Tungband ..

Sv: Tungband ..

Ni snackar bara skit..de flesta som sker i ett proffstall går på gammal tradition.. har genom alla år av fortkörning och tävlande ALDRIG haft eller sätt en häst som inte går att reglera.. däremot massa klena fruntimmer som kör och inte orkar hålla hästarna.. så skyller de genast på att hästen la tungan över bettet.. hästen behöver sin tunga precis som vi när vi sväljer saliv.. så hästen tycker det är obehagligt att ha tungan fixerad.. bind fast er egen tunga så får ni se hur trivsamt det är.. Ni är så jävla stelbenta och gammalmodiga.. sök annat jobb om ni inte klarar köra häst utan tungband..sorgligt att läsa erat svammel:banana:

Skulle vara intressant att öppna munnen på dina hästar som körs på råstyrka så fort hästen lägger tungan över bettet. Bettet ska ligga på tungan -INTE lanerna som är extremt känsliga för skav och skelettet där är så tunt att det skadas extremt lätt. Detta är också anledningen till varför jag ogillar bett med såkallad tungfrihet. Fyfan, vilken jävla okunskap: Bespara hästen lidandet från tungbandet men slit istället sönder den i munnen med hjälp av dina stora manliga muskler. Det är nog MYCKET skönare...

Ni snackar bara skit..de flesta som sker i ett proffstall går på gammal tradition.. har genom alla år av fortkörning och tävlande ALDRIG haft eller sätt en häst som inte går att reglera.. däremot massa klena fruntimmer som kör och inte orkar hålla hästarna.. så skyller de genast på att hästen la tungan över bettet.. hästen behöver sin tunga precis som vi när vi sväljer saliv.. så hästen tycker det är obehagligt att ha tungan fixerad.. bind fast er egen tunga så får ni se hur trivsamt det är.. Ni är så jävla stelbenta och gammalmodiga.. sök annat jobb om ni inte klarar köra häst utan tungband..sorgligt att läsa erat svammel:banana:

Ja visst, jag är ett "klent" fruntimmer och faktiskt glad över att vara just ett fruntimmer! Min häst är inkörd och tidigare tränad av MÄN, körs enbart av MÄN även nu..... Så om jag är ett klent fruntimmer som inte orkar hålla hästen utan sätter på ett tungband, vad gör det då MÄNNEN som kört in, tränat och tävlar min häst?
Guldfiskar? :angel:

Fast jag tror du har rätt där, med att tungan behövs för att svälja saliv.

Om Powerful varit lite mer kunnig och insatt, hade h*n vetat att en tunga fastsatt med tungband, inte är fixerad, utan fullt rörlig... Men den går inte att dra bak och lägga sig över bettet eller vika ihop sig..
RÖRLIG är inte fixerad!! :idea:

Får jag fråga vad styrka öht har med saken att göra? Om hästen kväver sig så hjälper det väl inte om du så är Hulken himself, du lär hamna i backen iallafall och förmodligen ännu snabbare än det stackars klena fruntimret som har vett att släppa av...
"sätt dit en pullburk så kan du dra hur mkt du vill"- märkligt resonemang, brukar du köra bil med handbromsen i också?

Sen tycker jag det är knepigt att många "rediga karlar" behöver stoppa tortyrredskap som crescendobett i käften på sina hästar för att kunna hålla dem, tungband eller ej...

Vi kör in unghästar utan tungband..visst går det och slänger med huvudet och bråkar med bettet nån vecka.. men sen är det bra.. aldrig några problem med att de sen lägger tungan över bettet.. .Ni proffsstallhästskötare..ni är fixerade vid alla era utrustningsdetaljer.. vänj hästen vid att gå så ren som möjligt..alla era helstängda öronkapps tungbandfixerade unghästar... försök göra det så naturligt som möjligt.. och härma inte alla andra..
Ni som tycks få de flesta hästar att lägga tungan över bettet.. adda mej så kan ni få jobba en vecka så ska jag lära er hur man får hästarna lugna och reglerbara.. puss sötnosar.... koka inte över nu:bow:

får jag fråga vilken reklam häst du har? du borde ju ha hästar som toppar, SHJ, Walmann,Lähdekorpi's resultat med råge..?

Vi kör in unghästar utan tungband..visst går det och slänger med huvudet och bråkar med bettet nån vecka.. men sen är det bra.. aldrig några problem med att de sen lägger tungan över bettet.. .Ni proffsstallhästskötare..ni är fixerade vid alla era utrustningsdetaljer.. vänj hästen vid att gå så ren som möjligt..alla era helstängda öronkapps tungbandfixerade unghästar... försök göra det så naturligt som möjligt.. och härma inte alla andra..
Ni som tycks få de flesta hästar att lägga tungan över bettet.. adda mej så kan ni få jobba en vecka så ska jag lära er hur man får hästarna lugna och reglerbara.. puss sötnosar.... koka inte över nu:bow:

Oj, det låter som du kört in en hel häst och att den minsann inte behövde tungband... Hallelujia! :bow:
Du har aldrig funderat över att hästar är individer, vilket betyder olika, och även om din snälla häst varken behöver tungband, huva, stängt huvudlag eller bett och vagn så kan det finnas andra hästar som behöver det? :idea:

Adda gärna mig, för jag skulle tycka det var jätte bra om du kunde komma och lära min häst springa på banan utan huva o slaggjord... Skulle oxå vara toppen om du kunde lära henne springa på ett sätt som gör att både tungband o luftkäk, vilket hon behöver men inte accepterar, skulle vara helt onödigt!! För det är väl inga problem för en som du att fixa?? :banana::bow:

:rofl::rofl::rofl:

Tur att man inte varit inne på trav på några dagar, inte nog med att han kört in massor av hästar utan tungband (de har nog flera tror jag för jag läste i senaste numret av Travhästen att vissa proffstränare kör in på bettlöst, tyvärr stod det inga namn).

Inte nog med det, ALLA här på Buke jobbar i proffs-stall och måste motta pussar från någon vilt främmande nykomling.. :eek: :crazy:

Erfarenhetsmässigt så har jag lärt mig att en unghäst inkörd med muskler i vissa fall går att programmera om och i vissa fall inte.
Det beror lite på hur de är i huvudet också.

Varför skulle man egentligen BEHÖVA muskler på ett djur som är så pass känsligt att de känner när man rör ett finger???

Jösses! Detta är en rejäl paj-kastar-tråd får jag lov att säga! :rofl:

I sakfrågan håller jag kanske med - jag använder inte tungband om jag inte behöver det men jag är inte så dum att jag blint MÅSTE avstå "bara-för-att". Vilket jag tror är fallet för "den stora massan" oxå?!?! Det finns inget självändamål i att använda tungband - det är en säkerhetsaspekt!

Vissa hästar behöver tungband och vissa behöver det inte.
En häst som en gång lärt sig att lägga tungan över bettet kommer troligen att fortsätta försöka - oavsett hur den som sitter bakom/på gör eller hur annan utrustning korrigeras. Ett tungband förhindrar enkelt och ganska smärtfritt, i förhållande, att hästen blir ostyrbar.

Det viktiga torde väl i så fall vara att lära hästarna att INTE lägga tungan över redan från början? :cool:

Men vad tungband har med "klena fruntimmer" att göra vet jag inte riktigt... :mad:

Oops... Detta var inte menat till dig ghost utan rent allmänt reflekterat!

Senast ändrad av en moderator:

Ser fram mot att få jobba med dig i 1 vecka för att få förmånen att se hur alla hästar blir lugna vore för mig en hit. Du skulle ju kunna vara så snäll och kontakta mig på MSN eller via mail.....

Förstår inte att du antar så mkt:confused:
Jag och många med mig kör inte alls in våra hästar med tungband, helstängt å käk! Men likförbannat så kan det bli så att dom behöver tungband senare i livet! Kanske inte alltid men i jobb och lopp ex..
Så ta du och stig ner från dina höga och ankra i verkligheten istället!!

*kl*

Ni kanske läste om den hemskt olyckan där hästen Emmelou Ås svalde tungan. Hon fick då ingen luft föll så olyckligt till marken att båda framknän krossades.

Detta är då ingen häst som inte brukar hålla på med sånna "fasoner" då ett tungband saknades..
Även dom snälla är "dumma" ibland..
En ynket litet band, som "satte fast" tungan så hon inte kunnat svälja den hade nog räddat henne..

Om hon klarade sig vet jag inte...
http://www.aftonbladet.se/trav365/article1489480.ab

Senast ändrad:

Tyvärr så är väl inte det det värsta som kan hända även om det blir avlivning som bieffekt. Jag har varit med två gånger när det gått så illa att en häst svalt sin tunga och dött och även om det inte är vanligt, så händer det nu och då...

Som sagt, en säkerhetsåtgärd som man kanske liksom slaggjord skulle kunna fundera på om det inte behövs mer än vad det används i lopp och så idag.:crazy:

Uscha..
Har sett med egna ögon när en häst svalde tungan och dog på plats..

Otäck syn är det enda jag kan säga..

kl

Jag tror att inställningen till tungband är lite gren relaterat. För travfolk är de som vilken utrustning som hellst, samma som att många hopphästar har martingal och dressyrhästar rids med kandar.

Inget av grejerna hör till nått som jag tycker är konstigt.

kl

bild på en häst med tungband...
17280565.jpg

Bilden kan säkert visa massor, men det jag vill visa är en bild på en häst vars tunga är fastsatt med tungband och hur rörlig den är...

KL*
Tycker fortfarande att Powerfull skulle kunna svara eftersom h*n har så mycket att lära ut.....

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 585
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar