tycker jag inte du ska vara rädd för att ge henne ordentlig giva, när det bara är en gång om dagen. Hon går på lösdrift, det går åt energi för att hålla värmen. När mitt fullblods sto gick ner sig totalt hade hon täcke på sommaren och var inte ens svettig .. Jag fick också berättat för mig att det inte alltid funkar med lucern då det innehåller mycket protein. Och att majs och svarthavre är mer fett. Kli är också bra.

för den som inte vet (tydligen du) ett stort fullblod behöver mycket mat hellst om den vandrar och jobbar hårt då jag har en heldel tävlingshästar samt så har jag tre föl!!! men min kompis ger exakt samma foderstat som mig och hennes häst är i super fint hull och det börjar min också bli men tydligen så behöver du träna för ett fullblod i hårdträning behöver oftast mkt mkt mkt mer foder än halvlod och liknande raser... vanligtvist får galoppörerna runt 5kg havre+tillskott ca 5ggr om dagen.
Mvh Ida

5kg havre fem gånger om dagen? Menar du alltså att de flesta galoppörer
får sammanlagt 25kg havre om dagen? Jag hänger inte riktigt med...

Och bara en liten sak... Betfor med varmvatten = sväller på en halvtimme, och en timme med kallvatten...

Kul att se att det går åt rätt håll för din kuse :)

Jag har fodrat upp min nyinköpta travarkille , som jag ska starta i vår om det går vägen. Han är 7 år o såg inte allt för fin ut och hade dessutom startat i det skicket.

Han har fått 10 kg hösilage i nät som han äter från det han kommer in till morgonen, oftast har han lämnat, (inga värden på det tyvärr), 1 kg morgon och 5 kg ute till lunch.

I krafft foder har han fått:

M: 1 kg Mustang Breed

In: 1,5 kg Lusern (blöttlagt såklart! ;))

Natt: 1 kg Mustang Breed

Han går mkt ute, har bara vilat sen han kom till mig i Sept (välbehövligt) och ska nu sättas igång. Han bor dock inne natte tid.

Du kan inte få tag i ett ylletäcke o lägga ett regn täcke på det?

Ber om ursäkt om jag skrivit ngt du redan skrivit osv, skyller på influensan som bott in sig i min kropp :mad:

Senast ändrad:

hoppas det går bra med din häst och att du kommer på något sätt att ta in den.. för fullblod brukar ha svårt att gå ute.... mvh ida!!!

:rofl:
Måste säga till tanten att hon ska gå in;)
Men allvarligt, denna människa är väl inte "på riktigt"?!
Troll?!
Fast kul att läsa är det ju.

Men allvarligt, denna människa är väl inte "på riktigt"?!
Troll?!

:crazy:Näe, det är nog på riktigt... Fast hon har numera bytt alias och återfinns i andra fullblodstrådar under annat namn:grin:

Uppdatering:
Det går fortfarande åt rätt håll med hullet, om än långsamt. Ska se om jag kan få till en bild nu under helgen när jag kan knäppa när det är ljust!

Jag tycker absolut att du skall ge minst:
  • 25kg havre - för det får fullblod som tränar
  • 1 kg betfor - så hästen får diabetes och hål i tänderna
  • 4 L torr lucernpellets - hästen har ju redan fått diabetes så vad gör väl lite foderstrupsförstoppning?

Kan du inte köpa på dig ett lager när du är i Tierp då och ta med? =)

Det skulle ju kunna vara en lösning iofs, kan bli lite knepigt med transport bara (för att vara < 1 år har Juni förvånansvärt mkt packning:angel:)

Nu är det ju bara knappt två månader kvar innan vi flyttar ner igen(om inget oförutsett händer) så jag tror att jag kör på det som funkar nu tills dess...

I Tierp har vi rätt hyfsat grovfoder också (39 smrp och 8,4 MJ) och eftersom det då blir iaf två fodringar med kraftfoder blir det mkt enklare att knepa ihop en fungerande foderstat. Hästarna där nu fodras med mellan 10-12 kg hö/dag och Minnie hamnar nog nånstans där också.

Jag tycker absolut att du skall ge minst:
  • 25kg havre - för det får fullblod som tränar
  • 1 kg betfor - så hästen får diabetes och hål i tänderna
  • 4 L torr lucernpellets - hästen har ju redan fått diabetes så vad gör väl lite foderstrupsförstoppning?

:D Jamen perfekt! Problem solved!:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka