Tunnt fullblod på lösdrift, trots fri tillgång...

Sv: Tunnt fullblod på lösdrift, trots fri tillgång...

:bow:

Likaså är god stavning.

TS, lycka till med ditt fullblod! Det är jobbigt när de är tunna och inte verkar vilja lägga på sig, men skam den som ger sig!

Det är svårt med foder men man ska aldrig ge för mycket protein då dom får ont i ryggen/kroppen och absolut inte så mycket som ett kilo betfor då hästen lätt får diabetes och hål i tänderna. antagligen är hösilaget dåligt om hon äter 15-20 kilo om dagen och ändå inte går upp. Försök hitta ett foder med lite energie då hästen gör av med mycket fett om den får mycket energi, och sen ska fodret innehålla ganska mycket protein. Men eftersom du endast ger din häst en gång om dagen kan man inte heller ge så mycket krafft foder då det kan leda till korsförlamning om hästen får för myckt krafft. Jag föreslår även att du byter till vanligt hö då det ofta innehåller mer fett

Lusernpelletsen kan du välja om du ska lägga i blöt eller inte, det funkar lika bra i vilket fall.
Betfor som du kanske inte vet är rester av SOCKERBETOR och består då till störts del av just SOCKER & socker ger energi som alla vet, tävlingshästar som på tävlingsplats har svårt att dricka och få i sig vätska dricker vanligtvist vattenblandad betfor för att få i sig vätskan och även sockret=energin, ett gott exempel är att du är trött och kanske har en idrottsdag och behöver en energikick och då går du och köper tex Dextrosol.

Nu till havren. i KRAFTS sortiment så finns 2 havresorter vad jag har sett & läst iaf, och det är Röd havre(Fettrik havre) & Blå Havre (Lite mindre fettrik havre)... den fettrika havren innehåller mer fett än energi och den Blåa havren innehåller mer energi än fett och är "obehandlad" medans den Röda är "fettbehandlad" och håller ABSOLUT inte lika länge som den Blåa havren.

Mina hästar går ute 12timmar och har fri tillgång på både hösilage och vanligt hö... sen rekomenderar jag att du ska ta in ditt fullblod nattetid och se till att den har en liten hage så att den inte kan vandra runt( alla vet att fullblod är pigga filurer ) och att dom behöver foder 2ggr om dagen(dom får 5ggr om dagen på galoppen) och även om den är tålig när man byter foder så bör man vara försiktig för du kan förstöra tarmfloran och det är absolut inte bra för då kan du i framtiden få det JÄTTESVÅRT att få din häst att gå upp i vikt.

jag tipsade dig bara och som det verkar så tycker ni att jag är dum i huve men jag menar inte nå illa utan jag vet bara det som har funkat på alla mina hästar under många år och på olika raser osv.. jag hoppas du lyssnar på det jag förklarar annars kan du lika gärna tala med en veterinär om du inte tror på mig.. MvH Ida
Du får nog gå lite fler kurser som handlar om foder eftersom det finns flera sakfel i din beskrivning av t ex. betfor innehåll och verkan samt anledningen till att man bör blöta upp lucernpellets (och det har inget med om det är ett grovfoder eller ej att göra). Förslag kan man gärna ge, men som någon annan sade här... Ödmjukhet är en dygd...

// En som läst foder- och foderrelaterade kurser i ungefär tre läsår

Jo, jag vet...:crazy: Lösdriften är dock högst tillfällig och gäller bara året ut eftersom jag arbetar på annan ort och familj + häst fick lov att följa med. Så fyra månader till måste jag göra det bästa av situationen...

Jag har ett 14 årigt arabsto som jag flyttade på lösdrift ifjol.. Hon hade tidigare väldigt svårt att hålla vikten, speciellt under vinterhalvåret.. Men de problemen försvann när hon fick gå på lösdrift.. På lösdriften hade hon fri tillgång till ensilage + att hon fick kraftfoder varje dag, iform av sojamjöl, olja och en kraftfoderblandning som vi har här i finland som heter Racing prix..

Jag var själv väldigt skeptisk att sätta ut henne på lösdrift och tänkte att hon skulle frysa ihjäl.. Vi blev rekommenderad att inte täcka henne alls eftersom täcken förstör hårremmens naturliga mekanism att hålla sig varm ?! Så vi testade, och det funkade.. Fick en mycket harmoniskare häst, som hade päls som en björn och tom blev lite rund om magen

Lycka till :)

Betfor som du kanske inte vet är rester av SOCKERBETOR
Precis, betfor är det som blir kvar när man tagit omhand om allt socker! Betfor har ungefär samma låga sockerhalt som förekommer naturligt i vanligt betesgräs (runt 20% vad jag har läst mig till). Den snabba energin kommer utav det höga innehållet av pektin (som är lättsmälta kolhydrater).

/.../sen rekomenderar jag att du ska ta in ditt fullblod nattetid /.../ och att dom behöver foder 2ggr om dagen/.../
Om du läser i tråden så har jag tydligt förklarat varför jag inte kan stalla in nattetid eller fodra flera gånger/dag. Hade jag haft den möjligheten hade jag inte behövt skriva den här tråden...:grin:

jag tipsade dig bara och som det verkar så tycker ni att jag är dum i huve men jag menar inte nå illa utan jag vet bara det som har funkat på alla mina hästar under många år och på olika raser osv.. jag hoppas du lyssnar på det jag förklarar annars kan du lika gärna tala med en veterinär om du inte tror på mig.. MvH Ida

Som sagt... Ödmjukhet är en dygd!

Senast ändrad:

:bow:

Likaså är god stavning.

TS, lycka till med ditt fullblod! Det är jobbigt när de är tunna och inte verkar vilja lägga på sig, men skam den som ger sig!

Amen på det, och ett selektivt användande av utropstecken skadar inte heller ;)

Jag har också fullblod, dock inte på lösdrift för tillfället, men varför inte testa gammalt hederligt korn? Och blanda silage med hö, och ha täcke på dygnet runt, bättre för varm än för kall. Fbl gör av med MKT energi enbart genom att hålla sig varm.
För det absolut bästa är stråfoder, fri tillgång och jag håller med de andra, om hon äter mellan 15-20 kg/dygn, borde det räcka.
Min valack, som står på stall om natten, har fri tillgång på silage i hagen, 4 kg hö, 2 kg krafft groov 125, + B vitamin vid insläpp, samt 4 kg hö till natten och 1 kg groov till frukost.
Då motionsrids han enbart för tillfället, men har STOR hage och leker intensivt om dagarna, och har alltid täcke på sig. Han är fin i hull.

Tack!

Det har nu snart gått en månad sedan jag postade tråden och det går helt klart åt rätt håll (om än inte så snabbt som matte hade velat:angel:)

Jag har haft henne på mycket högre kvot tidigare utan problem, från 7 och uppåt är det dock så liten skillnad så vi stannar där.

Om du läser lite i tråden så är hösilaget av bra kvalité med bra värden och sedan första inlägget postades så har hästen börjat lägga på sig.

Försök hitta ett foder med lite energie då hästen gör av med mycket fett om den får mycket energi, och sen ska fodret innehålla ganska mycket protein.

Försök att skilja på Energi (MJ) och att vara pigg! Jag vill helst ha ett krafftfoder med både högt energi- och proteininehåll. Det är därför jag (efter tips i den här tråden) har fastnat för krafft protein.

för den som inte vet (tydligen du) ett stort fullblod behöver mycket mat hellst om den vandrar och jobbar hårt då jag har en heldel tävlingshästar samt så har jag tre föl!!! men min kompis ger exakt samma foderstat som mig och hennes häst är i super fint hull och det börjar min också bli men tydligen så behöver du träna för ett fullblod i hårdträning behöver oftast mkt mkt mkt mer foder än halvlod och liknande raser... vanligtvist får galoppörerna runt 5kg havre+tillskott ca 5ggr om dagen.
Mvh Ida

Och jag har JOBBAT med galoppörer i träning i ungefär lika många år som du är gammal och jag måste inflika att du inte har många rätt...........

Bild tagen för tre dagar sedan:
image-upload-142-742416.jpg

Hon behöver fylla ut lite mer i överlinjen (men det är nog mest ridmuskler som saknas) och lite mera hull över revbenen om jag får önska! Men vi är påväg åt rätt håll iaf! (tycket jag=)

Senast ändrad:

Står de uppbundna när de får kraftfoder? Om inte så är det ett tips, då kan du ge rätt stor mängd lusernhack utan att de andra kan komma och sno maten när de är klara.

Nej, det behövs inte längre iom att hon tagit ett kliv upp på trappstegen och är nu ranghögst i hagen. Några fler hästar kommer inte heller att komma. Tidigare tog jag ut henne ur hagen när hon fodrades.

Men som sagt, hon är en slow eater och det tar tid = kallt och trist att vänta medans pållan äter upp...

Jag tror att vi har hittat ett fungerande system nu iaf eftersom det går åt rätt håll.:idea:

En till bild (bara för att!:D)
image-upload-152-729152.jpg

hoppas det går bra med din häst och att du kommer på något sätt att ta in den.. för fullblod brukar ha svårt att gå ute.... mvh ida!!!

okej visst säger du de så visst.. men bara så du vet jag jobbar i ett galoppstall och har själv 5egna fullblod och 4travare... så jag vet iaf vad jag pratar om även om du inte tror de!!!! snacka om att ni är trevliga här!

Alla normala människor vet vad dom pratar om.

Däremot har inte alla rätt i det dom säger.
Detta gäller även dig.

Tack

Hon kommer tidigast att bli installad efter årsskiftet. Annars så måste jag säga att hon absolut verkar trivas på lösdrift! Massor med mat hela tiden, supertrevlig att rida trots all mat och hon ser allmänt nöjd och glad ut!:)

...den fettrika havren innehåller mer fett än energi och den Blåa havren innehåller mer energi än fett och är "obehandlad" medans den Röda är "fettbehandlad" och håller ABSOLUT inte lika länge som den Blåa havren

Det är svårt att ta dig på allvar och helt omöjligt att tro att du besitter den kunskap du hävdar då du skriver detta.

Fett ÄR energi. Fett räknas i foderstaten som MJ (d v s måttet för energi).

Vad i all sin dar menar du med OBEHANDLAD? Bägge sorterna är rensade, ingen av dem är krossad och anledningen till att Matildahavren är fettrikare är dess sort; d v s det är Matildahavre. Det är inte p g a tillsats eller annan behandling som du väljer att uttrycka.

jag ahr haft hästar sen jag va 3år gammal så jag vet vad jag pratar om. sen så för jag även endel foder kurser trots att jag bara är 17år..
samt så har jag haft fullblod hela livet då de är riktigt bra hopphästar!! så om man frågar en vetrinär så säger även dom att ett fullblod bör ha minst två gånger om dagen.. sen så om man nu vill svälla sin lussernpellets så kan man göra det på kvällen när man nattar hästen och på morgonen när man utfodrar och har man hästen installad så kan man säkert få någon i stallet att blöta maten!!

så om foder bör du inte argumentera med mig.jag tar hand om vanvårdade hästar som nästan ahr dött av svält m.m och har tagit massa olika kurser enbart för att kunna rädda dom.. MvH Ida
De behöver inte alls ha kraftfoder 2 ggr om dagen, vilket skitsnack.
Däremot behöver alla hästar grovfoder regelbundet, alltså inte stå på tom mage för länge för då kan de få magsår.

min nu så kallade låga ålder råkar ha hjälpt många magra fullblod som varit nära på att dö!!!!

jag säger inte heller att jag är bäst utan jag vet bara vad jag pratar om när det gäller fullblod och varmblod!!!!!
det spelar ingen roll vilket jävla mått man anväder då det är vikten som betyder något när det gäller foder men de kanske inte du vet som kan klaga på den som gått mer kurser än dig!!!
Har du tex 1liter havrekross i ditt litermått och väger det så kan jag lova dig att det ABSOLUT inte väger som ditt litermått visar.

Mvh Ida :D
Litermått visar ju inte ens vikt? Vad babblar du om?

för den som inte vet (tydligen du) ett stort fullblod behöver mycket mat hellst om den vandrar och jobbar hårt då jag har en heldel tävlingshästar samt så har jag tre föl!!! men min kompis ger exakt samma foderstat som mig och hennes häst är i super fint hull och det börjar min också bli men tydligen så behöver du träna för ett fullblod i hårdträning behöver oftast mkt mkt mkt mer foder än halvlod och liknande raser... vanligtvist får galoppörerna runt 5kg havre+tillskott ca 5ggr om dagen.
Mvh Ida
Du verkar inte veta mycket om galoppörer du.

Om man ska försöka vara besserwisser kan man iallafall läsa på lite innan man skriver, bara ett tips ;)

okej visst säger du de så visst.. men bara så du vet jag jobbar i ett galoppstall och har själv 5egna fullblod och 4travare... så jag vet iaf vad jag pratar om även om du inte tror de!!!! snacka om att ni är trevliga här!
Det är väl inte så konstigt, du är inte själv så trevlig.

Hestekraft gjorde underverk på min tunna quarter, hon gick upp i vikt och är idag i jättefint hull.

Hestekraft gjorde underverk på min tunna quarter, hon gick upp i vikt och är idag i jättefint hull.

Tänkte precis skriva det.

Man behöver då inte blötlägga o de flesta äter upp snabbt- även de kräsna.
Det innehåller även mkt energi- som den nog kommer att behöva när det blir kallare o troligen fuktigare.

De behöver då inte lägga så mkt energi på att sätta björnpäls...heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka