Tungband ..

H

hum

Hej! Varför används det tungband? Det kan ju inte vara så kul att få tungan fastbunden i munnen! Hur vanligt förekommande är det att travhästen sväljer tungan? (eftersom detta är ett av argumenten i vårt stall) och skulle nu hästen svälja tungan är det bara travhästen som kan drabbas av detta om inte så varför används inte tungband i övrig hästsport?
Tacksam för svar/ Hum

Sv: Tungband ..

det är inte bara för att hästen inte skall svälja tungen utan också för att hästen inte skall lägga tungan över bettet och bli okontrollerbar.. det är mkt värre för hästen att skena runt 10 varv runt banan än att ha tungan fast bunden under en liten stund.
Varför inte tungband används i andra sporter kan jag inte svara på. men jag vet att det istället används tungfelsbett och tungfelsgummi. Vilket jag tycker borde vara mkt mera obehagligt för hästen.

så för att sammanfatta. Tungbandet används som en säkerhetsåtgärd, både för hästen och kusken.

Ok! Tack för svaret. Visst kan jag förstå varför man använder det på tävling för man kör ju bara i typ tre minuter men för en omskolad travhäst som kanske rids i flera timmar så måste det ju vara riktigt obehagligt eller hur? Och att spänna nosgrimma eller dyl är ju inte heller kanske är något alternativ. Ja ja det finns så mycket om man måste fråga om ibland så man blir lite klokare.:p

du har ju redan gjort en tråd på vanliga utrustning om detta man får bara posta på ett ställe. sen kan man använda sig av sökfunktionen också ;)

Varför används det tungband?
för att hästen inte ska lägga tungan över bettet.
Det kan ju inte vara så kul att få tungan fastbunden i munnen!
Nej det tror inte jag heller. Inte att ha sadel på sig, eller ett träns, eller bett, eller en vagn bakom sig, eller hoppa över hinder eller ha inspänningstyglar, eller ha martingal, eller.....ja jag behöver ju inte rabbla allt idiotiskt vi gör med hästarna.

varför används inte tungband i övrig hästsport?
Jag vet inte. De andra hästarna kanske är så smarta så de förstår att inte lägga tungan över bettet?
gulan

Ups! Förlåt det visste jag inte. Men jag tänkte nog att man kanske fick lite olika svar vart man la frågan . Ok men då vet jag det till nästa gång tack för alla svar.

för att hästen inte ska lägga tungan över bettet.

Nej det tror inte jag heller. Inte att ha sadel på sig, eller ett träns, eller bett, eller en vagn bakom sig, eller hoppa över hinder eller ha inspänningstyglar, eller ha martingal, eller.....ja jag behöver ju inte rabbla allt idiotiskt vi gör med hästarna.

Jag vet inte. De andra hästarna kanske är så smarta så de förstår att inte lägga tungan över bettet?
gulan

Nej! Visst jag håller med dig , mycket gör vi med våra stackars djur som kanske inte är så himla bra. Men, eftersom jag inte visste så mycket om detta med tungband så var jag ju tvungen att fråga eller hur? Sen kan jag väl också säga att jag själv har en omskolad travare och han lägger ju också över tungan i bland men jag skulle ALDRIG komma på tanken att använda ett tungband för det och inte har jag nosgrimman hårt spänd heller utan vi klarar ut det ändå sen om det är rätt eller fel det vet jag inte men jag skulle inte utsätta honom för ett tungband iallafall. Tack för alla svar. / Hum

Nej! Visst jag håller med dig , mycket gör vi med våra stackars djur som kanske inte är så himla bra. Men, eftersom jag inte visste så mycket om detta med tungband så var jag ju tvungen att fråga eller hur? Sen kan jag väl också säga att jag själv har en omskolad travare och han lägger ju också över tungan i bland men jag skulle ALDRIG komma på tanken att använda ett tungband för det och inte har jag nosgrimman hårt spänd heller utan vi klarar ut det ändå sen om det är rätt eller fel det vet jag inte men jag skulle inte utsätta honom för ett tungband iallafall. Tack för alla svar. / Hum

Jag vet inte riktigt vad som är värst här...
Ett rätt ansatt tungband är inget som skapar direkt obehag för hästen, tungan är rörlig och de vänjer sig vid det precis som vid bett eller andra saker vi vänjer dem snällt med och som de sen accepterar som vanlig utrustnings detalj..
Du låter din häst ha tungan över bettet, trots att det skapar obehag för hästen och även för dig.. och motiverer det med att du inte vill utsätta hästen för tungband? Men du utsätter den för tungan över bettet, trots att det garanterat inte är skönt??

Rätt eller fel, du gör ju såklart som du anser vara bäst!?
Men tungbandet har en funktion eller flera och jag tycker inte de flesta hästar verkar tycka illa om det... Min egen dock går inte sätta på tungband på, hon blir hysterisk. Och det är synd, för hon behöver ett eftersom hon viker halsen och väser när hon blir het.. :smirk:

Tungband är ju inget vi travfolk "utsätter" våra hästar för, för att vi tycker det är en kul grej att binda tungan. Varför skulle du aldrig komma på tanken att binda tungan?
Min förra häst (travare) la tungan över bettet hela tiden. Nu hade jag tur som hade en såpass snäll häst som inte tog tillfä'llet i akt att sticka eller bli dum av det. Men han blev svårstyrd och vinglig, gick lite dit han själv ville och sprang vingligt på banan. Band tungan och han blev mycket lugnare i munnen, och koncentrerade sig på att springa.
Tungband gör inte ont, men det kan fasne inte vara skönt att ha tungan över bettet, men det kanske du föredrar.

Tungband är ju inget vi travfolk "utsätter" våra hästar för, för att vi tycker det är en kul grej att binda tungan. Varför skulle du aldrig komma på tanken att binda tungan?
Min förra häst (travare) la tungan över bettet hela tiden. Nu hade jag tur som hade en såpass snäll häst som inte tog tillfä'llet i akt att sticka eller bli dum av det. Men han blev svårstyrd och vinglig, gick lite dit han själv ville och sprang vingligt på banan. Band tungan och han blev mycket lugnare i munnen, och koncentrerade sig på att springa.
Tungband gör inte ont, men det kan fasne inte vara skönt att ha tungan över bettet, men det kanske du föredrar.

Dom få gånger min häst lägger tungan över bettet så känner jag det snabbt och har ett knep att få honom att lägga tungan rätt igen.
Så han springer inte runt med tungan över bettet hela tiden så som du får det att låta. Anledningen varför jag inte vill använda tungband själv är att det är inget som passar mig och min häst. Men min fråga var från början varför det används och om hästar kan svälja tungan. men nu har jag fått ett hum :d om det hela. /Hum

Dom få gånger min häst lägger tungan över bettet så känner jag det snabbt och har ett knep att få honom att lägga tungan rätt igen.
Så han springer inte runt med tungan över bettet hela tiden så som du får det att låta. Anledningen varför jag inte vill använda tungband själv är att det är inget som passar mig och min häst. Men min fråga var från början varför det används och om hästar kan svälja tungan. men nu har jag fått ett hum :d om det hela. /Hum

Det knepet skulle jag vilja lära mig?

Som föregående skrivit, värre obehag om hästen går med tungan över bettet då risken för sår under tungan & dummare häst att rida/köra som "belöning" för att man ska leka duktig & "hästvän"...

Det knepet skulle jag vilja lära mig?

Som föregående skrivit, värre obehag om hästen går med tungan över bettet då risken för sår under tungan & dummare häst att rida/köra som "belöning" för att man ska leka duktig & "hästvän"...

vad menar du?
vad då belöning?

Att det är bättre & skonsammare att ta på ett tungband istället för att hästen ska få sår under tungan & annat obehag.

var med om en travhäst som skulle gå ett lugnt jobb i skogen.. kom hem med nöd å näppe.. han hade svalt sin tunga.. fått slut på syret å bara stupat.. vart en liten seriekrock.. Alla utom den hästen såväl som hästar å människor klarade sig bra.. Hästen i fråga fick rätt fula sår på knän, huvud å bog..

Var även ett sto som gjorde likadant ett par veckor senare.. för henne blev de värre med uppfläkt bringa (ca 10 cm djupt å såret tog upp hela "bringmuskeln") plus knän, ansikte.. Hon kunde inte ens ha grimma på sig..

boxkonvalcent i några månader..

Så jag skulle nog knappt köra en travhäst i någon högre fart än lätt jogging utan tungband!

been there done that..

Å de med att hästen inte ska göra ifrån sig ljud.. HAHA vafan kom de från?? vem fan bryr sig om de? å vilka ljud gör de exakt? hahaha

Maria

Å de med att hästen inte ska göra ifrån sig ljud.. HAHA vafan kom de från?? vem fan bryr sig om de? å vilka ljud gör de exakt? hahaha

Maria
Det där med att vissa ljud uppkommer utan tungband var nog bara ett sätt för den TS att förlöjliga HUMs fråga om tungband.

ja jag började nästan undra om "Mack Lobell" missat en del i läran...
Nej då, antagligen inte, men detta med tungband har varit uppe förut, och det går väl an om man är positiv, men jisses, nämn ingen kritik över det, inte ens kritik som HUM gjorde " jag skulle aldrig på min häst...", man kan bli slaktad för mindre.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 585
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar