Tunnt fullblod på lösdrift, trots fri tillgång...

Sv: Tunnt fullblod på lösdrift, trots fri tillgång...

Hjälp mig att resonera kring hur jag ska fodra mitt tunna fullblod. Det är första gången jag har häst på lösdrift och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här...

Analys finns inte (än). Har frågat efter det och det ska fixas men det kan nog ta lite tid innan den kommer. Annars brukar hon ligga på minst 120MJ för att hålla sig någorlunda fin.

Jag har tillgång till kraffts fodersortiment.

Jag kan bara ge kraftfoder 1 gång/dag. Kan därför inte ge mat som måste svälla, vilket gör att betfor och lusernpellets går bort.

Hon är inte vidare kräsen (som tur är) men äter långsamt. Nu kan jag lämna henne med foderhinken utan att den andra hästen tar hennes mat men det kommer komma fler hästar och då vet jag inte hur det blir... Större mängder lusernhack blir därför knepigt att ge, men ett halvt kg borde gå - frågan är om det lilla gör ngn skillnad?

Promenadrids bara men går som sagt på lösdrift.

0 EPG på träckprov nu i höst (1025 i våras och maskad med cydectin i sommar)

Nu äter hon (förutom fritt med hösilage)
1 kg groov 125
150 g soja (håller på att öka givan, kommer nog ge maxdos förmodligen)
2,5 dl olja

Hur hade ni gjort/tänkt? Massor med tips önskas!
hejsan lussernpellets behöver inte svälla för det är bara stråfoder men däremot så betfor måste ligga minst fyra timmar. du bör ge din häst minst två gånger om dagen annars kommer den få magsår då fullblod och varmblod lätt får det, jag föreslår att du ger

morgon
lussernpellets 2liter
kornkross: 2liter
havre:1liter
foderjäst:1dl
kalk och vitaminer
st hippolyt mysli:1.5kg

kväll
lussernpellets 2liter
kalk och vitaminer
st hippolyt mysli 1kg

det får min fullblods valack som har problem med hullet men nu är han riktigt fin och går att rida utan problem det är bara ett förslag på vad du kan ge..

betfor ger hästen bara energi inte fett men havre ger mest fett MvH Ida

Hästen kommer knappast att få magsår av att få kraftfoder endast en gång per dag? Den har ju fri tillgång till hösilage.

Min häst hade fått magsår av att äta hälften så mycket kraftfoder per utfodring dock, eller ja kolik snarare.

Aldrig att jag skulle ge lucernpellets som inte är svällda. Har du provat att svälla en lucernpellets? de blir enorma.

Senast ändrad:

jag ahr haft hästar sen jag va 3år gammal så jag vet vad jag pratar om. sen så för jag även endel foder kurser trots att jag bara är 17år..
samt så har jag haft fullblod hela livet då de är riktigt bra hopphästar!! så om man frågar en vetrinär så säger även dom att ett fullblod bör ha minst två gånger om dagen.. sen så om man nu vill svälla sin lussernpellets så kan man göra det på kvällen när man nattar hästen och på morgonen när man utfodrar och har man hästen installad så kan man säkert få någon i stallet att blöta maten!!

så om foder bör du inte argumentera med mig.jag tar hand om vanvårdade hästar som nästan ahr dött av svält m.m och har tagit massa olika kurser enbart för att kunna rädda dom.. MvH Ida

hejsan lussernpellets behöver inte svälla för det är bara stråfoder men däremot så betfor måste ligga minst fyra timmar. du bör ge din häst minst två gånger om dagen annars kommer den få magsår då fullblod och varmblod lätt får det, jag föreslår att du ger

morgon
lussernpellets 2liter
kalk och vitaminer
st hippolyt mysli:1.5kg

kväll
lussernpellets 2liter
kalk och vitaminer
st hippolyt mysli 1kg

det får min fullblods valack som har problem med hullet men nu är han riktigt fin och går att rida utan problem det är bara ett förslag på vad du kan ge..

Eftersom jag fodrat med lusernpellets tidigare och vet hur mycket de sväller kommer jag inte att fodra med det utan att lägga i blöt, även fast de kategoriseras som grovfoder(vilket även betfor kan göras för övrigt).

Varför måste jag fodra kraftfoder minst två gånger om dagen när hon har fri tillgång till hösilage (och även halm numera)? På vilket sätt ökar det risken för magsår? Min häst är förövrigt väldigt okänslig för foderbyten och klarar ändringar väldigt bra.

Hur menar du att betfor är bara energi, inget fett och att havre ger mest fett?

Inte illa o vara bäst på foder trots din låga ålder. För det första så beräknar man inte foder i liter utan i kg. Bara för att din foderstat fungerar på din häst är det inte säkert att den gör det på alla andra.

Till TS: Om du har ett svårtfött fullblod på lösdrift så tycker jag att en kvot på dryga 6 är för lite, på med mer smrp o mj, helst i form av Lusern i första hand o lite olja. Jag förstår att det är svårt att få upp en svårfödd häst när man bara har möjlighet att fodra en gång/dag. Personligen hade jag nog velat ha en kvot uppåt 10 minst.

Om du har ett svårtfött fullblod på lösdrift så tycker jag att en kvot på dryga 6 är för lite, på med mer smrp o mj, helst i form av Lusern i första hand o lite olja. Jag förstår att det är svårt att få upp en svårfödd häst när man bara har möjlighet att fodra en gång/dag. Personligen hade jag nog velat ha en kvot uppåt 10 minst.

Har inte mitt foderstatsprogram på den här datorn så jag har inte kunnat räkna ut ungefär hur mycket hon får i sig. Men om jag använder hippocampus sida så landar jag nånstan runt 136 MJ och en kvot på knappt 7 (6,7), och då har jag inte tagit med oljan och räknar lågt på grovfodret. Räknar jag med maxdos soja så blir det inte ngn större skillnad siffermässigt(139 MJ & 7,2 i kvot). Hon har tidigare legat på 7 i kvot och sett fin ut på det..

Vissa dagar har jag möjlighet att åka ut två ggr/dag för att fodra (när jag slutar tidigt och på helger tex) och kan då ge mer foder. Tror ni att det är något att fundera på eller är det mindre bra ur hälsosynpunkt? Det skulle handla om ca tre extra fodringar/vecka isf.

Du hade tillgång till kraffts sortiment?

Du kan inte pyttsa in henne lite Krafft Protein? 12 MJ och 330 smbrp per kilo foder och lite olja på det?
Eller krafft pluss grön? 200 smbrp och 10 MJ per kilo foder.

Det brukar vara så när man är ung, man vet att man vet allt.

Ja eller så sväller man själv sin lucernpellets, det var inte det som var problemet, det är det faktum att du skrev att de inte behöver svälla.
Jag har för mig att det till och med står på kraffts fodersäckar att det bör svälla?

På de foderkurser som jag varit på så har det varit max 0.4 kg kraftfoder per 100 kg vikt som varit det absolut mesta,
därav min undran för din häst som får, vad det du kan bli när det gäller liter men ca 5 kg kraftfoder på morgonen?

Så om din häst inte väger runt 1300 kg så tycker jag att det är ganska mycket mat på samma tillfälle.

Vissa dagar har jag möjlighet att åka ut två ggr/dag för att fodra (när jag slutar tidigt och på helger tex) och kan då ge mer foder. Tror ni att det är något att fundera på eller är det mindre bra ur hälsosynpunkt? Det skulle handla om ca tre extra fodringar/vecka isf.

Bättre att hästen får samma mängd foder varje dag o inte ge mer bara vissa dagar

Bättre att hästen får samma mängd foder varje dag o inte ge mer bara vissa dagar

Tänkte nästan så...

Isf är det ju bättre att köpa krafft protein som föreslogs och lägga till ett halvt kilo till den fodermängd hon redan får. Då blir det precis 2 kg kraftfoder (hon väger strax under 500 kg).

Hon börjar fylla ut lite nu iaf, ska se om jag kan ta en bild på henne igen och lägga ut.

Tror faktiskt att jag ska göra det, köpa krafft protein alltså:)

Borde inte men kan inte låta bli... Kommenterar bara dessa delar:

Bara för att lucern är stråfoder är det pellets och det är växtsafterna som håller ihop dem. De sväller fortfarande massor och suger åt sig vätska så de lättare fastnar i strupen om inte hästen dricker tillräckligt eller har kommit igång med tuggandet ordentligt om man inte blötlägger dem.

Betfor behöver inte alls ligga minst fyra timmar. Det är helt och hållet skitsnack. Det finns en bukare som gjorde ett mycket väldokumenterat test på detta för några år sedan om jag kommer ihåg rätt kom hon fram till 45 min med kallt vatten var det klart. Jag när jag blandar betfor känner efter och jag har inte varit med om att det inte varit klart efter ridturen (oftast ca en timme).

Det finns inget som säger att man måste ge kraft/betfor två gånger om dagen. Att ge kraft endast en gång betyder inte att den per automatik får magsår.

Betfor ger energi i form av kolhydrater, havre ger energi i from av kolhydrater, fett och protein. Dock innehåller ett gram fett mer energi än ett gram kolhydrater så om man är ute efter energin vad är så fel då?

Uttala dig inte så tvärsäkert! Folk som läser här har helt olika kunskaper och om någon stackare tror att du kan lika mycket som du själv kan det gå åt fanders.

hejsan lussernpellets behöver inte svälla för det är bara stråfoder ..

Jag trodde inte heller det behövde svälla, under ett par år har jag gett det periodvis helt torrt, först till stoet och sedan till unghästen. För ungefär en månad sedan fick min unghäst foderstrupsförstoppning och jag omvärderade detta med torr lucernpellets.
Jag hade väl blötlagd betfor och i det la jag ca 1 liter lucernpellets, det tog väl 5-10 minuter innan jag gav det och den lilla 08:an fick foderstrupsförstoppning. Det var riktigt otäckt och jag har inte varit med om det tidigare. Löste sig lyckligtvis medan jag pratade med distriktaren. Vilken ångest jag hade för att jag varit så stressad..
Troligen var hon extra hungrig den dagen.
Jag ärfortfarande ganska säker på att det inte är några problem att ge det torrt om man ger fri tillgång.

/U

..Jag när jag blandar betfor känner efter och jag har inte varit med om att det inte varit klart efter ridturen (oftast ca en timme).

QUOTE]

Det funkar utmärkt för mig med, att låta det svälla under ridturen. Känns bättre än att ha det liggande för länge. Har jag ont om tid skyndar varmt vatten på det mycket. Jag kontrollerar alltid så att det är färdigt innan jag ger det.
/U

min nu så kallade låga ålder råkar ha hjälpt många magra fullblod som varit nära på att dö!!!!

jag säger inte heller att jag är bäst utan jag vet bara vad jag pratar om när det gäller fullblod och varmblod!!!!!
det spelar ingen roll vilket jävla mått man anväder då det är vikten som betyder något när det gäller foder men de kanske inte du vet som kan klaga på den som gått mer kurser än dig!!!
Har du tex 1liter havrekross i ditt litermått och väger det så kan jag lova dig att det ABSOLUT inte väger som ditt litermått visar.

Mvh Ida :D

Lusernpelletsen kan du välja om du ska lägga i blöt eller inte, det funkar lika bra i vilket fall.
Betfor som du kanske inte vet är rester av SOCKERBETOR och består då till störts del av just SOCKER & socker ger energi som alla vet, tävlingshästar som på tävlingsplats har svårt att dricka och få i sig vätska dricker vanligtvist vattenblandad betfor för att få i sig vätskan och även sockret=energin, ett gott exempel är att du är trött och kanske har en idrottsdag och behöver en energikick och då går du och köper tex Dextrosol.

Nu till havren. i KRAFTS sortiment så finns 2 havresorter vad jag har sett & läst iaf, och det är Röd havre(Fettrik havre) & Blå Havre (Lite mindre fettrik havre)... den fettrika havren innehåller mer fett än energi och den Blåa havren innehåller mer energi än fett och är "obehandlad" medans den Röda är "fettbehandlad" och håller ABSOLUT inte lika länge som den Blåa havren.

Mina hästar går ute 12timmar och har fri tillgång på både hösilage och vanligt hö... sen rekomenderar jag att du ska ta in ditt fullblod nattetid och se till att den har en liten hage så att den inte kan vandra runt( alla vet att fullblod är pigga filurer ) och att dom behöver foder 2ggr om dagen(dom får 5ggr om dagen på galoppen) och även om den är tålig när man byter foder så bör man vara försiktig för du kan förstöra tarmfloran och det är absolut inte bra för då kan du i framtiden få det JÄTTESVÅRT att få din häst att gå upp i vikt.

jag tipsade dig bara och som det verkar så tycker ni att jag är dum i huve men jag menar inte nå illa utan jag vet bara det som har funkat på alla mina hästar under många år och på olika raser osv.. jag hoppas du lyssnar på det jag förklarar annars kan du lika gärna tala med en veterinär om du inte tror på mig.. MvH Ida

om man har varmvatten så går det fort att svälla så då räcker det med en timme :)

för den som inte vet (tydligen du) ett stort fullblod behöver mycket mat hellst om den vandrar och jobbar hårt då jag har en heldel tävlingshästar samt så har jag tre föl!!! men min kompis ger exakt samma foderstat som mig och hennes häst är i super fint hull och det börjar min också bli men tydligen så behöver du träna för ett fullblod i hårdträning behöver oftast mkt mkt mkt mer foder än halvlod och liknande raser... vanligtvist får galoppörerna runt 5kg havre+tillskott ca 5ggr om dagen.
Mvh Ida

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka