Tungband ..

Sv: Tungband ..

Jag vill tacka alla som kunde svara mig på denna fråga och vill också säga att det är synd att man inte kan starta en tråd/inlägg här inne på forumet , utan att få elaka gliringar eller påhopp när man bara ställer en enkel fråga. Vi har en travtränare i vårt stall och han kunde inte svara på denna fråga utan sa bara att det var för att hästen svalde tungan. Då jag aldrig har hört talas om detta förrut så tänkte jag att det kunde kanske vara en fråga att ställa här inne.
Men nu när jag har fått det ena svaret efter det andra så kan jag ju bara konstatera att det är lika bra att hålla käften och aldrig ifrågasätta något här på forumet. För ett konkret svar är visst svårt att få. Tack för mig./ Hum

Vad söker du för svar? Räcker inte skälet att förhindra hästen från att svälja tungan? Då kvävs hästen. En annan orsak att inte hästen lägger tungan över bettet, kan bli farligt om man inte har full kontroll på sin häst i ett lopp med 10 andra hästar, det är små marginaler.

Jag har inte tungband på min travare, varken träning eller tävling, för jag anser att det inte behövs. Jag ser tungbandet som en utrustningsdetalj, anser man att det är nödvändigt utav säkerhetsskäl så visst. Det är väl inte fel att använda någoting av säkerhetsskäl? För det kan väl inte vara mycket obehagligare för hästen att ha tungband än att ha en sadel eller sele på sig. Det är en mer en vanesak? Tror jag.

Hej! Varför används det tungband? Det kan ju inte vara så kul att få tungan fastbunden i munnen! Hur vanligt förekommande är det att travhästen sväljer tungan? (eftersom detta är ett av argumenten i vårt stall) och skulle nu hästen svälja tungan är det bara travhästen som kan drabbas av detta om inte så varför används inte tungband i övrig hästsport?
Tacksam för svar/ Hum

Kanske för att du började tråden med att låta lite anklagande!?
Klart som sjutton att folk blir på defensiven!
Mvh//C

Dessutom så kommer du med konstiga argument om att du aldrig skulle sätta tungband på din häst trots att den lägger tungan över bettet för att du har ett "knep".

Jag tror att det är upp till individen varför och OM tungband behövs.

Har sysslat med travare i 25 år.. har haft tungband 5 gånger på sammanlagt..(p.g.a att proffskuskar krävt det).. gör ren mungiperna innan ni ger er ut och kör så kanske hästen inte håller på och försöker få tag på de foderrester som avsöndras därifrån med tungan.. Finns proffstränare som tycker det är djurplågeri att binda fast tungan på hästen..
Förstår inte vad det är för hästar ni har som inte lär sig acceptera bettet..
Ta på en pullburk om hästen väser i halsen när du drar ihop den.
Tycker det är hemskt att det finns människor som inte förstår att det är otrevligt för hästen att få tungan fastbunden.:bump:

Har sysslat med travare i 25 år.. har haft tungband 5 gånger på sammanlagt..(p.g.a att proffskuskar krävt det).. gör ren mungiperna innan ni ger er ut och kör så kanske hästen inte håller på och försöker få tag på de foderrester som avsöndras därifrån med tungan.. Finns proffstränare som tycker det är djurplågeri att binda fast tungan på hästen..
Tycker det är hemskt att det finns människor som inte förstår att det är otrevligt för hästen att få tungan fastbunden.:bump:

:rofl::rofl::rofl: shit, jag får ont i magen av garv...

Om en ridhäst lägger tungan över bettet och blir okontrollerbar, skyller man på ryttarens oförmåga att få hästen lydig och acceptera bettet.

Det är en väldig skillnad på att kontrollera en häst när den skuttar runt på en dressyrbana mot att kontrollera en häst på en travbana i väldigt höga farter.

På en dressyrbana/hoppbana är du ingen fara för någon annan än dig själv om du inte lyckas/kan kontrollera din häst. Men i ett fält på 12 hästar, i 40-50km/h, där man kör med små marginaler. ja, inte så kul om man inte har kontroll på det man har mellan skalmarna. Kanske är man då en dålig kusk om man inte har det, men det är ingen tröst om/när olyckan väl är framme. :crazy:

:eek:Är du så blåögd verkligen?????:crazy: Du tror inte det finns en anledning till att kuskarna krävt det, det är knappast för hästarna känts så jädra bra :smirk:

Ni snackar bara skit..de flesta som sker i ett proffstall går på gammal tradition.. har genom alla år av fortkörning och tävlande ALDRIG haft eller sätt en häst som inte går att reglera.. däremot massa klena fruntimmer som kör och inte orkar hålla hästarna.. så skyller de genast på att hästen la tungan över bettet.. hästen behöver sin tunga precis som vi när vi sväljer saliv.. så hästen tycker det är obehagligt att ha tungan fixerad.. bind fast er egen tunga så får ni se hur trivsamt det är.. Ni är så jävla stelbenta och gammalmodiga.. sök annat jobb om ni inte klarar köra häst utan tungband..sorgligt att läsa erat svammel:banana:

Tycker att det är sorgligt att läsa ditt svammel också. :mad:

Ni snackar bara skit..de flesta som sker i ett proffstall går på gammal tradition.. har genom alla år av fortkörning och tävlande ALDRIG haft eller sätt en häst som inte går att reglera.. däremot massa klena fruntimmer som kör och inte orkar hålla hästarna.. så skyller de genast på att hästen la tungan över bettet.. hästen behöver sin tunga precis som vi när vi sväljer saliv.. så hästen tycker det är obehagligt att ha tungan fixerad.. bind fast er egen tunga så får ni se hur trivsamt det är.. Ni är så jävla stelbenta och gammalmodiga.. sök annat jobb om ni inte klarar köra häst utan tungband..sorgligt att läsa erat svammel:banana:

När okunskapen talar, bör klena fruntimmer hålla mun?! :devil:

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

KL
Detta är va ja lärt mej under tiden som jag jobbat med travisar. Vi använder ungband dels för att hålla tungan på plats så den blir styr/kontrolerbar. Sen blir vissa hästar så heta så dom kan sätta tungan i halsen/svälja den.
Och då tycker iaf jag att det är bättre med det lilla bandet som skydd.

:smirk: Så talar en sann superamatör :angel::rofl:

Precis. Hur ofta ser man inte det klena fruntimret Tommy Hanné ligga och dra i hästar. Orkar ingenting. Han har garanterat tungband på sina hästar trots att han egentligen bara borde gå till gymmet så han kunde ta i lite mer.

Nä, tacka vet jag karlar med rejäl muskelstyrka. Att få överta en häst som är inkörd av en riktig karl som har klarat av att ta i ordentligt med hästen, det är drömmen det. Sådana hästar brukar verkligen vara fina i munnen att köra sedan.

Sedan skulle jag bara vilja säga, ta på er en vagn själva och spring omkring, så får ni se hur trivsamt det är.

;)

hästen behöver sin tunga precis som vi när vi sväljer saliv.. så hästen tycker det är obehagligt att ha tungan fixerad.. bind fast er egen tunga så får ni se hur trivsamt det är..

Fast jag tror du har rätt där, med att tungan behövs för att svälja saliv.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 585
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar