Tungband ..

Sv: Tungband ..

KL

Lånar tråden med en fråga ang. tungband. Om någon kan hjälpa en vilsen själ ;)

Hingsten min har verkligen börjat ge mig gråa hår. Varit helt problemfri, men nu när det börjar dra ihop sig lite så har han fått lite ideér. Hittills har han tränat och funkat jättebra på öppet och utan tungband. Men nu han har börjat förstå lite vad det hela handlar om och är en riktig latmask så han försöker komma ifrån arbetet.

Han började dumma sig på banan och vi testade med helstängt och han blev en helt annan häst och gick jättebra med det. Men nu har han börjat hålla på med tungan (alltid måste det ju vara något :smirk: ). Började pilla med bettet och bet sig lite. Vi skulle lägga på tungbandet och har aldrig sett en häst reagera så stark. Fick lite "paniksymptom" och höll mer eller mindre på att sätta sig. Vi har testat några gånger och med brems funkar det med en halv personalstyrka, men han är väldigt rädd om sin mun och det hela är väldigt obehagligt för honom.

Men när han sedan hade tungbandet bet han sig mycket värre och var väldigt blodigt. Så resultatet blev bara mycket värre. Kan tillägga att han varit och blivit undersök hos både vet. och tandläkare nu nya året. Så ont eller några problem så sätt ligger inte bakom.

Så då undrar jag om någon testat sådan här tungsticka eller tungfelsbett?

jag har prövat tungfelssticka.. blev inte imponerad.. visst han kunde inte lägga tungan över bettet men han grejjade minst lika mkt om inte mer med bettet och tungan..

Okej.. Ja, den här killen ger mig som sagt gråa hår på tok förtidigt ;). Alltid något och var och varannat problem avlöser varandra. Men köpte honom för snart året sedan (april) och han hade stora problem i munnen. Detta är återgärdat, men sitter kvar i huvudet.

Tungfelsbett någon?

Det problemet har jag på min 7 åring, fast bara med kombination med crescendo bettet på tävlingar. Han blöder som en gris efter värmning & lopp. Har jag kombinationen tungband + vanligt genomgjutet travbett som jag har hemma så biter han sig inget. Dessvärre så är han inte kontrollerbar på trav med det bettet... Nån som har en annan idé på bett? Har även provat entömsbett, australiensiskt entöms men då är han inte körbar...

Ja, blir ju lite problematiskt. Hade det bara vart på banan hade det väl kanske gått, men han behöver det hemma nu också. Har aldrig vart med om någon som reagerat såhär, har ju alltid annars funkat med att ha tungband om de behövt det. Men det går bara inte att ha det såhär. Helt sönderbiten vart han ju efter testet. Har dock själv aldrig testat tungfelsbett.

*kl*

jag har hört jättemånga säga att dom använder tungbandet för att hästen inte ska vara lika het. (gamla tränaren på våra hästar hade tungband pga. det bland annat)

Är detta sant eller en myt ?

Menar dom inte bara att de inte ska kunna lägga tungan över bettet och bli heta då?

Jag tror som föregående talare... Lägger dom tungan över så får många "tapp styrning", alltså dom kan hänga i grejorna och bli svårstyrda eller inte reglerbara alls (inte kul:crazy:) !

Senast ändrad av en moderator:

KL

Tjohoo.. Får hem min numera 6 åriga Tap In märr inom snar framtid (varit utleasad sen dec-05). De som har henne ger upp, endast pga att hon lägger ner all energi på att få väck tungbandet i träning, och utan det är de rädda att hon ska kväva sig säger dem. I monté jobb så fungerar hon tydligen bra utan tungband, men eftersom hon måste kvala i sulky först innan hon får kvala monté så är de i ett ekorrhjul. På min fd starthäst hade jag utan pinne,X-grimma & silikonklätt travbett för att hon inte gick att ha tungband på, kan man testa samma på denna dam? Förslag emottages tacksamt!!

Varför tungband i träning? Nånting beror det ju på att hon joxar med det hela tiden.
Har ni/dem provat den där bygeln (som jag fortfarande inte minns vad den heter) som man sätter fast med en nackrem? Då slipper ni ju tungbandet.

Är det inte en helt tokig häst så skulle du kunna testa en körgrimma på den. Brukar kunna göra underverk.

Varför tungband i träning? Nånting beror det ju på att hon joxar med det hela tiden.
Har ni/dem provat den där bygeln (som jag fortfarande inte minns vad den heter) som man sätter fast med en nackrem? Då slipper ni ju tungbandet.

Är det inte en helt tokig häst så skulle du kunna testa en körgrimma på den. Brukar kunna göra underverk.

det har det tydligen alltid när hon körs. men inte när hon rids. De verkar inte ha testat något annat, utan är helt inställda på tungband punkt slut. Som 2-3 åring (när vi hade henne) hade vi helstängt & tungband i rundbanejobb, öppet & tungband vid långsamt för att hon lag tungan över bettet & inte tog styrning utan. Men vi upplevde inte samma problem med tungan som de nu gör. Hon är lite knepig sort( Tap In & jätteröd säger det mesta:D) plus att hon hade en mindre trevlig upplevelse första gången hon hanterades med sele & av människa.....( jag vet, jag sommarjobbade ihop med han som hade ansvar för unghästarna).

Jag ska prova köra utan när hon väl kommer hem. Är skeptisk till körgrimma på henne, men ska inte säga inte. Men det måste var något som även funkar i lopp.

Har du någon bild på den där bygeln du menar?

Har du någon bild på den där bygeln du menar?

Jag försökte mig på att rita en när det blev tal om dem i en annan tråd. Ungefär så här ser den ut.
17118729.jpg

Jag förstår att man vill ha tungband om hästen inte tar styrning utan...
Men har du möjlighet att testa körgrimma så gör det. Man kan bli riktigt förvånad över hur bra den fungerar på många hästar. Tyvärr fungerar den ju inte på alla.... Det blev jag varse en gång och hamnade ute på en åker...:D

Hmm, Ok har nog aldrig sett en sån. Eller så har jag det... sätter man den som en check pinne ellr? Tillåtet i lopp?

Hmm, Ok har nog aldrig sett en sån. Eller så har jag det... sätter man den som en check pinne ellr? Tillåtet i lopp?

Jag har aldrig använt den själv men har flera bekanta som påstår att den fungerar utmärkt.
Den sätts på plats innan man tar på huvudlaget och de där bågarna längst ner hamnar alltså i mungipan så hela "grejen" kommer högt upp i munnen och hindrar hästen att få tungan över bettet. Huruvida den hjälper om h'ästen "sväljer" tungan vet jag inte...
Som jag fattat det är det en rätt vanligt utrustningsdetalj så nån här på Buke borde väl ha använt en och kan förklara bättre än jag...
kanske...

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 585
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar